Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia ev5 (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kia ev5 (2024)

    KIA EV5: KIA'S ANTWOORD OP DE VOLKSWAGEN ID4

    ELEKTRISCHE ALTERNATIEF VOOR SPORTAGE

    ​Dit is de splinternieuwe Kia EV5. De Kia EV5 is een elektrische SUV waarmee de Koreanen auto's als de Volkswagen ID4 en Toyota bZ4X van repliek wil dienen. Je moet de Kia EV5 dan ook zien als het volledig elektrische alternatief voor de Sportage.


    Het is bepaald niet de eerste keer dat de Kia EV5 digitaal de revue passeert. In maart dit jaar liet Kia namelijk al de Concept EV5 zien. Dat was een al zeer concrete vooruitblik op de auto die in dit artikel de hoofdrol speelt. Het is zelfs niet eens de eerste keer dat je de definitieve productieversie op AutoWeek ziet. Die konden we je eerder in augustus namelijk al laten zien na speurwerk in de database van het Chinese Ministerie van Transport en Informatie Technologie. Nu heeft Kia echter zélf de foto's van de definitieve EV5 vrijgegeven en die platen gaan hand in hand met wollige beschrijvingen over het design. Toch willen we ze je niet onthouden.

    Net als de Concept EV5 eerder beleeft de productieversie daarvan zijn publieksdebuut in China. Ditmaal tijdens de Chengdu Motor Show. De Koreanen melden al dat China het eerste land is waar de Kia EV5 nog dit jaar op de markt komt. Komt -ie dan ook naar Europa? Dat zegt Kia niet, maar wij denken van wel. Kia geeft in ieder geval al aan dat de auto niet in China blijft. Uitgebreide technische gegevens zijn er overigens ook nog niet. Die geeft Kia in oktober vrij tijdens Kia EV Day geheten EV-evenement.

    We weten al dat de Kia EV5 - niet geheel verrassend - een stevige maat kleiner is dan Kia's elektrische vlaggenschip EV9. De EV5 is met zijn lengte van 4,62 meter dan ook bijna 40 centimeter korter dan z'n grote broer. De SUV is 1,88 meter breed, 1,72 meter hoog en heeft 2,75 meter tussen de voor- en achteras. De EV9 heeft een wielbasis van maar liefst 3,1 meter. Ook de EV6 is een maatje groter dan de EV5. Die in Europa al even te koop zijnde EV is namelijk net geen 4,7 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter. Wél is de EV5 aanzienlijk hoger dan de vrij lage, gestrekte EV6. Net als de EV6 en de EV9 staat de Kia EV5 op een variant van het puur voor EV's bestemde E-GMP-platform. Ook weten we dat de Kia EV5 - in ieder geval in China - op de markt komt met een 218 pk en 310 Nm sterke elektromotor en dat hij daarmee een topsnelheid van 185 km/h haalt. Ook hebben we zijn wagengewicht te pakken: 1.870 kilo.


    Kia EV5: interieur.

    Het zal je niet verbazen dat de EV5 net als de EV9 en in mindere mate de EV5 is getekend volgens Kia's meest recente Opposites United-designtaal waarin hoekige strakke lijnen worden afgewisseld met zachtere en afgeronde elementen. De SUV heeft het Tiger Face geheten familiegezicht en Star Map gedoopte verlichting die uit rechte lijnen met enkele verdikkingen bestaat. Het interieur van de Kia EV5 zien we nu voor het eerst. Hoe groot de schermen zijn? Dat weten we nog niet. Kia noemt liever dat er voor de sfeerverlichting 64 kleuren zijn om uit te kiezen. We zien net als in de EV9 een digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm dat ondergebracht is in een breed paneel. Tussen die twee displays zit een derde, kleiner exemplaar. In grote lijnen lijkt het dashboard op dat van de EV9, maar wie goed kijkt ziet dat vrijwel elk detail toch echt anders is.

    De Kia EV5 verwachten we in 2024 ook in Nederland op de markt, maar officieel is dat dus nog niet.

