Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rolls-Royce Spectre (2023)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rolls-Royce Spectre (2023)

DIT IS DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE ROLLS-ROYCE SPECTRE

SPIRITUELE OPVOLGER PHANTOM COUPÉ

​Dit is de Rolls-Royce Spectre, de eerste in serie geproduceerde elektrische auto van het merk. Hoewel de Britten eerder niks moesten hebben van elektrische aandrijflijnen, geven ze inmiddels aan vanaf 2030 alleen nog EV's te willen maken. Dat begint met deze Spectre, een auto 'in de geest van de Phantom', gebaseerd op hetzelfde platform als dat topmodel.

Highlights:
    • Eerste volledig elektrische Rolls-Royce voor serieproductie, leverbaar vanaf eind 2023
    • Spirituele opvolger Phantom Coupé
    • 5,45 meter, 2.975 kilo
    • 900 Nm koppel, 585 pk, 520 km WLTP-bereik
    • Op dezelfde basis als de Phantom

Begin 2021 kregen we voor het eerst lucht van Rolls-Royce' elektrificatieplannen. Hoewel het merk eerder zei weinig op te hebben met elektrische aandrijflijnen, ontsnapte toen het gerucht dat het een EV aan het ontwikkelen was. En dat bleek de waarheid. Inmiddels weten we zelfs dat er vanaf 2030 uitsluitend EV's uit de fabriek in Goodwood zullen rollen. De vandaag onthulde Rolls-Royce Spectre is daar de eerste van. Het moet een coupé 'in de geest van de Phantom' zijn, dus eentje die deel uitmaakt van de bovenste regionen van Rolls-Royce' modellengamma.

De Spectre deelt dan ook zijn Architecture of Luxury-platform met de Phantom, waarmee het model volgens het merk als de spirituele opvolger van de Rolls-Royce Phantom Coupé dient. Het geheel uit aluminium opgetrokken platform, dat met de achtste generatie van de Phantom debuteerde, is aangepast voor een elektrische aandrijflijn. Het heeft dan ook niks te maken met de basis van de nieuwe BMW i7. Hoe groot de accu is die voortaan in het Rolls-Royce-platform schuilgaat, maken de Britten nog niet bekend. De definitieve specificaties worden bekend als het testwerk klaar is, maar Rolls-Royce geeft al wel voorlopige cijfers op: de Spectre krijgt een WLTP-range van 520 km en een vermogen van 585 pk en 900 Nm koppel. Het is nog niet duidelijk of dat vermogen via twee of vier wielen het asfalt vindt. De Phantom kent nagenoeg dezelfde vermogenswaarden en doet het in ieder geval met slechts achterwielaandrijving.

2,5 miljoen testkilometers

Nu het merk de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen ver genoeg gevorderd acht voor toepassing in een Rolls-Royce, staat het aan het begin van een 'nieuw tijdperk', dat afgetrapt wordt met de Spectre. Zelf neemt het merk het in ieder geval bloedserieus: nooit eerder testte Rolls-Royce een auto zo uitvoerig. De Spectre legde nog niet alle, maar al wel 2,5 miljoen testkilometers af. Van Zuid-Afrika tot Lapland en van de Nürburgring tot de Franse Rivièra. Op die laatste plaats moet de auto immers in het bijzonder goed functioneren.

Op een boulevard zien en gezien worden moet er in ieder geval wel mee lukken. Met een lengte van 5,45 meter en een breedte van 2 meter zal de Spectre - ondanks het ontbreken van het geluid van een verbrandingsmotor - niet zomaar ongezien voorbij rollen. Ter vergelijking: een Phantom is 31 cm langer en even breed. Zwaar is de Spectre ook, want hij weegt bijna 3.000 kg. De breedte van de koets wordt vooral aan de voorkant duidelijk geaccentueerd. De dagrijverlichting is plat en breed, en bovendien is de grille die de Britten op de Spectre plakten breder dan op welke eerdere Rolls-Royce dan ook. Opvallend, aangezien er geen radiator achter schuil hoeft te gaan. Of de grille open of dicht is, verklapt het merk nog niet. Wel maakt het kenbaar dat-ie verlicht wordt door tweeëntwintig ledjes en niet al te veel afbreuk doet aan een behoorlijke stroomlijn. De Spectre kent een Cw-waarde van 0,25.

Starlight in de deuren

Over lichtjes gesproken: de Spectre is de eerste Rolls-Royce die niet alleen aangeboden wordt met een Starlight-plafond, maar ook met Starlight-deuren. De bekende 'sterrenhemel' wordt naar wens met nog eens 4.796 lichtjes uitgebreid naar de zijkanten van het interieur. Daarin plaatsgenomen moet je je overigens in een oase van rust begeven. Een belangrijk deel van de testkilometers diende het fijnslijpen van de geluidsisolatie, waardoor de Spectre de stilste Rolls-Royce ooit is. Best knap dat dat gelukt is, aangezien het merk niet eerder zulke grote wielen onder een moderne auto monteerde. Ze meten maar liefst 23 inch.

