Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Abarth 500 (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Abarth 500 (2023)

    ABARTH 500: 30 PROCENT STERKER DAN ELEKTRISCHE FIAT 500E

    30 PROCENT STERKER DAN ELEKTRISCHE FIAT 500E

    ​Dit is de Abarth 500, de eerste volledig elektrische Abarth ooit. Het is bij lange na niet de krachtigste, maar de Abarth 500 mag zich wel de 'wildst accelererende' straatauto van het merk ooit noemen.


    Twee jaar na de introductie van de volledig elektrische Fiat 500e presenteert Abarth zijn visie op die modieuze Italiaan. Dit is de Abarth 500, de eerste elektrische Abarth ooit, maar zeker niet de krachtigste uit de moderne geschiedenis van het merk. Van de 500-met-benzinemotoren leverde Abarth tot voor kort namelijk niet alleen een 145 pk sterke variant als 595, maar ook een 165 pk en zelfs 180 pk krachtige uitvoering. Eerder stond zelfs de 190 pk sterke 695 Biposto op de menukaart. Tot dergelijke vermogens komt de Abarth 500 niet. Zijn elektromotor levert namelijk een vermogen van tot 154 pk en 235 Nm. Minder pk's dus dan de 695 Biposto en twee van de drie 595's, maar wel zo'n 30 procent meer dan de sterkste elektrische Fiat 500e die het tot 118 pk schopt.


    Abarth 500


    Prestaties


    Abarth bestempelt zijn elektrische 500 als 'wildst accelererende ooit', maar dat betekent in Abarth-taal iets anders dan de snelste ooit. Hij schiet namelijk in 7 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Rap zat, maar de 190 pk en 250 Nm sterke Abarth 695 Biposto van weleer had voor dezelfde sprint slechts 5,9 tellen de tijd nodig. Wel slaat de elektrische Abarth 500 de minder heftige 695's non-Biposto's op tussensprints om de horen. Volgens de Italianen zoemt hij al 50 procent sneller van 20 naar 40 km/h dan de reguliere 695's en versnelt hij in 1,5 tellen van 40 naar 60 km/h. Op die tweede tussensprint houdt de elektrische Abarth 500 de 695's een seconde achter zich. Verder verslaat de Abarth 500 die 695's op de sprint van 60 naar 100 km/h. Abarth heeft de elektrische 500 op de Misto Alfa Handling-baan van Balocco losgelaten, met als resultaat een rondetijd die een seconde sneller is dan die van de 695's.

    Waar Fiat de elektrische 500e met een 24 kWh of 42 kWh accu levert, is de Abarth 500 er enkel met het grootste pakket. Hoe ver de Abarth 500 daarmee komt, houdt het merk nog even onder de pet. De Fiat 500e met deze accu in combinatie met de 118 pk sterke elektromotor schopt het tot een rijbereik van tot 331 kilometer, al zal deze Abarth naar verwachting iets daaronder zitten. Het volle vermogen is overigens niet beschikbaar in de Turismo-modus. In deze efficiëntere stand moet je het met 150 pk en 220 Nm doen. Naast een Scorpion Street geheten rijmodus kent de Abarth 500 de Scorpion Track-stand, waarin de 500 zich van zijn felste kant laat zien.


    Abarth 500


    Het oor wil ook wat


    Maar er is meer dan prestaties in de rechte lijn. Volgens Abarth is zijn elektrische 500 dankzij zijn langere wielbasis en grotere spoorbreedte ten opzichte van het vorige model stabieler. Ook zorgt de elektrische aandrijflijn samen met de plaatsing van het accupakket volgens Abarth voor een betere gewichtsverdeling, met, zo zegt men, een betere wegligging als logisch gevolg. Klinkt zo'n Abarth 500 nog een beetje? Als het goed is wel, maar wellicht niet helemaal zoals je verwacht. Het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) dat veel elektrische auto's hun kenmerkende gezoem geeft bij het voorbijrijden, is door Abarth aangepast. Zodra je de 20 km/h doorbreekt, trakteert de Abarth 500 je op het geluid van - jawel - een tokkelende gitaar. Ook bij het aan- of uitzetten van de sportieve EV hoor je een gitaar in het interieur. Wie het geluid van een benzinemotor mist, kan de Abarth 500 tegen meerprijs uitrusten met een heuse Sound Generator, waarmee de 500 het geluid van een benzinemotor nabootst.


    Abarth 500


    Design


    Vanbuiten herken je de Abarth 500 onder meer aan zijn snuit, waarin je groot de merknaam Abarth leest. De Italianen hangen aan de voorzijde een speciale voorbumper met een sportiever ogend gaaswerk en voegen daaronder een extra lip toe. Onderaan de achterzijde zit een bumper met een diffuser-achtig geheel. Fiks lichtmetaal? Van de partij. Hetzelfde geldt voor zaken als Titanium Grey-kleurige zijspiegelkappen en led-koplampen met een 'Abarth-signatuur'. Op de flanken zit een opgefriste variant van Abarths bekende schorpioenbadge en bestel je de Abarth 500 als Cabrio, dan krijg je een zwart dak.