    Bron: Autoweek











    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    All NEW 2024 Kia EV5 - FIRST LOOK exterior & interior
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Knap! Zou hem wel graag in een andere kleur zien en ben niet zo een fan van het volledige bruine interieur , maar zwart zal wel standaard zijn
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

      Comment


      • #4
        interessant, een kanshebber om de id4 te vervangen in 2025
        4 rings driver

        Comment


        • #5
          Knap, nog geen zicht op de batterijen?
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

          Comment


          • #6

            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

            Comment


            • #7
              Kia


              Kia unveiled its family EV5 crossover at Chengdu Motor Show. Thanks to the MIIT homologation application, we already know some information about it. Mainly, it will feature the LFP battery from BYD and a 160 kW electric motor with 310 Nm peak torque.

              The EV5 dimensions are (L/W/H) 4615/1875/1715mm, respectively, and the wheelbase is 2750mm. It sits on an 800V E-GMP platform equipped with a MacPherson strut suspension.


              The 160 kW electric engine is type EM16 from Vitesco Automotive Electronics (Tianjin) Co., Ltd. Maximum speed is limited to 185 km/hm. The curb weight of the car is 1870 kg.

              The LFP battery is manufactured by Fudi Battery Co., Ltd. in Xiangyang (FinDreams in English), which BYD wholly owns. The Korean blog previously reported that the overseas version of EV5 will have an 82 kWh NMC battery good for a 600 km range, while the Chinese version will have an LFP battery.

              EV5 will be produced in China by the Kia-Yueda joint venture in their Yancheng plant, about a 3-hour north of Shanghai. The EV5 from Yancheng will be sold domestically and exported, and Kia-Yueda JV previously said it is the company’s first China-made global EV.

              The presale of EV5 will start in November in China, and it will hit the global markets later.

              Bron.: https://carnewschina.com/2023/08/26/...ries-in-china/
              2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

              Comment


              • #8
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Knappe wagen! Idd op de beelden te zien wel een serieus formaat kleiner als de EV9
                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                  Comment


                  • #10
                    Interieur foto's













                    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                    Comment


                    • #11
                      MEER DETAILS OVER KIA EV5: VOORWIELAANDRIJVING EN CAMPER-FOEFJES

                      REGELRECHTE RIVAAL VOOR E-3008


                      12 oktober 2023 om 10:14

                      De elektrische Kia EV5 kon je exclusief op deze site als eerste bekijken, gevolgd door de eerste officiële beelden. Nu zijn er meer specificaties, maar nog niet alles is bekend.


                      De Kia EV5 laat zich omschrijven als het kleine broertje van de Kia EV9, waarmee hij ook heel veel design-elementen deelt. Hij zit natuurlijk ook onder de al even bekende EV6, die met een lengte van 4,70 meter zo’n 8 centimeter langer is. Het grote verschil lijkt hem echter te zitten in het karakter: de EV6 is een lagere, meer cross-over-achtige en gladder gelijnde auto, de EV5 een bonkige SUV naar voorbeeld van de al eerder aangehaalde EV9. Dat is vanaf nu trouwens het pad dat we van de EV-modellenreeks van Kia kunnen verwachten, want de EV9 werd nadrukkelijk gepresenteerd als een blauwdruk voor wat komen gaat. De Kia EV5 is 4,62 meter lang, 1,88 meter breed en 1,72 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,75 meter. Hij kan worden gezien als een rivaal van de Volkswagen ID4, Skoda Enyaq en soortgelijken, maar dat geldt in min of meer dezelfde mate ook voor de EV6. ‘The power of choice’, maar dan met pure EV’s!

                      Voorwielaandrijving


                      Ook onderhuids is er echter een belangrijk verschil tussen de EV5 en de EV6. Hoewel Kia ook het platform van de EV5 aanduidt als ‘E-GMP’, heeft de EV5 in de basis voorwielaandrijving. Voor de standard-range-versie en de Koreaanse markt spreekt Kia over een voorin geplaatste elektromotor met 218 pk, gekoppeld aan een accupakket van 58 kWh. Er komt ook een Long Range-versie met evenveel vermogen, maar dan gekoppeld aan 81 kWh. De Long Range AWD biedt datzelfde accupakket en een extra elektromotor op de achteras, die met 95 pk wel flink minder sterk is dan het voorste exemplaar. Het totaalvermogen komt dan op 306 pk. Voor een rijbereik moeten we nog even afwachten, want dit verschilt per markt en per werelddeel nogal. In China komt de EV5 tot 650 kilometer ver, maar dat is én volgens de milde CLTC-testmethode, én met een accupakket dat met 88 kWh groter is dan de 81 kWh van de Koreaanse uitvoering.

                      Met deze specificaties en die wat hogere, SUV-achtige vorm lijkt de Kia EV5 meer dan de EV6 een concurrent voor de nieuwe elektrische SUV’s van Stellantis. De nieuwe Peugeot e-3008 - we verwachten ook nog een Opel – is ongeveer even groot, heeft grofweg dezelfde vorm, heeft ook voorwielaandrijving en levert vergelijkbare prestaties.

                      Bed


                      Kia geeft nu meer informatie vrij, onder meer over het interieur. Zo weten we dat beide dashboardschermen 12,3-inch groot zijn, aangevuld met een kleiner 5-inch scherm voor de climate control. Fysieke knoppen zijn er bijna niet, al voorziet Kia wel in een reeks vaste, maar ‘touch-gevoelige’ toetsen onder het scherm. De functie daarvan kan net als bij onder meer de EV6 met een druk op de knop wijzigen, zodat dit compacte rijtje volgens Kia de functie van zeventien losse knoppen kan overnemen. Erg opvallend zijn de met elkaar verbonden, bank-achtige voorstoelen, die de indruk wekken dat je hier met een redelijke hoeveelheid geweld drie inzittenden kwijt kunt. In Europa hebben we echter pech: deze stoel-configuratie wordt alleen in China leverbaar. Voor de Chinese markt wordt de Kia EV5 ook in China gebouwd, maar het model zal ook ‘gewoon’ in Zuid-Korea van de band lopen.

                      De achterbank kan volgens Kia helemaal worden platgelegd, zodat er een soort bed ontstaat. Dit soort camper-achtige foefjes zijn de EV5 ook elders niet vreemd. Zo spreekt Kia over een hoedenplank die dienst kan doen als tafel en een koelkast of juist ‘warmhoudkast’ in de middenconsole achter. Hoe dat er precies uitziet en of we het ook in Europa mogen meemaken, zal in de toekomst moeten blijken.

                      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                      Comment


                      • #12
                         
                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                        Comment


                        • #13
                          Beetje bizar dat ze deze toch weer als FWD aanbieden in de basisversie.

                          Hebben ze van Volvo/Polestar niet geleerd dat dat niet zo'n goede oplossing lijkt?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            Beetje bizar dat ze deze toch weer als FWD aanbieden in de basisversie.

                            Hebben ze van Volvo/Polestar niet geleerd dat dat niet zo'n goede oplossing lijkt?
                            Dat gevoel had ik ook wel, staat op het e-gmp platform en toch een andere configuratie als bv de ev6

                            Mss om praktische redenen? Boxy design heeft veel plaats vooraan onder de motorkap (en deze heeft ook een fatsoenlijke frunk heb ik in 1 van de filmpjes gezien) om zo meer plaats te hebben achteraan qua koffer?
                            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten

                              Dat gevoel had ik ook wel, staat op het e-gmp platform en toch een andere configuratie als bv de ev6

                              Mss om praktische redenen? Boxy design heeft veel plaats vooraan onder de motorkap (en deze heeft ook een fatsoenlijke frunk heb ik in 1 van de filmpjes gezien) om zo meer plaats te hebben achteraan qua koffer?
                              Elektro motor beslaat amper plaats dus dat lijkt me niet meteen een reden.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                Elektro motor beslaat amper plaats dus dat lijkt me niet meteen een reden.
                                Goedkoper om te produceren?
                                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                Comment


                                • #17
                                  Zou kunnen, al lijkt mij eerder het omgekeerde.

                                  Volgens mij is het lichtjes complexer om een motor op een draaiende vooras te monteren, dan andersom.
                                  Maar zo'n kenner ben ikv erder ook niet

                                  FWD wordt nog wel vaak als veiliger aanzien, voor Jan modaal ook, denk ik.

                                  Comment


                                  • #18
                                    The Kia EV5, unveiled in China, is redefining electric mobility with its competitive pricing, innovative features, and strong performance, marking a significant step in the EV revolution.
                                    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                    Comment


                                    • #19
                                      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                      Comment


                                      • #20
                                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                        Comment

                                        Working...
                                        X