Mededeling

Collapse
No announcement yet.

AUDI Q8 e-tron - Facelift (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • AUDI Q8 e-tron - Facelift (2023)

    AUDI Q8 E-TRON: NIEUWE NAAM EN MEER BEREIK VOOR AUDI E-TRON

    GAAT VERDER WAAR DE OUDE STOPTE

    Dit is de Audi Q8 e-tron. Het is geen elektrische Q8, maar de gefacelifte 'gewone' E-Tron. Behalve een nieuwe naam krijgt deze elektrische SUV een andere neus en flink meer rijbereik.


    De Audi E-Tron werd in 2018 met nogal veel bombarie onthuld als Audi’s eerste EV. Inmiddels kennen we ook de Q4 e-tron en de lage Audi E-Tron GT. In de toekomst kunnen we meer elektrische SUV’s verwachten, en dus is het tijd voor een naamsverandering voor het ‘oermodel’. Audi kiest daarbij voor ‘Q8 e-tron’. Dat maakt hem op papier groter dan hij daadwerkelijk is, want met zijn formaat haalt de Q5-achtige E-Tron het niet bij de Q8 die we nu al kennen. Audi kiest echter voor deze naam omdat de Q8 e-tron voorlopig de dikste elektrische SUV van het merk blijft. Reken er dan ook gerust op dat de uiteindelijke opvolger van dit model een stuk groter zal zijn dan de huidige Q8 e-tron.

    Anders dan de naamswijziging doet vermoeden, is er aan de buiten- en binnenkant niet zoveel spannends te bespeuren. Elders op de site gaan we op een video nader op de details in, maar het grootste nieuws is eigenlijk de grille. Die loopt nu onder de koplampen door en kent een gewijzigde indeling. Opvallend is dat de lichtunits aan voor- en achterzijde de strijd zonder kleerscheuren overleven. Audi heeft naar eigen zeggen getwijfeld over wijzigingen op dit vlak, maar stelt dat met name de koplampen te herkenbaar zijn om te veranderen. Audi heeft wel de technologie in de ‘Digital Matrix Led’-koplampen aangepast, zodat ze nu nog meer functies hebben dan voorheen. Verder krijgen de koplampen wat optische ondersteuning in de vorm van een ledstrip, die boven in de grille is geplaatst en beide lichtunits met elkaar verbindt. Uiteraard blijft de E-Tron, zij het nu onder de naam Q8 e-tron, leverbaar als reguliere SUV en als schuin aflopende Sportback.

    Het interieur blijft zelfs helemaal intact, op wat kleine verschillen in gebruikte kleuren en materialen na. Zo subtiel als Audi hier echter te werk gaat, zo rigoureus snijdt het merk in het onderhuidse van de E-Tron. Als Q8 e-tron gaat de auto namelijk verder waar de oorspronkelijke E-Tron stopte, of het nu gaat om vermogen of actieradius. Laten we beginnen bij het accupakket. Dat was voorheen in de E-Tron 50 65 kWh groot, terwijl de duurdere 55- en S-versies 87 kWh aan stroom konden laden. Bij de Q8 meet het accupakket van de Q8 E-Tron 50 al 89 kWh, groter dus dan het krachtigste accupakket van voorheen. De 55 en de S keren eveneens terug, maar hebben nu een accu van maar liefst 104 kWh aan boord.



    De actieradius groeit uiteraard lekker mee. Waar de meest ongunstige Audi E-Tron – de non-Sportback 50 – voorheen zelfs in theorie maar 300 kilometer ver kwam, heeft de Audi Q8 e-tron een actieradius van minimaal 480 kilometer. Opnieuw is dat méér dan wat de topper op dit vlak tot nu toe voor elkaar krijgt. De nieuwe Q8 e-tron komt met het grotere 55-kWh accupakket zelfs tot 580 kilometer ver, tegen 446 kilometer voor de gunstigste uitvoering van het huidige model. De Audi Q8 e-tron S heeft met zijn drie elektromoten en grote wielen toch nog altijd een theoretische actieradius van zo’n 500 km.

    Aan het vermogen van de 55- en S-versies wordt niet getornd, maar met respectievelijk 408 en 503 pk was er op dat vlak ook weinig reden tot klagen. Het basismodel, de Q8 e-tron 50, gaat er wel op vooruit, en levert nu 341 in plaats van 313 pk. De sprint van 0 naar 100 is daarmee in 6 seconden achter de rug. De Q8 e-tron 55 klaart dat klusje in 5,6 tellen, in de S is het in 4,5 seconden voorbij. De laadsnelheid is tevens verbeterd. Aan de snellader komt de S nu tot 150 kW, de andere varianten tot 170. Dat is niet meer wereldschokkend, maar gewoon netjes.


    Typeplaatjes en logo’s


    Ter afsluiting moeten we het toch nog over een uiterlijke wijziging hebben: het typeplaatje. Uiteraard staat er nu ‘Q8’ op de klep, maar dat is niet wat we bedoelen. Audi introduceert op de Q8 e-tron namelijk een herzien merklogo en een ander lettertype en frisse kleurstelling voor de typeaanduiding. Het embleem is die van het tweedimensionale type dat al een tijdje op het stuurwiel van de Q4 e-tron te vinden is. Aan de buitenzijde van een Audi zagen we het niet eerder, maar dat verandert dus met deze Q8 e-tron. Het beeldmerk is volledig vlak en heeft een zwarte rand om een witte invulling.


    Wit is het nieuwe chroom.

    'Blackpack' plus

    Wie een ‘optiekpakket zwart plus’ bestelt, krijgt donkergrijze logo’s. Daarmee zijn de Audi-ringen in dat geval iets beter zichtbaar dan nu, want op dit moment is het eveneens embleem zwart. Nu het toch over zwart gaat: ook voor de andere typeplaatjes neemt Audi afstand van chroom. Het ‘Q8’ op de klep is dus ongeacht de uitvoering altijd in zwart uitgevoerd, en in een nieuw lettertype dat Audi tevens op andere modellen gaat gebruiken. Meer details zijn op de B-stijl te vinden, in een klein en matzwart-op-zwart-lettertje. Daar staat dan bijvoorbeeld ‘Audi Q8 Sportback e-tron quattro’, maar geen 50 of 55. De verwijzing naar het type krachtbron is in het geheel niet meer op de Q8 e-tron te vinden, dus voor de buren hoef je die 55 alvast niet meer aan te schaffen.







    Wat het kost om een Audi Q8 e-tron te bezitten, weten we binnenkort. De marktintroductie staat voor februari 2023 gepland.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Q8 E-Tron









    Q8 e-tron Sportback











    SQ8 e-tron









    Audi SQ8 e-tron Sportback





    Interieur S-Line





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      FIRST LOOK: 2024 Audi Q8 And SQ8

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Audi Q8 E-Tron - Eerste kennismaking

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Dat is nog niet zo lelijk in S-trim.
          BMW X5 45e

          Comment


          • #6
            new Audi Q8 e-tron vs SQ8 Sportback etron REVEAL - striking back against BMW iX and EQE SUV

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Knap en eindelijk een fatsoenlijke range blijkbaar.

              Enkel die grill, daar hadden ze toch wel iets anders creatiefs mee kunnen doen, lijkt me.

              Comment


              • #8
                Blijft echt knappe wagen!

                Comment


                • #9
                  Audi Q8 e-tron: meer dan een facelift!

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Das ist alles NEU beim SQ8 e-tron Sportback! Review | Preis

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      En Made in Belgium



                      Bron: [insideevs.com]


                      Audi Q8 E-Tron And Q8 E-Tron Sportback Enter Production In Brussels

                      The plant in Belgium's capital city will also build the Audi Q4 e-tron from the second half of 2023.

                      ​Audi has begun series production of the Q8 e-tron and Q8 e-tron Sportback at its plant in Brussels, Belgium on December 14.


                      Since 2018, the factory has built around 160,000 units of Audi's first production EV, the e-tron SUV. In 2021 alone, Audi Brussels made 43,866 all-electric e-tron and e-tron Sportback vehicles, which are the predecessors of the newly badged Q8 models.

                      Production is set increase significantly next year as the Audi Q4 e-tron will also be made at the plant from the second half of 2023 at a rate of about 70 units per day. The Q4 e-tron is currently made exclusively at the Volkswagen Group plant in Zwickau, Germany.

                      Until then, the facility will have time to ramp production of the Audi Q8 e-tron and Q8 e-tron Sportback, which are essentially the facelifted and renamed variants of the e-tron and e-tron Sportback.
                      "Brussels has done valuable pioneering work. We are learning from our experience of having delivered around 160,000 vehicles worldwide. As the next step, we will leverage this experience to ramp up battery production in Ingolstadt."

