DIT IS DE VERNIEUWDE PORSCHE TAYCAN: TOT DIK 950 PK STERK
STERKER, SNELLER, SNELLER LADEN ÉN GROTER BEREIK
Vier jaar na zijn marktintroductie gaat Porsches elektrische verkoopknaller onder het mes. Dit is de vernieuwde Porsche Taycan, compleet met een strak nieuw gezicht, een vernieuwde achterzijde en geladen met maximaal ruim 950 elektropaarden.
Met de Taycan vuurde Porsche zo'n vier jaar geleden zijn allereerste elektrische model op autoland af. De vierdeurs Porsche Taycan kreeg in 2021 gezelschap van de Porsche Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo, praktischer gevormde modellen waarmee de Taycan de Sport Turismo-variant van de Panamera achterna ging. Van de nieuwe Panamera komt geen Sport Turismo meer, maar de varianten van de Taycan die het midden houden tussen en hatchback en een stationwagon blijven gewoon bestaan. Samen met de vierdeurs Porsche Taycan zijn ze nu vernieuwd. De gefacelifte Porsche Taycan onderscheidt zich op zowel optisch als technisch vlak van de inmiddels een paar jaar oude versies.

De Porsche Taycan van voor de facelift.
Hoewel de technische wijzigingen minstens zo interessant zijn, trappen we af met het optische nieuws. De Porsche Taycan krijgt een vernieuwd front met daarin niet alleen nieuw bumperwerk, maar ook vernieuwde HD-matrix-ledkoplampen. Ze zijn iets platter en lopen nu naar het midden toe taps toe. Ook is de invulling van de koplampen gewijzigd. De verticale koelsleuf die vanuit de koplampen omlaag liep, moet het veld ruimen. De verticale opening is voortaan losgekoppeld van de kijkers en bevindt zich nu enkel in de bumper. Ook nieuw: de voorschermen. Die zijn minder afgerond dan die van het origineel. Niet alleen de voorzijde is aangescherpt, ook de achterlichtpartij is net even anders dan die van de Taycans die je al even kent. Dat geldt voor zowel de vierdeurs Taycan als voor de Turismo-varianten. Voor het eerst komt de Taycan ook beschikbaar met een verlicht Porsche-opschrift achterop.
Ook in het interieur zijn er nieuwigheden, al zijn die kleiner van aard. Zo hebben het instrumentenpaneel, het centrale scherm én het optionele scherm voor de bijrijder een nieuwe interface. De rijmodusschakelaar op het stuurwiel is voortaan standaard. Aanvullend daarop: Taycans met het optionele Sport Chrono-pakket en de Performance Plus-accu krijgen een 'push to pass'-knop in die schakelaar. Wie daarop drukt, profiteert afhankelijk van de motorversie 10 seconden lang van tot 95 pk extra vermogen. De keuzehendel links achter het stuurwiel waarmee je de cruisecontrol bedient, blijft behouden, al stuur je er voortaan ook bepaalde rijhulpsystemen mee aan. Meer nieuws: voortaan kun je op het centrale display en op het scherm voor de bijrijder ook video's streamen.

Porsche Taycan: vanbinnen op detailniveau fijngeslepen.
Meer vermogen, grotere actieradius, sneller laden
Ook op technisch vlak zijn er wijzigingen, al treedt Porsche vooralsnog niet in detail over de vermogens en andere specificaties van de vele motoruitvoeringen die er van de Taycan bestaan, al maakt Porsche wel melding van een nieuwe elektromotor voor op de achteras. De vierdeurs Taycan en de Cross Turismo waren er top heden in ieder geval als simpelweg Taycan, Taycan 4S, GTS, Turbo en Turbo S. De Taycan Cross Turismo bestond als Taycan 4, 4S, Turbo en Turbo S. Volgens Porsche is de eerder 326 pk (408 pk met overboost) sterke, simpelweg Taycan geheten motorversie 82 pk sterker dan voorheen. Hij zoemt voortaan in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h, 0,6 seconden rapper dan voorheen. De Taycan Turbo S – die voorheen tot 761 pk op de been bracht – is vanaf nu een bijna kolderieke 952 pk krachtig. Al in 2,4 seconden dendert de Taycan Turbo S vanuit stilstand naar de 100 km/h. Dat is bijna een halve seconde sneller dan eerder. Overigens lijkt Porsche nog te werken aan een nóg heftiger versie van de Taycan, die meer dan 1.000 pk mobiliseert.
Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn en carrosserievariant neemt ook het bereik van de Porsche Taycan toe. Volgens Porsche met tot wel 175 kilometer tot 678 kilometer. Die actieradius geldt dus niet voor elke motorversie van de Taycan. De Performance-accu Plus heeft nu een bruto capaciteit van 105 kWh in plaats van 93 kWh.

