Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Toyota C-HR (2023)
Collapse
X
-
Hier is de nieuwe Toyota C-HR: developed in Belgium
De Toyota C-HR is een van de modellen die de Japanse constructeur van zijn wat saaie imago afhielp, de tweede en in Zaventem ontwikkelde generatie gaat nog een stapje verder.
We vermoeden dat grijs nog altijd de populairste kleur van de Toyota C-HR is, maar de SUV geldt toch als heel wat hipper dan pakweg de Corolla en de al eventjes uit de catalogus verdwenen Avensis. De Japanse constructeur mocht dan al vele jaren en met succes actief zijn in de autosport én ook regelmatig leuke coupés en zelfs sportwagens lanceren, qua imago scoorde ‘s werelds bestverkochte merk in Europa niet zo goed.
Letterlijk en figuurlijk grijs, zo werd Toyota vaak gepercipieerd. Dat veranderde enigszins met de eerste generatie van de Toyota C-HR, die in 2017 gelanceerd werd. De Europese markt werd ook toen al overspoeld door SUV’s, maar zijn opmerkelijke design deed de Toyota er wel uitspringen. Het lijnenspel van de nieuwe Toyota C-HR toont nog meer designdurf.
Beetje bZ4X, beetje Prius
Het design mag dan best weer hip en zelfs gewaagd zijn, sinds de onthulling van de Prologue-conceptversie in 2022 kon het ons natuurlijk niet meer echt verrassen. De nieuwe Toyota C-HR is 4.360 millimeter lange en heeft nog wat meer coupétrekjes dan zijn voorganger. Het front zorgt voor een visuele link met de jongste Prius en de volledig elektrisch aangedreven bZ4X.
Nog opmerkelijker zijn de scherpe lijnen in de van verzonken deurklinken voorziene flanken, de heel schuine achterkant, de daar ook een eind uit de carrosserie stekende en over de hele klep doorlopende lichtblokken, de grote velgen (tot 20 duim) en zeker ook de (optionele) combinatie van twee lakkleuren. Het design van de Toyota C-HR zal mening concurrent dan ook op slag (te) braaf en zelfs verouderd doen lijken.
Interieur met klassieke knoppen
Het interieur van de nieuwe Toyota C-HR verrast iets minder, daar was functionaliteit natuurlijk nog belangrijker dan design. De bestuurder beschikt over een configureerbaar en dus digitaal instrumentenbord, boven op de middenconsole staat een groot aanraakscherm van 8 of (optioneel) 12,3 duim. Eronder bevinden zich nog wat ‘gewone’ knoppen, ook het stuurwiel is daar rijkelijk van voorzien. De hendel van de versnellingspook oogt evengoed nog vrij klassiek.
Voor de sfeerverlichting is er keuze uit… 64 kleuren, bij mogelijk gevaar wordt automatisch voor rood gekozen. Ook qua connectiviteit wordt vanzelfsprekend een grote stap voorwaarts gezet, een reeks functies kunnen met de telefoon en dus vanop afstand worden bediend. Denk aan de airco en zelfs automatisch parkeren. Voor de lancering zijn er twee Premiere Edition-varianten van de nieuwe Toyota C-HR: de extra dynamische GT Sport en de extra luxueuze High.
HEV en PHEV
De huidige is nog een hybride van het zelfopladende type, voor de eind 2023 op de markt verwachte Toyota C-HR komt er meer keuze. Het gamma zal een 1.8 HEV (140 pk), een 2.0 HEV (198 pk) én een 2.0 PHEV (223 pk) tellen – met een CO2-uitstoot tussen minimum 19 en maximum 103 gram. De Toyota C-HR 2.0 HEV zal je ook met een extra elektromotor op de achteras en dus met vierwielaandrijving kunnen bestellen.
De plug-inhybride Toyota C-HR 2.0PHEV kan tot 66 kilometer volledig elektrisch rijden, een Regeneration Boost zorgt ervoor dat je hem in bepaalde omstandigheden zowat met één pedaal kan rijden. Met behulp van het navigatiesysteem en natuurlijk ook een op dat moment voldoende opgeladen batterij kan de auto bij het betreden van een lage-emissiezone automatisch op de elektrische aandrijving overschakelen.
Belgische trots
Natuurlijk keken er voortdurend Japanners mee over de schouders, maar net zoals de jongste Aygo werd ook de nieuwe C-HR bij Toyota Motor Europe’s R&D Center in Zaventem ontwikkeld. Projectleider Wim Iterbeke is daar best wel trots op: “Het is alweer een mijlpaal in onze groei en in de erkenning van onze capaciteit om in België volledig nieuwe modellen te ontwikkelen.”
Bron: Autogids
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
Oorspronkelijk geplaatst door kking158 Bekijk BerichtenIk kan echt niet wennen aan de weg die Honda is ingeslagen op designvlak.
- Likes 1
Comment
-
Best een knap design, alleen hoeft die 2 tone voor mij ook helemaal niet.
Gaat er in een egale kleur veel beter uit zien.
Ik vraag me ook altijd af, hoe ze dat in productie doen, zo'n 2 tone?
Ze kunnen dat toch niet even allemaal gaan afplakken en opnieuw door de lakstraat sturen, lijkt me?
Waarschijnlijk net daarom dat ze er zo graag mee uitpakken ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ik ook niet, vooral omdat het een Toyota is.Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
(SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis
Comment
-
Het bijzondere aan de tweede generatie van de populaire Toyota C-HR, is dat het de eerste auto sinds vooroorlogse tijden is die volledig in België ontwikkeld werd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
WAAROM HET TYPEPLAATJE VAN DE TOYOTA C-HR ALLEEN BIJ STILSTAND OPLICHT
VOLDOET NIET AAN DE EISEN
Verlichte logo’s zijn sinds enige tijd legaal in autoland, ook onder het rijden. Toch blijft het verlichte typeplaatje van de nieuwe Toyota C-HR noodgedwongen uit, want het voldoet niet aan de voorwaarden die de EU aan zo’n verlicht beeldmerk stelt.
Verlichte logo’s mogen! Daar kun je van alles van vinden, maar in een wereld vol autobrede ledslierten en verlichte grilles lijkt het op z’n minst terecht. Het is immers wel een beetje gek dat een auto als de Volkswagen ID4 zowel voor als achter een lichtbalk met zich meedraagt, terwijl het daarin opgenomen logo donker blijft. Een BMW 7-serie heeft een immens verlicht hekwerk op de neus, maar het logo is in het donker niet te zien. Sinds begin dit jaar mag het wel en dus zijn er nu wat auto’s met verlichte logo’s aangekondigd. De nieuwe Volkswagen Touareg krijgt dat bijvoorbeeld, net als de nieuwe Renault 4.
De voorwaarde voor zo’n logo is dat het onderdeel moet zijn van de lichtunit, wat in de meeste gevallen zal betekenen dat het onderdeel is van een doorlopende lichtbalk. Ook bij de nieuwe Toyota C-HR is een verlicht beeldmerk op die manier opgenomen in de achterlichtbalk, waar het keurig oplicht tussen en in lijn met de twee brede led-achterlichten. Toch gaat het ‘logo’ hier onder het rijden uit, want het voldoet niet aan een andere voorwaarde die de Europese regelgevers hebben bedacht. Een verlicht logo mag namelijk louter en alleen het merklogo van de autofabrikant zelf zijn, in dit geval dus het Toyota-logo. Had Toyota er dus voor gekozen om op deze plek niet het uitgeschreven typeplaatje, maar het bekende logo te plaatsen, dan had dat wél continu mogen oplichten. Het 'Toyota C-HR' in het achterlicht van de gelijknamige auto dient dus slechts als 'begroeting' en licht op bij het ontgrendelen, om daarna gedurende de gehele rit donker te blijven.
Symmetrisch
Overigens wordt er in de uitgebreide en nauwelijks te doorgronden Europese verlichtingseisen ook gesteld dat verlichting links en rechts hetzelfde moet zijn, dus volledig symmetrisch. Het logo is daarop een uitzondering: zolang louter het merklogo zelf oplicht en dat logo keurig in het midden zit, hoeft dat logo zelf niet zuiver symmetrisch te zijn. Merken als Kia, Lexus en Ford zijn daar vast erg blij mee.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment