Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Prius (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Toyota Prius (2023)

    NIEUWE TOYOTA PRIUS: MEER ELEKTRISCH DAN OOIT

    ENORME STAPPEN

    Maak kennis met de tot op het kleinste moertje splinternieuwe Toyota Prius. De vijfde generatie Toyota Prius blijft trouw aan het efficiënte Prius-concept, maar gooit het met zijn vormgeving en techniek over een andere boeg.



    Highlights Toyota Prius
    • Herkenbare vorm, gelikter ontwerp
    • Alleen als plug-in hybride naar Nederland
    • Plug-in Hybrid bijna twee keer zo sterk als uitgaande Prius Plug-in Hybrid
    • 50 procent groter elektrisch bereik: tot zo'n 75 kilometer
    De Prius mag inmiddels een van de iconische modellen van Toyota worden genoemd. Toen Toyota 25 jaar geleden de eerste generatie Prius in thuisland Japan op de markt bracht, had het merk daarmee de eerste in massa geproduceerde hybride in handen. Drie jaar later kwam de oer-Prius ook naar hier en dat zou zéker niet de laatste zijn. De herkenbare wigvorm die Toyota op de tweede generatie Prius introduceerde is daarna nooit meer verdwenen. De vierde generatie van Toyota's hybride of plug-in hybride zuinigheidswonder is nu zeven jaar oud en dus is het weer tijd voor een compleet nieuwe.


    Design


    Ondanks dat de nieuwe Toyota Prius zijn kenmerkende, sterke wigvorm behoudt is de volledig nieuwe generatie bijna niet meer als Prius te herkennen. Het is over en uit met het van elk ander model van Toyota afwijkende gezicht van de uitgaande Prius en Prius Plug-in Hybrid. De nieuwe is met zijn hammerhead-front namelijk direct te herkennen als lid van de nieuwe familie Toyota-modellen. Met zijn C-vormige verlichting aan de voorzijde sluit de nieuwe Toyota Prius designtechnisch zelfs aan bij zijn volledig elektrische bZ-broertjes: de bZ4X en de niet in Europa leverbare bZ3. Meer nog dan bij zijn voorgangers loopt de motorkap vloeiend over in de behoorlijk vlak liggende voorruit.



    De sterk aflopende daklijn loopt geheel volgens Prius-traditie over in een vlak liggende achterruit die op zijn beurt eindigt in een recht aflopende bilpartij. Daarin geen zwierig gevormde achterlichten, maar een over de breedte van de achterklep lopende, strakke balk ledverlichting. Een kenmerkend Prius-detail dat vanachter de tekentafel met een vloeiende beweging in de prullenmand is geworpen, is het extra achterruitje in de achterklep. Da's een fikse breuk in de Prius-traditie, want de tweede, de derde en de uiterlijk sterk van elkaar afwijkende hybride en plug-in hybride versies van de uitgaande vierde generatie Prius hadden dit designkenmerk allemaal. Maar waar een designdetail sneuvelt komt er vaak een nieuwe voor in de plaats. Zodoende heeft Toyota de handgrepen van de achterportieren in de C-stijl verstopt. Dat Toyota inmiddels van mening is dat automoblisten best mogen weten dat ze achter een Prius rijden, blijkt wel uit de groot op de klep uitgeschreven modelnaam. De wielkasten - voorzien van zwarte randen voor een subtiel cross-effect - worden gevuld met tot 19 inch groot lichtmetaal.


    Afmetingen en platform


    De nieuwe Toyota Prius staat net als het model dat hij opvolgt op het GA-C-platform, al gaat het wel om een nieuwe generatie van dit platform. Behalve door de uitgaande Prius wordt dit ook gebruikt door auto's als de Corolla, C-HR en Lexus UX. Volgens Toyota is de nieuwe Prius weer een stapje stijver dan zijn voorganger en ligt het zwaartepunt weer lager.

    Wie bij het zien van de foto's vermoedt dat de nieuwe Toyota Prius een maatje kleiner is dan het vorige model, kunnen we gelijk geven. De wielbasis is met 5 centimeter toegenomen, maar de nieuwe Prius in zijn geheel is 4,6 centimeter korter dan zijn voorganger. Daarnaast is Toyota's belangrijke nieuwkomer 5 centimeter lager dan de uitgaande versie. Korter en lager dus, maar de Prius is wel 2,2 centimeter breder geworden.


