AUDI Q8 VERNIEUWD: FOCUS OP VERLICHTING
OOK ALS SPORTIEVE SQ8
Sinds de Audi E-tron is vernieuwd, gaat het model als Q8 e-tron door het bestaan. Daarmee is het Q8-gamma tweeledig geworden. Er is namelijk ook een technisch totaal andere Audi Q8. Die SUV moet je zien als het sportiever gelijnde alternatief van de Audi Q7. Het is deze Audi Q8 die nu is gefacelift.
De Audi Q8 draait mee sinds 2018 en dat betekent dat de SUV met de sterk aflopende daklijn inmiddels zo'n vijf jaar oud is. In autoland betekent een dergelijke leeftijd dat er een facelift op komst is en Audi is niet van plan afstand te nemen van die traditie. Vandaag maken we dan ook kennis met de gefacelifte Audi Q8.
De Audi Q8 krijgt een herzien front met daarin – en dat is voor de Q8 voor het eerst – HD matrix-ledkoplampen met instelbare lichtsignatuur voor de dagrijverlichting. De SUV krijgt vernieuwde bumpers en ook de grille is nieuw. Die is niet langer opgevuld met horizontale en verticale lamellen, maar kenmerkt zich bij de SQ8 TFSI en de versies met S Line-optiek door een soort opgeblazen honingraatpatroon. Het masker rond de grille is net als diverse andere exterieurdelen voortaan in het zwart of in het zilvergrijs uitgevoerd. Ook het bumperwerk aan de achterzijde van de Q8's is aangescherpt. Meer nieuws aan de achterzijde vinden we bij de verlichting. Net als de koplampen hebben ook de oled-achterlichten nu een instelbare lichtsignatuur. Audi brengt onder meer nieuwe kleuren, wielen en afwerkingsopties naar de Q8.
Audi Q8 met S Line-pakket
De Audi Q8 komt beschikbaar in drie verschijningsvormen. Zo bestaat de reguliere Q8 naast de versies met S Line-exterieurpakket én de SQ8. Net als de Q8 e-tron heeft ook de Audi Q8 nu de meer tweedimensionale Audi-ringen op zijn snuit en kont. Het beeldmerk is niet meer in chroomkleur, maar in wit en zwart uitgevoerd. Tegen bijbetaling zijn de ringen uit te voeren in het donkergrijs , dat volgens Audi meer op glanzend zwart lijkt. Op de B-stijl is – net als bij de Q8 e-tron – voortaan de modelnaam en de naam van de aandrijflijn terug te vinden.
De Q8 komt op de Europese markt onder meer beschikbaar als 231 pk en 500 Nm sterke mild-hybride 45 TDI en als 286 pk en 600 Nm krachtige 50 TDI. Die hebben beide een 3.0-zescilinder dieselmotor. Ook komen er een 340 pk sterke mild-hybride 55 TFSI – ook een zescilinder – én een sportieve SQ8 TFSI. Die laatste variant heeft een 4.0-V8 met cilinderuitschakeling die het tot 507 pk en 770 Nm schopt. Met dat vermogen sprint hij in 4,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 250 km/h.
Vooralsnog zegt Audi niets over de terugkeer van plug-in hybride aandrijflijnen. Die waren er eerder namelijk wel. We gaan er vooralsnog vanuit dat plug-in hybride motorversies later aan het motorenpalet van de opgefriste Q8 worden toegevoegd. Voor de facelift was de Q8 er als plug-in hybride 55 TFSI e én als 55 TFSI e, achtereenvolgens 381 pk en 462 pk krachtige stekkersmaken waarmee je tot zo'n 45 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.
Prijzen en specificaties volgen later.
Bron: Autoweek
lohyg8cbacux_800.jpg
OOK ALS SPORTIEVE SQ8
Sinds de Audi E-tron is vernieuwd, gaat het model als Q8 e-tron door het bestaan. Daarmee is het Q8-gamma tweeledig geworden. Er is namelijk ook een technisch totaal andere Audi Q8. Die SUV moet je zien als het sportiever gelijnde alternatief van de Audi Q7. Het is deze Audi Q8 die nu is gefacelift.
De Audi Q8 draait mee sinds 2018 en dat betekent dat de SUV met de sterk aflopende daklijn inmiddels zo'n vijf jaar oud is. In autoland betekent een dergelijke leeftijd dat er een facelift op komst is en Audi is niet van plan afstand te nemen van die traditie. Vandaag maken we dan ook kennis met de gefacelifte Audi Q8.
De Audi Q8 krijgt een herzien front met daarin – en dat is voor de Q8 voor het eerst – HD matrix-ledkoplampen met instelbare lichtsignatuur voor de dagrijverlichting. De SUV krijgt vernieuwde bumpers en ook de grille is nieuw. Die is niet langer opgevuld met horizontale en verticale lamellen, maar kenmerkt zich bij de SQ8 TFSI en de versies met S Line-optiek door een soort opgeblazen honingraatpatroon. Het masker rond de grille is net als diverse andere exterieurdelen voortaan in het zwart of in het zilvergrijs uitgevoerd. Ook het bumperwerk aan de achterzijde van de Q8's is aangescherpt. Meer nieuws aan de achterzijde vinden we bij de verlichting. Net als de koplampen hebben ook de oled-achterlichten nu een instelbare lichtsignatuur. Audi brengt onder meer nieuwe kleuren, wielen en afwerkingsopties naar de Q8.
Audi Q8 met S Line-pakket
De Audi Q8 komt beschikbaar in drie verschijningsvormen. Zo bestaat de reguliere Q8 naast de versies met S Line-exterieurpakket én de SQ8. Net als de Q8 e-tron heeft ook de Audi Q8 nu de meer tweedimensionale Audi-ringen op zijn snuit en kont. Het beeldmerk is niet meer in chroomkleur, maar in wit en zwart uitgevoerd. Tegen bijbetaling zijn de ringen uit te voeren in het donkergrijs , dat volgens Audi meer op glanzend zwart lijkt. Op de B-stijl is – net als bij de Q8 e-tron – voortaan de modelnaam en de naam van de aandrijflijn terug te vinden.
De Q8 komt op de Europese markt onder meer beschikbaar als 231 pk en 500 Nm sterke mild-hybride 45 TDI en als 286 pk en 600 Nm krachtige 50 TDI. Die hebben beide een 3.0-zescilinder dieselmotor. Ook komen er een 340 pk sterke mild-hybride 55 TFSI – ook een zescilinder – én een sportieve SQ8 TFSI. Die laatste variant heeft een 4.0-V8 met cilinderuitschakeling die het tot 507 pk en 770 Nm schopt. Met dat vermogen sprint hij in 4,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 250 km/h.
Vooralsnog zegt Audi niets over de terugkeer van plug-in hybride aandrijflijnen. Die waren er eerder namelijk wel. We gaan er vooralsnog vanuit dat plug-in hybride motorversies later aan het motorenpalet van de opgefriste Q8 worden toegevoegd. Voor de facelift was de Q8 er als plug-in hybride 55 TFSI e én als 55 TFSI e, achtereenvolgens 381 pk en 462 pk krachtige stekkersmaken waarmee je tot zo'n 45 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.
Prijzen en specificaties volgen later.
Bron: Autoweek
lohyg8cbacux_800.jpg
Comment