Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jeep Avenger EV (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jeep Avenger EV (2023)

    Jeep Avenger EV

    Een modelnaam die we natuurlijk nog kennen van concerngenoot Dodge, maar die nu dus door Jeep wordt aangegrepen. De Jeep Avenger is de compacte elektrische SUV waar we begin dit jaar een eerste levensteken van kregen. Een duidelijk als Jeep herkenbaar model, met voor het merk bescheiden afmetingen. De precieze maten zijn nog niet bekend, maar Jeep schuift hem in elk geval nog iets onder de Renegade in het aanbod en wil er een jonger publiek mee aanspreken. Zie hem als een alternatief voor onder meer de e-2008 en Mokka-e van concerngenoten Peugeot en Opel.

    Dat de Jeep Avenger als EV wordt gepresenteerd, verraadt al een beetje dat hij zijn basis niet deelt met de genoemde Peugeot en Opel. Die staan nog op het voor elektrische én brandstofaandrijving bestemde E-CMP-platform, maar de Jeep Avenger troont op Stellantis' nieuwe STLA Small-basis. Dat is bijzonder, want daarmee wordt Jeep waarschijnlijk het eerste Stellantis-merk dat gebruik gaat maken van dat dedicated EV-platform. Waar Jeep eerder vaak een beetje achter zijn zustermerken aanhobbelde, verandert dat dus. De Avenger gaat namelijk dit jaar nog in productie in de voormalige FCA-fabriek in het Poolse Tichy en komt begin 2023 al op de markt.

    We krijgen op 17 oktober tijdens de Autosalon van Parijs meer van de nieuwkomer te zien. Dan opent het merk ook al direct de orderboeken voor de eerste edities. Lang hoeven we dus niet meer te wachten. Jeep is zo vriendelijk om alvast te verklappen dat de Avenger een elektrisch rijbereik van 400 km krijgt. Meer details volgen.

    Bron: Autoweek










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Wow, da's knap!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      JEEP AVENGER: ELEKTRISCHE PIONIER MET BEKENDE TECHNIEK

      EERSTE BEV VAN JEEP

      ​Jeep presenteert in Parijs de Avenger, een gloednieuwe, elektrisch aangedreven compacte SUV met techniek die ons bekend voorkomt. De Jeep Avenger is voor Jeep een belangrijke pionier: het is de eerste volledig elektrische serieproductieauto van het merk. Highlights
      • Eerste volledig elektrische Jeep
      • 54 kWh groot accupakket
      • Maximaal rijbereik van 400 km
      • Komt ook met benzinemotor
      • Begin 2023 op de markt

      Jeep verschuift, vooral in Europa, zijn focus naar elektrisch en deels elektrisch rijden. We kennen natuurlijk al enkele hybride 4xe-versies van het merk, maar een volledig elektrisch model bleef vooralsnog uit. Maar nu is er de Jeep Avenger en die is volledig elektrisch aangedreven. Jeep haakt er in zekere zin mee aan bij auto's uit eigen stal, zoals de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, maar gaat op enkele fronten al iets verder dan die twee.


      Op bekende basis


      Wat de Jeep Avenger in ieder geval gemeen heeft met enkele concerngenoten, is een deel van de hardware. Jeep zwijgt in alle talen over het platform waarop de Avenger troont, maar daarover lijkt de aandrijflijn uitsluitsel te geven. De Jeep Avenger gebruikt namelijk een nieuwe 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en dat is ongetwijfeld dezelfde krachtbron als onlangs in de Peugeot e-208 en DS 3 E-Tense gepresenteerd is. Met 54 kWh capaciteit is het accupakket van de Jeep Avenger even groot als dat van de herziene DS 3 E-Tense. Het rijbereik van de Jeep Avenger is 400 km (WLTP), in stedelijk gebied moet volgens de Amerikanen tot 550 km bereik mogelijk zijn. Bijladen kan aan een 11 kW AC-lader, dan doe je zo'n 5,5 uur over het volledig opladen. Aan de snellader gaat het met maximaal 100 kW laadvermogen en laad je de accu in 24 minuten van 20 naar 80 procent vol. Ook hier geldt weer dat die waarden ons bekend voorkomen van de Peugeot e-208 en DS 3.

      Al met al is het dus wel duidelijk dat de Jeep Avenger nog op Stellantis' (E-)CMP-basis staat. Er kunnen dus ook nog brandstofmotoren in, daar het geen dedicated EV-platform is. Eerder werd al een gecamoufleerde Jeep Avenger gespot met een uitlaat en Jeep spreekt al over een versie met een benzinekrachtbron. Reken maar dat dat de bekende 1.2 PureTech-driecilinder is. Bijzonder is dat tijdens een eerdere presentatie die AutoWeek bijwoonde nog gesproken werd over Stellantis' nieuwe STLA Small-basis voor de Avenger, maar dat we daar nu vooralsnog niets over horen. Mogelijk wordt een herziene variant van de E-CMP-basis intern al wel aangeduid als STLA Small, maar het puur voor EV's bestemde platform met die naam laat nog even op zich wachten.


      Jeep Avenger Compact


      De Jeep Avenger is zoals gezegd een compacte SUV en hij is, zeker voor Jeep-begrippen, inderdaad niet groot. De Jeep Avenger is namelijk 4,08 meter lang. Dat is bijvoorbeeld 22 cm korter dan de Peugeot e-2008 en ook nog zo'n 7 cm korter dan de Opel Mokka-e. Vergeleken met de Renegade is de Avenger 16 cm korter. Dat hij betrekkelijk kort is, dankt de Avenger vooral aan zijn korte overhangen. De wielbasis is op het moment van schrijven nog niet bekend, maar daar is het verschil met eerdergenoemde stalgenoten waarschijnlijk kleiner.

      Wel staat de Jeep Avenger vrij hoog op zijn (18-inch) wielen, zoals het een Jeep betaamt. De maximale bodemvrijheid is 20 cm en dankzij de korte overhangen heeft de Avenger een aanloophoek van maximaal 20 graden en een uitloophoek van zelfs 32 graden. Hoewel je de Avenger ongetwijfeld niet heel vaak naast het asfalt tegen zal komen, moet dat er volgens Jeep voor zorgen dat hij in ruiger terrein aardig uit de voeten moet kunnen, voordat de boel schrapend tot stilstand komt. Skidplates en bodembescherming moeten voorkomen dat je, mocht het toch wat ruig worden, schade rijdt aan de carrosserie of zelfs aan het accupakket.




      Ruim en eigenwijs


      Hoewel de Jeep Avenger vanbuiten direct te herkennen is als Jeep, is het in het interieur een wat ander verhaal. Voor het ontwerp van het dashboard is Jeep een behoorlijk andere weg ingeslagen dan bij de andere modellen die we hier kennen van het merk. Zo zien we bijna over de hele breedte lopende ventilatieroosters, al is natuurlijk slechts een deel daarvan werkelijk open. Direct daaronder zit een vrijwel net zo brede opening waarin je spullen kunt leggen. Genoeg ruimte is er zeker, al gaat tijdens het rijden de boel er wellicht wel een beetje rondschuiven. Centraal op het dashboard zit een aardig ver naar voren stekend 10,25 inch groot infotainmentscherm, waarop Uconnect werkt en dat ook overweg kan met Android Auto en Apple Carplay. De klokkenwinkel voor het stuurwiel is altijd digitaal, standaard is het instrumentarium 7 inch groot, optioneel 10,25 inch.

      Op het centrale scherm hoeft lang niet alles bediend te worden. Er zit immers onder het genoemde grote opbergvak nog een hele batterij aan knoppen. Onder het scherm en ook tussen de twee centrale ventilatieroosters zitten er nog een aantal. Wel zo fijn voor wie liever op de tast zaken bedient, in plaats van eerst door allerlei menuutjes scrollen. Direct voor de hendel waarmee je de rijrichting bepaalt tref je nog een opbergvak en twee usb-aansluitingen. Als optie is er een draadloze oplader. In totaal is er 34 liter aan opbergruimte te vinden voorin, dat is behoorlijk wat. Voor het grotere spul ben je natuurlijk aangewezen op de kofferbak. Daar is met de achterbank omhoog 380 liter bagageruimte te vinden, dat is meer dan in de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e. Hoeveel het is met de bank neergeklapt, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Ga voorzichtig uit van minimaal zo'n 1.100 liter.




      (Terrein-)assistentie en veiligheid


      Hoewel de Jeep Avenger met zijn voorwielaandrijving natuurlijk geen offroader pur sang wordt, krijgt de kleinste Jeep wel zaken die hem wat moeten helpen in uitdagende omstandigheden. Zo zijn er de eerdergenoemde skidplates en bodembescherming, maar ook Selec-Terrain is van de partij. Daarmee kun je de Avenger instellen op verschillende ondergronden (zoals sneeuw en modder), waarbij het vermogen gedoseerd afgegeven wordt om wegslippen te voorkomen. Ook heeft de Jeep Avenger Hill Descent Control, om op gecontroleerde wijze van een steile heuvel af te rijden.

