Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ferrari Purosangue (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ferrari Purosangue (2023)

    FERRARI PUROSANGUE: SUV MET 725 PK STERKE V12

    GEEN VOLBLOED-SUV

    ​Noem de Ferrari Purosangue vooral geen SUV, dat is wel het laatste wat het merk wil. Nee, het is een volbloed-Ferrari, maar dan hoger, langer, breder en zwaarder. En deze bijna 2,2 ton wegende Ferrari is voorbehouden aan slechts een select aantal van de welvarendste lieden op deze aarde, aangezien Maranello in alle wijsheid besloot om de productie beperkt te houden.


    Purosangue is Italiaans voor volbloed. De keuze voor juiste deze typenaam is alleszeggend, hoewel het in eerste instantie alleen maar een naam was om het project aan te duiden en daarmee het hele team gefocust diende te houden. Natuurlijk weet Ferrari maar al te goed wat de SUV deed voor Porsche en Lamborghini. De verkoopcijfers schoten omhoog en overtreffen die van de sportwagens waarmee die merken groot werden. En ook Maserati is met de Levante en Grecale aanwezig in dit segment, net als Aston Martin met de DBX, terwijl Lotus staat te trappelen om de Eletre te lanceren. Met die auto trapt het Britse merk meteen twee heilige huisjes omver, aangezien het een EV is en daarmee meteen de zwaarste Lotus ooit. Terug naar de Purosangue, die dus absoluut geen verkoopknaller mag worden en nooit meer dan 20 procent van de jaarproductie zal innemen. In 2021 leverde Ferrari 11.155 nieuwe auto’s af, een record.


    Ferrari Purosangue


    Opzwepende twaalfcilinder


    Zijn V12 (725 pk, 716 Nm) is volledig nieuw en geeft de Purosangue de prestaties die je van een sportauto mag verwachten: 0-100 km/h in 3,3 seconden, topsnelheid meer dan 310 km/h. Vanaf 2.100 tpm is 80 procent van het koppel al beschikbaar en dat houdt hij lang vast, met uiteraard een sensationeel geluid. Want ook van dat laatste is veel werk gemaakt. Al dat geweld wordt via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling overgebracht naar alle vier de wielen. Dat wil zeggen: tot en met de vierde versnelling kan er, indien nodig, aandrijving naar de voorwielen gaan. Vanaf de vijfde versnelling is het een achterwielaandrijver. De achtste versnelling is een overdrive om het motortoerental tijdens snelwegritten omlaag te halen. De overige zeven overbrengingen zijn van het type close ratio (dezelfde als in de SF90 Stradale en 296 GTB) en sluiten dus heel dicht op elkaar aan, waarbij de motor maar een heel klein beetje in toeren terugvalt of juist klimt bij het op- of terugschakelen. Alles voor de pure en opwindende rijbeleving.


    Ferrari Purosangue


    Versnellingsbak achter


    Tijdens de presentatie in Maranello doen de mensen van Ferrari er alles aan om het woord SUV te vermijden. In hun ogen is de Purosangue een sportwagen die een nieuw segment creëert, alleen heeft dat geen naam. Na een eerste, korte introductie wordt het doek van de auto getrokken en begrijpen we een beetje wat Ferrari bedoelt. Allereerst is het een waanzinnig fraaie, hoog op zijn poten staande GT. Goed geproportioneerd en niet voor niets spreekt hoofd design Flavio Manzini van een sculptuur en trekt hij vergelijkingen met de kunst van Michelangelo. Want een Ferrari is pure emotie en dat is dan ook een van de redenen om een twaalfcilindermotor in het midden van het chassis te hangen. De versnellingsbak ligt tegen de achteras, voor een optimale gewichtsverdeling (49 procent voor, 51 procent achter).

    “Toen we een paar maanden geleden een paar teasers naar onze klanten stuurden en lieten weten dat we met een V12 zouden komen, explodeerde de vraag. De reden dat we deze auto bouwen, is ook omdat onze klanten erom vroegen. Velen van hen hebben meerdere Ferrari’s en daarnaast een andere auto voor dagelijks gebruik. En voor die doeleinden is er nu de Purosangue”, horen we van Enrico Galliera, hoofd marketing.