De vernieuwde Taycan-familie.
De Porsches Taycan zijn niet alleen sneller, maar kunnen ook sneller laden. Met uitzondering van de lager gepositioneerde motorversies konden de Taycans tot voor kort met maximaal 270 kW snelladen. Daar komt nu 50 kW bij en dat betekent dat je een leeg accupakket met maximaal 320 kW – bij een 800V-laadstation – vol kunt pompen met verse stroom. Daarbij moet de Taycan bij lagere temperaturen sneller kunnen laden, onder meer dankzij de komst van een nieuwe warmtepomp en verbeterd warmtebeheer. Verder moeten de Taycans efficiënter energie kunnen terugwinnen. De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen.
Meer technisch nieuws: de Porsche Taycan heeft nu standaard adaptieve luchtvering, ongeacht de gekozen motorversie. Het nieuwe Active Ride geheten onderstel is daarnaast optioneel leverbaar voor Taycans met vierwielaandrijving.
Uitrusting
De standaarduitrusting van de Taycans is ook verbeterd. Zo zijn zaken als sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmbare voorstoelen en Power Steering Plus voortaan standaard. Ondanks alle technische wijzigingen en de verbeterde uitrusting legt de vernieuwde Porsche Taycan tot wel vijftien kilo minder in de schaal dan voorheen,
Vanaf dit voorjaar staat de vernieuwde Porsche Taycan bij de dealers. De prijzen volgen. De Taycan heeft Porsche overigens bepaald geen windeieren gelegd. Sinds de introductie van het model in 2019 zijn er wereldwijd al bijna 150.000 exemplaren van verkocht. Alleen al in 2023 verlieten 40.629 exemplaren de fabriekspoorten in Stuttgart.
Bron: Autoweek











STERKER, SNELLER, SNELLER LADEN ÉN GROTER BEREIK
Vier jaar na zijn marktintroductie gaat Porsches elektrische verkoopknaller onder het mes. Dit is de vernieuwde Porsche Taycan, compleet met een strak nieuw gezicht, een vernieuwde achterzijde en geladen met maximaal ruim 950 elektropaarden.
Met de Taycan vuurde Porsche zo'n vier jaar geleden zijn allereerste elektrische model op autoland af. De vierdeurs Porsche Taycan kreeg in 2021 gezelschap van de Porsche Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo, praktischer gevormde modellen waarmee de Taycan de Sport Turismo-variant van de Panamera achterna ging. Van de nieuwe Panamera komt geen Sport Turismo meer, maar de varianten van de Taycan die het midden houden tussen en hatchback en een stationwagon blijven gewoon bestaan. Samen met de vierdeurs Porsche Taycan zijn ze nu vernieuwd. De gefacelifte Porsche Taycan onderscheidt zich op zowel optisch als technisch vlak van de inmiddels een paar jaar oude versies.

De Porsche Taycan van voor de facelift.
Hoewel de technische wijzigingen minstens zo interessant zijn, trappen we af met het optische nieuws. De Porsche Taycan krijgt een vernieuwd front met daarin niet alleen nieuw bumperwerk, maar ook vernieuwde HD-matrix-ledkoplampen. Ze zijn iets platter en lopen nu naar het midden toe taps toe. Ook is de invulling van de koplampen gewijzigd. De verticale koelsleuf die vanuit de koplampen omlaag liep, moet het veld ruimen. De verticale opening is voortaan losgekoppeld van de kijkers en bevindt zich nu enkel in de bumper. Ook nieuw: de voorschermen. Die zijn minder afgerond dan die van het origineel. Niet alleen de voorzijde is aangescherpt, ook de achterlichtpartij is net even anders dan die van de Taycans die je al even kent. Dat geldt voor zowel de vierdeurs Taycan als voor de Turismo-varianten. Voor het eerst komt de Taycan ook beschikbaar met een verlicht Porsche-opschrift achterop.
Ook in het interieur zijn er nieuwigheden, al zijn die kleiner van aard. Zo hebben het instrumentenpaneel, het centrale scherm én het optionele scherm voor de bijrijder een nieuwe interface. De rijmodusschakelaar op het stuurwiel is voortaan standaard. Aanvullend daarop: Taycans met het optionele Sport Chrono-pakket en de Performance Plus-accu krijgen een 'push to pass'-knop in die schakelaar. Wie daarop drukt, profiteert afhankelijk van de motorversie 10 seconden lang van tot 95 pk extra vermogen. De keuzehendel links achter het stuurwiel waarmee je de cruisecontrol bedient, blijft behouden, al stuur je er voortaan ook bepaalde rijhulpsystemen mee aan. Meer nieuws: voortaan kun je op het centrale display en op het scherm voor de bijrijder ook video's streamen.

Porsche Taycan: vanbinnen op detailniveau fijngeslepen.
Meer vermogen, grotere actieradius, sneller laden
Ook op technisch vlak zijn er wijzigingen, al treedt Porsche vooralsnog niet in detail over de vermogens en andere specificaties van de vele motoruitvoeringen die er van de Taycan bestaan, al maakt Porsche wel melding van een nieuwe elektromotor voor op de achteras. De vierdeurs Taycan en de Cross Turismo waren er top heden in ieder geval als simpelweg Taycan, Taycan 4S, GTS, Turbo en Turbo S. De Taycan Cross Turismo bestond als Taycan 4, 4S, Turbo en Turbo S. Volgens Porsche is de eerder 326 pk (408 pk met overboost) sterke, simpelweg Taycan geheten motorversie 82 pk sterker dan voorheen. Hij zoemt voortaan in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h, 0,6 seconden rapper dan voorheen. De Taycan Turbo S – die voorheen tot 761 pk op de been bracht – is vanaf nu een bijna kolderieke 952 pk krachtig. Al in 2,4 seconden dendert de Taycan Turbo S vanuit stilstand naar de 100 km/h. Dat is bijna een halve seconde sneller dan eerder. Overigens lijkt Porsche nog te werken aan een nóg heftiger versie van de Taycan, die meer dan 1.000 pk mobiliseert.
Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn en carrosserievariant neemt ook het bereik van de Porsche Taycan toe. Volgens Porsche met tot wel 175 kilometer tot 678 kilometer. Die actieradius geldt dus niet voor elke motorversie van de Taycan. De Performance-accu Plus heeft nu een bruto capaciteit van 105 kWh in plaats van 93 kWh.

De vernieuwde Taycan-familie.
De Porsches Taycan zijn niet alleen sneller, maar kunnen ook sneller laden. Met uitzondering van de lager gepositioneerde motorversies konden de Taycans tot voor kort met maximaal 270 kW snelladen. Daar komt nu 50 kW bij en dat betekent dat je een leeg accupakket met maximaal 320 kW – bij een 800V-laadstation – vol kunt pompen met verse stroom. Daarbij moet de Taycan bij lagere temperaturen sneller kunnen laden, onder meer dankzij de komst van een nieuwe warmtepomp en verbeterd warmtebeheer. Verder moeten de Taycans efficiënter energie kunnen terugwinnen. De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen.
Meer technisch nieuws: de Porsche Taycan heeft nu standaard adaptieve luchtvering, ongeacht de gekozen motorversie. Het nieuwe Active Ride geheten onderstel is daarnaast optioneel leverbaar voor Taycans met vierwielaandrijving.
Uitrusting
De standaarduitrusting van de Taycans is ook verbeterd. Zo zijn zaken als sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, verwarmbare voorstoelen en Power Steering Plus voortaan standaard. Ondanks alle technische wijzigingen en de verbeterde uitrusting legt de vernieuwde Porsche Taycan tot wel vijftien kilo minder in de schaal dan voorheen,
Vanaf dit voorjaar staat de vernieuwde Porsche Taycan bij de dealers. De prijzen volgen. De Taycan heeft Porsche overigens bepaald geen windeieren gelegd. Sinds de introductie van het model in 2019 zijn er wereldwijd al bijna 150.000 exemplaren van verkocht. Alleen al in 2023 verlieten 40.629 exemplaren de fabriekspoorten in Stuttgart.
Bron: Autoweek












Comment