Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BYD Atto 3 (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BYD Atto 3 (2022)

    BYD ATTO 3: ELEKTRISCHE NIRO-RIVAAL

    Het Chinese BYD komt naar Europa en coördineert dat vanuit Nederland. Dat is allemaal niet nieuw, maar we kunnen nu wel definitief ons licht schijnen over de modellen die de Chinese reus hier wil gaan voeren. Het gaat om drie volledig elektrische auto’s: de Tang, de Han en de Atto 3. Die laatste is het belangrijkst.

    De Han en de Tang hebben we eerder gezien. De Han is een elektrische sedan en geldt als het voorlopige vlaggenschip van BYD, een imagomaker zo je wilt. Dat lijkt althans de rol die hij in Europa moet gaan vervullen, want bij BYD weten ze ook wel dat deze elektrische sedan van 5-serie-formaat hier geen hardloper gaat worden. Meer kansen dichten we toe aan de BYD Tang. Dat is een grote, elektrische SUV die in Noorwegen al een tijdje te koop is en daar ook best succesvol blijkt te zijn.

    Nu zitten ze in Noorwegen wat meer te wachten op grote, stoere auto’s met vierwielaandrijving dan bij ons. Daarom wordt voor Europa een derde model naar voren geschoven die hier voor de grote aantallen moet gaan zorgen: de BYD Atto 3. Die werd in 2021 in China gepresenteerd als BYD Yuan Plus. De Atto 3 - die naam komt van de attoseconde ofwel een triljoenste van een seconde – is een compacte, elektrische SUV. Daarmee opereert hij in een zeer belangrijk stukje van de Europese EV-markt, namelijk daar waar we bijvoorbeeld ook de Kia Niro EV aantreffen.

    De Atto 3 is van een jongere generatie dan de andere twee modellen. Zo is dit de eerste BYD die op het e-Platform 3.0 staat, een nieuwe elektrische basis die volgens de Chinezen een aantal noviteiten met zich meebrengt. Zo is het accupakket hier onderdeel van de constructie, die daardoor lichter en stijver zou moeten zijn.

    Blade Battery

    De accu zelf is ook bijzonder, want het gaat om wat BYD een ‘Blade Battery’ noemt. Dat is een lithium-ijzer-fosfaat-accu (LFP), een accusoort met minder zeldzame aardmetalen en een lagere productieprijs dan gebruikelijk. Een belangrijk nadeel is dat de energiedichtheid lager is, maar daar heeft BYD wat op gevonden. In plaats van de accucellen – een soort platte ‘pakketjes’ – in modules te stoppen en die in het pakket te bouwen, worden de cellen bij de ‘Blade Battery’ direct tot een pakket samengevoegd. Dat scheelt volume, geld en gewicht, zegt BYD. De accu in de Atto 3 heeft een capaciteit van 60 kWh, goed voor een WLTP-bereik van 440 kilometer. Snelladen gaat met 88 kWh. Volgens BYD is dat niet per se de piek, maar een snelheid die de auto daadwerkelijk langere tijd kan volhouden. De Atto 3 beschikt ook over Vehicle-to-Load-technologie, zodat het mogelijk is om met de auto andere apparaten van stroom te voorzien.

    In tegenstelling tot de Han en de Tang is de Atto 3 een voorwielaandrijver. Zijn elektromotor levert 150 kW ofwel 204 pk, goed voor een 0-100-tijd van 7,3 seconden.

    Bijzonder interieur

    De buitenkant van de BYD Atto 3 oogt netjes, maar is tegelijkertijd niet al te opzienbarend. Het interieur vormt daarmee een opvallend contrast, want hier is alles anders dan we gewend zijn. Golvende lijnen, bijzondere kleuren en materialen en bizarre details zorgen voor een unieke sfeer, die in het echt ook daadwerkelijk geslaagd oogt. Uiteraard is de vormgeving smaakgevoelig, maar hij is in ieder geval wel consistent doorgevoerd. Heel bijzonder is ook het centrale touchscreen, dat met een druk op de knop van een liggende naar een staande positie kan worden gedraaid.


