Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Kodiaq (2024)
Collapse
X
-
NIEUWE SKODA KODIAQ: RUIMER EN MEER ELEKTRISCH DAN OOIT
Dit is de splinternieuwe tweede generatie van de Skoda Kodiaq. De nieuwe Skoda Kodiaq is groter en een stuk ruimer dan zijn voorganger. Ook op technisch vlak verandert er een boel. De Skoda Kodiaq is niet alleen voor het eerst met mild-hybride aandrijflijnen te krijgen, maar is er ook voor het eerst als plug-in hybride!
Highlights Skoda Kodiaq- Groter en aanzienlijk ruimer
- Voor het eerst met mild-hybride techniek...
- ...én voor het eerst als plug-in
- Weer als vijf- en als zevenzitter
De Skoda Kodiaq was in 2016 de eerste van een heel stel SUV's waarmee Skoda op de proppen kwam en niet geheel verwonderlijk is het nu ook de eerste SUV van het merk die aan een totaal nieuwe generatie wordt geholpen. De nieuwe Kodiaq borduurt voort op het MQB-platform van zijn voorganger, maar dat betekent niet dat er weinig verandert. Sterker nog: hoewel het concept van de Kodiaq in grote lijnen intact blijft, verandert er een heleboel. Eerder reden we al met een gecamoufleerd exemplaar, maar nu is de auto in z'n geheel onthuld. De nieuwe Skoda Kodiaq komt medio mei volgend jaar in Nederland op de markt. Prijzen volgen in de aanloop naar die marktintroductie.
Afmetingen
Op technisch vlak valt er over de Skoda Kodiaq een hoop te melden, maar we beginnen bij de wijze waarop die voor de SUV nieuwe technologie is verpakt. Zoals bij een generatiewissel gebruikelijk is groeit ook de nieuwe Kodiaq ten opzichte van zijn voorganger. De wagenlengte neemt namelijk met ruim 6 centimeter toe tot 4,76 meter. De nieuwe Kodiaq is dus langer, maar niet hoger dan het uitgaande model. Hij is met zijn hoogte van 1,66 meter namelijk 2 centimeter lager dan de Kodiaq die hij volgend jaar vervangt. De wielbasis verandert echter niet. Opnieuw heeft de Kodiaq 2,79 meter tussen de voor- en achteras.
Ook de nieuwe Skoda Kodiaq komt als vijfzitter en als zevenzitter op de markt. In beide configuraties profiteert de Skoda Kodiaq van zijn toegenomen buitenmaten. De hoofdruimte is toegenomen en de bagageruimte van de Kodiaq met vijf zitplaatsen is met 75 liter toegenomen tot 910 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je in die versie tot 2.105 liter meezeulen. Dat is 40 liter meer dan voorheen. Achter de derde zitrij van de zevenzitter kun je 340 liter aan spul kwijt. Dat is een riante 80 liter meer dan eerder. De stoeltjes op de derde zitrij zijn neerklapbaar. Gooi je de tweede én derde zitrij plat, dan schopt de Kodiaq met zeven zitplaatsen het tot 2.035 liter (+30 liter).
Skoda Kodiaq: met horizontale led-elementen in de grille.
Design
Skoda houdt voor de nieuwe Kodiaq vast aan de over twee verdiepingen verdeelde verlichting aan de voorzijde die het op al zijn hoogpotige modellen - de Enyaq uitgezonderd - toepast. Opnieuw sluiten de bovenste lichtunits aan op de omlijsting van de grille en zijn de onderste exemplaren daar verder van verwijderd. Waar de uitgaande Kodiaq over de lengte van de motorkap in het midden een brede verhoging had, nemen we daar bij de nieuwe Kodiaq juist een dieper gelegen deel waar. De snuit van de nieuwe Skoda Kodiaq is zijn meest herkenbare deel, aan de zij- en achterkant zijn de verschillen met het uitgaande model groter. Elke Kodiaq heeft nu led-matrixverlichting en wie dieper in de buidel tast kan 14 kleine led-elementen tussen de lamellen van de grille krijgen die de suggestie van een doorlopende ledstrip moeten wekken.
Skoda Kodiaq
Skoda stapt af van de diepe vouw die vanuit de koplampen over de zijkant van de auto toe naar achteren loopt en aansluit op de achterlichten. Het plaatwerk oogt aan de zijkant een stuk rustiger. De licht golvende schouderlijn van de Kodiaq zoals je die inmiddels zo'n zeven jaar kent maakt plaats voor een schouderlijn die - net als bij de Passat - aan de voorzijde iets en aan de achterzijde sterker oploopt. De D-stijl ligt daarbij door een in contrasterende kleur uitgevoerd sierdeel een stuk vlakker.
Achterop zijn de optische nieuwigheden het grootst. De voor het formaat van de auto relatief kleine achterlichten van de 'oude Kodiaq' maken plaats voor prominenter aanwezige en beduidend bredere exemplaren. De C-vormige lichtsignatuur in de achterlichten van het uitgaande model komt in aangezette vorm terug. De achterlichten zelf bestaan nu namelijk uit brede C-vormige exemplaren die aan de onderzijde met elkaar verbonden zijn. Dynamische richtingaanwijzers zijn voorbehouden aan hoger gepositioneerde uitvoeringen. Opnieuw staat merknaam Skoda groot uitgeschreven tussen de achterlichten en vinden we de kentekenplaat daar niet ver onder. De reflectoren verhuizen omlaag en zijn bij de nieuwe Kodiaq in de met zilverkleurige details aangezette achterbumper gehuisvest.
Skoda Kodiaq
Vooral van voren bezien is de nieuwe Kodiaq behoorlijk als Kodiaq herkenbaar. Aan de achterzijde verandert meer. Opnieuw loopt er boven de kentekenplaat een sterke vouw over de breedte van de achterklep, maar die is voortaan kaarsrecht en wordt niet meer onderbroken door de vorm van de achterlichten. Die nieuwe achterlichten zijn C-vormig en zijn daarmee in versterkte vorm een voortzetting van de C-vormige lichtsignatuur die je al in de achterlichten van het uitgaande model aantrof. Tussen de achterlichten vind je geen Skoda-badge meer. Voortaan staat de merknaam er uitgeschreven.
Mild-hybride
De uitgaande Skoda Kodiaq is er in Nederland momenteel alleen nog met 150 pk sterke 1.5 TSI's die je met een handbak of met DSG7-automaat kunt krijgen. Geëlektrificeerde machines heeft de SUV nooit gekregen, de nieuwe Kodiaq doet wel volop mee met de elektrificatiedans. De SUV komt namelijk voor het eerst beschikbaar met mild-hybride hardware. De Skoda Kodiaq is namelijk te krijgen met een 150 pk sterke 48v mild-hybride 1.5 TSI die altijd aan een zeventraps DSG-automaat is geknoopt. Zowel de vijf- als zevenzitsversie van de Kodiaq is met deze aandrijflijn te krijgen. Een handgeschakelde versie kun je overigens op je buik schrijven.
Plug-in hybride met ruim 100 kilometer elektrisch bereik
In tegenstelling tot Skoda's als de Octavia en de Superb die ook op het MQB-platform tronen heeft de Skoda Kodiaq nooit een plug-in hybride aandrijflijn gekregen. Dat verandert met de komst van deze nieuwe. Die plug-in hybride Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV heeft een 204 pk sterke aandrijflijn, een DSG-automaat met zes versnellingen en een 25,7 kWh accu. Die samenstelling moet een elektrisch bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk moet maken. Snelladen kan met tot 50 kW. Deze aandrijflijn is helaas voorbehouden aan de Kodiaq met vijf zitplaatsen, de Kodiaq met zeven zitplaatsen komt dus niet als plug-in hybride beschikbaar. De bagageruimte van de vijfzits Kodiaq met plug-in hybride aandrijflijn is door de plaatsing van het accupakket 165 liter kleiner en meet 745 liter.
RS mogelijk of niet naar Nederland
Ook zit er een RS-versie in het vat, maar het is nog de vraag of die naar Nederland komt. Wat we mogelijk missen: een Skoda Kodiaq RS met een 265 pk krachtige 2.0 TSI-benzinemotor. Ook komt de Kodiaq buiten Nederland beschikbaar met 150 pk en 193 pk sterke diesels waarbij die laatste vierwielaandrijving heeft. Ook staat er een vierwielaangedreven Kodiaq met 204 pk sterke 2.0 TSI naar Europa, maar die komt evenmin naar ons land.
Skoda Kodiaq
Interieur
Ook ín de Kodiaq waait de wind der vernieuwing. Wie bekend is met het binnenste van de huidige Skoda Kodiaq ziet daar in de nieuwe iets van terug. Zo staat ook het dashboard van de Kodiaq vrij rechtop en vind je aan de linker- en rechterzijde ervan optisch hogere delen. Het infotainmentscherm is voortaan niet geïntegreerd in het 'geknepen deel' in het midden van het dashboard, maar zit in de nieuwe Kodiaq hoger en is visueel losgeweekt van de rest van de cockpit. Het kleinste scherm is voortaan voortaan 10- in plaats van 8-inch groot. Het grotere scherm heeft een diagonaal van 13 inch.
Een digitale klokkenwinkel dat uit een 10,25 inch groot scherm bestaat is standaard. Een head-updisplay is leverbaar, maar is niet standaard. Wie goed kijkt ziet geen keuzehendel om de automaat mee te bedienen. Voortaan bedien je de transmissie via een keuzehendel die aan de stuurkolom is bevestigd. De daardoor in de middentunnel vrijgekomen ruimte wordt benut door opbergvakken en een inductielader. De klimaatregeling laat zich - net als voorheen - via fysieke draaiknoppen die nu ook haptische feedback geven aansturen. Dat voorkomt zoeken en vegen in het infotainmentsysteem. Aan de middelste draaiknop is een functie toe te wijzen. Hij kan fungeren als volumeknop, maar kan ook ingesteld worden als knop om bijvoorbeeld de stoelverwarming mee te bedienen.
Geen nieuw model zonder een bijna verplichte passage over duurzame materialen en dus werpt Skoda ook die ons toe. Diverse stoffen zijn van gerecycled polyester gemaakt. Skoda's Simply Clever-gehalte blijf ook in de nieuwe Kodiaq overeind. ijskrabbers, een paraplu en deurbeschermers zijn namelijk gewoon weer van de partij. Nieuw in de Simply Clever-line-up: schermreinigers om de 'vette vingers' van je display te krijgen.
Skoda Kodiaq
Gadgets en uitvoeringen
De lijst met veiligheidssystemen is aangevuld met Turn Assist, Collision Avoidance Assist, Crossroad Assist en Exit Warning. Park Assist is een stuk kundiger geworden en de Kodiaq kan zichzelf daarmee automatisch inparkeren. Daarbij stuurt de Kodiaq niet alleen, maar regelt hij ook zelf de snelheid waarmee hij zichzelf in het gewenste vak rijdt. Side Assist is verbeterd en de Kodiaq is nu ook beschikbaar met Travel Assist.
De Skoda Kodiaq komt in vier zogenoemde Design Selections beschikbaar. Elke daarvan geeft de Kodiaq volgens de Tsjechen een eigen uitstraling. De Sportline is weer de sportiefst ogende versie.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment