HYUNDAI TUCSON FACELIFT IN BEELD: NIEUW DASHBOARD!
ZELFDE DESIGN SCHERPER NEERGEZET
Dit is de gefacelifte Hyundai Tucson! Het markante design van Hyundais middelgrote SUV blijft grotendeels behouden, hoewel de neus stiekem toch wel flink anders is. Dat geldt echter nog meer voor het interieur.
Heeft de Hyundai Tucson een facelift nodig? Daarover kun je twisten, want het opvallende design van de in 2020 geïntroduceerde Tucson oogt wat ons betreft nog altijd fris. Hyundai houdt de zaken echter graag bij de tijd en dus zagen we in juni voor het eerst een gefacelifte Hyundai Tucson rijden. Hyundai trekt nu zelf het camouflagemateriaal van de auto af en toont de Tucson in vol ornaat, al weten we nog lang niet alles.
Eerst maar even wat we wel weten. Het design blijft grotendeels behouden. Daarmee bedoelen we vooral de opvallende combinatie van grille en koplampen, waarbij verschillende elementen in die grille oplichten als dagrijlicht en stadslicht. Toch verandert er in deze regio ook het nodige. Zo is de grille opgebouwd uit minder (licht-)lagen en heeft hij een andere vorm. Die oplichtende elementen zijn ook iets bonkiger van vorm, net als de koplampen. Voorheen waren die naar buiten toe met een vloeiende lijn schuin afgesneden, nu kijken we naar rechtlijniger kijkers. In combinatie met de strakkere voorbumper zorgt dat voor een neus die wel sterk lijkt op wat de sportiefste uitvoering van de bestaande Tucson, de Tucson N Line, al had. Die versie kreeg namelijk al eerder een afwijkende voorbumper en rechthoekiger lichtunits, al is de vorm van de grille daar natuurlijk wel zoals op het origineel.
De huidige Hyundai Tucson.
De huidige Hyundai Tucson als sportieve N Line
De gefacelifte Hyundai Tucson
Wat er aan de achterzijde precies verandert, weten we niet. Hyundai geeft daar namelijk nog geen foto van vrij, want we hebben het voor vandaag over een soort ‘preview’. De auto op de foto’s is dan ook geen Europese Tucson, maar een Zuid-Koreaanse uitvoering. Daarmee is er tenminste één belangrijk verschil met ‘onze’ versie: de wielbasis. Dit is de lange versie, herkenbaar aan de aan de onderzijde kaarsrecht afgesneden zijruit in het achterportier. Bij de Europese Tucson, die een paar centimeter korter is, gaat die lijn nog op het portier de hoogte in.
Het huidige dashboard van de Hyundai Tucson
Het nieuwe dashboard van de Hyundai Tucson
Interieur
Wat we wél zien – en wat natuurlijk ook gewoon voor de Europese Tucson gaat gelden – is het nieuwe dashboard. Hyundai zet het frisse, afgeronde dash van de 2020-Tucson nu alweer bij het grofvuil, en vervangt het voor een strakker geheel dat beter past bij dat van bijvoorbeeld de nieuwe Kona. Horizontale lijnen spelen dus een grote rol en het aanvankelijk in de middenconsole geïntegreerde scherm sluit nu optisch naadloos aan op het informatiedisplay achter het stuurwiel. Dat stuurwiel zelf is trouwens ook nieuw, althans voor de Tucson. Dit stuur zit ook in de Kona en betekent voor de Tucson drie in plaats van vier spaken, maar ook het verlies van het Hyundai-logo.
En verder? En verder wachten we rustig af. Hyundai belooft dat de gefacelifte Hyundai Tucson begin 2024 in Europese uitvoering wordt gepresenteerd, en dan leren we ook pas of er op technisch vlak nog wat verandert.
Bron: Autoweek
ZELFDE DESIGN SCHERPER NEERGEZET
Dit is de gefacelifte Hyundai Tucson! Het markante design van Hyundais middelgrote SUV blijft grotendeels behouden, hoewel de neus stiekem toch wel flink anders is. Dat geldt echter nog meer voor het interieur.
Heeft de Hyundai Tucson een facelift nodig? Daarover kun je twisten, want het opvallende design van de in 2020 geïntroduceerde Tucson oogt wat ons betreft nog altijd fris. Hyundai houdt de zaken echter graag bij de tijd en dus zagen we in juni voor het eerst een gefacelifte Hyundai Tucson rijden. Hyundai trekt nu zelf het camouflagemateriaal van de auto af en toont de Tucson in vol ornaat, al weten we nog lang niet alles.
Eerst maar even wat we wel weten. Het design blijft grotendeels behouden. Daarmee bedoelen we vooral de opvallende combinatie van grille en koplampen, waarbij verschillende elementen in die grille oplichten als dagrijlicht en stadslicht. Toch verandert er in deze regio ook het nodige. Zo is de grille opgebouwd uit minder (licht-)lagen en heeft hij een andere vorm. Die oplichtende elementen zijn ook iets bonkiger van vorm, net als de koplampen. Voorheen waren die naar buiten toe met een vloeiende lijn schuin afgesneden, nu kijken we naar rechtlijniger kijkers. In combinatie met de strakkere voorbumper zorgt dat voor een neus die wel sterk lijkt op wat de sportiefste uitvoering van de bestaande Tucson, de Tucson N Line, al had. Die versie kreeg namelijk al eerder een afwijkende voorbumper en rechthoekiger lichtunits, al is de vorm van de grille daar natuurlijk wel zoals op het origineel.
De huidige Hyundai Tucson.
De huidige Hyundai Tucson als sportieve N Line
De gefacelifte Hyundai Tucson
Wat er aan de achterzijde precies verandert, weten we niet. Hyundai geeft daar namelijk nog geen foto van vrij, want we hebben het voor vandaag over een soort ‘preview’. De auto op de foto’s is dan ook geen Europese Tucson, maar een Zuid-Koreaanse uitvoering. Daarmee is er tenminste één belangrijk verschil met ‘onze’ versie: de wielbasis. Dit is de lange versie, herkenbaar aan de aan de onderzijde kaarsrecht afgesneden zijruit in het achterportier. Bij de Europese Tucson, die een paar centimeter korter is, gaat die lijn nog op het portier de hoogte in.
Het huidige dashboard van de Hyundai Tucson
Het nieuwe dashboard van de Hyundai Tucson
Interieur
Wat we wél zien – en wat natuurlijk ook gewoon voor de Europese Tucson gaat gelden – is het nieuwe dashboard. Hyundai zet het frisse, afgeronde dash van de 2020-Tucson nu alweer bij het grofvuil, en vervangt het voor een strakker geheel dat beter past bij dat van bijvoorbeeld de nieuwe Kona. Horizontale lijnen spelen dus een grote rol en het aanvankelijk in de middenconsole geïntegreerde scherm sluit nu optisch naadloos aan op het informatiedisplay achter het stuurwiel. Dat stuurwiel zelf is trouwens ook nieuw, althans voor de Tucson. Dit stuur zit ook in de Kona en betekent voor de Tucson drie in plaats van vier spaken, maar ook het verlies van het Hyundai-logo.
En verder? En verder wachten we rustig af. Hyundai belooft dat de gefacelifte Hyundai Tucson begin 2024 in Europese uitvoering wordt gepresenteerd, en dan leren we ook pas of er op technisch vlak nog wat verandert.
Bron: Autoweek
Comment