PEUGEOT 2008 VERNIEUWD: E-2008 TOT RUIM 400 KILOMETER BEREIK
FRISSE UITSTRALING, NIEUWE TECHNIEK
Hoewel de Peugeot 2008 niet aan het succes van de 208 kan tippen doet Peugeot er niet alleen in Nederland, maar ook in Europa behoorlijk goede zaken mee. Om het momentum vast te houden geeft Peugeot de 2008 na zo'n vier jaar een facelift. Daarvan profiteert vooral, maar heus niet alleen de elektrische Peugeot e-2008!
Highlights Peugeot 2008
De 208 is momenteel met afstand het absolute succesnummer van Peugeot. De kleine Fransman was in 2022 de best verkochte auto in Europa en was in het eerste kwartaal van dit jaar goed voor een vierde plek in de Europese verkoopranglijst. De Peugeot 2008 valt in Europa net buiten de verkoop-top-10, maar is voor het merk zéker een belangrijk instrument om de consument aan zich te binden. Sinds de introductie van het model in 2019 zijn er wereldwijd al bijna 700.000 exemplaren van verkocht. Ook in Nederland levert de 2008 Peugeot een riant belegde boterham op. Sinds de Nederlandse marktintroductie van de huidige tweede generatie is het bij ons na de 208 de populairste Peugeot. Om het succes van de 2008 te verlengen wordt de cross-over met een opgefrist uiterlijk en herziene techniek geherintroduceerd.
De Peugeot e-2008 van vóór de facelift.
Nieuw design
Net als de facelift die Peugeot eerder dit jaar op de 508 doorvoerde heeft de bijpuntsessie die de 2008 ondergaat visueel heel wat om het lijf. Sterker nog, Peugeot past de 2008 gedeeltelijk op vergelijkbare wijze aan. Meer dan voorheen ontsnapt de grille zo op het oog aan de door de bumper aangegeven grens. De bij de Allure- en GT-uitvoeringen nu uit verticale gesegmenteerde strepen opgebouwde grille loopt aan de zijkanten visueel over in de bumper. Wie de Active-varant kiest, krijgt een grille die uit horizontale, glanzend zwarte elementen is opgebouwd. We zien bij de 2008 in GT-trim vernieuwde koplampen waarin voortaan drie traditionele led-pitten zijn ondergebracht . De vernieuwde Peugeot krijgt - ongeacht de uitvoering - voortaan drie led-uitlopers in de bumper. Dat was er voorheen slechts eentje. Centraal in de neus zien we de nieuwe Peugeot-leeuw.
Peugeot e-2008.
Aan de achterzijde keert dat logo opvallend genoeg níet terug. Het Peugeot-embleem dat voorheen boven de kentekenplaat zat verdwijnt. Opnieuw schrijft Peugeot zijn merknaam uit tussen de achterlichten, maar ditmaal in een aanzienlijk groter lettertype. De achterlichten zijn eveneens anders geboetseerd. De drie verticale led-delen moeten net als eerder bij de 508 het veld ruimen. Bij de herziene Peugeot 2008 maken ze plaats voor een zestal horziontale strepen. Peugeot schrijft de modelnaam en typeaanduiding in zijn nieuwe typografie uit en brengt naast nieuwe kleuren een stel nieuwe 16- tot 18-inch wielen naar de compacte cross-over. De nieuwe lakkleuren luisteren naar namen als Gris Selenium en Blanc Okenite.
Peugeot 2008.
Interieur Peugeot 2008
Het interieur van de gefacelifte cross-over maakt een vertrouwde indruk. Centraal op het stuurwiel zien we het nieuwe Peugeot-embleem, diverse chroomkleurige accenten maken plaats voor zwarte en het kleine keuzeknuppeltje van de transmissie is ingeruild voor de kleinere in de middentunnel geïntegreerde keuzehendel die je van andere recente Stellantis-producten kent. Peugeot introduceert andere bekledingen, waaronder nieuwe alcantara-bekleding voor de GT-smaken. De Allure- en GT-uitvoeringen hebben achter het stuurwiel een volledig 10-inch digitaal instrumentarium. Voorheen hadden de lager gepositioneerde uitvoeringen centraal in de middenconsole nog een 7-inch scherm, maar voortaan heeft élke 2008 hier een infotainmentscherm met een diagonaal van 10 inch. Wel biedt het systeem in de Allure- en GT-varianten meer mogelijkheden. Draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-verbinding is mogelijk. Meer gemak komt bij de Allure en GT in de vorm van drie usb-aansluitingen. Een inductielader is standaard op de GT, maar tegen meerprijs op de overige uitvoeringen van de Peugeot 2008.
Techniek: Peugeot e-2008 tot 406 kilometer elektrisch
De elektrische variant heet weer e-2008. Die krijgt net als de DS 3 en Opel Mokka Electric een volledig nieuwe aandrijflijn. De 136 pk sterke elektromotor maakt plaats voor een 156 pk sterk exemplaar en ook het 50-kWh accupakket maakt plaats voor een potenter exemplaar. De nieuwe accu meet 54 kWh. Deze nieuwe en vooral efficiëntere aandrijflijn levert de elektrische Peugeot e-2008 een grotere actieradius op. Waar de elektrische 2008 het voorheen tot een WLTP-bereik van 345 kilometer schopte, noteert het vernieuwde model 406 kilometer.
Peugeot 2008.
Mild-hybride volgt
Bij de Nederlandse marktintroductie in de zomer van dit jaar is niet alleen de elektrische variant van de 2008 leverbaar. Die e-2008 staat straks namelijk samen met een drietal verbrandingsmotoren op de Nederlandse prijslijst. De Peugeot 2008 is er straks weer met een 100-pk 1.2 PureTech driecilinder die altijd aan een handgeschakelde zesbak is geknoopt. Daarnaast biedt Peugeot de 2008 direct aan met de 130 pk sterke variant van diezelfde 1.2 die altijd samengaat met een achttraps automaat. Dieselen kan met een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi-machine die net als de 130 pk krachtige PureTech altijd aan een automaat is gekoppeld.
Een mild-hybride aandrijflijn schittert nog door afwezigheid, maar die komt uiteindelijk wel. Begin 2024 introduceert Peugeot namelijk ook een 136 pk sterke PureTech-benzinemodel met een 48v mild-hybride systeem. Deze variant heeft een zestraps automaat met dubbele koppeling en moet tot zo'n 15 procent zuiniger zijn dan de 130 pk krachtige 1.2 PureTech.
Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
FRISSE UITSTRALING, NIEUWE TECHNIEK
Hoewel de Peugeot 2008 niet aan het succes van de 208 kan tippen doet Peugeot er niet alleen in Nederland, maar ook in Europa behoorlijk goede zaken mee. Om het momentum vast te houden geeft Peugeot de 2008 na zo'n vier jaar een facelift. Daarvan profiteert vooral, maar heus niet alleen de elektrische Peugeot e-2008!
Highlights Peugeot 2008
- Nieuwe aandrijflijn voor elektrische e-2008: tot ruim 400 kilometer bereik
- Nieuw familiegezicht, licht gewijzigde achterzijde
- Mild-hybride benzinemotor volgt in 2024
De 208 is momenteel met afstand het absolute succesnummer van Peugeot. De kleine Fransman was in 2022 de best verkochte auto in Europa en was in het eerste kwartaal van dit jaar goed voor een vierde plek in de Europese verkoopranglijst. De Peugeot 2008 valt in Europa net buiten de verkoop-top-10, maar is voor het merk zéker een belangrijk instrument om de consument aan zich te binden. Sinds de introductie van het model in 2019 zijn er wereldwijd al bijna 700.000 exemplaren van verkocht. Ook in Nederland levert de 2008 Peugeot een riant belegde boterham op. Sinds de Nederlandse marktintroductie van de huidige tweede generatie is het bij ons na de 208 de populairste Peugeot. Om het succes van de 2008 te verlengen wordt de cross-over met een opgefrist uiterlijk en herziene techniek geherintroduceerd.
De Peugeot e-2008 van vóór de facelift.
Nieuw design
Net als de facelift die Peugeot eerder dit jaar op de 508 doorvoerde heeft de bijpuntsessie die de 2008 ondergaat visueel heel wat om het lijf. Sterker nog, Peugeot past de 2008 gedeeltelijk op vergelijkbare wijze aan. Meer dan voorheen ontsnapt de grille zo op het oog aan de door de bumper aangegeven grens. De bij de Allure- en GT-uitvoeringen nu uit verticale gesegmenteerde strepen opgebouwde grille loopt aan de zijkanten visueel over in de bumper. Wie de Active-varant kiest, krijgt een grille die uit horizontale, glanzend zwarte elementen is opgebouwd. We zien bij de 2008 in GT-trim vernieuwde koplampen waarin voortaan drie traditionele led-pitten zijn ondergebracht . De vernieuwde Peugeot krijgt - ongeacht de uitvoering - voortaan drie led-uitlopers in de bumper. Dat was er voorheen slechts eentje. Centraal in de neus zien we de nieuwe Peugeot-leeuw.
