Scoops / Nog een Chinees: Omoda 5 komt naar België – UPDATE
GESCHREVEN DOOR KEVIN KERSEMANS OP 30-06-2023 Het wordt wel erg druk op de Europese markt, met nog maar eens een nieuw Chinees merk dat zijn kans wil wagen op het Oude Continent. De Chery-groep steekt van wal met de Omoda 5, een compacte elektrische SUV.
ZIE UPDATE: De volledig elektrische versie van de Omoda 5 zal zijn Europese debuut beleven in België en Luxemburg, in het eerste kwartaal van 2024, met een verwachte beschikbaarheid in februari via geselecteerde dealers. Het merk is momenteel in gesprek met zes dealers in België en is van plan om in de beginfase partnerschappen aan te gaan met ten minste tien dealers. De precieze datum zal afhangen van de definitieve homologatie van het model. Er wordt overigens niet uitgesloten dat de benzineversie toch ook naar ons land zou komen. Als alles volgens plan verloopt, zal Omoda in 2024 in totaal 4 tot 6 modellen (ICE, PHEV en BEV) op de Belgisch-Luxemburgse markt brengen.
Een tijdje geleden maakten we een overzicht van de Chinese automerken die je in België kunt kopen. Dat lijstje zullen we binnenkort weer moeten updaten, want er komt er nog eentje bij. De in 1997 opgerichte Chery-groep brengt binnenkort namelijk om te beginnen Omoda naar ons land (met de 'O' van 'oxygen' ofte zuurstof, en 'moda' van 'trendy en modern'). Het submerk zet eind 2023, begin 2024 voet aan wal met een compacte SUV van 4,4 meter lang die Omodo 5 werd gedoopt en waarvan in Duitsland, Italië en Spanje ook een benzineversie te koop zal zijn. Bij ons zal echter uitsluitend de volledig elektrische versie worden aangeboden.
Van die Omoda 5 EV weten we al dat hij wordt aangedreven door een synchroonmotor met permanente magneet die 150 pk en 340 Nm ontwikkelt. De Chinezen maken we gewag van een tijd van 7,6 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u. De auto zou beschikbaar zijn met een batterij van 40 dan wel 60 kWh die in dat laatste geval op papier een rijbereik van 450 km zou moeten verzekeren. Tenminste volgens de Chinese normcyclus, want de Omoda 5 heeft nog geen WLTP-normering op zak. De benzineversie kan wel al uitpakken met een EuroNCAP-beoordeling van de volle vijf sterren, een resultaat waar Chery natuurlijk ook naar streeft voor de elektrische versie.
Zustermerk
Na de introductie van de Omoda 5 zal het gamma snel worden uitgebreid, met zowel kleinere als grotere modellen, maar daar houdt Chery het niet bij. De groep kondigde immers nog een tweede merk aan, dat Jaeco zal heten en meer avontuurlijk uit de hoek zal komen, een beetje als een Chinees Land Rover – overigens produceert Chery in China Land Rovers voor de plaatselijke markt.
De prijs van de Omoda 5 zou ergens tussen de 40.000 en de 46.000 euro komen te liggen, en aangezien Chery van plan is een Europees distributiecentrum te gaan gebruiken, zouden de levertijden erg kort moeten zijn. De invoer in België zullen de Chinezen in tegenstelling tot bijvoorbeeld BYD voor eigen rekening nemen, met een hoofdkantoor in Brussel. Of er een beroep zal worden gedaan op bestaande of op eigen dealers, is nog niet helemaal duidelijk. Meer info volgt binnenkort.
bron.: https://www.autogids.be/autonieuws/s...ar-belgie.html
GESCHREVEN DOOR KEVIN KERSEMANS OP 30-06-2023 Het wordt wel erg druk op de Europese markt, met nog maar eens een nieuw Chinees merk dat zijn kans wil wagen op het Oude Continent. De Chery-groep steekt van wal met de Omoda 5, een compacte elektrische SUV.
ZIE UPDATE: De volledig elektrische versie van de Omoda 5 zal zijn Europese debuut beleven in België en Luxemburg, in het eerste kwartaal van 2024, met een verwachte beschikbaarheid in februari via geselecteerde dealers. Het merk is momenteel in gesprek met zes dealers in België en is van plan om in de beginfase partnerschappen aan te gaan met ten minste tien dealers. De precieze datum zal afhangen van de definitieve homologatie van het model. Er wordt overigens niet uitgesloten dat de benzineversie toch ook naar ons land zou komen. Als alles volgens plan verloopt, zal Omoda in 2024 in totaal 4 tot 6 modellen (ICE, PHEV en BEV) op de Belgisch-Luxemburgse markt brengen.
Een tijdje geleden maakten we een overzicht van de Chinese automerken die je in België kunt kopen. Dat lijstje zullen we binnenkort weer moeten updaten, want er komt er nog eentje bij. De in 1997 opgerichte Chery-groep brengt binnenkort namelijk om te beginnen Omoda naar ons land (met de 'O' van 'oxygen' ofte zuurstof, en 'moda' van 'trendy en modern'). Het submerk zet eind 2023, begin 2024 voet aan wal met een compacte SUV van 4,4 meter lang die Omodo 5 werd gedoopt en waarvan in Duitsland, Italië en Spanje ook een benzineversie te koop zal zijn. Bij ons zal echter uitsluitend de volledig elektrische versie worden aangeboden.
Van die Omoda 5 EV weten we al dat hij wordt aangedreven door een synchroonmotor met permanente magneet die 150 pk en 340 Nm ontwikkelt. De Chinezen maken we gewag van een tijd van 7,6 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u. De auto zou beschikbaar zijn met een batterij van 40 dan wel 60 kWh die in dat laatste geval op papier een rijbereik van 450 km zou moeten verzekeren. Tenminste volgens de Chinese normcyclus, want de Omoda 5 heeft nog geen WLTP-normering op zak. De benzineversie kan wel al uitpakken met een EuroNCAP-beoordeling van de volle vijf sterren, een resultaat waar Chery natuurlijk ook naar streeft voor de elektrische versie.
Zustermerk
Na de introductie van de Omoda 5 zal het gamma snel worden uitgebreid, met zowel kleinere als grotere modellen, maar daar houdt Chery het niet bij. De groep kondigde immers nog een tweede merk aan, dat Jaeco zal heten en meer avontuurlijk uit de hoek zal komen, een beetje als een Chinees Land Rover – overigens produceert Chery in China Land Rovers voor de plaatselijke markt.
De prijs van de Omoda 5 zou ergens tussen de 40.000 en de 46.000 euro komen te liggen, en aangezien Chery van plan is een Europees distributiecentrum te gaan gebruiken, zouden de levertijden erg kort moeten zijn. De invoer in België zullen de Chinezen in tegenstelling tot bijvoorbeeld BYD voor eigen rekening nemen, met een hoofdkantoor in Brussel. Of er een beroep zal worden gedaan op bestaande of op eigen dealers, is nog niet helemaal duidelijk. Meer info volgt binnenkort.
bron.: https://www.autogids.be/autonieuws/s...ar-belgie.html