Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo EX30 (2024)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Volvo EX30 (2024)

Hier is de elektrische Volvo EX30

De nieuwe Volvo EX30 is een compacte SUV met een elektrische aandrijving waarvan de Belgische leveringen begin 2024 starten.

Volvo behoort tot de merken die zich het luidst laten horen als het over de overgang naar elektrische aandrijving gaat. Er staan in de catalogus nog altijd verschillende modellen met benzine- en zelfs dieselmotoren, maar ook voor de Zweedse Geely-dochter lijkt het een uitgemaakte zaak dat die binnen afzienbare tijd allemaal door EV’s worden vervangen.

Er zijn al de elektrische Volvo XC40 Recharge en de daarvan afgeleide C40, in de prijslijst staat ondertussen ook de grote en evengoed volledig elektrisch aangedreven Volvo EX90. Op die laatste moeten we echter wel nog even wachten en ook deze met de onvermijdelijke toeters en bellen aangekondigde Volvo EX30 gaat pas later dit jaar in productie. De eerste leveringen zijn zelfs pas voor begin 2024 voorzien.

Leuk om weten: de achterlichtblokken van de nieuwe Volvo EX30 worden gesplitst.

Compacte SUV

De constructeur noemt de Volvo EX30 dus zijn kleinste SUV ooit, met een lengte van 4.233 millimeter is hij inderdaad nog wat compacter dan de XC40. Het verschil bedraagt zelfs bijna 21 centimeter, de nieuwkomer is ook iets minder breed en wat minder hoog. De Volvo EX30 wordt voor 25 procent opgetrokken uit aluminium, 17 procent bestaat uit gerecycleerd staal en nog eens 17 procent uit hergebruikt plastic.

Het levert een koetswerk op dat zeker niet echt verrast en nog minder choqueert, met een wat bolle en vooral ‘gladde’ snoet en een vrij sobere achterkant. De alweer knap vormgegeven lichtblokken voor en achter zorgen wel voor wat visuele dynamiek, opvallen doen ook nog de van een soort tweede halve cirkel voorziene wielkasten die we eerder op de Volvo EX90 zagen.

Leuk om weten: in de loop van 2024 wordt het gamma van de nieuwe Volvo EX30 aangevuld met een ruigere Cross Country.

Grote Geely-familie

De Volvo EX30 deelt zijn SEA-architectur met een heleboel modellen van de grote Geely-familie, van de Smart Home tot de Zeekr X. Bij de lancering begin 2024 zal de elektrische SUV aangeboden worden in drie versies:
    • Volvo EX30 Single Motor: 272 pk/343 Nm, van 0-100 km/u in 5,7 sec, batterij van 51 kWh en rijbereik van 344 km
    • Volvo EX30 Single Motor Extended Range: 272 pk/343 Nm, van 0-100 km/u in 5,2 sec, batterij van 69 kWh en rijbereik van 480 km
    • Volvo EX30 Twin Motor Performance: 428 pk/543 Nm, van 0-100 km/u in 3,6 sec, batterij van 69 kWh) en rijbereik van 460 km

Het accupakket van de Volvo EX30 Single Motor kan DC-snelladen aan 150 kW, de batterijen met een capaciteit van 69 kWh aan 175 kW. Hoe dan ook volstaat een halfuurtje om de accu's weer op 80% van hun kunnen te brengen.

Ook leuk om weten: het sleepvermogen bedraagt 1 ton voor de Single Motor, 1,4 ton voor de Singel Motor Extended Range en 1,6 ton voor de vierwielaangedreven Volvo EX30 Twin Motor Performance.

Geïntegreerde Google-functies

De nieuwe Volvo EX30 komt met geïntegreerde Google-functies, waaronder Assistant, Maps en Play. Het verticaal gepositioneerd scherm van het infotainment vindt een plaatsje op de middenconsole en komt met een scherm van 12,3 duim. Het digitale dashboard is dan weer opvallend klein. Klassieke bedieningsknoppen zijn er nog nauwelijks, met de connectiviteit en aanverwante multimediatoepassingen zit het wel helemaal snor.

Geen spoor meer van leder in de nieuwe Volvo EX30, voor de bekleding en sfeer is er keuze uit pakketten met de veelbelovende namen Breeze, Indigo, Mist en Pine. Volvo voorziet haast Skoda-gewijs ook in nog een aantal handige opbergruimtes, het laadvolume van de koffer varieert van 400 tot 904 liter.

Bron: Autogids

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Volvo EX30 - Eerste kennismaking

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?

Comment

Wat een clickbait titel..

Beetje aangeklede versie met aanvaardbare batterij: 45-50k

Die past amper in een leasebudget van een junior profiel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Die past amper in een leasebudget van een junior profiel...
            Of bij iemand met een normaal lease budget...

Wel knappe wagen!

Comment

Knap ding, alleen die Tesla tablet had voor mij anders gemogen. Ik kan maar niet wennen aan dat idee dat alles zo in't midden staat.

Prijs is idd te zot voor woorden eigenlijk

Comment

De short range zit onder de prijs van een e2008, met betere specs. Dat is gewoon een sterke prestatie van Volvo.

Een leuke RWD ev met 250 pk voor 36k en nog is het niet goed genoeg ... Wat een zure bedoening is dat hier toch...

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik weet niet waar jij die 36K haalt, maar ik als ik hem configureer met enkel verwarmde zetels en metallic lak, kom ik al aan 40K

Het blijft toch ook een kleine middenklasser uiteindelijk ook hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                    Ik weet niet waar jij die 36K haalt, maar ik als ik hem configureer met enkel verwarmde zetels en metallic lak, kom ik al aan 40K

Het blijft toch ook een kleine middenklasser uiteindelijk ook hé.
                    Met 40k koop je welke EV in die klasse?

'15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Met 40k koop je welke EV in die klasse?

Dat is mijn punt helemaal niet.a

Ik vind gewoon 40K voor zo'n relatief kleine auto héél veel geld.
                      Dat geldt ook voor zijn concurrenten inderdaad.

Wat ik bv niet begrijp, is waarom zo'n auto nu persé 272pk moet hebben om van nul naar 100 te snellen in 5,7 sec.
                      Met pakweg 100 PK minder, zou die ruimschoots toekomen.

Comment

Zoals met nog enkele dingen in het leven:
                        Size doesn’t matter!

Comment

Idd, honderdduizenden particulieren kunnen niet meer wachten om 'm binnen te halen aan dat gunstprijsje

Comment

Wat ik bv niet begrijp, is waarom zo'n auto nu persé 272pk moet hebben om van nul naar 100 te snellen in 5,7 sec.
                            Met pakweg 100 PK minder, zou die ruimschoots toekomen.
                            Een electrische motor van 200 of 300pk kost amper meer. En ze hebben die iets grotere vermogens nodig om goed te kunnen recupereren.

Verwacht niet dat die motor langdurig 270pk kan leveren, dat is eerder een paar tientallen seconden, daarna gaat die overhitten.

Een Tesla Model Y kan gedurende een uur ook amper 100pk leveren continu. (En dan is de batterij toch leeg).

Comment

En wat is het punt om dat in elk topic aan te halen? Niemand is verplicht om in dat segment te shoppen.

Ik heb zelf zo een kleine EV, en ook al is die duur in aankoop, het is de goedkoopste auto die ik heb. Ik betaalde dit jaar bijvoorbeeld 39 euro aan onderhoud...

'15 Volvo XC60 D3

Comment

Volvo designs beginnen er echt wel meer en meer Chinees uitzien.
                                Dit doet me écht niets.
                                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                  Volvo designs beginnen er echt wel meer en meer Chinees uitzien.
                                  Dit doet me écht niets.
                                  Ja,wat dacht je... Geely ..

Comment

Dit is in niets een Volvo vind ik Een merk dat wagens maakte met betrouwbare motoren,onwrikbare koetswerken en een gevoel van eeuwigheid....spijtig,echt spijtig.
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                      Dit is in niets een Volvo vind ik Een merk dat wagens maakte met betrouwbare motoren,onwrikbare koetswerken en een gevoel van eeuwigheid....spijtig,echt spijtig.
                                      Volgens een enquête in 50 WZC kwam men tot dezelfde conclusie.

Comment

NEW Volvo EX30: Cheaper Than A Tesla, Faster Than A Ferrari

Comment

Working...
                                        X