    Ferrari Purosangue


    Actieve wielophanging is het sleutelwoord


    Voor Ferrari, dat zijn 75-jarig bestaan viert, is dit de eerste vierdeurs vierzitter. Er is ooit een prototype geweest, maar in die tijd was Ferrari nog niet in staat om zo’n soort auto te bouwen, die rijdt als een Ferrari, zo luidt de uitleg. In 2016 reageerde toenmalig topman Sergio Marchionne zeer stellig op de vraag of er ooit een SUV-achtige uit de stallen van Ferrari zou komen. “Over mijn lijk." Waarom dat nu wel kan? Het toverwoord is Ferrari active suspension technology, waarmee de zware Purosangue niet alleen lichtvoetig aanvoelt, maar ook onder alle omstandigheden perfect controleerbaar is. Hij staat rondom op stalen veren omdat luchtvering te traag in de reacties is, volgens de onderstelspecialisten. Elke veerpoot heeft een elektromotor die een soort spindel aandrijft die de wagenhoogte continu optimaal houdt en overhellen van de koets elimineert. Stabilisatorstangen zijn hierdoor niet nodig, dat scheelt weer iets in het gewicht. In een video zien we de Purosangue met hoog tempo door het mooie Toscaanse landschap rijden, met vier personen aan boord. Ze lijken allemaal te genieten, maar doorgaans is hard rijden alleen maar leuk voor de bestuurder en staan de passagiers doodsangsten uit.


    Ferrari Purosangue


    Niet connected, geen navigatie


    Na alle inleidende presentaties trekt Ferrari dan eindelijk het doek van de Purosangue en zien we hem in het echt. Opvallend is de lange neus en het kleine achterportier, dat tegen de rijrichting in opent om de instap te vergemakkelijken. Achterliggende reden is dat de ingenieurs de wielbasis zo kort mogelijk wilden houden. Er is achterin ruim voldoende plek voor de benen, maar met een lengte van 1,91 m schuurt het hoofd tegen het dak en zit de elektrisch verstelbare stoel niet perfect. De rugleuningen kunnen plat, dat hadden we niet verwacht! Kijken we naar het dashboard, dan valt meteen op dat er geen groot scherm in het midden is. Wel aan de passagierskant en achter het stuur, met in dit geval een grote gele toerenteller in het midden. Het infotainmentsysteem kent geen mogelijkheid om met het internet te verbinden en heeft geen navigatie omdat alle klanten daar hun smartphone voor gebruiken, is de filosofie. De goedkoop ogende draaiwieltjes voor de ventilatieroosters vallen uit de toon in het verder prachtige interieur.

    In Italië kost de Purosangue €390.000, inclusief belastingen en de eerste leveringen vinden in het tweede kwartaal van 2023 plaats. Reken er maar op dat zo ongeveer de totale jaarproductie al is uitverkocht. Over eventuele andere aandrijflijnen doet Ferrari geen uitspraken, maar wij kunnen ons een plug-in hybride voorstellen.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Configurator: [carconfigurator.ferrari.com]
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Goh, lelijk kan je dit nu niet noemen, maar steeds verder van de Ferrari filosofie weg natuurlijk.

            Maar in Dubai zal hij wel weer vlotjes van de hand gaan.

            Comment


            • #7




























              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Goh, lelijk kan je dit nu niet noemen, maar steeds verder van de Ferrari filosofie weg natuurlijk.

                Maar in Dubai zal hij wel weer vlotjes van de hand gaan.
                Euh, daar heb ik dan toch een andere mening over. Het front vind ik matig, de zijkant rampzalig met die gekke vouwen onderaan bij de deuren en bij de achterkant is er te hoog opgetrokken kunststof boven de uitlaten. Neen, imo een dikke misser van Ferrari. Maar gaat dat iets uitmaken voor de verkopen. Natuurlijk niet, zolang het "premium" is verkoopt dat.

                Comment


                • #9
                  Want to know how to sell your car? 83% of customers get a higher price with carwow - it’s also free and easy! Check us out here: https://bit.ly/Buy-Sell-WOW....


                  Bewegend vind ik hem er al veel leuker uit zien.

                  Wel knap wat ze tegenwoordig met die renderings kunnen doen trouwens.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Neen, imo een dikke misser van Ferrari. Maar gaat dat iets uitmaken voor de verkopen. Natuurlijk niet, zolang het "premium" is verkoopt dat.


                    FERRARI PUROSANGUE NU AL VERKOOPHIT

                    GROTE VRAAG NAAR ONCONVENTIONELE FERRARI

                    Ferrari heeft met Purosangue een auto neergezet die ongetwijfeld niet alle Ferrari-liefhebbers kunnen waarderen, maar die wel de kassa zal laten rinkelen. Er lijken nu al nieuwe pagina's nodig in de orderboeken.


                    Of je de Ferrari Purosangue nu wel wat vindt of niet; het zal Ferrari worst wezen. Het gaat er ondanks het heftige (Italiaanse) prijskaartje van €390.000 toch meer dan genoeg van verkopen, zo blijkt nu wel. Automotive News verneemt van Ferrari's marketingbaas Enrico Galliera dat de orderboeken van de Purosangue mogelijk al bijna gesloten moeten worden. Ferrari riskeert volgens hem anders dat het mensen die er eentje bestellen moet gaan teleurstellen. "Het risico is dat we niet aan de vraag kunnen voldoen." De vraag naar de Purosangue zou 'overweldigend' zijn. Met het sluiten van de orderboeken worden er ook mensen teleurgesteld, maar die hebben dan in ieder geval niet al de hoop gekregen er eentje te kunnen bemachtigen na een bestelling te plaatsen.

                    Heel verrassend is het overigens niet dat Ferrari zo snel aan zijn taks zit qua productie van de Purosangue. Het zegt immers dat de Purosangue niet meer dan 20 procent van zijn totale jaarproductie mag beslaan. Kijken we naar het totale verkoopaantal van Ferrari van vorig jaar (11.155 stuks), dan zou het gaan om zo'n 2.200 auto's. Reken dus maar dat de Purosangue een exclusief verhaal blijft, ook al bewijst een merk als Lamborghini dat een SUV-achtige voor ongekende verkoopaantallen kan zorgen. Ferrari kiest voor een meer terughoudende instelling.

                    Bron: Autoweek


                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11














                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Waauw, prachtige wagen....ben er zot van..
                        Last edited by zeramed; 16/09/2022, 21:21.

                        Comment


                        • #13








                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Ben zeker geen fan van alles wat Ferrari qua design lanceert, maar deze vind ik zeer geslaagd.
                            Net zoals Porsche ooit de 'heiligschennis' heeft begaan door de Cayenne uit te brengen, zal deze een sterke bijdrage leveren aan de ontwikkeling en voortbestaan van Ferrari als merk. Nu nog een oplossing vinden om ook elektrisch iets aan te bieden dat de naam Ferrari waardig is: daar is Porsche al in geslaagd met de Taycan reeks, maar da's een opdracht die voor Ferrari nog een pakje moeilijker is, denk ik...

                            Comment


                            • #15
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16








                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Zwart/wit
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Echt knap deze dure kar

                                    Ferrari Purosangue at the factory. Why is Ferrari making a 4-door supercar?



                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zal er live ongetwijfeld spectaculair uitzien, maar ik ben echt geen fan van de nieuwe designstijl van Ferrari.

                                      Hier gaat geen enkel echt iconisch model à la GTO, of Testarossa uit ontstaan naar mijn mening.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                        Zal er live ongetwijfeld spectaculair uitzien, maar ik ben echt geen fan van de nieuwe designstijl van Ferrari.

                                        Hier gaat geen enkel echt iconisch model à la GTO, of Testarossa uit ontstaan naar mijn mening.
                                        Moet dat? Ze kunnen nu al niet volgen met de bestellingen, kassa, kassa
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X