    Geen nieuw model zonder een speciale introductieversie en dus debuteert de Abarth 500 als speciale Scorpionissima. Die heeft als hatchback een vast glazen dak en is er ook als Cabrio. Deze speciale introductiesmaak is er alleen in Acid Green of Poison Blue en staat op bijzonder 18-inch lichtmetaal. Abarth geeft hem speciale stalen pedalen met ingegraveerd logo en onder meer stalen instaplijsten. De alcantara sportstoelen hebben een schorpioenbadge met reliëf. Abarth voorziet de Scorpionissima onder meer van een met alcantara bekleed driespaaks stuurwiel. Stoelverwarming is standaard, evenals het 10,25-inch display dat bij het Uconnect-systeem hoort. Meer verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid audiosysteem van JBL, cruisecontrol, Lane Keeping Assist en verkeersbordherkenning.

    Prijzen zijn er nog niet.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2


























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Ben wel fan van het interieur! Ben benieuwd naar de andere kleuren ... best wel knappe verschijning alleen minder agressief design dan we gewoon zijn van abarth.
      Het vermogen vind ik wat tegenvallen maar er zullen ongetwijfeld wel meerdere versies komen.
      Het geluid zal afwachten zijn in het echt, kan me moeilijk de gitaar snaargeluiden inbeelden bij een auto en het optionele verbrandingsmotorgeluid is raar zonder schakelgeluiden
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

      Comment


      • #4
        All-New Abarth 500e | CRAZY Electric Sound, Driving, Exterior & Interior Details

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          There are Pretenders among us.....
          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            All-New Abarth 500e | CRAZY Electric Sound, Driving, Exterior & Interior Details

            Wat een poppenkast die sound generator, alleen al het filmpje kijken, en ik ben er al klaar mee, met die flauwekul, die Gitaar sound is nog erger.

            Als Abarth zonodig geluid uit dat ding wilt hebben, had er dan gewoon een brandstof motor in gehangen.
            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • #7
              Vind ik ook onbegrijpelijk al die fake toestanden.

              Dat is nu toch net één van de grote plussen van een EV.

              Comment


              • #8


                In dit filmpje kan je het gitaarsnaren geluid goed horen, vind het wel origineel en leuk gedaan
                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                Comment


                • #9
                  hoewel pc-sound niet echt is...hebben ze echt wel een goeie kopie gemaakt van de ori-abarth sound

                  gitaar lijkt erg op het taycan-geluid

                  Comment


                  • #10
                    Ik vind dat ook wel leuk. Waarom niet? Er zijn vaak zoveel dingen fake aan een auto. Who cares?
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                      Ik vind dat ook wel leuk. Waarom niet? Er zijn vaak zoveel dingen fake aan een auto. Who cares?
                      Eigenlijk heb je wel gelijk ja... een Porsche of Ferrari uitlaat wordt ook getuned naar geluid toe uiteindelijk.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                        Ik vind dat ook wel leuk. Waarom niet? Er zijn vaak zoveel dingen fake aan een auto. Who cares?
                        Helemaal waar. Alle uitlaten zijn tegenwoordig fake, niemand die er nog iets over zegt. Waar is den tijd dat er oeverloos gejankt werd over een dubbel uitlaatje op een basic modelleke.

                        Comment


                        • #13
                          als ge een ev een fakr geluid wil geven, geeft ge eigenlijk al aan dat je produkt bepaalde verwachtingen niet kan waar maken. Die je dan via omwegen toch probeert te verkrijgen... Doe dan minder isolatie aan de motorruimte en geef aan wie dat wil de sensatie van een gillende elektromotor. Aan een hoog toerental kan dat best ook een tof geluid geven.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Abarth 500e - Eerste kennismaking

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Hier de eerste indicatie of mensen hem gaan kopen, bijna de helft van de ondervraagde zegt nee.

                              There are Pretenders among us.....
                              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                              Comment


                              • #16
                                Abarth 500 Elektro (2022) | Der erste elektrische Abarth ist da – wir saßen drin!

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Abarth Planning More Powerful Variants Of The 500e.




                                  https://www.carscoops.com/2022/11/ab...f-the-500e/​


                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Abarth 500e.jpg
                                    There are Pretenders among us.....
                                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      als ge een ev een fakr geluid wil geven, geeft ge eigenlijk al aan dat je produkt bepaalde verwachtingen niet kan waar maken. Die je dan via omwegen toch probeert te verkrijgen... Doe dan minder isolatie aan de motorruimte en geef aan wie dat wil de sensatie van een gillende elektromotor. Aan een hoog toerental kan dat best ook een tof geluid geven.
                                      Plotse en drastische veranderingen schrikt velen af en wekt dikwijls afkeer en wantrouwen op. Dat is met alles zo in 't leven. Doen alsof er nog een pruttelend naftje in zit verzacht het allemaal wat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wat dan te zeggen van heel wat van die mislukte tuning exemplaren waar vaak meer, zoniet alles, fake aan is

                                        Laat maar komen dit brommend E Abarthje, herinneringen aan hoe het ooit was doen niemand kwaad
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X