Het wordt te ingewikkeld anders, dus maar alles in 1 keer 
OPFRISSER VOOR ALLE BUSJES VAN PEUGEOT, CITROËN, OPEL EN FIAT
DESIGN ÉN TECHNIEK VERNIEUWD
Stellantis trekt een enorme blik bestelbusjesnieuws open. Alle busjes, van de compacte Berlingo, Combo, Partner en Doblo tot aan de grootsten (Jumper, Movano, Boxer en Ducato) krijgen een fris uiterlijk en vernieuwde technologie.
Stellantis is breed vertegenwoordigd op de bestelautomarkt met vier Europese merken: Citroën, Peugeot, Opel en Fiat. Die vier hebben ieder hun eigen maar uiteraard technisch gelijke (ook elektrisch aangedreven) bestelbussen. In één klap vernieuwt Stellantis ze allemaal. Onderaan het aanbod krijgen de Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo en Fiat Doblo een facelift en verbeterde elektrische hardware. Daarboven staan de middelgrote Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo en helemaal bovenaan heb je de Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano en Fiat Ducato, die vergelijkbare vernieuwing ondergaan.

Van links naar rechts: Fiat Doblo, Scudo en Ducato
Nieuwe neusjes
Vooral bij de compacte en middelgrote busjes zijn de uiterlijke vernieuwingen makkelijk te spotten. De Citroën Berlingo en zijn Stellantis-broers krijgen allemaal een nieuwe neus. In het geval van de elektrische Berlingo en Doblo is dat een duidelijk minimalistischer front dan tot nu toe. De Peugeot Partner krijgt juist een wat opvallender neus, met extra sierelementen die vanuit de koplampen de neus op lopen. De Opel Combo krijgt, geheel in lijn met bijvoorbeeld de gefacelifte Corsa, nu ook Opels 'Vizor'-neus.
De grotere Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo ondergaan een vergelijkbare gedaantewisseling. Opnieuw zien we bij de Citroën en de Fiat een neus waarin beduidend minder gebeurt dan we gewend zijn. Vooral de elektrische Fiat Scudo heeft een behoorlijk opgeruimde snoet. Bij de Opel Vivaro zien we weer de inmiddels bekende verse Opel-neus met het dikke zwarte vlak tussen de koplampen, de Peugeot Expert krijgt net als zijn kleine broer drie 'strepen' vanuit de koplampen richting het midden van het front. Een duidelijke verwijzing naar de grilles van de personenauto's van Peugeot, die ook optisch doorlopen in de koplampen. Bij de grootste bussen van de bestelautofamilie van Stellantis zijn de veranderingen wat minimaler van aard. Daar zit het grootste onderscheid 'm in wat er een verdieping onder de koplampen gebeurt. Alle vier hebben ze net even een wat andere aankleding boven de werkelijke grille.

Fiat Doblo
Groter rijbereik
Belangrijk technisch nieuws is er ook. De elektrische aandrijflijnen zijn namelijk tegen het licht gehouden en dat levert vooral verbeterde rijbereiken op. Bij het compactste kwartet gaat het maximale rijbereik omhoog naar 330 km volgens de WLTP-cyclus. In de winter moet dat bereik niet teveel achteruit gaan dankzij een warmtepomp. Bij de middelgrote busjes gaat het bereik naar 350 km en de grootste bussen kunnen met een 110 kWh grote accu tot 420 km ver komen. Ook waterstof is weer van de partij: de middelgrote busjes (Jumpy, Expert, Vivaro en Scudo) worden medio 2024 beschikbaar met een brandstofcel, waarbij in enkele minuten 400 km rijbereik bij te tanken is. Er volgen ook brandstofcellen in de grootste vier, waarmee tot 500 km rijbereik met volle waterstoftanks mogelijk is. Meer technologische verbeteringen zijn er voor alle busjes in de vorm van nieuwe optionele digitale instrumentaria en 10 inch infotaimentschermen waarop Apple Carplay en Android Automotive te gebruiken zijn.
Onderscheiding
De grote vraag is natuurlijk hoe de busjes verder nog van elkaar te onderscheiden zijn. Nou, in elk geval de compactste vier krijgen zo hun eigen 'unique selling points'. Zo heeft de Opel Combo als enige standaard matrix-ledkoplampen, de Fiat Doblo heeft een breder inzetbare laadruimte dankzij een volledig plat te klappen 'magic' achterbank, de Peugeot Partner heeft een wat ander dashboard dan de rest met een hoger instrumentarium en klein stuurwiel (i-Cockpit) en tenslotte heeft de Citroën Berlingo extra comfortabele stoelen.

Opel Combo, Vivaro en Movano
De nieuwe busjes worden in het nieuwe jaar op de markt verwacht en natuurlijk profiteren niet alleen de elektrische- maar ook de brandstofversies en de personenvarianten van de diverse vernieuwingen. Prijzen en meer modelspecifieke details volgen nog.
Bron: Autoweek










OPFRISSER VOOR ALLE BUSJES VAN PEUGEOT, CITROËN, OPEL EN FIAT
DESIGN ÉN TECHNIEK VERNIEUWD
Stellantis trekt een enorme blik bestelbusjesnieuws open. Alle busjes, van de compacte Berlingo, Combo, Partner en Doblo tot aan de grootsten (Jumper, Movano, Boxer en Ducato) krijgen een fris uiterlijk en vernieuwde technologie.
Stellantis is breed vertegenwoordigd op de bestelautomarkt met vier Europese merken: Citroën, Peugeot, Opel en Fiat. Die vier hebben ieder hun eigen maar uiteraard technisch gelijke (ook elektrisch aangedreven) bestelbussen. In één klap vernieuwt Stellantis ze allemaal. Onderaan het aanbod krijgen de Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo en Fiat Doblo een facelift en verbeterde elektrische hardware. Daarboven staan de middelgrote Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo en helemaal bovenaan heb je de Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Opel Movano en Fiat Ducato, die vergelijkbare vernieuwing ondergaan.

Van links naar rechts: Fiat Doblo, Scudo en Ducato
Nieuwe neusjes
Vooral bij de compacte en middelgrote busjes zijn de uiterlijke vernieuwingen makkelijk te spotten. De Citroën Berlingo en zijn Stellantis-broers krijgen allemaal een nieuwe neus. In het geval van de elektrische Berlingo en Doblo is dat een duidelijk minimalistischer front dan tot nu toe. De Peugeot Partner krijgt juist een wat opvallender neus, met extra sierelementen die vanuit de koplampen de neus op lopen. De Opel Combo krijgt, geheel in lijn met bijvoorbeeld de gefacelifte Corsa, nu ook Opels 'Vizor'-neus.
De grotere Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo ondergaan een vergelijkbare gedaantewisseling. Opnieuw zien we bij de Citroën en de Fiat een neus waarin beduidend minder gebeurt dan we gewend zijn. Vooral de elektrische Fiat Scudo heeft een behoorlijk opgeruimde snoet. Bij de Opel Vivaro zien we weer de inmiddels bekende verse Opel-neus met het dikke zwarte vlak tussen de koplampen, de Peugeot Expert krijgt net als zijn kleine broer drie 'strepen' vanuit de koplampen richting het midden van het front. Een duidelijke verwijzing naar de grilles van de personenauto's van Peugeot, die ook optisch doorlopen in de koplampen. Bij de grootste bussen van de bestelautofamilie van Stellantis zijn de veranderingen wat minimaler van aard. Daar zit het grootste onderscheid 'm in wat er een verdieping onder de koplampen gebeurt. Alle vier hebben ze net even een wat andere aankleding boven de werkelijke grille.

Fiat Doblo
Groter rijbereik
Belangrijk technisch nieuws is er ook. De elektrische aandrijflijnen zijn namelijk tegen het licht gehouden en dat levert vooral verbeterde rijbereiken op. Bij het compactste kwartet gaat het maximale rijbereik omhoog naar 330 km volgens de WLTP-cyclus. In de winter moet dat bereik niet teveel achteruit gaan dankzij een warmtepomp. Bij de middelgrote busjes gaat het bereik naar 350 km en de grootste bussen kunnen met een 110 kWh grote accu tot 420 km ver komen. Ook waterstof is weer van de partij: de middelgrote busjes (Jumpy, Expert, Vivaro en Scudo) worden medio 2024 beschikbaar met een brandstofcel, waarbij in enkele minuten 400 km rijbereik bij te tanken is. Er volgen ook brandstofcellen in de grootste vier, waarmee tot 500 km rijbereik met volle waterstoftanks mogelijk is. Meer technologische verbeteringen zijn er voor alle busjes in de vorm van nieuwe optionele digitale instrumentaria en 10 inch infotaimentschermen waarop Apple Carplay en Android Automotive te gebruiken zijn.
Onderscheiding
De grote vraag is natuurlijk hoe de busjes verder nog van elkaar te onderscheiden zijn. Nou, in elk geval de compactste vier krijgen zo hun eigen 'unique selling points'. Zo heeft de Opel Combo als enige standaard matrix-ledkoplampen, de Fiat Doblo heeft een breder inzetbare laadruimte dankzij een volledig plat te klappen 'magic' achterbank, de Peugeot Partner heeft een wat ander dashboard dan de rest met een hoger instrumentarium en klein stuurwiel (i-Cockpit) en tenslotte heeft de Citroën Berlingo extra comfortabele stoelen.

Opel Combo, Vivaro en Movano
De nieuwe busjes worden in het nieuwe jaar op de markt verwacht en natuurlijk profiteren niet alleen de elektrische- maar ook de brandstofversies en de personenvarianten van de diverse vernieuwingen. Prijzen en meer modelspecifieke details volgen nog.
Bron: Autoweek










Comment