FACELIFT VOOR RAM 1500: GEEN V8!
ZES-IN-LIJN OF ELEKTRISCH
Ram presenteert de 2025-versie van de populaire Ram 1500. Deze modeljaarupdate heeft meer om het lijf dan anders en mag gerust een forse facelift worden genoemd, inclusief een nieuwe topversie en nieuwe motoren. En geen van die motoren is een V8!
Ram, de truck-tak van de Amerikaanse tak van Stellantis, vindt het tijd voor een update voor de Ram 1500. Die pick-up stamt uit 2019 en doet het niet alleen in de VS, maar via grijze import ook in Europa prima in de verkopen. Voor modeljaar 2025 – lekker op tijd, zoals dat gaat in de VS – verandert er het een en ander. De volledig elektrische Ram 1500 REV komt ook met dit modeljaar op de markt en werd al eerder gepresenteerd, waardoor het belangrijkste nieuws voor vandaag de Ram 1500 Ramcharger is.
Die EV met range-extender is zo interessant, dat we hem zijn eigen artikel hebben gegund. De Ramcharger krijgt een elektrische aandrijflijn mee met een beperkt accupakket én een 3,6-liter V6. Die 3.6 is als vanouds ook leverbaar als ‘standalone’ optie in de reguliere RAM 1500. Daarboven plaatst Ram twee nieuwe motoren, die de 5,7- liter Hemi-V8 moeten doen vergeten. Het gaat om nieuwe, drieliter twin-turbo zes-in-lijn-benzinemotoren van de Hurricane-familie. In de basis levert deze 3.0 met 420 Amerikaanse pk’s al meer vermogen dan de ‘oude’ Hemi (395). Het koppel ligt ook hoger, met omgerekend 635 in plaats van 555 Nm. De HO-(High Output)versie van de Hurricane doet er nog een flinke schep bovenop. Deze motor schopt het zelfs tot 540 ‘hp’, ofwel zo’n 547 pk, bij een koppel van 706 Nm. De vernieuwde RAM 1500 mag met een benzinemotor aan boord maximaal 5252 kg trekken. Niet genoeg? Geen nood: de Ramcharger kan dik 1.000 kg méér hebben.
In de toekomst maken we ongetwijfeld ook kennis met een nieuwe versie van de Ram TRX, die nu wordt aangedreven door een dik 700 pk sterke V8 die hem de sterkste benzine-pick-up van het moment maakt. Er wordt gefluisterd dat ook die auto zijn V8 inlevert voor een zescilinder, maar dan uiteraard wel een maximaal afgetraind exemplaar.
Op luxegebied is de topversie van de nieuwe Ram 1500 de Ram 1500 Tungsten. De vraag naar luxueuze pick-ups lijkt maar niet op te drogen in de VS, dus zag het Stellantis-merk nog ruimte voor een versie bóven de al zeer riant uitgeruste Limited. Ram omschrijft de Tungsten als ‘ultra-premium’ en voorziet hem van onder meer een elektrische laadklep, een uniek lederen interieur, suede hemelbekleding, een zeer uitgebreid audiosysteem en meer fraaie extra’s.
Voor alle versies van de Ram 1500 geldt dat er nieuwe voorbumpers, grilles, koplampen en achterlichten de boel rondom wat opfrissen. De halogeenkijkers van eenvoudiger uitvoeringen lijken te verdwijnen, zodat alle uitvoeringen nu standaard de meer ‘afgeplatte’, wat agressiever ogende led-koplampen krijgen. Uiteraard blijft er op dat vlak evengoed wel onderscheid tussen de uitvoeringen. Aan de achterkant vindt een licht opmerkelijke wijziging plaats: de Ram was tot nu toe de enige Amerikaanse pick-up met oranjekleurige richtingaanwijzers aan de achterzijde, maar die lijken nu plaats te maken voor traditionele rode exemplaren die hun plekje delen met de remlichten.
Bron: Autoweek
Ram 1500 Ramcharger:
Ram 1500 Turbo Six Tungsten:
Ram 1500 REV:
ZES-IN-LIJN OF ELEKTRISCH
Ram presenteert de 2025-versie van de populaire Ram 1500. Deze modeljaarupdate heeft meer om het lijf dan anders en mag gerust een forse facelift worden genoemd, inclusief een nieuwe topversie en nieuwe motoren. En geen van die motoren is een V8!
Ram, de truck-tak van de Amerikaanse tak van Stellantis, vindt het tijd voor een update voor de Ram 1500. Die pick-up stamt uit 2019 en doet het niet alleen in de VS, maar via grijze import ook in Europa prima in de verkopen. Voor modeljaar 2025 – lekker op tijd, zoals dat gaat in de VS – verandert er het een en ander. De volledig elektrische Ram 1500 REV komt ook met dit modeljaar op de markt en werd al eerder gepresenteerd, waardoor het belangrijkste nieuws voor vandaag de Ram 1500 Ramcharger is.
Die EV met range-extender is zo interessant, dat we hem zijn eigen artikel hebben gegund. De Ramcharger krijgt een elektrische aandrijflijn mee met een beperkt accupakket én een 3,6-liter V6. Die 3.6 is als vanouds ook leverbaar als ‘standalone’ optie in de reguliere RAM 1500. Daarboven plaatst Ram twee nieuwe motoren, die de 5,7- liter Hemi-V8 moeten doen vergeten. Het gaat om nieuwe, drieliter twin-turbo zes-in-lijn-benzinemotoren van de Hurricane-familie. In de basis levert deze 3.0 met 420 Amerikaanse pk’s al meer vermogen dan de ‘oude’ Hemi (395). Het koppel ligt ook hoger, met omgerekend 635 in plaats van 555 Nm. De HO-(High Output)versie van de Hurricane doet er nog een flinke schep bovenop. Deze motor schopt het zelfs tot 540 ‘hp’, ofwel zo’n 547 pk, bij een koppel van 706 Nm. De vernieuwde RAM 1500 mag met een benzinemotor aan boord maximaal 5252 kg trekken. Niet genoeg? Geen nood: de Ramcharger kan dik 1.000 kg méér hebben.
In de toekomst maken we ongetwijfeld ook kennis met een nieuwe versie van de Ram TRX, die nu wordt aangedreven door een dik 700 pk sterke V8 die hem de sterkste benzine-pick-up van het moment maakt. Er wordt gefluisterd dat ook die auto zijn V8 inlevert voor een zescilinder, maar dan uiteraard wel een maximaal afgetraind exemplaar.
Op luxegebied is de topversie van de nieuwe Ram 1500 de Ram 1500 Tungsten. De vraag naar luxueuze pick-ups lijkt maar niet op te drogen in de VS, dus zag het Stellantis-merk nog ruimte voor een versie bóven de al zeer riant uitgeruste Limited. Ram omschrijft de Tungsten als ‘ultra-premium’ en voorziet hem van onder meer een elektrische laadklep, een uniek lederen interieur, suede hemelbekleding, een zeer uitgebreid audiosysteem en meer fraaie extra’s.
Voor alle versies van de Ram 1500 geldt dat er nieuwe voorbumpers, grilles, koplampen en achterlichten de boel rondom wat opfrissen. De halogeenkijkers van eenvoudiger uitvoeringen lijken te verdwijnen, zodat alle uitvoeringen nu standaard de meer ‘afgeplatte’, wat agressiever ogende led-koplampen krijgen. Uiteraard blijft er op dat vlak evengoed wel onderscheid tussen de uitvoeringen. Aan de achterkant vindt een licht opmerkelijke wijziging plaats: de Ram was tot nu toe de enige Amerikaanse pick-up met oranjekleurige richtingaanwijzers aan de achterzijde, maar die lijken nu plaats te maken voor traditionele rode exemplaren die hun plekje delen met de remlichten.
Bron: Autoweek
Ram 1500 Ramcharger:
Ram 1500 Turbo Six Tungsten:
Ram 1500 REV:
Comment