MERCEDES-BENZ GLA GEFACELIFT
BEKEND VERHAAL
Mercedes-Benz facelift de GLA en GLB volgens een bekend recept. De twee delen immers hun platform met de eerder al gefacelifte A-, B- en CLA-klasse. Bij de GLA en GLB vinden soortgelijke wijzigingen plaats. Ook die twee krijgen voortaan een iets ruimere standaarduitrusting, een marginaal gewijzigd in- en exterieur, wat nieuwe aankledingsopties en mild-hybride benzinemotoren.
Na het facelifts van de Mercedes-Benz A- en B-klasse en de CLA-klasse, zijn nu de GLA en GLB aan de beurt. Ook dit tweetal staat op Mercedes' voorwielaangedreven platform. Het zijn de laatste twee modellen op dat platform die de facelift nog moesten ondergaan en dat gebeurt nu. 'De facelift', ja, want de twee opgehoogde modellen krijgen min of meer dezelfde behandeling als de A, B en CLA (klik hier voor een uitgebreide uiteenzetting daarvan).
Marginaal andere bumpers, een nieuwe indeling van voor- en achterlichten en grille, wat verse kleuren voor in- en exterieur en een nieuwe wieloptie: daarmee heb je de uiterlijke wijzigingen - die eveneens bij de genoemde eerdere facelifts aan bod kwamen - wel gehad. Alhoewel: de GLA krijgt voortaan altijd meegespoten wielkastranden, waar die eerder in zwart plastic waren uitgevoerd. De cross-over verliest daarmee een klein beetje van zijn 'cross'-uitstraling. De GLB behoudt die wel.
In het interieur vind je voortaan geen touchpad meer om het infotainmentsysteem te bedienen. Die is voor de bediening van het jongste MBUX-besturingssysteem overbodig. Verder krijgen de GLA en GLB bij de facelift een ander stuurwiel, zijn de eerder optionele comfortstoelen standaard en hebben de twee vanaf heden altijd een 360-gradencamera als parkeerhulp en draadloos Android Auto en Apple CarPlay.
Alle benzine-aandrijflijnen bijgepunt
Onder de kap van de Mercedes-Benz GLA en GLB zijn - net als bij de overige modellen op dit platform - de benzinemotoren voortaan altijd mild-hybride - ook die van de 35 AMG-varianten. Laatstgenoemde krijgt overigens een 8- in plaats van een 7-traps automaat aangemeten. Verder werd de 250 e-plug-in-hybrideaandrijflijn een tandje krachtiger en efficiënter.
Kortom: de GLA en GLB zijn met hun infotainment en standaarduitrusting weer klaar voor de komende jaren, compleet met licht bijgepunte aandrijflijnen en uiterlijkheden en enkele nieuwe personalisatiemogelijkheden. Bestellen kan vanaf 'binnenkort', de prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: Autoweek
GLA35 AMG
BEKEND VERHAAL
Mercedes-Benz facelift de GLA en GLB volgens een bekend recept. De twee delen immers hun platform met de eerder al gefacelifte A-, B- en CLA-klasse. Bij de GLA en GLB vinden soortgelijke wijzigingen plaats. Ook die twee krijgen voortaan een iets ruimere standaarduitrusting, een marginaal gewijzigd in- en exterieur, wat nieuwe aankledingsopties en mild-hybride benzinemotoren.
Na het facelifts van de Mercedes-Benz A- en B-klasse en de CLA-klasse, zijn nu de GLA en GLB aan de beurt. Ook dit tweetal staat op Mercedes' voorwielaangedreven platform. Het zijn de laatste twee modellen op dat platform die de facelift nog moesten ondergaan en dat gebeurt nu. 'De facelift', ja, want de twee opgehoogde modellen krijgen min of meer dezelfde behandeling als de A, B en CLA (klik hier voor een uitgebreide uiteenzetting daarvan).
Marginaal andere bumpers, een nieuwe indeling van voor- en achterlichten en grille, wat verse kleuren voor in- en exterieur en een nieuwe wieloptie: daarmee heb je de uiterlijke wijzigingen - die eveneens bij de genoemde eerdere facelifts aan bod kwamen - wel gehad. Alhoewel: de GLA krijgt voortaan altijd meegespoten wielkastranden, waar die eerder in zwart plastic waren uitgevoerd. De cross-over verliest daarmee een klein beetje van zijn 'cross'-uitstraling. De GLB behoudt die wel.
In het interieur vind je voortaan geen touchpad meer om het infotainmentsysteem te bedienen. Die is voor de bediening van het jongste MBUX-besturingssysteem overbodig. Verder krijgen de GLA en GLB bij de facelift een ander stuurwiel, zijn de eerder optionele comfortstoelen standaard en hebben de twee vanaf heden altijd een 360-gradencamera als parkeerhulp en draadloos Android Auto en Apple CarPlay.
Alle benzine-aandrijflijnen bijgepunt
Onder de kap van de Mercedes-Benz GLA en GLB zijn - net als bij de overige modellen op dit platform - de benzinemotoren voortaan altijd mild-hybride - ook die van de 35 AMG-varianten. Laatstgenoemde krijgt overigens een 8- in plaats van een 7-traps automaat aangemeten. Verder werd de 250 e-plug-in-hybrideaandrijflijn een tandje krachtiger en efficiënter.
Kortom: de GLA en GLB zijn met hun infotainment en standaarduitrusting weer klaar voor de komende jaren, compleet met licht bijgepunte aandrijflijnen en uiterlijkheden en enkele nieuwe personalisatiemogelijkheden. Bestellen kan vanaf 'binnenkort', de prijzen zijn nog niet bekend.
Bron: Autoweek
GLA35 AMG
Comment