Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer
Bekijk Berichten
Uit de eerste kennismaking reviews blijkt dit toch wel een andere auto te zijn, ook de motor is een verbeterde versie. Er zijn uiteraard overeenkomsten maar ik heb van de Cross al zoveel reviews gelezen en gezien dat ik zeker geen schrik moet hebben. Trouwens Toyota staat ook bekend voor zijn kwaliteit, ik wacht dus wel op de 'real stuff' voor een proefrit
Meer rust en vermogen
Als er wel voor een motor-aanduiding zou zijn gekozen, dan zou dat trouwens ‘200h’ zijn geweest. De LBX is vooralsnog namelijk altijd een hybride. Hij is uitgerust met de vernieuwde hybride aandrijflijn die onlangs in de Toyota Yaris is geïntroduceerd, maar dan wel in een wederom fijngeslepen vorm. Een extra balansas moet de 1,5-liter driecilinder fijner doen lopen, terwijl een extra krachtige accu voor meer elektro-ondersteuning zorgt. Dat brengt niet alleen meer rust, maar tevens meer vermogen: 136 in plaats van 130 pk. Het resulteert in een 0-100-tijd van 9,2 seconden, wat voldoende moet zijn voor dit segment. Standaard is de LBX een voorwielaandrijver, maar er komt ook een variant met vierwielaandrijving. Die heeft een elektromotor op de achteras, maar het vermogen blijft gelijk.
Behalve de aandrijflijn wordt ook het GA-B-platform gedeeld met het Yaris-aanbod van Toyota. Hij staat op dezelfde basis als de Toyota Yaris Cross, maar is zeker geen kopie. De Lexus LBX is 4,19 meter lang, 1,83 meter breed en 1,55 meter hoog en daarmee 2 centimeter langer, 6 centimeter breder en 5 centimeter lager dan een Yaris Cross. Wielbasis en spoorbreedte groeiden eveneens en daarmee is de LBX een breder en wat zelfverzekerder ogend model geworden. Dat gaat samen met de relatief lange neus trouwens wel ten koste van de interieurruimte. Achterin is het voor volwassenen erg krap en de bagageruimte houdt het bij 332 liter, terwijl een Yaris Cross 397 liter kan meezeulen. Evengoed is de LBX op dit vlak nota bene groter dan de UX Hybrid, die dan ook een bijzonder compact laadruimp heeft. Opgeruimd en afgerond.
De Lexus LBX is speciaal voor Europa ontworpen. Dat betekent dat het de bedoeling is dat wij Europeanen hem mooi vinden, en daarvoor trekt Lexus een opgeruimd, vrij afgerond koetswerk uit de kast. De wielkasten zijn sterk geaccentueerd door een kunststof rand en de wielen zelf meten 17 of 18 inch. Op een aantal essentiële onderdelen introduceert de LBX vrij serieus design-nieuws. Zo is de nog altijd doorlopende lichtbalk op een andere manier vormgegeven en krijgt de traditioneel nogal opvallende ‘Spindle Grille’ een wat subtielere vorm. De koplampen zijn visueel met elkaar verbonden door een zwarte strip en de eigenlijke grille begint lager in de neus.
Het interieur wijkt hier en daar sterk af van wat we van Lexus gewend zijn. Het dashboard is bijzonder strak, het touchscreen dat daar tegenaan lijkt te leunen zelfs bijzonder vierkant. Het scherm is standaard in de getoonde vorm aanwezig en meet 9,8 inch. Een uiteraard digitaal instrumentarium levert bijstand, terwijl zaken als een head-up display en – typisch Lexus – Mark Levinson-audio tegen meerprijs verkrijgbaar zijn. Met een lagere zit en een hogere middentunnel probeert Lexus een knus cockpit-gevoel te creëren, anders en specialer dan in de Yaris Cross.
Comment