                      Gerd Walker, Audi board member for Production and Logistics


                      The battery assembly facility in Brussels is playing a groundbreaking role for the entire Audi Group, which includes the Audi, Bentley, Lamborghini, Ducati and Italdesign.


                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Audi Q8 e-tron - Rij-impressie

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          It’s a Q8! - new Audi Q8 e-tron SUV vs SQ8 Sportback e-tron epic driving - REVIEW 2023



                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Audi Q8 e-tron 55 - mehr als ein neuer Name?

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              In Brussel:









                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Ik vind hem wel iets hebben. Beter dan de EQ reeks van Mercedes.
                                Al hoor ik veel mensen zeggen dat ze niet echt fan zijn van de Q8 etron en dat ze vinden dat de SQ8 etron een verkrachting is van de echte SQ8.

                                Ze hadden idd beter gekozen voor Q6 etron ofzo maar tis zo.

                                Prijs is ook schappelijk en goedkoper dan de IX van BMW.
                                Kofferruimte ook groter.
                                En netjes dat zelfs de 50 een grotere batterij heeft dan de vorige standaard E-Tron.

                                Want vinden jullie van deze?
                                BMW 320D - F30 (2013)

                                Comment


                                • #17
                                  Mooie auto, maar die optielijsten…..
                                  Het is toch echt niet meer van deze tijd dat een verwarmde zetel en een multifunctioneel stuur op de optielijst staan.
                                  10k is niks….

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Mooie auto, maar die optielijsten…..
                                    Het is toch echt niet meer van deze tijd dat een verwarmde zetel en een multifunctioneel stuur op de optielijst staan.
                                    10k is niks….
                                    Ik weet niet waar jij een multifunctiestuur als optie ziet staan want standaard is in de meest basisversie een met leder bekleed multifunctiestuur voorzien...

                                    Sinds de facelift gaat de verkoop zeer goed volgens mijn dealer dus of er zoveel mensen gaan wakker liggen van die optielijst is nog maar de vraag...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                                      Ik weet niet waar jij een multifunctiestuur als optie ziet staan want standaard is in de meest basisversie een met leder bekleed multifunctiestuur voorzien...

                                      Sinds de facelift gaat de verkoop zeer goed volgens mijn dealer dus of er zoveel mensen gaan wakker liggen van die optielijst is nog maar de vraag...
                                      Het blijft een auto die met wat uitrusting kort bij de 100k zit.
                                      En ja, er staan 3-4 verschillende sturen op de optielijst, ik zag zelfs schakelpeddels, en sowieso is verwarming een optie. De knoppen schijnen standaard te zijn.

                                      Even die configurator geprobeerd.
                                      Ik start met de 50 quattro in versie Advanced. En ik loop al vast als ik een business plus pakket wil toevoegen van 6000€.
                                      En dan zit daar nog geen zetelverwarming achter aan en stuurverwarming in....

                                      Verkoop gaat goed zeggen ze dan, maar hoe veel auto's van 100k verkopen ze dan? Dat is sowieso een beperkt publiek.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                        Het blijft een auto die met wat uitrusting kort bij de 100k zit.
                                        En ja, er staan 3-4 verschillende sturen op de optielijst, ik zag zelfs schakelpeddels, en sowieso is verwarming een optie. De knoppen schijnen standaard te zijn.

                                        Even die configurator geprobeerd.
                                        Ik start met de 50 quattro in versie Advanced. En ik loop al vast als ik een business plus pakket wil toevoegen van 6000€.
                                        En dan zit daar nog geen zetelverwarming achter aan en stuurverwarming in....

                                        Verkoop gaat goed zeggen ze dan, maar hoe veel auto's van 100k verkopen ze dan? Dat is sowieso een beperkt publiek.
                                        Elk auto heeft zijn publiek , als je dit niet wil of kan betalen ( of niet in je leasebudget krijgt ) moet je simpelweg iets anders kiezen natuurlijk... je kan dan mekkeren dat hij te duur is maar dat heeft toch geen zin ? Genoeg mensen aan wie ze er wel gaan slijten hoor ... ( mensen die er over mekkeren zijn meestal gefrustreerd omdat ze hem niet in hun budget krijgen ... dat terzijde )

                                        Een kennis van me heeft er recent eentje besteld , redelijk goed uitgerust en idd 100.000 euro rond, maar zoals ik zei , ieder moet bepalen voor zichtzelf als hij dit wil of kan betalen...
                                        Last edited by Audidriver; 18/01/2023, 09:11.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X