BYD SEAL: MODEL 3-RIVAAL MOGELIJK NAAR EUROPA
STANDARD RANGE EN LONG RANGE
BYD heeft grootste plannen voor de Europese en dus ook Nederlandse markt. Het Chinese merk komt onder meer met de elektrische Han en Tang én met een compacte elektrische cross-over die luistert naar de naam Atto 3. Daarnaast heeft het mogelijk ook een regelrechte concurrent voor de Tesla Model 3 in de pijplijn zitten.
Het Chinese BYD gaat via de Louwman Group een deel van zijn waren in Nederland verkopen. In de vorm van de Tang komt BYD met een elektrische SUV met zeven zitplaatsen, maar daarbij blijft het niet. BYD brengt namelijk ook de Han naar Nederland, een zo'n vijf meter lange elektrische sedan. BYD zet in ons land vooral in op de Atto 3, een compacte elektrische cross-over waarmee BYD onder meer wil schieten op onder meer de Kia Niro EV. In thuisland China heeft BYD een lage elektrische auto in handen die het gat opvult tussen de Atto 3 en de Tang en Han: de Seal. Die Seal komt mogelijk naar Europa als direct antwoord op de Tesla Model 3.
BYD Seal
Eerst het Chinese portfolio van BYD, dat is namelijk immens. Zo gigantisch zelfs dat het geen zin heeft om de modellen hier een voor een uiteen te zetten. BYD verspreid zijn modellen in het thuisland over drie groepen: E-Series, Dynasty en Ocean. De Tang en de Han maken deel uit van de Dynasty-familie en daar behoort ook de Atto 3 aan toe, al heet die auto in China stiekem Yuan Plus. De Ocean-reeks bestaat uit modellen die zijn overgoten met een designstijl die is afgekeken van deze Ocean-X Concept uit 2021. In die groep vinden we onder meer de BYD Ocean, een elektrische sedan van formaatje Tesla Model 3 die mogelijk ook onze kant op komt. In de database van het Europese patentbureau hebben we daarvan namelijk tekeningen opgedoken (foto's 19 t/m 25). Volgens berichtgeving van The Drive gaat hij waarschijnlijk Atto 4 heten. Uiteraard zijn de patenttekeningen geen glashard bewijs dat de auto daadwerkelijk naar Europa komt, maar dat er bij BYD iets borrelt is evident.
BYD Seal op Europees patentbeeld.
De 4,8 meter lange BYD Seal komt in diverse varianten op de Chinese markt. Er is een 204 pk sterke achterwielaangedreven Standard Range met een 61,4 kWh accu en een volgens de Chinese meetcyclus CLTC vastgestelde actieradius van 550 kilometer. Daarboven komt een Long Range-variant die zowel met achter- als met vierwielaandrijving is te krijgen. De Long Range-versies hebben een 82,5-kWh accu. De BYD Seal Long Range met enkel een elektromotor op de achteras is 313 pk sterk en komt zo'n 700 kilometer (CLTC) ver op een volle accu. De vierwielaangedreven variant is dankzij twee elektromotoren 530 pk sterk en schopt het tot een CLTC-actieradius van 650 kilometer. Die krachtigste variant zoemt overigens in slechts 3,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h.
Bron: Autoweek
STANDARD RANGE EN LONG RANGE
BYD heeft grootste plannen voor de Europese en dus ook Nederlandse markt. Het Chinese merk komt onder meer met de elektrische Han en Tang én met een compacte elektrische cross-over die luistert naar de naam Atto 3. Daarnaast heeft het mogelijk ook een regelrechte concurrent voor de Tesla Model 3 in de pijplijn zitten.
Het Chinese BYD gaat via de Louwman Group een deel van zijn waren in Nederland verkopen. In de vorm van de Tang komt BYD met een elektrische SUV met zeven zitplaatsen, maar daarbij blijft het niet. BYD brengt namelijk ook de Han naar Nederland, een zo'n vijf meter lange elektrische sedan. BYD zet in ons land vooral in op de Atto 3, een compacte elektrische cross-over waarmee BYD onder meer wil schieten op onder meer de Kia Niro EV. In thuisland China heeft BYD een lage elektrische auto in handen die het gat opvult tussen de Atto 3 en de Tang en Han: de Seal. Die Seal komt mogelijk naar Europa als direct antwoord op de Tesla Model 3.
BYD Seal
Eerst het Chinese portfolio van BYD, dat is namelijk immens. Zo gigantisch zelfs dat het geen zin heeft om de modellen hier een voor een uiteen te zetten. BYD verspreid zijn modellen in het thuisland over drie groepen: E-Series, Dynasty en Ocean. De Tang en de Han maken deel uit van de Dynasty-familie en daar behoort ook de Atto 3 aan toe, al heet die auto in China stiekem Yuan Plus. De Ocean-reeks bestaat uit modellen die zijn overgoten met een designstijl die is afgekeken van deze Ocean-X Concept uit 2021. In die groep vinden we onder meer de BYD Ocean, een elektrische sedan van formaatje Tesla Model 3 die mogelijk ook onze kant op komt. In de database van het Europese patentbureau hebben we daarvan namelijk tekeningen opgedoken (foto's 19 t/m 25). Volgens berichtgeving van The Drive gaat hij waarschijnlijk Atto 4 heten. Uiteraard zijn de patenttekeningen geen glashard bewijs dat de auto daadwerkelijk naar Europa komt, maar dat er bij BYD iets borrelt is evident.
BYD Seal op Europees patentbeeld.
De 4,8 meter lange BYD Seal komt in diverse varianten op de Chinese markt. Er is een 204 pk sterke achterwielaangedreven Standard Range met een 61,4 kWh accu en een volgens de Chinese meetcyclus CLTC vastgestelde actieradius van 550 kilometer. Daarboven komt een Long Range-variant die zowel met achter- als met vierwielaandrijving is te krijgen. De Long Range-versies hebben een 82,5-kWh accu. De BYD Seal Long Range met enkel een elektromotor op de achteras is 313 pk sterk en komt zo'n 700 kilometer (CLTC) ver op een volle accu. De vierwielaangedreven variant is dankzij twee elektromotoren 530 pk sterk en schopt het tot een CLTC-actieradius van 650 kilometer. Die krachtigste variant zoemt overigens in slechts 3,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h.
Bron: Autoweek
Comment