NÓG EEN NIEUWE CHINEES NAAR ONS LAND: DIT IS DE JAECOO 7
VOLGEND JAAR NAAST DE OMODA E5 IN DE NEDERLANDSE SHOWROOMS
24 oktober 2023 om 15:10
De Chinese gigant Chery kondigde eerder aan de Omoda E5 naar Nederland te brengen. Nu is ook definitief dat de Jaecoo 7 wordt klaargestoomd voor het Nederlandse asfalt. Wij reden er (heel) kort mee op Chinese bodem.
Afgelopen week waren we in het Chinese Wuhu op bezoek bij Chery, de autobouwer die druk bezig is zijn Europese en dus ook Nederlandse avontuur voor te bereiden. Daar maakten we kennis met de Omoda E5, een elektrische compacte cross-over die de komende lente zijn debuut maakt in de Nederlandse showrooms. Die rij-impressie lees je binnenkort in AutoWeek 45, maar we kregen ook de Jaecoo 7 te zien en zelfs heel even te rijden. Dit is een ander model dat kort na de Omoda zijn Nederlandse opwachting maakt. Nee, we hebben het niet over de Omoda Jaecoo, zoals je misschien denkt. Jaecoo is een apart merk.
Hoe zit dat? Chery is in China wat betreft volume (1,2 miljoen auto's per jaar) 'slechts' nummer negen, maar doordat meer dan een derde van die productie de boot op gaat, is Chery auto-exporteur nummer één in China. Die auto's gaan tot nu toe vooral naar Rusland, Indonesië, het Midden-Oosten en Zuid- en Midden-Amerika. Daar moet West-Europa bij komen, zo is in de directieburelen in Wuhu besloten. Waar de auto's in eigen land onder de naam Chery of Exeed rondrijden, zijn voor de export meerdere merknamen bedacht. Jaecoo betekent in China zoiets als 'stoere jager' en het is dan ook een SUV met spierballen, zo wil Chery ons doen geloven door ons een rondje over een 'very dangerous and challenging track' te laten rijden. Lees: een braakliggend lapje grond waar ze een paar emmers zand op hebben omgekiept. Zelfs de MX-5 van ondergetekende zou dit stukje met de vingers in de neus hebben beslecht, maar dat terzijde. Helaas staat alleen de benzineversie voor ons klaar, dus een rij-impressie houd je nog even van ons te goed.
Chery 7
Wij krijgen alleen de elektrische Jaecoo 7 (we gokken dat die E7 gaat heten) en de Nederlandse marktintroductie daarvan staat voor september volgend jaar op de kalender. Voor de Jaecoo 7 heeft Chery vooral goed gekeken naar modellen van Range Rover en het model moet een Chinees alternatief voor een Evoque worden, zo vertelt een medewerker van het merk ons terloops. Of we er dezelfde prijs voor zouden betalen als voor een Evoque, als de Jaecoo groter is dan de Range Rover?
Jaecoo J7 PHEV
De koets meet 450 x 187 x 168 cm (l x b x h) en de wielbasis is 265 cm. Het interieur is strak en ruimtelijk opgebouwd, met een groot, staand scherm voor infotainment en niveau 2-autonomie. Details over de elektrische aandrijflijn geeft Chery nog niet vrij. We vermoeden dat de hele auto nog niet bestaat, want van de vele Chery-producten die we te zien krijgen, is er niet één een elektrische Jaecoo 7. Een plug-in hybride en een flink opgeruigde concept kregen we wel te zien (laatste foto).
Afwachten nog dus, maar er is ook wel even tijd. Eerst trapt Chery af met de Omoda E5, in april 2024 om precies te zijn. In september van dat jaar komt de Jaecoo 7 en ergens rond de jaarwisseling 2024-2025 brengt Chery zelfs een derde merk, Exlantix genaamd, naar ons land.
Jaecoo J7
Bron.: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...s-de-jaecoo-7/
Comment