      Dankzij enkele rij-assistentiesystemen moet de Avenger in staat zijn om zelfstandig zijn snelheid aan te passen aan de auto voor je, maar ook om in een file vrijwel geheel zelfstandig mee te rijden dankzij Traffic Jam Assist. Verder zijn er (al dan niet optioneel) zaken als Blind Spot-monitoring, parkeersensoren met 360 graden-werking en een achteruitrijcamera beschikbaar. Qua luxe komen er opties als verwarmbare voorstoelen met massagefunctie, privacy glass en een panoramadak.



      Jeep opent direct de orderboeken voor de Launch Edition van de Avenger. Op het moment van schrijven zijn er nog geen prijzen.

      Bron: Autoweek













      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        New Jeep Avenger 2023 | Exterior & Interior Walkaround

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Jeep Avenger im Test (2023) Was kann das erste Elektroauto von Jeep?! Review | Reichweite | Preis

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6














            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              JEEP AVENGER DIRECT EXTRA AVONTUURLIJK ALS 4X4 CONCEPT

              PLUG-IN HYBRIDE VIERWIELAANDRIJVER?

              ​Jeep presenteert meteen na de onthulling van de Avenger een extra avontuurlijke versie: de Jeep Avenger 4X4 Concept. Een vooruitblik op hoe een ruigere vierwielaangedreven Avenger zou kunnen worden, al is het nog even de vraag of hij ook werkelijk vierwielaandrijving krijgt.


              We zijn pas net een beetje op de hoogte van wat de Avenger allemaal in huis heeft, of Jeep laat er meteen een speciale uitvoering van zien. De Jeep Avenger 4X4 Concept is, zoals de naam al suggereert, een studiemodel waarmee Jeep zich een meer terreinwaardige versie voorstelt. De Jeep Avenger 4X4 Concept heeft om te beginnen dikker bumperwerk met prominentere skidplates erop, extra verlichting net onder de grille, staat op dikke offroadwielen en op het dak zien we twee dakdragers. Ook zit er een hogere motorkap op met een luchtinlaat erin.

              Dat laatste lijkt één van de meest essentiële zaken van dit studiemodel te verraden. De iets hoger op zijn poten staande Avenger heeft namelijk waarschijnlijk een brandstofmotor aan boord. Dat is op zichzelf geen verrassing, we weten immers al dat de als puur elektrische auto onthulde Avenger ook nog met brandstofmotoren op de markt komt, maar Jeep spreekt bij de Avenger 4X4 Concept over 'een toekomstige uitbreiding van de 4Xe-modellen'. Op de achterklep staat ook al 4Xe. Dat kan betekenen dat er daadwerkelijk een vierwielaangedreven Jeep Avenger komt met een (plug-in) hybride aandrijflijn.

              Als dat het geval blijkt, is dat best groot nieuws. De (e)-CMP-basis bood die mogelijkheid tot op heden niet. De Avenger staat echter op een doorontwikkelde variant daarvan en mogelijk is daar dus wel een elektromotor in te passen die de achterwielen aandrijft en samenwerkt met de voorwiel-aandrijvende brandstofmotor. De tijd zal het leren.










              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                The Jeep Avenger is their first-ever electric SUV! REVIEW

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Exclusief voor Italië en Spanje is er ook een Jeep Avenger met benzinemotor. Die heeft de welbekende 100 pk sterke 1,2-liter driecilinder turbo benzinemotor als aandrijflijn en altijd een handbak. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,6 l/100 km en de CO2-uitstoot 126 g/km. In Italië kost de auto € 26.900 en in Spanje € 25.900.



                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Jeep Avenger (2022) | Er ist vollelektrisch und eine echte Revolution

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Prachtig apparaat voor hier.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                        Prachtig apparaat voor hier.
                        Niet alleen voor daar, ik vind deze ook echt knap

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Jeep Avenger im Test (2023) Was kann das Elektro Mini-SUV ab 30.000€?! Review

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Jeep Avenger Review: An EV to get excited about!

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Jeep Avenger (2023) Endlich: Wir fahren das Elektroauto ab 30.000€! Review | Test | Preis

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Een schot in de roos deze hoop ik.
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Waarom de Jeep Avenger de bestverkochte Jeep ooit kan worden

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Die ziet er inderdaad echt wel lekker uit voor die prijs amai.

                                      Maar op de Belgische website, zie ik de first edition aan 39K staan.
                                      Iets anders dan de 25-26K die hierboven vernoemd werd.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jeep Avenger | KLEINE KRACHTPATSER

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X