    BYD Atto 3

    Prijzen en uitrustingsspecificaties van de Atto 3 zijn er nog niet. Die volgen vermoedelijk in oktober, als BYD zijn opwachting maakt op de autosalon van Parijs. Wel weten we al dat de prijslijst erg compact zal zijn. BYD wil namelijk niet werken met veel losse opties of sterk van elkaar verschillende uitvoeringen, maar maakt het meeste gewoon standaard. Dat geldt bijvoorbeeld voor een warmtepomp, maar ook voor level 2-autonomie en een panoramisch schuif/kanteldak. BYD laat bovendien geen gras groeien over de Europese lancering: nog dit jaar moeten de eerste auto's van het merk aan Nederlandse klanten worden afgeleverd.

    Bron: Autoweek























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    De high tech BYD ATTO 3 | Veelbelovend is een understatement

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      De Chinezen beginnen nu echt iedereen wel op snelheid te pakken.

      Dit zou wel eens een topper kunnen worden in Europa.

      Comment


      • #4
        2023 wordt het jaar van de Chinese EV in Europa!
        MG is er al, BYD komt, NIO lanceert ook, XPeng, ...
        En de meeste vind ik er beter uit zien dan de Europese wagens met hun gigantische fake grilles.

        Ben benieuwd of ze alleen goedkope wagens gaan kunnen verkopen, of ook duurdere.
        Ik zie toch meer en meer sentiment om China niet te steunen.

        Comment


        • #5
          Ik heb het helemaal gehad met die landen en hun totalitaire regimes. Komt er bij mij NOOIT in.

          Comment


          • #6
            als we alles van china mijden houdt het hier eigenlijk ook wel op, das in de praktijk niet te doen

            ...en we zijn zelf goed bezig om onszelf een totalitair systeem op te laten leggen, alleen slaapt nog te veel volk en is er ook wel genoeg volk dat er fan van is

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              als we alles van china mijden houdt het hier eigenlijk ook wel op, das in de praktijk niet te doen
              Alles mijden is bijna onmogelijk inderdaad, maar voor bvb auto's valt dat wel mee.
              Spijtige is dat de enige knappe EV's op dit moment uit China komen, XPeng P7 of Nio ET7 kunnen mij wel bekoren (buiten dat het sedans zijn)
              En ik denk kwalitatief ook beter dan VW modellen.
              Maar ja, dan ook geen Volvo kopen, weliswaar Belgische werkgelegenheid voor de (X)C40, maar winst gaat ook naar China.

              Comment


              • #8
                Zit niet elke EV tjokvol spul made in China?
                Of mag dat wel zolang de grote winst niet naar China vloeit?
                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                  Zit niet elke EV tjokvol spul made in China?
                  Of mag dat wel zolang de grote winst niet naar China vloeit?
                  Idd! Zoiets werd destijds ook over Japanse en Koreaanse auto's gezegd en kijk nu. Ondertussen scheppen de merken uit deze landen tienduizenden banen in Europa en de rest van de wereld.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Japan was in de jaren 70 en 80 ook niet hele bevolkingsgroepen aan het uitroeien of in kampen te steken. (40 jaar daarvoor wel, maar dat terzijde)
                    Dat is toch al wel een groot verschil.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Japan was in de jaren 70 en 80 ook niet hele bevolkingsgroepen aan het uitroeien of in kampen te steken. (40 jaar daarvoor wel, maar dat terzijde)
                      Dat is toch al wel een groot verschil.
                      En wat met Zuid-Korea? Toen ik hier 15 jaar geleden op het forum kwam werd er nog heel smalend over die merken gedaan.

                      Als je alles uit China wilt vermijden zullen we onze laptops, smartphones enz ook moeten van de hand doen.

                      Op alles wat ik tegenwoordig koop, ook van Europese en Amerikaanse merken staat 'Made in China'. Begin er maar aan dan...
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Zuid-Korea stak toch ook niet mensen in kampen of zo?

                        Ik zou vroeger geen Japanse of Zuid-Koreaanse auto laten staan omdat men er smalend over doet.
                        Voor die reden zou ik een Chinese nu ook niet laten staan. Ik koop een auto voor mezelf, niet voor mijn buur (zoals er veel wel doen in België denk ik)
                        Als de auto goed is en mooi is, is dat goed.
                        Maar een regime steunen dat de mensenrechten schendt, dat is iets anders.

