Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BYD Tang (2022)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BYD Tang (2022)

    Deze BYD had in tegenstelling tot de 2 andere modellen nog geen topic blijkbaar.


    BYD neemt Nederland in de Tang

    De Nederlandse Louwman Groep gaat de auto’s van het Chinese Build Your Dreams (BYD) importeren. Een elektrische SUV met de naam Tang zal als eerste op de markt komen.


    Sinds vorig jaar worden er al bestelwagens en trucks van BYD verkocht in Nederland. Ook rijden er in meerdere regio’s elektrische stadsbussen van de Chinese fabrikant. Onder meer de Amerikaanse investeerder Warren Buffett heeft een belang in het bedrijf. De in 1923 opgerichte autodealer Louwman Group gaat de auto’s van BYD in eerste instantie vooral online verkopen.



    BYD (dat staat voor Build Your Dreams) zal blij zijn met het feit dat de Louwman Groep de distributie en verkoop van haar auto’s in Nederland wel ziet zitten. Dit bedrijf is een nationale autogigant en importeur van onder andere Toyota, Suzuki en Lexus. Dit trio is nogal traag met de transitie naar een elektrisch gamma. Nu gaat de Louwman Groep dus ook de online- en offline verkoop van de elektrische personenauto’s van BYD verzorgen, evenals alle serviceactiviteiten.

    In eerste instantie ligt de focus zoals gezegd op het online verkopen van auto’s. Het gehele aankoopproces verloopt digitaal. Later in het jaar komen er ook meerdere fysieke dealers vor BYD in Nederland. De eerste showroom komt in Amsterdam. Daar zal het ook mogelijk zijn om een proefrit te maken met een elektrische auto van BYD.



    Het is niet de eerste keer dat de Louwman Groep zich aan het avontuur van de import van Chinese auto’s waagt. Eerder werd gepoogd om het merk Byton in Nederland te lanceren. Dat plan kwam nooit van de grond. Byton raakte in de financiële problemen en ging in 2021 failliet. BYD heeft daarentegen een zeer degelijke basis. Nieuwkomers als Xpeng en Nio, die ook in ons land hun auto’s willen gaan verkopen, moeten zich in dit opzicht nog bewijzen.

    Het Chinese bedrijf bouwt al sinds 2003 auto’s en heeft inmiddels een miljardenomzet. Qua beurswaarde staat BYD in de mondiale top 5. Indien stekker hybride modellen worden meegerekend, verkoopt het bedrijf zelfs meer elektrische auto’s dan Tesla (zie het nieuwsbericht van gisteren op deze website). BYD heeft als voordeel dat het als Chinese fabrikant van elektrische auto’s dicht bij de bron zit van essentiële materialen voor de benodigde accu’s.



    Michael Shu, general manager en managing director van BYD Europa: “Wij zijn trots dat wij onze reis met personenauto’s in Nederland mogen starten met zo’n ervaren en gerespecteerde partner. We kijken er samen naar uit om onze gedeelde ambitie te realiseren: het stimuleren van elektrificatie en emissievrij vervoer in Nederland”.

    BYD staat bekend om de zogeheten bladbatterij die in eigen beheer gebouwd wordt. Dat is een lichtere, kleinere maar zeer brandveilige accu die bestaat uit verschillende laagjes. Hierdoor neemt hij tot 50 procent minder ruimte in vergeleken met een lithium/ion batterij. De batterij bevat ook geen nikkel of cadmium. Het brutovermogen van het exemplaar in het eerste model van BYD dat naar Nederland komt, de Tang, is 86,4 kWh.




    De Tang is een nogal inwisselbaar ogende MPV annex cross-over in de stijl van de Aiways U5, maar dan een maatje groter. Prijstechnisch zit de Tang echter veel hoger in de boom: in Noorwegen kost het model omgerekend meer dan 80.000 euro. Voor dit bedrag krijg je een 4,87 meter lange 7-zitter met een enorme bagageruimte, vierwielaandrijving en 516 pk / 680 Nm. Hij trekt een 1.500 kg zware aanhanger en heeft een rij bereik van minimaal 400 km. De Tang heeft nog geen Euro NCAP test ondergaan.


    De voorste zitkussens zijn uitschuifbaar en het stuur kan elektrisch in lengte en hoogte worden versteld. Het 12,8 inch grote dashboardscherm geeft een scherp en goed beeld, niet in de laatste plaats voor de achteruitrijcamera en de 4 camera’s die de Tang in vogelvluchtbeeld in het verkeer plaatsen. Het scherm heeft associaties met het exemplaar van de Tesla Model 3, maar met een lichte druk op een stuurknop draait het touchscreen 90 graden en wordt het een display in hoogteformaat zoals in de Tesla S en X. Dat is natuurlijk vrij nutteloos, maar vaak zijn het dit soort kleine en onbeduidende details die een gespreksonderwerp worden. Qua materiaalkeuze en afwerking grenst de Tang aan het premium segment. De enige uitrusting lacune is een Head-up display.



    De Tang heeft thuis een marktconforme laadsnelheid van 7 kW, maar de 110 kW voor DC snelladen ligt net onder van wat anno 2022 verwacht wordt van een grote elektrische SUV met een prijskaartje van meer dan 80.000 euro. Die moet 150 kW of meer zijn om te kunnen concurreren met bijvoorbeeld Tesla. Want de belangrijkste uitdager van de Tang is misschien wel de Tesla Model Y. BYD geeft een garantie van 5 jaar of 100.000 km op de auto zelf en op de batterij 8 jaar of 160.000 km,


    Voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u heeft de 2.489 kilo zware Tang 4,6 seconden nodig. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De breedte en de hoogte van de Tang zijn 195 respectievelijk 173 cm. De wielbasis is 282 cm en de bodemvrijheid bedraagt 19,0 cm. De kofferbak heeft in 7-zits configuratie een inhoud van 235 liter, maar met de achterste zetels weggeklapt stijgt het volume naar 940 liter. Met alleen de voorstoelen in gebruik kan er voor 1.655 liter aan bagage worden vervoerd.



    Bron: Autointernationaal


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    BYD TANG, goede, ELEKTRISCHE EV-SUV

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Het Chinese automerk BYD komt met haar nieuwste elektrische SUV, de BYD Tang, naar Europa

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Veelbelovend merk precies.
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          In Parijs:









          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6












            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              hoedje af voor BYD!
              4 rings driver

              Comment


              • #8
                Voorkant van de facelift is ook mooier.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9





















                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Blijft toch echt ongezien hoe snel die Chinezen Europa hebben ingehaald

                    Prachtige auto gewoon

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment

                      Working...
                      X