Om te voorkomen dat het comfort onder die wielmaat lijdt, besteedde Rolls-Royce veel aandacht aan het optimaliseren van zijn Planar-ondersteltechniek. Dat zorgt er met actieve en afkoppelbare stabilisatorstangen in combinatie met camera's die het wegdek scannen voor dat - hoezeer de grote wielen ook op en neer schudden - het comfort bewaard blijft. Of het daadwerkelijk tot de meest comfortabele Rolls-Royce leidt, is nog even afwachten. De Spectre wordt vanaf eind 2023 geleverd, dus vanaf dan is het te ondervinden.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Rolls Royce Spectre EV Is A 6500-LBS Luxury Land Yacht With A 320-Mile Range

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

NEW Rolls-Royce Spectre: The Super-Luxury Electric Car!

Comment

Ferme kar, enkel die kleurkeuze binnen en buiten zou ik anders bestellen.

Comment

personal program: ge kiest zelf... in't roze als het moet
          www.peugeotforum.be

Comment

This is the most luxurious car EVER!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Ferme kar, enkel die kleurkeuze binnen en buiten zou ik anders bestellen.
              Ga je dan gratis laden bij Lidl tijdens je wekelijkse boodschappen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Ga je dan gratis laden bij Lidl tijdens je wekelijkse boodschappen?
                Uiteraard! Hopelijk is de koffer ook groot genoeg voor de boodschappen aldaar want anders had ik onze Duster beter niet vervangen door een Coupé

Comment

Is echt wel knap geworden!

Zou hem in donkerblauw bestellen

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

Comment

Ikke ene in Adriaticblue.

Comment

New Rolls-Royce Spectre: the QUIETEST car ever?

Comment

Beetje spelen met de visualiser

visualiser.rolls-roycemotorcars.com

Comment

Die blauwe met rood interieur is echt knap!

Zou enkel nog andere wielen kiezen

Comment

Comment

FIRST LOOK: Rolls-Royce Spectre – World’s Most Luxurious EV? | Top Gear

Comment

DEZE ROLLS-ROYCE SPECTRE IS 'BIJNA 400 JAAR OUD'

LEKKER TESTEN

​Rolls-Royce laat de elektrische Spectre voor het eerst in de open lucht zien zonder camouflage. Dit exemplaar van de in november op studiobeeld onthulde Rolls-Royce Spectre heeft er al een behoorlijk heftig leven op zitten.

Afgelopen najaar presenteerde Rolls-Royce de volledig elektrische Spectre. Als eerste in serie geproduceerde elektrische auto is de enorme coupé een belangrijk model voor het merk. De Rolls-Royce Spectre gaat daarom door een behoorlijk heftig testtraject, voordat in het laatste kwartaal van dit jaar de eerste exemplaren geleverd worden. De Britten lichten het testwerk graag nog even toe en daarbij krijgen we ook de eerste foto's van de Spectre open en bloot in de vrije natuur voorgeschoteld. Lekker plaatjes kijken dus.

Het testwerk is indrukwekkend. Rolls-Royce wil namelijk in totaal 2,5 miljoen kilometer afleggen met deze Spectre en daarbij de auto confronteren met allerlei uitersten die op aarde te vinden zijn. De Spectre heeft er nu al 2 miljoen kilometer op zitten en mag zich inmiddels in Zuid-Afrika bewijzen. Daar wordt de Spectre volgens de Britten blootgesteld aan behoorlijk zomerse omstandigheden, want het kan er tegen de 50 graden Celsius worden en de Spectre wordt er over stoffige wegen en zelfs grindpaden gejaagd. Op zich allemaal niet heel speciaal, dit gebeurt met tal van auto's, maar de afstand die dit exemplaar aflegt, is wel indrukwekkend.

De Spectre mag na zijn Zuid-Afrikaanse tour terug naar de Côte d'Azur en ook weer terug naar het ijskoude Arjeplog in Zweden. Beide bestemmingen deed de Spectre eerder al aan. Daar rijdt de auto volgens Rolls-Royce de laatste 20 procent van de totale 2,5 miljoen testkilometers. Als het er allemaal op zit, is de Spectre volgens Rolls-Royce zodanig intensief getest, dat hij eigenlijk 400 jaar 'normaal gebruik' achter de rug heeft. Dat is nogal een claim, maar goed, Rolls-Royce zegt vast niet voor niets dat het nog nooit een auto zo uitvoerig getest heeft. We zijn ook benieuwd hoe het na zo'n enorme kilometerstand gesteld is met de elektrische aandrijflijn en vooral de accucapaciteit. Een nieuwe Rolls-Royce Spectre moet 520 WLTP-kilometers uit de accu kunnen halen. Even heel simpel berekend zou de test-Spectre dan zo'n 4.800 laadsessies achter de rug hebben aan het einde van de testperiode.

Comment

Mooi voor the happy few

Comment

Rolls-Royce Spectre first-ever Rolls EV - REVIEW

Comment

RR heeft toch een probleem met het design van de kont. Ook hier bij deze weer niet echt mooi. Enige mooie RR is de Ghost.

Comment

Rolls-Royce Spectre - First Test Drive Video Review

Comment

Working...
                                        X