                        En ja, China volledig buitengooien, lukt praktisch niet meer. Die leveren niet alleen chips en auto onderdelen, maar ook hout bvb.
                        Maar voor de geassembleerde auto kan je nog wel kiezen, ook al bevat die Europese auto misschien ook al 50% Chinese onderdelen.

                        Comment


                        • #13
                          Verslaat deze BYD Atto 3 de Kia Niro EV?! | De belangrijkste

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            BYD Atto3 getest | De Volkswagen ID.3.5 is hier!

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              BYD Atto 3 - Eerste kennismaking

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Maak ze betaalbaar voor de particulier en dat gaat zeker verkopen. Logisch dus dat de Chinezen een streepje voor hebben, zeker nu er ook kwaliteit is.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Lijkt me gewoon een heel fijne auto.
                                  Valt echt wel op dat veel journalisten dergelijke auto's (Chines, of low budget auto's) niet écht heel enthousiast durven beoordelen.
                                  Altijd met een maar of een 'relatief', 'best wel',...

                                  Ik begin stilaan denken dat onze Westerese constructeurs zich de kaas van het brood laten eten. Vermoedelijk willen ze eerst zo veel mogelijk winst uit hun vroegere investeringen halen, maar binnen hier en 5 jaar hebben Chinese constructeurs een dikke voet tussen de deur.
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                  Comment


                                  • #18
                                    En ook de kwaliteit wordt alsmaar beter, lees net zo goed als een Europees of ander gevestigd merk.


                                    BYD ATTO 3 DEELT IN VIJFSTERRENREGEN EURO NCAP

                                    ACHT KEER VIJF STERREN

                                    Voertuigveiligheidstester Euro NCAP deelt een reeks met recente resultaten van tien nieuwe auto's voor de Europese markt. Daaruit blijkt dat BYD's eerste wapenfeit voor de Europese automobilist, de Atto 3, goed is voor een 5-sterrenbeoordeling. Ook de nieuwe Mercedes-Benz EQE valt in positieve zin op.


                                    Te beginnen met die eerste: de BYD Atto 3. Het is de eerste auto van het Chinese merk die hier op de markt zal verschijnen. Hoewel sommigen sceptisch zijn over de kwaliteit van Chinese producten, lijkt het wat de veiligheid betreft voor de Atto 3 wel snor te zitten. De auto scoort goed in de crashtests en zijn rijke uitrusting op het gebied van actieve veiligheidssystemen (noodremsystemen, etc.) werkt naar behoren. Dat maakt dat de compacte SUV goed is voor het maximumaantal sterren.

                                    Ook de Mercedes-Benz EQE schrijft vijf sterren op zijn naam, al is dat voor Mercedes niet heel opmerkelijk: het is de vierde nieuwe auto van het merk die dit jaar vijf sterren scoort. Met dank aan zijn goedwerkende Active Emergency Stop Assist, een systeem dat de auto veilig en volledig tot stilstand brengt als de auto merkt dat de chauffeur niet meer in staat is de auto te besturen, is de EQE zelfs één van de topscoorders op de lijsten van Euro NCAP. Als het aankomt op functies die deels autonoom rijden mogelijk maken, is de EQE zelfs de absolute topscoorder volgens NCAP.

                                    Euro NCAP beoordeelde onlangs nog acht andere modellen, waaronder de Mazda CX-60, BMW X1 en 2-serie Active Tourer, Seat Ibiza en Arona, Volkswagen Golf, Citroën C5 X en Mobilize Limo. De laatste twee scoorden vier sterren, de rest in het rijtje vijf. Niet elk model in het rijtje werd voor het eerst getest. Niet alleen nieuwe auto's, maar ook auto's die bijvoorbeeld geüpdatete veiligheidssystemen, meer airbags of een facelift ontvingen, komen in aanmerking voor een nieuwe beoordeling.

                                    Bron: Autoweek




                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      In Parijs:





                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        BYD Atto 3 REVIEW compact EV SUV - SIXT has ordered 100,000 of them! (BYD Yuan Plus)

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X