Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
DE NIEUWE DODGE CHARGER: TOCH NIET ALTIJD ELEKTRISCH
DRIE- OF VIJFDEURS 'HATCHBACK', ALLERLEI AANDRIJFLIJNEN
De Dodge Charger is dood, lang leve de Dodge Charger! De onversneden 'muscle car' die de Amerikaan lange tijd was, wordt vervangen door een veel modernere Dodge Charger die zoals beloofd volledig elektrisch is. Maar niet altijd!
De Dodge Charger en Dodge Challenger zijn al jaren de laatste echte vertegenwoordigers van een autocategorie die onvermijdelijk gaat verdwijnen: de onversneden, rauwe, benzineslurpende, V8-aangedreven muscle car. Dat het merk juist deze modellen uiteindelijk door EV's vervangt, hangt al tijden in de lucht. de soep wordt echter net niet zo heet gegeten als-ie wordt opgediend, want er komen 'gewoon' weer versies met benzinemotoren. Moederbedrijf Stellantis kiest net als in Europa voor een tactiek waarbij het meerdere aandrijfvormen op één basis combineert, zij het op een iets ander niveau dan bij een Peugeot e-208. De nieuwe Dodge Charger is significant voor Stellantis, want dit is het eerste model op het STLA Large-platform.
Tot 670 pk, later meer
Het begint wel degelijk bij de elektrische versie. Die onderscheidt zich door de historisch verantwoorde naam 'Dodge Charger Daytona' en is er meteen in twee varianten: R/T en Scat Pack. De Daytona heeft twee elektromotoren die hem vierwielaandrijving en 550 Amerikaanse pk’s bezorgen. De Charger Daytona Scat Pack gaat nog een stap verder en schopt het tot 670 ‘hp’, goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een ‘quarter mile’ in 11,5 seconden. Niet genoeg? Geen nood: in de toekomst worden deze 400V-versies aangevuld met een nog veel snellere, van 800 volt voorziene ‘Banshee’-variant, die Chargers en Challengers van weleer op het gebied van acceleratie definitief naar het tweede plan moeten verwijzen. Daarnaast komen er enigszins bescheiden varianten. Alle modellen hebben vooralsnog een accupakket van 100,5 kWh. Erg zuinig lijkt de auto net als zijn voorgangers niet te zijn: de R/T komt met dit pakket 510 kilometer ver, de Scat Pack 418 kilometer. Dit is wel volgens de strengere Noord-Amerikaanse meetmethode. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 RWD heeft daar op papier een actieradius van 438 kilometer, terwijl Tesla in Europa 513 kilometer mag beloven. Dan het opladen, toch niet onbelangrijk voor een auto die ‘Charger’ heet. Dodge belooft dat hij aan de snellader in 27 minuten van 20 naar 80 procent kan opladen. Het merk zelf rept in persberichten niet over een maximaal laadvermogen, maar Car and Driver claimt dat dit op 183 kW ligt.
Vijfde deur
Noemden we nu de Charger én de Challenger? Jawel, want de nieuwe Dodge Charger vervangt beide modellen. De tweedeurs Challenger is sinds 2008 een brute retro-coupé, terwijl de Charger een sedan is die optisch louter een stoere uitstraling deelt met de Challenger. Nu wordt het simpelweg één model, maar dan met of zonder achterdeuren. Beide varianten ruilen hun korte sedan-klep in voor een vijfde deur, zodat je ook bij de Ikea geen modderfiguur meer slaat met je gespierde Dodge. Het interieur oogt een stuk moderner dan dat van de huidige Chargers en Challengers, maar slaat niet door in digitalisering. We zien een vrij traditionele indeling en een ogenschijnlijk behoorlijk traditionele automaatpook, maar eveneens een groot touchscreen.
De Dodge Charger is er nu als vier- en tweedeurs en vervangt zowel de Challenger als de Charger.
Aan de buitenkant lijkt de nieuwe Charger als twee druppels water op de Dodge Charger Daytona SRT Concept uit 2022. Laat je trouwens niet in de luren leggen door dat logo en de wetenschap dat Mitsubishi en Dodge ooit heel wat modellen deelden: met het Japanse merk heeft deze auto uiteraard niets te maken. Dit is het nieuwe Dodge-logo, dat sinds 2022 voor het eerst sinds de jaren zestig weer wordt gebruikt. Het logo staat voor- en achteraan in een rechthoekige lichtbalk en lijkt voorop te ‘zweven’ in een open omgeving. Dat komt door de R-Wing, een soort geïntegreerde spoiler in de neus van de elektrische variant. Die laat lucht door en zou zo bijdragen aan een betere stroomlijn, in een EV die de ruimte onder de motorkap immers toch niet nodig heeft. Evengoed gaat er een frunk schuil onder die kap, die met 42 liter nog best een bruikbaar formaat heeft.
Hurricane-motoren
Benzinemodellen hebben zo’n ‘R-Wing’ niet, waarbij je in dit geval mag rekenen op een traditionele grille en een normale, afgesloten motorkap. Naar een V8 kunnen we fluiten, maar de nieuwe, 3.0, twin-turbo zescilinder-in-lijn ‘Hurricane’-motoren zijn evenmin voor de poes. De benzinegestookte Chargers heten ‘Sixpack’ en ook hier zijn er twee varianten. De Dodge Charger Sixpack S.O (Standard Output’) levert 420 Amerikaanse paarden, de Sixpack H.O. (High Output) komt tot 550 pk.
Dodge zet een grote, gewaagde stap door juist deze auto’s als EV te gaan voeren. Vermoedelijk zijn er weinig autogerelateerde subculturen zo anti-EV als die van de Amerikaanse Muscle-Car-rijders, en wordt de gemiddelde Challenger-rijder nog liever vegetariër dan EV-bestuurder. Maar ook Dodge moet om, en met die zescilinders is er in ieder geval een ‘escape’.
Als pleister op de wonde maken de elektrische modellen geluid, al lijkt dat nepgeluid vooral erg nep. Het haalt het sowieso niet bij het geluid van de oude Hemi.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De Amerikaanse muscle car laat zich verleiden tot elektrokracht, want de nieuwe Dodge Charger Daytona ruilt zijn V8 voor een elektrisch aandrijfgeheel. Bovendien is Stellantis van plan deze EV ook in Europa aan de man te brengen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Stellantis confirmed that all versions of the new Charger, including sedan and coupe models with BEV and ICE powertrains, will be available in both regions
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Zin in een EV die je buurman niet heeft? Wacht dan heel even voor je een Ford Mustang Mach-E bestelt, want die krijgt er straks een concurrent bij… Of toch ongeveer, want Dodge heeft verklapt dat zijn Charger straks naar Europa komt en dat is zélfs in elektrische vorm een echte musclecar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment