VOLKSWAGEN GOLF KRIJGT FACELIFT: OPTISCH SUBTIEL, MAAR DIK 100 KILOMETER ELEKTRISCH
EN DE 1.0 VERDWIJNT
De Volkswagen Golf krijgt een facelift! Net als eerder bij de ID3 gaat er veel aandacht uit naar het verbeteren van het bedieningsgemak, maar anders dan bij de ID3 zit het grote nieuws onderhuids. Zo kan een plug-in hybride Golf nu meer dan 100 kilometer elektrisch afleggen.
Highlights
Je zou kunnen zeggen dat Volkswagen met de laatste generatie modellen zichzelf een beetje kwijt is geraakt. In plaats van behoudend steeds hetzelfde te doen, besloot het merk bij de ID3, de huidige Golf en nog wat andere modellen dat Tesla de weg naar de toekomst gevonden had. Ook Volkswagen ging dus volop digitaliseren, maar verloor daarbij ergonomie en hier en daar enige bouwkwaliteit uit het oog. Een heleboel gezeur van pers en klanten en enigszins tegenvallende verkoopcijfers waren het resultaat. Dat moest anders, werd al snel duidelijk. Er kwamen beloftes en er kwam een concreet vernieuwde ID3, waarbij Volkswagen heel duidelijk maakte dat het woord ‘verbetering’ de lading beter dekt dan ‘vernieuwing’.
Groter scherm
Nu is het de beurt aan een gefacelifte Volkswagen Golf. Opnieuw zijn er verbeteringen op het gebied van bedieningsgemak. Zo is de ‘slider’ onder het scherm nu verlicht, is het scherm zelf een stuk groter en biedt het toegang tot een nieuwe infotainment-omgeving, die volgens Volkswagen logischer en sneller werkt. De overgevoelige aanraakknoppen op het stuur lijken nu in alle uitvoeringen plaats te maken voor de fysieke knoppen die tot nu toe ook al op wat eenvoudiger Golfjes te vinden zijn. Het nieuwe infotainmentscherm meet afhankelijk van de uitvoering 10,4 of 12,9 inch en is daarmee altijd groter dan het scherm in de Golf van voor de facelift. Zodoende is het niet langer optisch één geheel met het digitale instrumentarium. Het infotainmentscherm lijkt voortaan als een los element tegen het dashboard geplakt, zoals de mode dicteert. Buiten dat verandert er niet al te veel aan het Golf-interieur, al zien we hier en daar wel wat andere kleuren en materialen en is er ook meer pianolak.
50 jaar Golf
Toch is het grote nieuws bij de gefacelifte Golf niet de bediening. Nee, Volkswagen legt de nadruk op het feit dat vijftig jaar geleden de eerste Golf verscheen, en grijpt dat moment aan om hem vooral technisch aan te passen en te verbeteren. Dat betreft bijna alle motoren, te beginnen helemaal onder aan het gamma. Het opvallendste nieuws op benzinegebied is dat de driecilinder 1.0 TSI helemaal verdwijnt. De 110 pk sterke basismotor maakt plaats voor een nieuwe en minder krachtige 1.5 TSI-viercilinder, die in het geval van de basisversie 115 pk levert. Hij is er met een handgeschakelde zesbak of met een zeventraps DSG, waarmee het net als bij de krachtiger variant van de 1.5 automatisch een mild-hybride eTSI wordt. De 150 pk sterke 1.5 (e)TSI blijft ook gewoon bestaan, net als de GTI met zijn 2,0-liter. Die levert met 265 pk wel meer vermogen dan voorheen en is altijd voorzien van een zeventraps DSG. Op de internationale motorenlijst vinden we verder nog twee 2.0 TDI-dieselmotoren terug, met 115 of 150 pk. In Nederland is de Golf nu al niet meer leverbaar als diesel, dus dat nemen we ter kennisgeving aan.
Meer dan 100 kilometer elektrisch
Wel interessant, juist ook in Nederland, zijn de plug-in hybrides. Die gaan danig op de schop, naar voorbeeld van de eerder gepresenteerde nieuwe Tiguan en Passat. Ook hier maakt de aloude 1.4 TSI plaats voor – je raadt het al – een 1.5 TSI, wel nog altijd gekoppeld aan een DSG met zes in plaats van zeven verzetten. Als vanouds is de plug-inhybride Golf er in twee vermogensvarianten, maar de sterkste GTE is nu een stuk krachtiger dan voorheen. In plaats van 245 levert hij nu maar liefst 272 pk, waarmee het gat naar de nog altijd 204 pk sterke eHybrid flink wordt vergroot.
Eveneens flink vergroot is het accupakket van de PHEV-Golfs. Dat meet nu in alle plug-ins 19,7 kWh, tegen 10,6 kWh bij de voorganger. Volkswagen rept van een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer, maar deed dat ook bij de Tiguan en de Passat met hetzelfde accupakket. Desgevraagd geven vertegenwoordigers van het merk aan dat die 100 kilometer in het geval van de Golf een voorzichtige inschatting is en dus best eens wat hoger zou kunnen uitvallen. Bovendien kunnen de PHEV-versies van de Golf nu aan de snellader, zodat je de accu met maximaal 50 kW al snel weer vol hebt. De plug-in-Golfs hebben één belangrijk nadeel: ze zijn er net als voorheen niet als Variant. De benzinemodellen zijn wel als stationwagon verkrijgbaar, óók de nieuwe 1.5 met 115 pk.
De 'oude' Golf boven, de nieuwe onder, beide met de standaard voorbumper. Let op de koplampen.
Volkswagen Golf.
Optisch
Aan de buitenkant valt het allemaal wel mee met het nieuws. De VW blijft daarmee in tenminste één opzicht een echte Golf, want het model is altijd wars geweest van revolutionaire fratsen. De koplampen zijn wat platter dan voorheen. Dat is vooral goed te zien rond de grille, waar het binnenste deel van de koplamp nu zonder verspringing op aansluit. Voorheen koos de onderlijn van de koplampunit direct na de grille de weg naar beneden, om dat even verderop nogmaals te doen. De achterlichten zijn ook nieuw, al gaat het hier alleen om de indeling en niet om de vorm. Het logo aan de voorzijde is nu verlicht, althans als er voor het optionele ‘IQ Light’ wordt gekozen. Voor- en achterbumper zijn ook nieuw. Bij de sportievere versies (R-Line, GTI, GTE) krijgen ze aan beide kanten een enorm en grotendeels nep hekwerk mee, bij de standaard Golf oogt het allemaal wat bescheidener. Volkswagen neemt wel afscheid van de nepuitlaat, maar daar komt dus een heleboel nepgaas voor terug. Volkswagen morrelt tevens aan de typeaanduidingen. Zo staat de aanduiding van de betreffende uitvoering nu meestal op het voorportier, zodat degene naast je in de file meteen ziet of het een GTE of toch een GTI betreft. Nieuwe kleuren en wielen maken de facelift compleet.
Prijzen voor de vernieuwde Golf zijn er nog niet, maar volgen later dit jaar vlak voor de marktintroductie van het model.
Bron: Autoweek
EN DE 1.0 VERDWIJNT
De Volkswagen Golf krijgt een facelift! Net als eerder bij de ID3 gaat er veel aandacht uit naar het verbeteren van het bedieningsgemak, maar anders dan bij de ID3 zit het grote nieuws onderhuids. Zo kan een plug-in hybride Golf nu meer dan 100 kilometer elektrisch afleggen.
Highlights
- 5 vervangt 1.0, dus altijd viercilinder
- Veel grotere accu voor plug-in
- Nieuw infotainmentsysteem
Je zou kunnen zeggen dat Volkswagen met de laatste generatie modellen zichzelf een beetje kwijt is geraakt. In plaats van behoudend steeds hetzelfde te doen, besloot het merk bij de ID3, de huidige Golf en nog wat andere modellen dat Tesla de weg naar de toekomst gevonden had. Ook Volkswagen ging dus volop digitaliseren, maar verloor daarbij ergonomie en hier en daar enige bouwkwaliteit uit het oog. Een heleboel gezeur van pers en klanten en enigszins tegenvallende verkoopcijfers waren het resultaat. Dat moest anders, werd al snel duidelijk. Er kwamen beloftes en er kwam een concreet vernieuwde ID3, waarbij Volkswagen heel duidelijk maakte dat het woord ‘verbetering’ de lading beter dekt dan ‘vernieuwing’.
Groter scherm
Nu is het de beurt aan een gefacelifte Volkswagen Golf. Opnieuw zijn er verbeteringen op het gebied van bedieningsgemak. Zo is de ‘slider’ onder het scherm nu verlicht, is het scherm zelf een stuk groter en biedt het toegang tot een nieuwe infotainment-omgeving, die volgens Volkswagen logischer en sneller werkt. De overgevoelige aanraakknoppen op het stuur lijken nu in alle uitvoeringen plaats te maken voor de fysieke knoppen die tot nu toe ook al op wat eenvoudiger Golfjes te vinden zijn. Het nieuwe infotainmentscherm meet afhankelijk van de uitvoering 10,4 of 12,9 inch en is daarmee altijd groter dan het scherm in de Golf van voor de facelift. Zodoende is het niet langer optisch één geheel met het digitale instrumentarium. Het infotainmentscherm lijkt voortaan als een los element tegen het dashboard geplakt, zoals de mode dicteert. Buiten dat verandert er niet al te veel aan het Golf-interieur, al zien we hier en daar wel wat andere kleuren en materialen en is er ook meer pianolak.
50 jaar Golf
Toch is het grote nieuws bij de gefacelifte Golf niet de bediening. Nee, Volkswagen legt de nadruk op het feit dat vijftig jaar geleden de eerste Golf verscheen, en grijpt dat moment aan om hem vooral technisch aan te passen en te verbeteren. Dat betreft bijna alle motoren, te beginnen helemaal onder aan het gamma. Het opvallendste nieuws op benzinegebied is dat de driecilinder 1.0 TSI helemaal verdwijnt. De 110 pk sterke basismotor maakt plaats voor een nieuwe en minder krachtige 1.5 TSI-viercilinder, die in het geval van de basisversie 115 pk levert. Hij is er met een handgeschakelde zesbak of met een zeventraps DSG, waarmee het net als bij de krachtiger variant van de 1.5 automatisch een mild-hybride eTSI wordt. De 150 pk sterke 1.5 (e)TSI blijft ook gewoon bestaan, net als de GTI met zijn 2,0-liter. Die levert met 265 pk wel meer vermogen dan voorheen en is altijd voorzien van een zeventraps DSG. Op de internationale motorenlijst vinden we verder nog twee 2.0 TDI-dieselmotoren terug, met 115 of 150 pk. In Nederland is de Golf nu al niet meer leverbaar als diesel, dus dat nemen we ter kennisgeving aan.
Meer dan 100 kilometer elektrisch
Wel interessant, juist ook in Nederland, zijn de plug-in hybrides. Die gaan danig op de schop, naar voorbeeld van de eerder gepresenteerde nieuwe Tiguan en Passat. Ook hier maakt de aloude 1.4 TSI plaats voor – je raadt het al – een 1.5 TSI, wel nog altijd gekoppeld aan een DSG met zes in plaats van zeven verzetten. Als vanouds is de plug-inhybride Golf er in twee vermogensvarianten, maar de sterkste GTE is nu een stuk krachtiger dan voorheen. In plaats van 245 levert hij nu maar liefst 272 pk, waarmee het gat naar de nog altijd 204 pk sterke eHybrid flink wordt vergroot.
Eveneens flink vergroot is het accupakket van de PHEV-Golfs. Dat meet nu in alle plug-ins 19,7 kWh, tegen 10,6 kWh bij de voorganger. Volkswagen rept van een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer, maar deed dat ook bij de Tiguan en de Passat met hetzelfde accupakket. Desgevraagd geven vertegenwoordigers van het merk aan dat die 100 kilometer in het geval van de Golf een voorzichtige inschatting is en dus best eens wat hoger zou kunnen uitvallen. Bovendien kunnen de PHEV-versies van de Golf nu aan de snellader, zodat je de accu met maximaal 50 kW al snel weer vol hebt. De plug-in-Golfs hebben één belangrijk nadeel: ze zijn er net als voorheen niet als Variant. De benzinemodellen zijn wel als stationwagon verkrijgbaar, óók de nieuwe 1.5 met 115 pk.
De 'oude' Golf boven, de nieuwe onder, beide met de standaard voorbumper. Let op de koplampen.
Volkswagen Golf.
Optisch
Aan de buitenkant valt het allemaal wel mee met het nieuws. De VW blijft daarmee in tenminste één opzicht een echte Golf, want het model is altijd wars geweest van revolutionaire fratsen. De koplampen zijn wat platter dan voorheen. Dat is vooral goed te zien rond de grille, waar het binnenste deel van de koplamp nu zonder verspringing op aansluit. Voorheen koos de onderlijn van de koplampunit direct na de grille de weg naar beneden, om dat even verderop nogmaals te doen. De achterlichten zijn ook nieuw, al gaat het hier alleen om de indeling en niet om de vorm. Het logo aan de voorzijde is nu verlicht, althans als er voor het optionele ‘IQ Light’ wordt gekozen. Voor- en achterbumper zijn ook nieuw. Bij de sportievere versies (R-Line, GTI, GTE) krijgen ze aan beide kanten een enorm en grotendeels nep hekwerk mee, bij de standaard Golf oogt het allemaal wat bescheidener. Volkswagen neemt wel afscheid van de nepuitlaat, maar daar komt dus een heleboel nepgaas voor terug. Volkswagen morrelt tevens aan de typeaanduidingen. Zo staat de aanduiding van de betreffende uitvoering nu meestal op het voorportier, zodat degene naast je in de file meteen ziet of het een GTE of toch een GTI betreft. Nieuwe kleuren en wielen maken de facelift compleet.
Prijzen voor de vernieuwde Golf zijn er nog niet, maar volgen later dit jaar vlak voor de marktintroductie van het model.
Bron: Autoweek
Comment