Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën C3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Citroën C3

    Als het gaat om compacte elektrische modellen loopt Citroën tot nu toe nogal achter de feiten aan binnen het grote Stellantis-concern. De Fransen maken dat nu echter in één klap goed. Deze Citroën ë-C3 is veel betaalbaarder dan een e-208 of Corsa Electric, staat op een ander platform en speelt binnen het concern juist een voortrekkersrol. Kunnen 'betaalbaar' en 'elektrisch' dan toch samengaan? Highlights Citroën ë-C3
    • Als EV voor €24.290, later 20 mille
    • 200 of 320 kilometer bereik
    • Ook op benzine en als mild-hybride

    De 'ë' in 'Citroën ë-C3' staat natuurlijk voor 'elektrisch', en zo wordt de auto ook gepresenteerd. Dit is echter ook 'gewoon' de opvolger van de huidige Citroën C3, en daarmee de vierde generatie van dat model. Dat maakt hem erg belangrijk, want die C3 is nog altijd goed voor bijna 30 procent van de Citroën-verkopen. Dat deze nieuwe C3 flink afwijkt van zijn voorgangers, is na één blik duidelijk. Zijn hogere koets, grotere bodemvrijheid en rechte neus geven hem onmiskenbaar wat SUV-achtigs, al noemt Citroën hem nadrukkelijk geen SUV en is dit dus ook niet de opvolger van de C3 Aircross. Die auto zou later nog een apart vervolg kunnen krijgen, maar nu kijken we naar de 'gewone' C3.

    Actieradius en prijs


    De nieuwe Citroën C3 komt er met een 100 pk sterke benzinemotor en als mild-hybride, maar bij de introductie - en zeker in Nederland - gaat alle aandacht natuurlijk uit naar de elektrische ë-C3. Niet gek, want dit is zeker niet zomaar Citroëns versie van de Peugeot e-208 of Opel Corsa Electric. Deze auto staat in alle opzichten een duidelijke trede onder die modellen en heeft een eigen, vooralsnog uniek platform met een dito aandrijflijn. Het 'Smart Car Platform' is volgens Stellantis primair bedoeld voor EV's en biedt ruimte aan een rechthoekig gevormde, en dus weinig complexe accu van 44 kWh. Het gaat om een zogeheten LFP-accu, dus er zijn minder zeldzame aardmetalen gebruikt en volladen tot 100 procent zou moeten kunnen zonder buitensporige slijtage. Doe je dat daadwerkelijk, dan belooft Citroën een actieradius van 320 kilometer.

    De prijs van al dat moois: €24.290. Daarmee is het nu al duidelijk dat deze Citroën een uniek plekje inneemt in autoland. Betaalbare Chinezen als de MG 4 en BYD Dolphin beginnen rond de 30 mille en hebben dan een vergelijkbare actieradius, terwijl de enige goedkopere EV - de Dacia Spring - veel kleiner is en het met een bereik van 230 kilometer moet doen. Bovendien heeft de Citroën ë-C3 een driefasenlader en kan hij met een keurige 100 kW worden volgeladen aan de snellader. Dat is voor dit segment serieus vlot en betekent dat hij ook bruikbaar is voor een incidentele langere rit. Toch nog te duur? Dan is er ook goed nieuws, want Citroën belooft nog een elektrische instapversie met 200 kilometer bereik en een prijs van rond de €20.000. Dit lijkt ons dan een regelrechte Spring-concurrent, al is de Citroën wel groter dan die Dacia.



    Kracht en comfort


    Dat dit niet zomaar een e-208 met een ander jasje is, blijkt ook uit de prestaties. In plaats van 136 of 156 pk, levert de elektromotor van de Citroën ë-C3 slechts 113 pk af bij de voorwielen. Die sleurt het autootje in zo'n 11 tellen van 0 naar 100, waarmee hij in ieder geval niet irritant traag is. Het predicaat 'voldoende' gaat ook op voor de topsnelheid, die op een bescheiden 135 km/h ligt. Citroën mikt met deze auto uiteraard ook helemaal niet op indrukwekkende prestaties, maar wel nadrukkelijk op comfort. De nieuwe C3 is de eerste C3 die Citroëns Advanced Comfort-dempers krijgt, zoals we die al wel kennen van grotere Citroëns. Ook de Advanced Comfort-stoelen komen beschikbaar in deze compacte auto, die daarmee volgens Citroën uitzonderlijk comfortabel is voor dit segment. Ruimte en interieur




    Hoeveel groter? Wel, met een lengte van 4,01 (Dacia: 3,74) meter en een breedte van 1,76 meter is de C3 in die opzichten vrijwel even groot als de huidige C3, en daarmee een echte B-segmenter. Hij is wel 10 centimeter hoger. Behalve de al eerder aangehaalde SUV-uitstraling levert dat een wat rechtere, hogere zithouding op, en iets meer bagageruimte. Achter de achterbank gaat 310 liter. Niet gigantisch, maar wel weer 10 liter meer dan voorheen. Dit geldt overigens onverminderd ook voor de elektrische versie. Dat het hier in feite om een budget-model gaat, is vanbinnen goed te zien. Het dashboard is eenvoudig van opzet, maar Citroën is er goed in geslaagd om het geheel door slimme aankleding toch een leuke uitstraling te geven. Zo is er een digitaal instrumentarium dat de informatie op een zwarte balk helemaal bovenin het dashboard projecteert. Boven het stuur dus, waarmee dit scherm volgens de Fransen zelf het midden houdt tussen een instrumentarium en een head-updisplay. Er is een centraal touchscreen, maar alleen in de duurdere 'Max'-versie. Instapper You - de versie die je krijgt voor die dik 24 mille - doet het met een telefoonhouder, die middels een app aan de auto kan worden gekoppeld om zo allerlei infotainment- en navigatiefuncties te bedienen. Voor de climate control is die telefoon gelukkig niet nodig, want daarvoor zijn er gewoon losse knoppen. De 'tussenversie' die in de video wordt genoemd, de Plus, gaat vooralsnog niet door. De Citroën ë-C3 is er dus in twee uitvoeringen: You en Max.

    Dit scherm houdt het midden tussen een instrumentarium en een head-updisplay, zegt Citroën. Design


    Hoewel de Europese ë-C3 qua actieradius en positionering doet denken aan de voor India gepresenteerde ë-C3, gaat het echt om een andere auto. Dat blijkt uit de prestaties die hij levert, maar ook uit de compleet andere koets. Waar die eerder onthulde ë-C3, uiterlijk duidelijk een Citroën van de huidige generatie is, wijkt de Europese versie op veel punten sterk af van wat we nu bij Citroën zien. Hier geen over twee lichtlagen verdeelde koplampen, maar ook veel minder afgeronde vormen dan bij een C4 of C5-X. Citroën heeft zich duidelijk laten inspireren door het Oli-studiemodel uit 2022, en hevelt daar onder meer het basis-ontwerp van koplampen en achterlichten, maar ook het nieuwe logo van over. Reken maar dat we deze kenmerken in de toekomst ook op andere Citroëns gaan zien. De rest van de C3-koets is vrij behoudend van vorm, zonder de gekke vondsten die de Oli kenmerkten dus. Wel is het geinig dat er rondom de auto vier korte sierstripjes zijn aangebracht. Je vindt deze 'color clips' in de voorbumper en in de achterste raamstijlen en kunt ze in enkele seconden eenvoudig vervangen, zodat het mogelijk is om een ander kleur-accent te geven aan je C3. Toch aardig. De rest van de koets is standaard trouwens in één kleur uitgevoerd; alleen de duurdere Max-versie krijgt het contrasterende dak dat op de foto's en in de video te zien is. Dat dak kan dan wit of zwart zijn, de rest van de koets kan in wit, zwart, blauw, rood of grijs worden uitgevoerd.



    Geen Chinees


    In de video die bij dit artikel hoort, wordt geroepen dat er helemaal niets Chinees aan deze nieuwe Citroën ë-C3 is. Dat is strikt genomen niet helemaal waar, want de accu komt vooralsnog wel degelijk uit China. Dat gaat echter veranderen als Citroën de batterij bij het Europese Automotive Cells Company gaat halen. Vanaf dat moment is deze elektrische C3 inderdaad een puur Europese aangelegenheid, want hij werd ontwikkeld in Frankrijk en wordt gebouwd in Slowakije. Dat benoemen we toch even nadrukkelijk, omdat alle alternatieven in deze klasse - ja, ook de Dacia - wel uit China komen.

    Hoewel het merk dat vooraf niet kon weten, zou deze keuze van Citroën wel eens heel gunstig kunnen uitpakken voor het merk. De Europese Unie is immers een onderzoek gestart naar mogelijk oneerlijke concurrentie door Chinese merken, wat zomaar eens tot heftige importheffingen op Chinese auto's zou kunnen leiden. Bovendien ligt er uitgerekend in Frankrijk een plan klaar om de bij de productie en het transport van een auto geproduceerde CO2-uitstoot, mee te wegen bij toekenning van subsidie. Deze C3 lijkt handig om al die nieuwe maatregelen heen te dansen en komt dus naar alle waarschijnlijkheid ook in Frankrijk gewoon in aanmerking voor EV-subsidie.

    In Nederland is dat natuurlijk ook het geval. De nieuwe Citroën ë-C3 moet in het tweede kwartaal van 2024 bij de dealer verschijnen. We hebben net geleerd dat de SEPP-subsidie voor nieuwe auto's ook in 2024 nog €2.950 per auto bedraagt, dus stap je hier straks als particulier voor € 21.340 in een Citroën ë-C3 met 320 kilometer bereik. De goedkopere versie met 200 kilometer actieradius volgt later, in 2025.

    Bron: www.autoweek.nl

    freude am fahren

  • #2
    Met de nieuwe ë-C3 heeft Citroën een elektrische auto voor de massa gebouwd. Een fris koetswerkdesign, een genereuze binnenruimte én een behapbaar prijskaartje moeten zijn voornaamste troeven worden.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Citroën ë-C3 - Eerste kennismaking
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Leuke stadsauto wel. Lijkt zo'n beetje op een mini Volvo XC40

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6


















            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              heeft de EB motor nu eeen ketting? vind de info op het net dubieus....(ik mis wel de tijd van reviseren,dan wist je echt alles van elke motor)
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                on topic: zoals de Rafalle precies een Peugeot is is dit net een Spring.....
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                Comment


                • #9
                  VW T-Cross

                  volkswagen-t-cross-green-rear-side-2020-970.jpg

                  Comment


                  • #10

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Citroën ë-C3 | EERSTE NEDERLANDSE RIJTEST
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Rijden in elektrische CITROËN Ë-C3 (2024): is hij écht de moeite waard? - REVIEW
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16






                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment

                                Working...
                                X