Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai Kona (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai Kona (2023)

    DIT IS DE NIEUWE HYUNDAI KONA!

    OOK WEER ALS KONA ELECTRIC

    ​De Hyundai Kona gaat nu zo'n 5,5 jaar mee. Lang genoeg, zo meent Hyundai. Maak kennis met de splinternieuwe tweede generatie Hyundai Kona die in 2023 op de markt komt. Niet alleen als hybride, maar ook als volledig elektrische Hyundai Kona Electric. Highlights
    • Ook weer als elektrische Kona Electric...
    • ...én als hybride
    • Flink gegroeid
    • Excentriek design

    In 2017 voegde Hyundai met de Kona een volledig nieuw model aan zijn leveringsgamma toe. De Kona kreeg een plekje onder de Tucson en kwam net als de toen nog leverbare Hyundai Ioniq met reeks interessante aandrijflijnen op de markt. Zo kreeg de Hyundai Kona in 2018 zelfs een volledig elektrische versie en die ging in Nederland natuurlijk als een loeiwarm broodje over de toonbank. Na een kleine zes jaar is het tijd voor een volledig nieuwe Hyundai Kona. Dit is 'm!

    Dat er een nieuwe Hyundai Kona zou komen, is natuurlijk geen verrassing. Hyundai doet namelijk heus niet alleen in Nederland goede zaken met zijn cross-over. Daarbij werd van technisch broertje Kia Niro begin dit jaar een nieuwe generatie gepresenteerd en dus was het een kwestie van aftellen voordat Hyundai met een nieuwe Kona zou komen. Die Niro is er als hybride, als plug-in hybride én met een elektrische aandrijflijn. Ook de nieuwe Hyundai Kona komt als hybride en zoals gezegd weer als elektrische Kona Electric. Of de Kona ditmaal ook een plug-in hybride versie krijgt? Daarover is volgens de importeur momenteel nog niets bekend.


    Design

    Technische specificaties deelt Hyundai nog niet, daarvoor is het nog te vroeg. Wél krijgen we al te zien hoe de nieuwe Hyundai Kona er zowel vanbinnen als vanbuiten uitziet. Wie bekend is met de recente producten van Hyundai ziet herkenbaar design. De Hyundai Kona heeft net als zijn voorganger - die het min of meer uitgevonden lijkt te hebben - over twee lagen verdeelde verlichting, maar het geheel oogt anders dan je gewend bent. In de bovenste laag zien we een over de gehele breedte van het verder vrij dichte front lopende strip waarin de led-dagrijverlichting is gehuisvest. Bij de uitgaande Kona waren de led-dagrijunits niet met elkaar verbonden. Evolutie dus. Een verdieping lager en vrij ver op de hoeken van de de snuit van de nieuwe Hyundai Kona zitten de daadwerkelijke koplampen, ditmaal in gehuisvest in een zwart kunststof eilandje. In grote lijnen doet het front van de nieuwe Kona enigszins denken aan dat van de Seven, een vooruitblik op een forse elektrische SUV die aan de Ioniq-familie wordt gehangen en waarschijnlijk Ioniq 7 gaat heten.


    Net als de Hyundai Seven Concept en Ioniq 5 en 6 heeft de Kona pixelverlichting

    De uit 'pixels' opgebouwde ledverlichting die je van de Ioniq 5, 6 en de genoemde Seven Concept kent, sijpelt ook door naar de Kona. Over de gehele breedte van de achterklep loopt een dunne gepixelde ledstrip die op de achterschermen overloopt in egaler ingevulde exemplaren. Net als zijn voorganger heeft ook de nieuwe Hyundai Kona achterop verlichting die over meerdere lagen is verdeeld. Andere opvallende zaken: centraal boven de achterruit zit een opvallend klein derde remlicht en onder het prominent op de achterklep aanwezige Hyundai-logo is modelnaam Kona en grote letters uitgeschreven.


    Elke smaak van de Hyundai Kona krijgt een eigen stijl

    Minstens zo interessant zijn de flanken van de tweede generatie Kona. Sinds de in 2020 op de Kona doorgevoerde facelift heeft de Kona Electric geen zwarte kunststof wielkastranden meer en die lijn zet Hyundai met de nieuwe Kona door. De Hyundai's Kona die wél zwarte kunststof sierdelen bij de wielkasten krijgen, krijgen veel grotere exemplaren dan die van het huidige model. Ze zijn hoekiger en duiken zelfs een stuk de voorbumper in. Ook heeft de elektrische nieuwe Kona weer een voorkant die op details afwijkt van die van de overige motorversies, al moet je de verschillen vooral in de invulling van de bumper vinden. Hyundai drukt verder scherpe vouwen in het plaatwerk van de Kona en introduceert natuurlijk weer een sportief aangeklede N-Line-versie. Ook die heeft - net als de Electric - zijn eigen bumperpartij.


    Nieuwe Hyundai Kona is maatje groter

    Ongetwijfeld had je het bij het zien van deze foto's al gezien: de nieuwe Hyundai Kona is een maatje groter dan het huidige model. Hoewel, maatje... De nieuwe Kona is met een wagenlengte van 4,36 meter maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte groeit -ie met 2,5 centimeter en de wielbasis neemt met 6 centimeter toe. Goed nieuws dus voor de interieurruimte.


    De nieuwe Kona is maar liefst 15 centimeter langer dan de huidige. Meer interieurruimte!

    Waarom de Kona is gegroeid? Dat heeft ongetwijfeld te maken met de Bayon die in 2021 kwam. Die Bayon was nagenoeg net zo groot als de Kona waar hij onder is gepositioneerd. Technisch broertje Kia Niro is met zijn 4,42 meter lengte en wielbasis van 2,72 meter overigens groter dan de Hyundai Kona, maar dat is eigenlijk geen nieuws. Ook de vorige Niro was namelijk een slagje groter dan de Kona.


    Techniek

    Hyundai geeft nog geen technische specificaties vrij van de nieuwe Kona. Wel bevestigt het in ieder geval de komst van een hybride variant én van de nieuwe elektrische Kona Electric. Interessant daarbij: Hyundai zegt dat de Kona in principe als Kona Electric is ontwikkeld en dat de overige motorversies er min of meer technische derivaten van zijn. De huidige Kona is er naast als reguliere hybride en als Electric ook met een 1.0 T-GDI benzinemotor.

    Waarschijnlijk geeft de aandrijflijn van de Kia Niro EV al weg wat je op technisch vlak van de nieuwe Hyundai Kona Electric kunt verwachten. De Niro EV heeft een 64,8 kWh accupakket en een 218 pk en 256 Nm sterke elektromotor. De huidige Kona Electric heeft een 204 pk sterke elektromotor en een De hybride Niro Hybrid heeft een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm.


    Helemaal modern: het instrumentarium en het infotainmentscherm vormen optisch één geheel.


    Interieur

    Dat de nieuwe Hyundai Kona echt een kind van zijn tijd is, bewijst de cross-over ook met zijn interieur. Een traditioneel overkapt instrumentarium en een los boven de middenconsole geplaatst infotainmentscherm zijn verleden tijd. In de nieuwe Kona vormen het digitale instrumentarium en het infotainmentscherm optisch één geheel. In de middenconsole zien we een reeks fysieke druktoetsen en een eiland met drukknoppen en tuimelschakelaars om de klimaatregeling mee aan te sturen. Of de Kona's met verbrandingsmotoren weer een middentunnel krijgen die anders oogt dan die van de Kona Electric, valt nog te bezien. Ook opvallend is de extra hendel aan de stuurkolom, een bedieningsorgaan waarmee je waarschijnlijk de rijrichting van de auto kiest.


    In Nederland een absoluut schot in de roos: de Kona Electric.


    Hyundai Kona in Nederland

    Sinds de Nederlandse marktintroductie van de huidige Kona eind 2017 zijn er in ons land 26.244 exemplaren van verkocht. In 2020 beleefde de Hyundai Kona zijn absolute topjaar. Toen wist Hyundai maar liefst 10.825 exemplaren aan de man te brengen. Waarschijnlijk was een enorm deel hiervan een volledig elektrische Kona Electric. In 2021 verlieten 2.785 exemplaren de Nederlandse dealerschappen en in de eerste 11 maanden van dit jaar waren dat er met 2.753 stuks nagenoeg evenveel.

    Dit jaar moet de Kona zowel de Tucson (3.517 stuks) als de i10 (3.787 stuks) voor laten gaan in de verkoopstatistieken van Hyundai. Dat was ook in 2021 het geval. In 2020 was de Kona met afstand de best verkochte auto van het merk. Sterker nog, de Kona was na de Volkswagen ID3 en Kia Niro in 2020 de populairste auto van Nederland.

    Bron: Autoweek












    Last edited by Jocar; 20/12/2022, 10:49.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Toch weer die lelijke kunststof afwerking aan de wielkasten. Dat leek bij de vorige ook al op niks Meegespoten in koetswerkkleur valt het mee. Verder weer een uitstekende auto waarschijnlijk, net zoals alles bij Hyundai/Kia tegenwoordig.

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Zéér futuristisch wel.
      2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
      2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
      2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

      Comment


      • #4
        Hyundai Kona revealed — bigger, bolder than Before



        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5




          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

            Comment


            • #7
              Bij de designer van dit gedrocht is méér dan één hoek af, hij heeft ze allemaal in de Kona verwerkt.

              Comment


              • #8
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                  Bij de designer van dit gedrocht is méér dan één hoek af, hij heeft ze allemaal in de Kona verwerkt.
                  Meningen verschillen blijkbaar, ik vind hem wel knap en een verbetering dan de vorige.
                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten

                    Meningen verschillen blijkbaar, ik vind hem wel knap en een verbetering dan de vorige.
                    Omdat het vandaag Kerstmis is, mag dat.
                    Maar alleen vandaag he!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                      Omdat het vandaag Kerstmis is, mag dat.
                      Maar alleen vandaag he!
                      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          NIEUWE HYUNDAI KONA: STUK RUIMER

                          EERSTE SPECIFICATIES

                          ​Hyundai tilt de nieuwe Kona op het podium. De nieuwe Hyundai Kona komt in ieder geval weer met een hybride en met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt. Hyundai geeft nu nieuwe details van de Kona vrij.


                          Eind 2022 gaf Hyundai al de eerste foto's en de eerste informatie van de splinternieuwe tweede generatie Kona vrij en nu belicht het meer details van zijn nieuwe potentiële succesnummer. We wisten al dat de nieuwe Hyundai Kona een maatje groeit ten opzichte van het uitgaande model. Nu kunnen we je ook vertellen wat dat precies voor de interieurruimte betekent.

                          De nieuwe Hyundai Kona groeit in de lengte tot 4,35 meter en dat betekent dat hij zo'n 15 centimeter langer is dan de Kona die je nu nog bij de Hyundai-dealers vindt. Ook in de breedte groeit de Kona en wel met 2,5 centimeter. De wielbasis groeit met zes centimeter tot 2,66 meter. De beenruimte achterin neemt met maar liefst 7,7 centimeter toe terwijl je er ook van 1,1 centimeter extra hoofdruimte profiteert ten opzichte van het huidige model. Dee schouderruimte op de achterbank neemt eveneens toe.


                          De nieuwe Hyundai Kona vanbinnen.

                          Net als in veel andere nieuwe auto's vind je in de nieuwe Hyundai Kona geen traditioneel overkapt instrumentarium. In plaats daarvan vindt je achter het stuur een 12,3 inch digitaal instrumentarium dat optisch is samengesmolten met een net zo groot infotainmentscherm. Hyundai geeft direct meer foto's van het exterieur van de nieuwe Kona vrij. Daarover schreven we eerder al uitgebreid.

                          Bekende hybride, ook volledig elektrisch

                          De nieuwe Hyundai Kona komt in ieder geval met een hybride aandrijflijn én als volledig elektrische Kona Electric - of Kona EV - naar Nederland. In thuisland Zuid-Korea heeft Hyundai al de eerste cijfers van de nieuwe hybride Kona vrijgegeven. Die krijgt er een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm. Die cijfers zijn waarschijnlijk niet geheel toevallig gelijk aan die van de hybride variant van de nieuwe Kia Niro, het technische broertje van de Kona. Reken er dus op dat de nieuwe Kona Hybrid ook in Nederland 141 pk sterk wordt.

                          In Zuid-Korea komt de Kona in ieder geval ook met niet-hybride verbrandingsmotoren beschikbaar. Waaronder een 1.6 T-GDI en een 2.0 zonder turbo. De geblazen 1.6 schopt het in de nieuwe Kona tot 198 pk en 265 Nm koppel, de 2.0 is 149 pk en 180 Nm sterk. Of deze versies ook naar Nederland komen? We zetten er niet op in.

                          Waarschijnlijk geeft de aandrijflijn van de Kia Niro EV al weg wat je op technisch vlak van de nieuwe Hyundai Kona Electric kunt verwachten. De Niro EV heeft een 64,8-kWh accupakket en een 204 pk en 255 Nm sterke elektromotor. Ook de huidige Kona Electric heeft een elektromotor van 204 pk. In maart geeft Hyundai de daadwerkelijke specificaties van de elektrische Kona vrij.

                          Bron: Autoweek












                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Knap, weet er iemand het koffervolume? Daar wordt precies nog niets over verteld
                            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                              Knap, weet er iemand het koffervolume? Daar wordt precies nog niets over verteld
                              Dit heb ik zelf gevonden:

                              Qua kofferruimte spreekt Hyundai over 723 liter, maar dat is volgens de SAE-norm, waarbij elke opbergruimte wordt meegeteld.
                              2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                              Comment


                              • #16
                                Zeer knap! Die zien we binnen een dik jaar weer veel op de Belgische wegen rondrijden!
                                freude am fahren

                                Comment


                                • #17
                                  All New 2023 Hyundai Kona - Walkaround and Driving

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Één van de eerste testritten

                                    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyundai Kona (2023) - Eerste Kennismaking
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X