    Het is gedaan met de achterklep met daarin een extra achterruitje.


    Alleen als plug-in hybride


    De Prius die je nu nog bij de Toyota-dealers vindt, staat er ongetwijfeld in twee verschijningsvormen. Hij is er immers als hybride en als uiterlijk sterk afwijkende Plug-in Hybrid. Hoewel er van de nieuwe Toyota Prius elders in de wereld ook een reguliere hybride versie bestaat, komt hij ditmaal alleen als Plug-in Hybrid naar Europa. Uitgebreide technische specificaties deelt Toyota nog niet, maar de cijfers die het wél van de aandrijflijn vrijgeeft, zijn veelbelovend.

    Toyota heeft voor de Prius Plug-in Hybrid namelijk een volledig nieuwe plug-in hybride aandrijflijn ontwikkeld. Die heeft geen 99 pk sterke 1.8 meer, maar een 2,0 liter grote viercilinder benzinemotor die het tot 148 pk schopt. Ook de elektromotor is een stuk krachtiger. Het exemplaar in de nieuwe Prius Plug-in Hybrid levert namelijk 160 pk in plaats van 92 pk. Het systeemvermogen van Toyota's nieuwste plug-in hybride bedraagt een bepaald niet kinderachtige 223 pk. Dat lees je goed, de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid is bijna twee keer zo sterk als zijn voorganger (122 pk).


    Tot 75 kilometer elektrisch


    Bij een plug-in hybride is weinig zo relevant als de elektrische actieradius. Een elektrisch WLTP-bereik geeft Toyota nog niet, wél meldt het dat de elektrische actieradius van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid 50 procent groter is dan die van het uitgaande model. Die uitgaande Prius Plug-in Hybrid kan tot zo'n 50 kilometer elektrisch rijden, wat betekent dat je met deze nieuwe Prius Plug-in Hybrid zo'n 75 kilometer ver komt op enkel elektrokracht.

    Dat grotere elektrische bereik put de nieuwe stekker-Prius uit een grotere batterij. De capaciteit daarvan is met 13,6 kWh ruim anderhalf keer zo groot als die van de vorige Prius Plug-in. Doordat de cellen van de nieuwe batterij een hogere energiedichtheid hebben, heeft Toyota het hele accupakket onder de achterbank een plek kunnen geven. Bij de uitgaande Prius Plug-in Hybrid ligt het pakket onder de laadvloer van de bagageruimte, met een kleinere laadruimte als nadelig gevolg. Dat probleem is dus uit de wereld. Wie het wenst, kan ook de nieuwe Prius weer uitrusten met zonnecellen op het dak.


    Geen centraal geplaatste klokkenwinkel meer voor de nieuwe Prius.


    Interieur


    Ook in het interieur van de Prius laat Toyota een herkenbaar Prius-element verdwijnen. Sinds de eerste generatie Prius plaatst Toyota de klokkenwinkel en later het digitale instrumentarium centraal in het dashboard. In de nieuwe Prius vinden we, net als in de elektrische Toyota bZ4X, achter het stuur een 7-inch digitaal instrumentarium dat is ondergebracht in een kokerachtig geheel. Centraal op het dashboard staat ook in de nieuwe Prius een scherm, al behoort dit toe aan het infotainmentsysteem. Het scherm is beduidend groter dan dat in de uitgaande modellen.

    Waar veel nieuwe modellen een ronde draaiknop hebben om de transmissie mee te bedienen, behoudt de nieuwe Toyota Prius zijn pookje. Wel steekt dit in de nieuwe Prius niet horizontaal uit de middenconsole, het keuzeknuppeltje staat nu gewoon in de middentunnel. Iets minder herkenbaar, maar net even gangbaarder.


    Prius was bijna overbodig


    Dat Toyota met het design en de techniek van de nieuwe Prius flink heeft uitgepakt, is niet heel verwonderlijk. Het merk hoopt de Prius in Europa terug op de kaart te zetten door puur en alleen de Plug-in Hybride versie hierheen te halen. In Europa heeft de Prius de afgelopen jaren behoorlijk last gehad van modellen uit eigen huis.

    Bron: Autoweek


    De eerste vier generaties Toyota Prius.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3






      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Toyota PRIUS (2023) | Driving

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Ferme evolutie en als de prijs mee zit kan dit wel eens een interessante wagen worden.
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

          Comment


          • #6
            Dat ik dat nog mag meemaken, een mooie Prius...
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
              Dat ik dat nog mag meemaken, een mooie Prius...
              Idd ten opzichte van de eerste die nogal "lelijk" was serieuze verbetering.
              2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
              2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
              2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

              Comment


              • #8
                Autoweek:
                Prius was bijna overbodig

                Wat mij betreft, veranderen ze die stelling best naar 'Prius is overbodig'.
                Vanuit strategisch perspectief vind ik dit onbegrijpelijk: de Prius blijven opvoeren als icoon is gewoonweg absurd. Er is niets meer baanbrekends aan dit model. Eindelijk hebben ze bij Toyota door dat mooi design belangrijk is, maar snappen ze nog altijd niet dat ze mijlenver aan het achterlopen zijn op vlak van elektrificatie. Een geclaimd elektrisch WLTP rijbereik van 75 km is zeer OK voor een plug-in, maar ook niet meer dan dat. Daarnaast is het relatief mooie succes van Toyota in Europa gebaseerd op zelfopladende hybrides, die voor de particuliere markt nog altijd interessant zijn, terwijl de PHEV markt binnenkort volledig wordt weggeveegd door de EV's.
                Toyota had wat mij betreft de keuze: ofwel de Prius een eervolle dood laten sterven, ofwel de Prius behouden. Maar dan wel als EV met een vooruitstrevende batterij (vb. semi-solid state) of met een waterstofaandrijving. Vermits ze daar in Japan nog altijd niet volledig geloven in het EV-verhaal willen ze hun heilige Prius nametag daar niet aan verbinden (met in de plaats de BZ4X). Waterstof daarnaast blijft zodanig moeilijk in een carrosserie van compact formaat te gieten dat ze dit enkel in de grotere Mirai kunnen steken.

                Dus wat biedt deze Prius? Een mooier design dan vroeger. En dan zijn we uitgepraat.

                Ik hoop voor Toyota dat mijn analyse verkeerd is, maar dit lijkt nergens op. ​

                Comment


                • #9
                  Knappe auto, spijtig idd dat deze enkel als PHEV te krijgen zal zijn in Europa. Als particulier wil ik liever een gewone hybride van Toyota, een Corolla Cross of Yaris Cross. Superzuinig zijn die dingen en ook nog eens mooi.















                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar heel knap design!
                    En ook heel blij met de motorkeuze, zou wel eens mijn volgende kunnen worden
                    Want je kan nooit teveel auto's hebben....

                    Comment


                    • #11
                      Echt een modern knap design, en eindelijk ook een fatsoenlijk interieur.

                      Ben ook geen PHEV liefhebber, verder, maar deze gaat toch wel vlotjes afzet vinden in de leasemarkt, denk ik.

                      Comment


                      • #12
                        Knappe wagen, interieur wat minder mooi, maar soit.
                        in tegenstelling tot de anderen zou ik deze liever als EV zien, ik geloof zo niet in PHEV.

                        Comment


                        • #13
                          The all-new Toyota Prius is sexy now! 2023 HEV vs PHEV Prime Premiere REVIEW

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Toyota Prius im Test (2023) So HOT ist die neue fünfte Generation! Review | Preis | Plug-In Hybrid

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              De nieuwe TOYOTA PRIUS (2023) is SEXY, SNEL EN ZUINIG!

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Met de nieuwe Toyota Prius rijd je op zonne-energie | Eerste kennismaking

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Toyota Prius Plug-in Hybrid - Eerste kennismaking

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18



























                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik vind hem echt dik eig, nooit gedacht dat ik dat van een Prius zou zeggen
                                      2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                                      2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                                      2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                                        Ik vind hem echt dik eig, nooit gedacht dat ik dat van een Prius zou zeggen
                                        Idd! Zeg dat wel, prachtig!





                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X