Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lotus Emeya (2024)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lotus Emeya (2024)

LOTUS EMEYA: ELEKTRISCHE SUPERSEDAN MET 918 PK

LOTUS' EERSTE ÉCHT EIGEN SEDAN

​Lotus hield zich decennialang voornamelijk bezig met lichtgewicht tweezitters, maar deinst er anno 2023 zeker niet voor terug om ook aan de andere kant van het gewichtsspectrum modellen te voeren. Dat bewees Lotus in 2022 al met de Eletre en die grote elektrische SUV krijgt nu een elektrische sportieve topsedan boven zich. Dit is de Lotus Emeya, de eerste sedan van Lotus sinds de Lotus Omega!

Wie Lotus zegt, denkt vast voornamelijk aan lichtgewicht tweezitters als de Elan en de Elise of aan illustere modellen als de Esprit. De Engelsen hebben door de jaren heen echter ook diverse modellen geleverd met – op papier – vier zitplaatsen. We noemen de Elan+2, de Eclat, opvolger Excel en de Evora. Ook bestonden er voor de komst van elektrische SUV Eletre sedans met Lotus-badges. Denk aan de tweedeurs Ford Cortina Lotus en aan de op de Opel Omega gebaseerde Lotus Omega (Carlton). Lotus voegt nu een nieuw elektrisch model aan zijn line-up toe die het nog een stapje boven de Eletre positioneert: de Emeya. De Lotus Emeya is de eerste sedan van Lotus sinds de Lotus Omega en is meer dan die verbouwde Opel een product uit eigen huis, maar toch ook niet helemaal.

Lotus Emeya

De Lotus Emeya heeft in elk geval een volledig eigen koetswerk, maar net als de Eletre staat hij op een variant van het door het Chinese moederbedrijf Geely ontwikkelde EPA-platform. Lotus omschrijft de Emeya als "de eerste vierdeurs hyper-GT" van het merk. Dat schept hoge verwachtingen van zijn prestaties. Het elektrische wapentuig waarmee de Emeya is uitgerust, is op papier in elk geval al indrukwekkend. Zo is de Emeya dankzij twee elektromotoren 918 pk en 985 Nm sterk. Dat vermogen is voldoende om de door de aanwezigheid van een 102 kWh accu bepaald niet lichte sedan in 2,78 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h te kunnen laten sprinten. Zijn topsnelheid: 256 km/h.

Lotus Emeya: het interieur ken je van de Eletre.

Lotus geeft de Emeya actieve aerodynamica. Zo zijn de grille en de diffuser uitgerust met bewegende delen en is ook de achterspoiler variabel. De elektrische sportieve topsedan heeft ook elektronisch aangestuurde luchtvering. Hoe ver de Emeya komt op een volle accu, meldt Lotus niet. Wel weten we dat de auto tot 350 kW kan snelladen. Daarbij geven de Engelsen wel aan dat de actieradius van de Emeya vergelijkbaar zal zijn met die van de Eletre. De Lotus Eletre met 918 pk sterke elektromotor en 102 kWh accu schopt het tot een bereik van zo'n 490 kilometer. Die Eletre is er overigens ook met een 612 pk sterke aandrijflijn met een bereik van zo'n 600 kilometer. We verwachten dat ook de Emeya deze mildere aandrijflijn krijgt.

De productie van de Lotus Emeya start volgend jaar. In het laatste kwartaal van dit jaar geeft Lotus meer informatie over zijn topsedan vrij – waaronder prijzen – volgt daarna pas.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Knap!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Knap ding, al heb ik het niet zo voor die dubbele lichten vooraan.

Comment

Comment

Mooi al lijkt die in verhouding relatief weinig rijbereik te hebben (490km) met een 102 kwh batterij.
          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
            Mooi al lijkt die in verhouding relatief weinig rijbereik te hebben (490km) met een 102 kwh batterij.
            Wat wil je met bijna 1.000pk

Comment

Zeer knap silhouette, mooie auto, Lotus is goed bezig qua design
              2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

aha eerste elektrische speelgoedauto die mij lijkt aan te staan. Zal zeker testritje doen eens die er is.

Comment

Gisteren Lotus garage bezocht en in de Eletre gezeten wauw! Prachtige wagen vanbinnen beetje italiaanse design met duitste afwerkingskwaliteit! De Emeya zou identiek zijn binnenin ewel zou wel eens mijn volgende in het rijtje kunnen worden, zwaar onder de indruk!!!

Comment

Comment

Eerste test met ultieme Porsche-concurrent: Lotus Emeya R

Comment

Not bad at all !!!

Comment

Comment

Comment

Working...
                            X