Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford (E-)Tourneo / (E-)Transit Courier (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford (E-)Tourneo / (E-)Transit Courier (2024)

    FORD TRANSIT COURIER: HELEMAAL NIEUW EN ELEKTRISCH

    MET BRANDSTOFMOTOREN EN ALS E-TRANSIT COURIER

    ​Ford presenteert de gloednieuwe Transit Courier en de E-Transit Courier. Jazeker, een versie met verbrandingsmotor en een elektrische. De keuze is reuze bij de kleinste bestelbus van Ford, al moeten we nog wel even geduld hebben.


    Highlights
    • Eerst met brandstofmotoren
    • Later ook als E-Transit Courier
    • Eigenwijs neusje
    • Begin 2024 op de markt

    Ford trekt in één haal eigenlijk het doek van twee busjes. Op de bovenstaande foto zie je (in het blauw) de Ford E-Transit Courier, maar er komt ook weer gewoon een Transit Courier zonder E. We beginnen toch even bij de E-Transit Courier, want dat is de bijzonderste van het stel. De kleinste bestelbus van Ford troont, net als voorheen, op dezelfde basis als de actuele Fiesta (en dus ook de Puma) en die zijn er allebei alleen met brandstofmotoren. De E-Transit Courier staat op een aangepaste versie van die basis, waardoor er nu elektrische aandrijving mogelijk is. We wisten dat dat ging gebeuren; de Ford Puma krijgt nog dit jaar immers gezelschap van een volledig elektrische versie. Aan de Ford E-Transit Courier de eer om alvast wat technische geheimen prijs te geven over wat er mogelijk is.


    Ford E-Transit Courier.

    Opladen en volladen

    Helaas is de informatie over de elektrische prestaties hier en daar wat summier. We weten dat de Ford E-Transit Courier een 136 pk sterke elektromotor aan boord heeft, aan de snellader met maximaal 100 kW te laden is en dan in krap 35 minuten van 10 tot 80 procent bijlaadt. In 10 minuten heb je er zo'n 87 km rijbereik bij. Wil je bijladen aan de AC-lader, dan gaat dat met 11 kW en ga je in bijna 6 uur van 10 naar 100 procent acculading. De topsnelheid bedraagt 145 km/h. Helaas krijgen we de voor velen meest interessante informatie nog even niet te horen, want de actieradius maakt Ford op een later moment bekend.

    Natuurlijk gaat het niet alleen om opladen, maar ook om volladen bij de Ford E-Transit Courier. Nou, dat wil wel. Hij is een stukje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en slokt nu geen 2,3 maar 2,9 kubieke meter op. De Ford E-Transit Courier (en de brandstofversie Transit Courier) is immers ook wat langer. In de lengte heb je nu ruim 1,80 meter laadruimte, dat was 1,62 m. In de breedte tussen de achterste wielkasten is de groei nog duidelijker (1,22 m in plaats van 1,01 m), mede dankzij de nieuwe achterwielophanging die minder ruimte inneemt. Het maximale laadgewicht is eveneens aardig toegenomen, dat groeide van 582 naar 700 kg. Overigens kunnen de modellen met verbrandingsmotor optioneel een nog hoger laadgewicht aan: 845 kg. Wil je kunnen trekken? Ook dan ben je met de verbrandingsmotoren aan het beste adres. De diesel (1.5 EcoBlue 125 pk) trekt 1.100 kg, de benzinemodellen (100 pk en 125 pk 1.0 EcoBoost) trekken 1.000 kg. De E-Transit Courier schopt het tot een trekgewicht van 750 kg.


    Ford Transit Courier met verbrandingsmotor.

    Eigen stijl

    De nieuwe Ford (E)-Transit Courier is niet alleen veelzijdiger en ruimer dan de vorige, hij is ook lekker eigenwijs vormgegeven. Sterker zelfs, zoals we aan de spionagefoto's onlangs nog konden zien, heeft-ie een neusje zoals we dat nog niet kennen van Ford in Europa. Opvallend, omdat het wel gewoon een Europese Ford is en hij zij-aan-zij met Puma van de band zal lopen in Roemenië. De Ford Transit Courier heeft een iets ander front dan de elektrische Ford E-Transit Courier, met een wat soberder voorkomen en natuurlijk een echte grille.


    De Ford E-Transit Courier heeft de compleetste werkplek.

    Meer onderscheid is er in het interieur. Beide versies hebben een dashboard dat op sommige plekken wat overeenkomsten vertoont met de cockpits van de Fiesta en Puma, maar er zijn onderlinge verschillen. Zo heeft de Ford E-Transit Courier standaard een fors paneel op het dashboard met daarin een 12-inch digitaal instrumentarium en daarnaast een even groot infotainmentscherm, waarop Sync4 draait en ook Android Auto en Apple CarPlay werkt. De Transit Courier krijgen we te zien met wat bescheidener schermen. Bovendien is er in de Transit Courier nog een los knoppencluster verwerkt in het eveneens wat afwijkend vormgegeven middelste deel van het dashboard.

    Zoals we dat gewend zijn van Ford Pro, worden er ook bij de Transit Courier weer wat opvallende handigheden toegevoegd. Zo zie je op de foto hieronder bijvoorbeeld dat optioneel de bijrijdersstoel in zijn geheel naar voren te klappen is, waarachter een luik een doorgang geeft naar de laadruimte. Daardoor kun je de maximale laadlengte uitbreiden naar 2,66 meter en zijn onder meer planken of, zoals hier gedemonstreerd, ladders in het busje te stoppen. De Ford E-Transit Courier heeft bovendien een frunk waar je 44 liter aan bagage in kan verstouwen en met het Office Pack tover je in het interieur een opklapbaar werkvlak tevoorschijn om bijvoorbeeld je laptop op te zetten.



    De Ford E-Transit Courier gaat eind 2024 in productie, dus die laat nog een tijdje op zich wachten. In de aanloop naar de marktintroductie maakt Ford meer bekend, zoals bijvoorbeeld de actieradius. De Transit Courier met benzine- en dieselmotoren komt eerder op de markt; die is in de tweede helft van dit jaar te bestellen en de levering begint naar verwachting begin volgend jaar. Overigens zit er ook nog een personenversie in het vat, de Tourneo Courier en naar verwachting een elektrische E-Tourneo Courier.

    Bron: Autoweek




























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    FORD E-TOURNEO COURIER IS COMPACTE ELEKTRISCHE PAKEZEL

    VIJFPERSOONS, BEREIK NOG NIET BEKEND

    ​Ford trekt het doek van de gloednieuwe E-Tourneo Courier, de voorlopig compactste elektrische personenauto van het merk. De Ford E-Tourneo Courier biedt plaats aan vijf personen en op diverse plekken kun je bagage kwijt.


    Vorige maand trok Ford het doek van de nieuwste generatie van zijn kleinste besteller: de Transit Courier. Zoals verwacht komt daarvan ook weer een Tourneo personenversie en die zien we hier, de gloednieuwe en volledig elektrische Ford E-Tourneo Courier.

    In grote lijnen lijkt hij op de E-Transit Courier, maar Ford heeft er werk van gemaakt om die laatste niet zomaar als tot personenauto omgetoverd busje neer te zetten. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld de zwart gespoten raamstijlen en de contrasterende dakkleur. Verder zien we hem hier met dakdragers, onderaan de voor- en achterbumper zit een soort skidplate en hij heeft donkere kunststof sierdelen om de wielkastranden. Al met al ziet de E-Tourneo Courier er wat meer 'aangekleed' uit dan de E-Transit Courier.


    Ford Tourneo Courier.

    44 procent ruimer

    Het interieur van de Ford E-Tourneo Courier vertoont, nog wat meer dan de buitenkant, grote gelijkenissen met de E-Transit Courier. We zien hier eveneens een dashboard dat op sommige plekken wat overeenkomsten vertoont met de cockpits van de Fiesta en Puma. De Ford E-Tourneo Courier heeft net als zijn bestelbroer standaard een fors paneel op het dashboard met daarin een 12-inch digitaal instrumentarium en daarnaast een even groot infotainmentscherm, waarop Sync4 draait en ook Android Auto en Apple CarPlay werkt.

    Op de tweede zitrij is plaats voor drie personen op een bank die in 60:40-verhouding neerklapbaar is. Hoeveel bagageruimte daarachter beschikbaar is, al dan niet met de bank neergeklapt, meldt Ford nog niet. Wel zou het 44 procent meer zijn dan in de vorige Tourneo Courier, dus dan komen we uit op zo'n 1.000 liter met de bank omhoog, maar pin ons daar niet op vast. In elk geval zijn er op tal van plekken extra opbergvakjes te vinden, waaronder (en dat is natuurlijk nieuw voor de Tourneo Courier) onder de motorkap. Daar zit een frunk waar 44 liter aan ruimte te benutten is.


    Lekker opbergen.

    Technische geheimen

    Onder de motorkap vind je immers geen verbrandingsmotor. Het is maar de vraag of de Tourneo Courier hier straks met verbrandingsmotoren leverbaar is, of dat het bij deze E-Tourneo Courier blijft. Wat-ie kan? Ford is daarover net als bij de E-Transit Courier enigszins geheimzinnig, waarschijnlijk omdat de twee hun basis delen met de aanstaande elektrische Puma en Ford dan pas alle geheimen prijs wil geven. Wel is bekend dat hier eveneens een 136 pk sterke elektromotor de aandrijving verzorgt, dat je in 10 minuten 87 km actieradius kunt bijladen en in minder dan 35 minuten van 10 naar 80 procent volladen mogelijk moet zijn. In de tweede helft van volgend jaar gaat de Ford E-Tourneo Courier in productie en nog dat jaar komt hij bij de dealer te staan.

    Bron: Autoweek
















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Mag gezien worden.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Ford Tourneo Courier (2024) Alles zum NEUEN Familien Van ab 22.075€! Fahrbericht | Review | Test
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment

          Working...
          X