Peugeot e-2008.
Aan de achterzijde keert dat logo opvallend genoeg níet terug. Het Peugeot-embleem dat voorheen boven de kentekenplaat zat verdwijnt. Opnieuw schrijft Peugeot zijn merknaam uit tussen de achterlichten, maar ditmaal in een aanzienlijk groter lettertype. De achterlichten zijn eveneens anders geboetseerd. De drie verticale led-delen moeten net als eerder bij de 508 het veld ruimen. Bij de herziene Peugeot 2008 maken ze plaats voor een zestal horziontale strepen. Peugeot schrijft de modelnaam en typeaanduiding in zijn nieuwe typografie uit en brengt naast nieuwe kleuren een stel nieuwe 16- tot 18-inch wielen naar de compacte cross-over. De nieuwe lakkleuren luisteren naar namen als Gris Selenium en Blanc Okenite.
Peugeot 2008.
Interieur Peugeot 2008
Het interieur van de gefacelifte cross-over maakt een vertrouwde indruk. Centraal op het stuurwiel zien we het nieuwe Peugeot-embleem, diverse chroomkleurige accenten maken plaats voor zwarte en het kleine keuzeknuppeltje van de transmissie is ingeruild voor de kleinere in de middentunnel geïntegreerde keuzehendel die je van andere recente Stellantis-producten kent. Peugeot introduceert andere bekledingen, waaronder nieuwe alcantara-bekleding voor de GT-smaken. De Allure- en GT-uitvoeringen hebben achter het stuurwiel een volledig 10-inch digitaal instrumentarium. Voorheen hadden de lager gepositioneerde uitvoeringen centraal in de middenconsole nog een 7-inch scherm, maar voortaan heeft élke 2008 hier een infotainmentscherm met een diagonaal van 10 inch. Wel biedt het systeem in de Allure- en GT-varianten meer mogelijkheden. Draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-verbinding is mogelijk. Meer gemak komt bij de Allure en GT in de vorm van drie usb-aansluitingen. Een inductielader is standaard op de GT, maar tegen meerprijs op de overige uitvoeringen van de Peugeot 2008.
Techniek: Peugeot e-2008 tot 406 kilometer elektrisch
De elektrische variant heet weer e-2008. Die krijgt net als de DS 3 en Opel Mokka Electric een volledig nieuwe aandrijflijn. De 136 pk sterke elektromotor maakt plaats voor een 156 pk sterk exemplaar en ook het 50-kWh accupakket maakt plaats voor een potenter exemplaar. De nieuwe accu meet 54 kWh. Deze nieuwe en vooral efficiëntere aandrijflijn levert de elektrische Peugeot e-2008 een grotere actieradius op. Waar de elektrische 2008 het voorheen tot een WLTP-bereik van 345 kilometer schopte, noteert het vernieuwde model 406 kilometer.
Peugeot 2008.
Mild-hybride volgt
Bij de Nederlandse marktintroductie in de zomer van dit jaar is niet alleen de elektrische variant van de 2008 leverbaar. Die e-2008 staat straks namelijk samen met een drietal verbrandingsmotoren op de Nederlandse prijslijst. De Peugeot 2008 is er straks weer met een 100-pk 1.2 PureTech driecilinder die altijd aan een handgeschakelde zesbak is geknoopt. Daarnaast biedt Peugeot de 2008 direct aan met de 130 pk sterke variant van diezelfde 1.2 die altijd samengaat met een achttraps automaat. Dieselen kan met een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi-machine die net als de 130 pk krachtige PureTech altijd aan een automaat is gekoppeld.
Een mild-hybride aandrijflijn schittert nog door afwezigheid, maar die komt uiteindelijk wel. Begin 2024 introduceert Peugeot namelijk ook een 136 pk sterke PureTech-benzinemodel met een 48v mild-hybride systeem. Deze variant heeft een zestraps automaat met dubbele koppeling en moet tot zo'n 15 procent zuiniger zijn dan de 130 pk krachtige 1.2 PureTech.
Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Bron: Autoweek
Comment