Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ram 1500 /1500 EV (2024)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ram 1500 /1500 EV (2024)

FACELIFT VOOR RAM 1500: GEEN V8!

ZES-IN-LIJN OF ELEKTRISCH

​Ram presenteert de 2025-versie van de populaire Ram 1500. Deze modeljaarupdate heeft meer om het lijf dan anders en mag gerust een forse facelift worden genoemd, inclusief een nieuwe topversie en nieuwe motoren. En geen van die motoren is een V8!

Ram, de truck-tak van de Amerikaanse tak van Stellantis, vindt het tijd voor een update voor de Ram 1500. Die pick-up stamt uit 2019 en doet het niet alleen in de VS, maar via grijze import ook in Europa prima in de verkopen. Voor modeljaar 2025 – lekker op tijd, zoals dat gaat in de VS – verandert er het een en ander. De volledig elektrische Ram 1500 REV komt ook met dit modeljaar op de markt en werd al eerder gepresenteerd, waardoor het belangrijkste nieuws voor vandaag de Ram 1500 Ramcharger is.

Die EV met range-extender is zo interessant, dat we hem zijn eigen artikel hebben gegund. De Ramcharger krijgt een elektrische aandrijflijn mee met een beperkt accupakket én een 3,6-liter V6. Die 3.6 is als vanouds ook leverbaar als ‘standalone’ optie in de reguliere RAM 1500. Daarboven plaatst Ram twee nieuwe motoren, die de 5,7- liter Hemi-V8 moeten doen vergeten. Het gaat om nieuwe, drieliter twin-turbo zes-in-lijn-benzinemotoren van de Hurricane-familie. In de basis levert deze 3.0 met 420 Amerikaanse pk’s al meer vermogen dan de ‘oude’ Hemi (395). Het koppel ligt ook hoger, met omgerekend 635 in plaats van 555 Nm. De HO-(High Output)versie van de Hurricane doet er nog een flinke schep bovenop. Deze motor schopt het zelfs tot 540 ‘hp’, ofwel zo’n 547 pk, bij een koppel van 706 Nm. De vernieuwde RAM 1500 mag met een benzinemotor aan boord maximaal 5252 kg trekken. Niet genoeg? Geen nood: de Ramcharger kan dik 1.000 kg méér hebben.

In de toekomst maken we ongetwijfeld ook kennis met een nieuwe versie van de Ram TRX, die nu wordt aangedreven door een dik 700 pk sterke V8 die hem de sterkste benzine-pick-up van het moment maakt. Er wordt gefluisterd dat ook die auto zijn V8 inlevert voor een zescilinder, maar dan uiteraard wel een maximaal afgetraind exemplaar.

Op luxegebied is de topversie van de nieuwe Ram 1500 de Ram 1500 Tungsten. De vraag naar luxueuze pick-ups lijkt maar niet op te drogen in de VS, dus zag het Stellantis-merk nog ruimte voor een versie bóven de al zeer riant uitgeruste Limited. Ram omschrijft de Tungsten als ‘ultra-premium’ en voorziet hem van onder meer een elektrische laadklep, een uniek lederen interieur, suede hemelbekleding, een zeer uitgebreid audiosysteem en meer fraaie extra’s.

Voor alle versies van de Ram 1500 geldt dat er nieuwe voorbumpers, grilles, koplampen en achterlichten de boel rondom wat opfrissen. De halogeenkijkers van eenvoudiger uitvoeringen lijken te verdwijnen, zodat alle uitvoeringen nu standaard de meer ‘afgeplatte’, wat agressiever ogende led-koplampen krijgen. Uiteraard blijft er op dat vlak evengoed wel onderscheid tussen de uitvoeringen. Aan de achterkant vindt een licht opmerkelijke wijziging plaats: de Ram was tot nu toe de enige Amerikaanse pick-up met oranjekleurige richtingaanwijzers aan de achterzijde, maar die lijken nu plaats te maken voor traditionele rode exemplaren die hun plekje delen met de remlichten.

Bron: Autoweek

Ram 1500 Ramcharger:

Ram 1500 Turbo Six Tungsten:

Ram 1500 REV:

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Game Changing Powertrains and Electric Trucks | Watch the 2025 Ram Trucks Reveal
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Ik ben niet mee? zit er nu een benzinemotor in de EV als range extender? een 3.6 V6??
      Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
      Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
      (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kking158 Bekijk Berichten
        Ik ben niet mee? zit er nu een benzinemotor in de EV als range extender? een 3.6 V6??
        Zo begrijp ik het ook ja... waarom heet dat dan niet gewoon hybride? ;-)

Benieuwd hoe dat gaat onthaald worden in redneck country ;-)

Comment

Comment

Dodge's pick-upmerk Ram heeft in thuisland Noord-Amerika het doek getrokken van een opgepoetste 1500 pick-up. Die zorgt voor een schokgolf doorheen het land. Want de Hemi V8 is niet meer...

Comment

En nergens wordt er iets vermeld van het verbruik Zal wel een folieke blijven voor onze cowboyvrienden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kking158 Bekijk Berichten
                En nergens wordt er iets vermeld van het verbruik Zal wel een folieke blijven voor onze cowboyvrienden.
                Bwa, hier in de buurt rijden er ook wel een paar en ik denk niet dat de cowboy die zoiets koopt echt geïnteresseerd is in het verbruik. Hier leggen ze er wel LPG in

Verbruik in gallon:

Fuel Economy and Real-World MPG

The EPA hasn’t released fuel economy estimates for the Ram with the inline-six yet, but the ratings for the base V-6 should be like last year’s model. With the V-6, the 1500 was rated as high as 20 mpg city and 25 highway. When we get a chance, we’ll take the updated truck on our 75-mph highway fuel-economy test route and update this story with its real-world results. For more information about the 1500’s fuel economy, visit the EPA's website.

Comment

Tegenwoordig valt het verbruik van die dingen best mee, eigenlijk. Vroeger kon je de amper onder de 15l houden, maar tegenwoordig gaan die vlotjes onder de 10, hoor ik van mensen die een recente versie rijden.

Maar vaak worden ze hier idd sowieso nog op LPG gelegd.

Comment

Ik ga veel commentaar krijgen op mijn mening, maar ik vind LPG in zo'n pickup leggen hetzelfde als een Porsche Cayenne op lichte vracht zetten...

Comment

Ik zou het wel weten moest ik met zo'n mastodont rondrijden

Zo'n Porsche op lichte vracht vind ik ook maar niks en zoiets zie je dan ook alleen maar hier ten lande, net zoals.....

Maja, als de mogelijkheid er toch is zou je wel zot zijn om het niet te gebruiken, de meeste mensen kijken nog altijd naar hun eigen portefeuille hé

Comment

Working...
                      X