Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota Prius (2023)
Collapse
X
-
EERSTE TEST TOYOTA PRIUS - ZUINIG, RIJDT GOED EN ZIET ER OOK NOG EENS LEKKER UIT
KORTE KENNISMAKING MET DE NIEUWE PLUG-IN HYBRID
Tot nu toe was de Toyota Prius weliswaar bijzonder zuinig, maar toch ook een beetje een lelijk eendje. De nieuwe generatie is echter eerder een zwaan. Is Toyota erin geslaagd om duurzaamheid en dynamiek met elkaar te verenigen?
Bij Toyota waren ze tot op heden van mening dat een milieuvriendelijke auto er ‘anders’ uit moest zien om zijn innovatieve techniek te etaleren, maar gelukkig is dat verleden tijd. Maar hoewel zijn uiterlijk door de jaren heen niet bij iedereen in de smaak viel, is het natuurlijk wel een ware wegbereider geweest. Al in 1997 beschikte het model over full hybrid-technologie, oftewel een verbrandingsmotor die werd aangevuld met een elektromotor, toen nog wel zonder stekker overigens. Daarmee liet de fabrikant zien dat er op het gebied van emissie en verbruik veel winst te behalen was.
Nieuwste Prius heeft een dynamisch uiterlijk
Met de modelwisseling in 2002 kwam de hybride- revolutie echt op st(r)oom. Met name in de VS werd hij omarmd als een ware milieuheld, waardoor zelfs tal van beroemdheden in Hollywood in een Prius gingen rijden. Ook in de films die daar worden gemaakt, dook hij regelmatig op. In de loop der jaren kreeg de Prius het ondanks zijn groene blazoen echter moeilijker. Door nieuwe ontwikkelingen verloor hij zijn imago als ultieme klimaatbeschermer, met name door de opkomst van de elektroauto’s. En als gezegd was het model niet echt een lust voor het oog, terwijl je voor rijplezier ook elders moest wezen. Tenminste, als dynamiek wat jou betreft deel uitmaakt van rijplezier, al was de laatste generatie op dat vlak een verademing ten opzichte van zijn voorgangers . Met de komst van de nieuwe Prius wordt alles anders. Hij oogt nu ook stukken dynamischer. En ook wat het vermogen betreft, betreedt de Prius een nieuwe wereld.
In Europa altijd plug-in hybride
Maar om een systeemvermogen van 223 pk te realiseren, heeft Toyota ook afscheid genomen van de full hybrid-opzet. In Europa wordt het model voortaan uitsluitend geleverd als plug-in hybride. Dat houdt in dat naast een 152 pk sterke viercilinder benzinemotor ook een 163 pk sterke elektromotor voor de aandrijving zorgt. Samenwerkend slagen beide motoren erin om de Prius in 6,8 seconden naar de 100 km/h te laten accelereren. We zeiden het al, een nieuwe wereld. Daarmee voelt de Toyota pittig aan, hoewel het wel jammer is dat de benzinemotor als je het gaspedaal dieper intrapt wat rauw klinkt.
Nieuwe Prius rijdt lichtvoetiger
En een echte sportwagen wordt de Japanner ondanks het praktisch verdubbelde vermogen niet. Als je eens op een ongelimiteerd stuk autobahn rijdt, houdt hij het bij 177 km/h voor gezien. Niet dat dit nu zo belangrijk is, maar toch. De besturing is in vergelijking met die van al zijn voorgangers echter veel directer, de voorwielaangedreven Toyota rijdt een stuk handzamer en lichtvoetiger dan voorheen. Dat is mede te danken aan de 13,6 kWh grote accu die een plekje heeft gekregen onder de achterbank. De voor maximaal 75 procent bruikbare energie-inhoud daarvan is volgens de opgaven van de fabrikant toereikend om de Prius volledig elektrisch een afstand van 69 kilometer te laten afleggen. Er wordt geladen met een vermogen van 3,5 kW, waardoor je vier uur moet wachten tot de accu weer volledig is opgeladen.
Zonnepanelen tegen meerprijs
Tegen meerprijs levert Toyota voor de Prius een dak met zonnepanelen. Daarmee wordt, wederom volgens de fabrikant, de elektrische actieradius nog eens vergroot met 8,7 kilometer. In een gemiddeld jaar moet de Japanner in onze contreien daarmee volgens de Japanners in totaal 1.250 kilometer volledig kosteloos kunnen afleggen.En als de weersafhankelijke energietoevoer niet toereikend is, dan kun je in de daarvoor bestemde recuperatiestand een aanzienlijke hoeveelheid energie die wordt teruggewonnen bij het uitrollen en het afremmen, terug laten voeren naar de accu. Al met al bedraagt het gemiddelde verbruik van de Prius volgens Toyota slechts 2 liter per 100 km. Dat zijn altijd mooi klinkende waarden, maar de praktijk is bij een plug-in hybride weerbarstiger. Tijdens onze korte testrit kwamen we op een gemiddeld verbruik van 3,8 liter per 100 km. Dat is een stuk hoger, maar het kan er nog altijd mee door. Een latere uitgebreide test zal moeten uitwijzen wat de Prius exact verbruikt en zoals bij elke test met een PHEV zullen we dan het verbruik opsplitsen in een elektrisch deel en een gedeelte op benzine.
Niet handig dat een deel van het display achter het stuur verdwijnt
Of het interieur geslaagd is, moet iedereen voor zich bepalen. Het is echter een feit dat de materialen in het interieur een stuk hoogwaardiger zijn dan in zijn voorgangers. Dat je echter net als in de huidige Peugeot-modellen over het stuur naar het bestuurdersdisplay en het centrale display moet kijken, vinden we niet bijster handig, helemaal niet omdat de hoogteverstelling van het stuur daarvoor eigenlijk niet toereikend is. Verder is de bediening echter intuïtief te noemen. Die verloopt niet alleen via het touchdisplay in de middenconsole, maar ook via fraai vormgegeven knoppen en schakelaars. Wat wel teleurstelt, is het ruimteaanbod. In dat opzicht betaal je een prijs voor de dynamische vormgeving, want voor achterpassagiers die langer zijn dan 1,80 meter, is te weinig ruimte voorhanden.
Dat neemt niet weg dat Toyota erin geslaagd is om met de vijfde Prius-generatie een ware ommekeer te realiseren. Zowel qua design als qua interieur en besturing. Of hij als plug-in hybride succesvol wordt, is even afwachten.
PLUS & MIN- +Wereld van verschil qua rijdynamiek
- +Veel vermogen
- -Hoofdruimte achterin stelt teleur
- -Zicht rondom
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
TOYOTA PRIUS KRIJGT MOGELIJK HEFTIGE GRMN-VERSIE
GR VOORBIJ
Het ontwerp van de nieuwe Toyota Prius valt over het algemeen behoorlijk in de smaak en daarmee breekt het model nogal met zijn directe voorganger. Maar er is straks mogelijk nog een vlak waarop de nieuwe Toyota Prius zich straks van al zijn voorgangers onderscheidt. Er wordt namelijk gesproken over de komst van een sportieve GRMN-versie. Inderdaad, GRMN. Dat betekent dat hij nog een stapje heftiger wordt dan wat een GR-model normaliter te bieden heeft!
De nieuwe Toyota Prius verschilt op een aantal vlakken behoorlijk van zijn voorganger. Waar het exterieur van de vorige generatie Prius overladen was met wulpse lijnen en drukke vouwen, vind je in het ontwerp van de nieuwe Toyota Prius geen lijn teveel. Opnieuw is de Toyota Prius er als Plug-in Hybrid en als reguliere hybride, al komt die laatste ditmaal niet naar Nederland. In tegenstelling tot bij de vorige generatie Prius zijn beide motorversies nu op dezelfde wijze verpakt. Geen afwijkende neus- en bilpartij meer dus voor de stekkerversie. Ook interessant: de Prius Plug-in Hybrid is met afstand de sterkste Prius ooit. Met een systeemvermogen van 223 pk is hij maar liefst bijna tweemaal zo krachtig als zijn 122 pk sterke voorganger. Dat smaakt blijkbaar naar meer! Volgens het Japanse Bestcar werkt Toyota namelijk aan een beresterke Prius GRMN!
Het Japanse medium zegt namelijk aanwijzingen te hebben dat Toyota een Prius GRMN in het vat heeft zitten. Inderdaad: GRMN en niet GR. Het GRMN-label ken je waarschijnlijk nog wel van de Yaris GRMN, de topversie van de vorige generatie Yaris die in het leven werd geroepen voordat het GR-label bestond dat Toyota nu voor de GR Yaris en voor de niet in Europa leverbare GR Corolla gebruikt. Het GRMN-label bestaat nog en wordt momenteel in Japan gebruikt voor een gelimiteerde extra harde en 20 kilo lichtere versie van de heftige GR Yaris. Dat belooft heel wat voor de Toyota Prius GRMN, mocht die daadwerkelijk komen.
De Toyota Prius GRMN zou een plug-in hybride aandrijflijn krijgen en moet natuurlijk potenter zijn dan de reguliere Prius Plug-in Hybrid, maar of Toyota meer dan 148 pk uit de atmosferische 2.0 kan peuteren valt nog te bezien. Verder zou de Prius GRMN een verstevigd chassis, aangepaste ophanging en extra krachtige remmerij krijgen. Volgens Bestcar staat de komst van de Prius GRMN voor eind 2023 of begin 2024 gepland.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment