BYD SEAGULL IS COMPACTE EV À LA VW UP! MET BASISPRIJS VAN €9.000 (2023)
De heilige graal voor elektromobiliteit is niet range of performance maar wel een laag prijskaartje. Chinese autobouwer BYD lijkt nu de sleutel in handen te hebben met een batterij die gebruik maakt van spotgoedkoop zeezout. Het resultaat is dat deze Seagull nog geen 9.000 euro moet kosten... op de Chinese markt welteverstaan.
Het valt niet te ontkennen: de betaalbare elektrische auto is er nog niet. Al verzet de sector hemel en aarde om dat mogelijk te maken. Want wie de eerste is, die kan natuurlijk de vruchten plukken. Bij Volkswagen is het nog enkele jaren wachten op een sub 20.000 euro kostende EV, BYD gaat dit jaar al een stapje verder met deze Seagull, een amper 9.000 euro kostende compacte EV met respectabele cijfers. KLEINE DOLFIJN
Laat ons beginnen met de proporties. Met een lengte van 3,8 meter en breedte van 1,7 meter heeft deze auto zowat de pootafdruk van een Fiat Panda. Door zijn elektrische opbouw met korte overhangen is er wel meer plaats aanwezig. Het design laat zich dan weer inspireren op zijn grotere broer Dolphin die dit jaar nog naar onze contreien komt.
Verder waait er vanuit China het nieuws dat deze Seagull beschikt over een elektromotor op de vooras van 75 dan wel 100 pk. Voor een auto met deze proporties is dat meer dan respectabel natuurlijk. Nu goed, het is de batterij onderhuids die wel eens dé gamechanger kan worden. ZEEZOUT
Zo gebruikt BYD al een meer efficiënte lithium-ijzer-fosfaat-accu (LFP) als Blade Battery, in deze Seagull gaan ze nog een stapje verder met een tot recent nog experimentele Natrium-ion-accu (SIB). In mensentaal: de batterij maakt nog amper gebruik van het ondertussen peperdure lithium en vervangt dat door natrium. Je weet wel, zeezout. Het resultaat is dat zo'n Natrium-ion-accu spotgoedkoop te produceren valt.
De nadelen momenteel? Door de samenstelling gaat het over relatief kleine accu's die ook niet echt kunnen snelladen. In het geval van deze Seagull is die batterij 30 kWh groot waardoor je volgens de Chinese meetmethode 300 kilometer ver moet geraken met dit klein karretje. Voor stadsgebruik is dat meer dan genoeg natuurlijk. Al zeker als je er de Chinese prijs bij neemt. Omgerekend kost deze Seagull namelijk nog geen 9.000 euro. Daar kan zelfs een Dacia op benzine niet meer aan tippen.
De heilige graal voor elektromobiliteit is niet range of performance maar wel een laag prijskaartje. Chinese autobouwer BYD lijkt nu de sleutel in handen te hebben met een batterij die gebruik maakt van spotgoedkoop zeezout. Het resultaat is dat deze Seagull nog geen 9.000 euro moet kosten... op de Chinese markt welteverstaan.
Het valt niet te ontkennen: de betaalbare elektrische auto is er nog niet. Al verzet de sector hemel en aarde om dat mogelijk te maken. Want wie de eerste is, die kan natuurlijk de vruchten plukken. Bij Volkswagen is het nog enkele jaren wachten op een sub 20.000 euro kostende EV, BYD gaat dit jaar al een stapje verder met deze Seagull, een amper 9.000 euro kostende compacte EV met respectabele cijfers. KLEINE DOLFIJN
Laat ons beginnen met de proporties. Met een lengte van 3,8 meter en breedte van 1,7 meter heeft deze auto zowat de pootafdruk van een Fiat Panda. Door zijn elektrische opbouw met korte overhangen is er wel meer plaats aanwezig. Het design laat zich dan weer inspireren op zijn grotere broer Dolphin die dit jaar nog naar onze contreien komt.
Verder waait er vanuit China het nieuws dat deze Seagull beschikt over een elektromotor op de vooras van 75 dan wel 100 pk. Voor een auto met deze proporties is dat meer dan respectabel natuurlijk. Nu goed, het is de batterij onderhuids die wel eens dé gamechanger kan worden. ZEEZOUT
Zo gebruikt BYD al een meer efficiënte lithium-ijzer-fosfaat-accu (LFP) als Blade Battery, in deze Seagull gaan ze nog een stapje verder met een tot recent nog experimentele Natrium-ion-accu (SIB). In mensentaal: de batterij maakt nog amper gebruik van het ondertussen peperdure lithium en vervangt dat door natrium. Je weet wel, zeezout. Het resultaat is dat zo'n Natrium-ion-accu spotgoedkoop te produceren valt.
De nadelen momenteel? Door de samenstelling gaat het over relatief kleine accu's die ook niet echt kunnen snelladen. In het geval van deze Seagull is die batterij 30 kWh groot waardoor je volgens de Chinese meetmethode 300 kilometer ver moet geraken met dit klein karretje. Voor stadsgebruik is dat meer dan genoeg natuurlijk. Al zeker als je er de Chinese prijs bij neemt. Omgerekend kost deze Seagull namelijk nog geen 9.000 euro. Daar kan zelfs een Dacia op benzine niet meer aan tippen.
Comment