Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo EX90 (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo EX90 (2023)

    VOLVO EX90: VEILIGSTE VOLVO OOIT EN TOT 600 KILOMETER BEREIK

    TOT 517 PK STERK

    ​Voor de naam van de opvolger van de XC90 verandert Volvo één letter, maar op technisch vlak is alles tot op het kleinste boutje anders. Maak kennis met de Volvo EX90, de altijd elektrische opvolger van de XC90 die de boeken in duikt als de veiligste auto die Volvo ooit heeft gebouwd.



    Highlights Volvo EX90
    • Voor diverse markten de elektrische opvolger van de XC90
    • Tot 517 pk sterk en tot 600 kilometer bereik
    • Veiligste Volvo ooit: afgetopt met sensoren

    We noemen de Volvo EX90 wel de opvolger van de XC90, maar feitelijk is hij dat niet overal. Het internationale leveringsgamma van de XC90 wordt opgesplitst. Voor markten waarin EV's minder prioriteit hebben krijgt de Volvo XC90 nog een facelift om de levensduur van het model iets op te rekken. Alle aandacht gaat nu echter uit naar de SUV die in veel markten de XC90 wél uit de showrooms duwt: de nieuwe en altijd volledig elektrische Volvo EX90.

    Voor de fervente bezoeker van deze website is het uiterlijk van de Volvo EX90 wellicht geen verrassing meer. Al in augustus konden we je laten zien hoe de Volvo EX90 - waarvan toen nog werd gedacht dat hij mogelijk Embla zou gaan heten - vanbuiten zou opdrogen. Toch wandelen we tekstueel een rondje met je mee rond de elektrische SUV. We kunnen het namelijk goed voorstellen dat je zou denken dat juist dit de gefacelifte versie van de XC90 is, maar dat is zeker niet het geval. Wel staat vast dat Volvo zijn ontwerper voor het tekenen van de EX90 de opdracht heeft gegeven niet al te wild te werk te gaan.


    Een moderne interpretatie van de XC90-achterlichten achterop de EX90.


    Design


    In grote lijnen is de EX90 namelijk duidelijk als onderdeel van de XC90-bloedlijn te herkennen. De zijruitpartij loopt bij de EX90 meer op en is anders ingedeeld en de handgrepen van de EX90 zijn in de portieren verzonken. De grootste verschillen vind je echter aan de voor- en achterzijde, al is ook sprake van designtechnische evolutie in plaats van revolutie. De Volvo-kenmerkende Thor-lichtsignatuur is doorgesijpeld naar de vorm van de koplampen zelf en daarmee doet het EX90 front denken aan dat van de Polestar 3, maar zijn feitelijk geïnspireerd op die van de Volvo Recharge Concept van 2021. De voorzijde van de EX90 is echter een stuk rustiger vormgegeven en kenmerkt zich met name door het dichte middendeel.

    Ook aan de achterzijde is de verwantschap met de XC90 evident. De achterlichten van de XC90 die doorlopen tot bovenaan de achterlichten zijn op bijzondere wijze naar het heden vertaald. Het deel van de achterlichten dat zich onder de achterruit bevindt, duikt voortaan de achterklep in en is niet meer direct verbonden met het deel naast de achterruit. De verlichting naast aan weerszijden van de achterruit is voortaan gesegmenteerd, ook dat ken je wellicht nog van de Recharge Concept. De kentekenplaat verhuist een verdieping en zit voortaan in de achterbumper in plaats van in de klep. Op de plek waar je voorheen de kentekenplaat vond, staat merknaam Volvo uitgeschreven.


    De Volvo EX90 is lager dan de Polestar 3, maar wel een stuk langer.


    Afmetingen


    De foto's liegen er niet om: de Volvo EX90 is een fors apparaat. De zevenztter is 5,04 meter lang en daarmee overtreft hij de XC90 met 9 centimeter. De Polestar 3 - die geregeld in dit artikel zal terugkeren - is met zijn wagenlengte van 4,9 meter aanzienlijk korter (14 centimeter). De wielbasis van de Volvo EX90 is met 2,99 meter gelijk aan die van technisch broertje Polestar 3. Dat is niet zo verwonderlijk, de twee elektrische SUV's delen namelijk hetzelfde SPA2-platform. Wel is de Volvo EX90 met zijn hoogte van 1,75 meter 13 centimeter hoger dan de sportiever in de markt gezette Polestar 3.

    Uiteraard valt ook de EX90 weer vol te stouwen met behoorlijk wat spul. Achter de derde zitrij kun je 310 liter kwijt, maar gooi je de twee achterste stoelen plat, dan neemt de bagageruimte toe tot 655 liter. Klap je ook de tweede zitrij plat, dan kun je voor 1.040 liter aan materiaal meebrengen. Stamp je de Volvo EX90 vol tot het dak, dan neemt loopt die waarde op tot 1.915 liter. Goed nieuws: de Volvo EX90 heeft ook onder de voorklep een bagageruimte, al kun je in die zogenoemde frunk slechts 37 liter kwijt.


    Volvo EX90 is tot 517 pk sterk en komt tot 600 kilometer ver op een volle accu.


    Aandrijflijnen


    Elke Volvo EX90 heeft - net als de Polestar 3 - een 111 kWh accupakket in zijn bodem waarvan 107 kWh daadwerkelijk bruikbaar is. Wel zijn er twee motorversies. Je motorkeuze heeft geen invloed op het laadvermogen en de topsnelheid, elke Volvo EX90 kan namelijk tot 250 kW snelladen en is begrensd op 180 km/h.

    De vooralsnog krachtigste motorversie heet Twin Motor Peformance. Die Volvo EX90 Twin Motor Performance heeft twee samen 517 pk en 910 Nm sterke elektromotoren die krachtig genoeg zijn om de minimaal 2.818 kilo wegende SUV in 4,9 seconden aan een snelheid van 100 km/h te helpen. De actieradius van deze topversie bedraagt tot 590 kilometer. De Polestar 3 sprint overigens door tot 210 km/h.

    Ondanks dat de EX90 Twin Motor Performance evenveel vermogen heeft als de Performance-smaak van de Polestar 3, is de reguliere Volvo EX90 Twin Motor-zonder-Performance-toevoeging minder sterk dan die van zijn zustermodel. De Volvo EX90 Twin Motor schopt het namelijk tot 408 pk en 770 Nm in plaats van 489 pk en 840 Nm. Bekaaid kom je er daar ook niet mee vanaf, de EX90 Twin Motor sleurt zijn ruim 2,8 ton namelijk gewoon in 5,9 seconden naar de 100 km/h.

    De Volvo EX90 kan birectioneel laden, stroom teruggeven aan het huis kan dus ook.


    Behoorlijk minimalistisch: het interieur van de EX90 dat sterk lijkt op dat van de Polestar 3.


    Interieur en techniek


    De techniek van de Volvo EX90 komt in hoge mate overeen met die van de Polestar 3 en ook het interieur van de nieuwe Zweedse SUV vertoont gelijkenissen met die van zijn zustermodel. Sterker nog: je moet goed kijken om de verschillen te zien. Volvo betrekt het verticaal georiënteerde infotainmentscherm meer bij het dashboard door het dashboard er omheen te vouwen. Daarnaast is het stuurwiel van de Polestar 3 aan de onderkant afgeplat en net even anders ingevuld, maar de verschillen tussen de twee SUV's zijn binnenin minimaal. Wel is het verschil met het traditioneler vormgegeven dashboard van de XC90 natuurlijk groot.

    Achter het stuurwiel zit een relatief eenvoudig platte en brede digitale klokkenwinkel. Over de gehele breedte van het interieur loopt een strook waarin de ventilatieroosters zijn ondergebracht en op het stuur zitten aanraakgevoelige elementen. Die bedieningseilandjes op het stuurwiel zijn interessant, er zitten icoontjes op van een stuurwieltje. Dat hoort bij Ride Pilot, Volvo's semi-autonome rijsysteem, al zegt de fabrikant dat de EX90 klaar is voor een toekomst waarin je helemaal je handen van het stuur kunt houden. Verder heeft Volvo het op het centrale display in het dashboard een plekje heeft gereserveerd waar de slimme software van de EX90 suggesties en voorstellen doet op basis van de huidige omstandigheden.

    De Volvo EX90 houdt met sensoren, camera's, radars en LiDAR-systemen de situatie buiten constant in de gaten. De EX90 kan volgens Volvo kleine objecten al op honderden meters afstand zien, met als gevolg dat de auto op tijd kan ingrijpen mocht de bestuurder iets over het hoofd zien. Ook vanbinnen houdt de EX90 een oogje in het zeil. Zo is Volvo's hard- en software in staat om de concentratie van de ogen van de bestuurder te meten. Wie afgeleid is, kan een zachte duw in de stoel verwachten. Wordt daar niet op gereageerd, dan zet de EX90 zich aan de kant en kan dan hulp inschakelen.

    Bron: Autoweek











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Front is wat wennen... voor de rest echt mooie wagen!

    Comment


    • #3
      Zalig!
      BMW X5 45e

      Comment


      • #4
        minimaal 2.818 kilo...
        Om op reis te gaan met 5 personen en bagage heb je dus waarschijnlijk rijbewijs C nodig.
        Tesla Model X (toch ook geen kleine wagen, sterk nog: meer ruimte dan deze) weegt leeg 2.400kg. Ook niet weinig, maar toch minimaal 400kg.
        Het wordt allemaal wat overdreven vind ik.
        Last edited by Chris_147; 09/11/2022, 19:42.

        Comment


        • #5
          New Volvo EX90: Everything you need to know!

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            De veiligste Volvo ooit! Volvo EX90

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Volvo EX90 - Eerste kennismaking

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Ze hebben al een klant, vriend van me ruilt z'n Cayenne in op deze.

                Comment


                • #9
                  Volvo EX90 im Test (2023) Weltpremiere des RIESEN Elektro-SUV! Review | Preis | Reichweite | EX 90

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Configurator:

                    https://www.volvocars.com/nl-be
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      WAAROM DE EX90 VOLGENS VOLVO DE VEILIGSTE OOIT IS

                      VOLVO WEET HET BETER

                      ​“Dit is de veiligste Volvo ooit”, zegt Volvo over de nieuwe, elektrische EX90. Dat model levert dan ook een flinke bijdrage aan Volvo’s ambitie om de ‘veiligheidskoning’ van autoland te blijven, maar is dat nog mogelijk in een wereld waarin ook andere auto’s steeds veiliger worden?



                      Volvo EX90 met Lidar in het dak.

                      Zestien ultrasoonsensoren, acht camera’s, vijf radarsystemen en een zeer opvallende lidar op het dak: de Volv­o EX90 maakt zeker geen grapje van veiligheid. Volgens Volvo creëren al die systemen een onzichtbaar schild om de auto, die het bijna knap maken om nog bij een serieus ongeval betrokken te raken. De lidar, een soort radar die werkt met weerkaatsende lasersignalen, kan obstakels en andere gevaren tot 250 meter verderop waarnemen, ook in het pikke­­donker of met fel tegenlicht.




                      Nio heeft iets soortgelijks als de Volvo EX90

                      Indruk­wekkend, zeker, al heeft het Chinese Nio iets soortgelijks. Ook bij andere merken zijn auto’s steeds vaker in staat om goed te anticiperen op ongevallen, een gezonde afstan­d te bewaren tot de voorligger, vol­automatisch in het midden van de rijstrook te blijven en een nagenoeg perfecte score te behalen bij de Euro NCAP-botsproeven. Dat roept de vraag op: kan Volvo zich nog wel onderscheiden op het gebied van veiligheid? En doet het dat überhaupt of is dat imago vooral het gevolg van een goed marketingbeleid?


                      Niemand meer zwaargewond of overleden in een Volvo

                      De ambities van de Zweden liegen er in elk geval niet om. Het merk is pas tevreden als er helemaal niemand meer zwaar­gewond raakt of overlijdt aan boord van een nieuwe Volvo. Exacte cijfers over hoeveel mensen er nog serieus letsel oplopen in een Volvo heeft Thomas Broberg niet paraat. De Senior Technical Advisor van Volvo’s Safety Center in Gotenbur­g betwijfelt echter geen seconde dat Volvo op veiligheidsgebied een voorsprong heeft én kan vasthouden. “Vooropgesteld: ik ben heel blij dat andere merken ook erg veilige auto’s maken. Dat is uiteindelijk het doel: dat de wereld een veiliger plek wordt. Toch is en blijft Volvo een voorloper. Wij doen al jaren actief onderzoek naar échte, realistische scenario’s en weten dus als geen ander waar de risico’s zitten.” Dat werpt ook zijn vruchten af, stelt Broberg. “Kijk maar eens hoeveel innovaties op veiligheids­gebied uit de Volvo-stal komen, terwijl wij toch maar een relatief klein merk zijn.”


                      Ook in het donker moet de auto 250 meter ver vooruit kunnen kijken.


                      EX90 weegt 2.818 kilo

                      Hoewel er bij de EX90 veel aandacht uitgaat naar het voorkomen van ongelukken moet de auto natuurlijk ook bescherming bieden als het toch misgaat. De SUV moet nog door Euro NCAP tege­n de muur worden gezet, maar zal daar ongetwijfeld hoge ogen gooien. Volgens Broberg worden de inzittenden allemaal gewel­dig beschermd, zelfs als ze op de derde zitrij zitten. Al die bescherming komt echter wel met een prijs: gewicht. De volledig elektrische EX90 weegt maar liefst 2.818 kg en dat voelt voor de mensen buiten de auto dan weer helemaal niet veilig. Brober­g: “Dat is in principe waar, maar door slimme bumperconstructies en kreukelzones kunnen we dat een heel eind opvan­gen. Uiteindelijk blijft ook veiligheid een thema vol compromissen, want dat gewich­t helpt de veiligheid, maar kan inder­daad ook een nadeel zijn. Dat geldt ook voor een laag zwaartepunt, zoals een elektrische auto dat heeft. Dat zorgt voor meer stabiliteit, maar áls het mis gaat, gaat het harder en is de ellende dus wel groter.”


                      Met ‘Occupant Sensing’ houden Volvo’s vanaf nu in de gaten of er onbedoeld mensen of dieren in de auto achterblijven.

                      Elsa Eugensson bevestigt dat de voorsprong van Volvo op het gebied van veiligheid in de kern de kennis is die het merk over dit onderwerp heeft. Als Senior Program Manager bij de afdeling die over de rij-assistentie­systemen gaat, is zij in hoge mate verantwoordelijk voor al die camera’s en sensoren. Voor het interpreteren van de data is echter kennis en onderzoek nodig. “Het gaat niet om de sensoren, maar om wat je ermee doet”, zegt ze. Een concreet voorbeeld van wat Volvo met sensoren doet, is de reeks sensoren die vanaf nu in elke nieuw model monitoren of er nog inzittenden aan boord zijn. Volvo merkte op dat het achterlaten van kinderen toch nog te vaak leidt tot gevaarlijke situaties en zelfs doden. Daarom vraagt elke nieuwe Volvo dus om een extra bevestiging als er een poging wordt gedaan om de auto af te sluiten terwijl er nog iemand aan boord is. Ook blijft de klimaatregeling in dat geval altij­d aan, om overmatige hitte of kou te voorkomen.


                      De auto houdt de bestuurder in de gaten, maar probeert de vergaarde informatie vooral zo nauwkeurig mogelijk te interpreteren.


                      EX90 let ook op oogbewegingen bestuurder

                      Eugensson weet als geen ander dat veiligheid niet alleen te maken heeft met de auto, maar vooral ook met de bestuurder. “Afleiding is de grootste oorzaak van ongevallen. Daarom houdt de EX90 niet alleen zijn omgeving, maar ook de bestuurder nauwlettend in de gaten. Alle­s wordt gemonitord, van oogbewegingen tot de positie van het hoofd. Zo kan het systeem zien of de bestuurder moe of afgeleid is.” Ook dat is niet helemaal nieuw, maar gaat volgens Volvo met dit model wel naar een volgende fase. De EX90 kan bijvoorbeeld een uitgeschakelde rijstrookhulp zelf weer inschakelen als de bestuurder niet alert genoeg is om de boel zelf in het gareel te houden. In de praktijk leidt dit soort hulpjes vaak tot irritaties door onterechte waarschuwingen. Volgens Eugensson is het terugdringen van die ergernissen juist een van de doelen geweest bij het verfijnen van die systemen. “Als de auto weet dat je scherp bent, waarschuwt hij later voor een naderend gevaar dan wanneer je afgeleid bent.”


                      Zelfrijdende auto hangt af van de wetgeving

                      Wordt er ook nog gemikt op het volledig buitenspel zetten van de bestuurder, door de auto geheel zelfstandig te laten rijden? Ja, maar met kanttekeningen: “We gaan door met het ontwikkelen van die technologie, waarvoor de hardware in de EX90 trouwens al present is. Wanneer de zelfrijdende auto er echt komt, hangt vooral af van de wetgeving.” Broberg moet glimlachen als we zeggen dat wij vaak de rijstrook­assistenten uitschakelen. “Dat begrijp ik ook wel, maar het doel van onze ontwikkeling is juist dat die systemen zo goed werken en de omstandigheden zo goed herkennen dat ze niet meer worden geactiveerd. Dan is er geen irritatie meer en heb je altijd maxi­male bescherming.”



                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Volvo EX90 REVIEW exterior interior of the 7-seater EV
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14












                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Die bobbel trekt nu eens echt op niets op dat dak. Hier konden ze echt niets beters voor verzinnen?

                              Comment


                              • #16
                                Wanneer arriveert deze nu eigenlijk in de showroom?
                                freude am fahren

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
                                  Wanneer arriveert deze nu eigenlijk in de showroom?
                                  Daar vind ik voorlopig niks over terug maar deze zou geproduceerd worden naast de XC90 die ook zou blijven zolang het nodig is.

                                  For those who are not ready to transition to an EV, Volvo says it will continue to produce and update its XC90 for as long as demand persists.

                                  https://www.caranddriver.com/reviews...lvo-ex90-ride/
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Volvo EX90 (2024)
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment

                                    Working...
                                    X