DIT IS DE NIEUWE PEUGEOT E-5008: LEKKER ZICHZELF, MAAR DAN ELEKTRISCH
660 KILOMETER ELEKTRISCH MET ZEVEN PERSONEN
Terwijl Volkswagen de Tiguan Allspace vervangt door een apart model en de Koreaanse merken hun zevenzits-SUV's allang als separaat model voeren, houdt Peugeot vast aan de stevige band tussen de 3008 en de 5008. De nieuwe Peugeot e-5008 is dus voor alles het grotere, ruimere broertje van de e-3008, maar daarmee is er ook een heleboel nieuws te melden.
De Peugeot 5008 bestaat sinds 2009 en was aanvankelijk een rasechte midi-MPV. Je zou kunnen zeggen dat Peugeot wat te laat op dat feestje arriveerde, want in 2009 was de MPV-koek allang verdeeld over de Scénics, Zafira’s en Tourans van deze wereld. Peugeot besloot het met de komst van de tweede 5008 dan ook over een andere boeg te gooien. Sinds 2016 is de 5008 een langere, ruimere versie van de 3008 met een lange wielbasis en zeven zitplaatsen, en in die vorm weten kopers dit model ineens wel op grote schaal te vinden.
Niet zo gek dus, dat Peugeot bij de derde generatie van de 5008 vasthoudt aan het recept van de voorganger. De nieuwe Peugeot e-5008, zoals de elektrische versie heet, is dus ‘gewoon’ het grote broertje van de e-3008, zoals die vorig jaar werd gelanceerd. Dat het optische verschil tussen de twee modellen toch groter is dan voorheen, zegt meer over de 3008 dan over de 5008. De kleinere van de twee heeft met ingang van de nieuwe generatie namelijk een vlakkere achterruit gekregen, terwijl de 5008 vasthoudt aan zijn praktische, vierkante vorm. Net als voorheen is ook de wielbasis flink groter dan bij de 3008. Ook ten opzichte van de uitgaande 5008 groeit de nieuwkomer flink, zie daarvoor ook onderstaande tabel.
Buitenmaten in millimeters:
Zeven zitplaatsen, maar dan anders
Natuurlijk heeft ook de nieuwe 5008 zeven zitplaatsen, want dat is immers de grootste meerwaarde van dit model. De vijf stoelen achterin zijn als vanouds individueel neerklapbaar, maar toch ziet rij twee er anders uit dan voorheen. In plaats van drie identieke, separaat verstelbare stoelen kiest Peugeot nu voor een in drie delen neerklapbare achterbank. Die bank is in twee ongelijke delen verschuifbaar en de middelste plek is wat kleiner dan de buitenste twee. De achterstoelen zijn niet langer uitneembaar en dat betekent dat het maximale laadvolume in totaal iets afneemt. Anderzijds: met neergeklapte stoelen – toch veel handiger – is de nieuwe 5008 wel degelijk ruimer dan zijn voorganger, en heeft hij nog een mooi vlakke laadvloer ook. Achter de voorstoelen gaat maximaal 1.815 liter, met vijf personen aan boord kan er nog 748 liter mee en zijn alle stoelen in gebruik, dan blijft er nog 259 liter over. Het lijkt er bovendien op dat Peugeot goed heeft nagedacht over de indeling van het achtercompartiment. Zo kan de rolhoes over de bagageruimte ook met zeven zitplaatsen nog gewoon worden gemonteerd en is er optioneel een soort lade beschikbaar, die de 80 liter ónder rij 3 makkelijk bereikbaar maakt.
Elektrisch of mild-hybrid
De aandrijflijnen van de 5008 kennen we van de 3008, al is de zevenzits 5008 er (voorlopig?) niet als plug-in. Wel is er een mild-hybride aandrijflijn beschikbaar, de 136 pk sterke 1,2-liter driecilinder die vorig jaar op de valreep in het uitgaande model werd gepresenteerd. De elektrische Peugeot e-5008 is er in drie varianten. De Peugeot e-5008 Electric 210 heeft één voorin geplaatste elektromotor met permanente magneet en 213 pk, gecombineerd met een netto accucapaciteit van 73 kWh. De e-5008 Electric 320 heeft datzelfde accupakket, maar dan met twee motoren en 322 pk. Qua verbruik maakt het kennelijk weinig uit, want voor beide versies geeft Peugeot zo’n 500 kilometer rijbereik op.
Officiële verbruikscijfers zijn er trouwens nog niet, ook niet voor de derde variant. Dat is de e-5008 Electric 230 Long Range, waarbij dat ‘long’ net zo goed op de forse longinhoud van de accu zou kunnen slaan. Deze variant heeft netto maar liefst 98 kWh aan boord. In de 3008 levert dat 700 kilometer rijbereik op, hier nog altijd 660 km. De voorin geplaatste elektromotor levert 231 pk. Dat is trouwens niet overdreven veel, want als EV weegt een 5008 zelfs met de kleinere accu al dik 2.200 kg. De benzineversie is met 1.705 kg iets lichter, maar is evengoed veel zwaarder dan zijn slechts 1.400 kg wegende voorganger. Snelladen gaat in alle elektrische gevallen met maximaal 160 kW, wat volgens Peugeot betekent dat ‘van 20 naar 80 procent’ ongeveer 30 minuten in beslag neemt. Een warmtepomp is optioneel, vehicle-to-load-functionaliteit is ook beschikbaar.
Uiteraard kennen we ook het interieur van de nieuwe 3008, maar dat is alleen maar goed nieuws voor de nieuwkomer. De nieuwste versie van Peugeots i-cockpit-leefomgeving ziet er gelikt uit, op de foto’s én in het echt. De ietwat gebogen schermcombinatie oogt modern en biedt onderdak aan een informatiescherm en een touchscreen, terwijl lager op het dashboard nog configureerbare snelkoppelingen te vinden zijn. Het kleine stuurwiel is altijd verwarmbaar in de 5008. Wie het zelf ter hand wil nemen, moet nog even geduld hebben: de nieuwe Peugeot 5008 komt in de herfst op de markt.
Bron: Autoweek










660 KILOMETER ELEKTRISCH MET ZEVEN PERSONEN
Terwijl Volkswagen de Tiguan Allspace vervangt door een apart model en de Koreaanse merken hun zevenzits-SUV's allang als separaat model voeren, houdt Peugeot vast aan de stevige band tussen de 3008 en de 5008. De nieuwe Peugeot e-5008 is dus voor alles het grotere, ruimere broertje van de e-3008, maar daarmee is er ook een heleboel nieuws te melden.
De Peugeot 5008 bestaat sinds 2009 en was aanvankelijk een rasechte midi-MPV. Je zou kunnen zeggen dat Peugeot wat te laat op dat feestje arriveerde, want in 2009 was de MPV-koek allang verdeeld over de Scénics, Zafira’s en Tourans van deze wereld. Peugeot besloot het met de komst van de tweede 5008 dan ook over een andere boeg te gooien. Sinds 2016 is de 5008 een langere, ruimere versie van de 3008 met een lange wielbasis en zeven zitplaatsen, en in die vorm weten kopers dit model ineens wel op grote schaal te vinden.
Niet zo gek dus, dat Peugeot bij de derde generatie van de 5008 vasthoudt aan het recept van de voorganger. De nieuwe Peugeot e-5008, zoals de elektrische versie heet, is dus ‘gewoon’ het grote broertje van de e-3008, zoals die vorig jaar werd gelanceerd. Dat het optische verschil tussen de twee modellen toch groter is dan voorheen, zegt meer over de 3008 dan over de 5008. De kleinere van de twee heeft met ingang van de nieuwe generatie namelijk een vlakkere achterruit gekregen, terwijl de 5008 vasthoudt aan zijn praktische, vierkante vorm. Net als voorheen is ook de wielbasis flink groter dan bij de 3008. Ook ten opzichte van de uitgaande 5008 groeit de nieuwkomer flink, zie daarvoor ook onderstaande tabel.
Buitenmaten in millimeters:
Nieuwe e-3008 |
Nieuwe e-5008 |
Huidige 5008 | |
Lengte | 4.542 | 4.791 | 4.641 |
Breedte | 1.895 | 1.895 | 1.844 |
Hoogte | 1.641 | 1.694 | 1.640 |
Wielbasis | 2.739 | 2.901 | 2.840 |
Zeven zitplaatsen, maar dan anders
Natuurlijk heeft ook de nieuwe 5008 zeven zitplaatsen, want dat is immers de grootste meerwaarde van dit model. De vijf stoelen achterin zijn als vanouds individueel neerklapbaar, maar toch ziet rij twee er anders uit dan voorheen. In plaats van drie identieke, separaat verstelbare stoelen kiest Peugeot nu voor een in drie delen neerklapbare achterbank. Die bank is in twee ongelijke delen verschuifbaar en de middelste plek is wat kleiner dan de buitenste twee. De achterstoelen zijn niet langer uitneembaar en dat betekent dat het maximale laadvolume in totaal iets afneemt. Anderzijds: met neergeklapte stoelen – toch veel handiger – is de nieuwe 5008 wel degelijk ruimer dan zijn voorganger, en heeft hij nog een mooi vlakke laadvloer ook. Achter de voorstoelen gaat maximaal 1.815 liter, met vijf personen aan boord kan er nog 748 liter mee en zijn alle stoelen in gebruik, dan blijft er nog 259 liter over. Het lijkt er bovendien op dat Peugeot goed heeft nagedacht over de indeling van het achtercompartiment. Zo kan de rolhoes over de bagageruimte ook met zeven zitplaatsen nog gewoon worden gemonteerd en is er optioneel een soort lade beschikbaar, die de 80 liter ónder rij 3 makkelijk bereikbaar maakt.
Elektrisch of mild-hybrid
De aandrijflijnen van de 5008 kennen we van de 3008, al is de zevenzits 5008 er (voorlopig?) niet als plug-in. Wel is er een mild-hybride aandrijflijn beschikbaar, de 136 pk sterke 1,2-liter driecilinder die vorig jaar op de valreep in het uitgaande model werd gepresenteerd. De elektrische Peugeot e-5008 is er in drie varianten. De Peugeot e-5008 Electric 210 heeft één voorin geplaatste elektromotor met permanente magneet en 213 pk, gecombineerd met een netto accucapaciteit van 73 kWh. De e-5008 Electric 320 heeft datzelfde accupakket, maar dan met twee motoren en 322 pk. Qua verbruik maakt het kennelijk weinig uit, want voor beide versies geeft Peugeot zo’n 500 kilometer rijbereik op.
Officiële verbruikscijfers zijn er trouwens nog niet, ook niet voor de derde variant. Dat is de e-5008 Electric 230 Long Range, waarbij dat ‘long’ net zo goed op de forse longinhoud van de accu zou kunnen slaan. Deze variant heeft netto maar liefst 98 kWh aan boord. In de 3008 levert dat 700 kilometer rijbereik op, hier nog altijd 660 km. De voorin geplaatste elektromotor levert 231 pk. Dat is trouwens niet overdreven veel, want als EV weegt een 5008 zelfs met de kleinere accu al dik 2.200 kg. De benzineversie is met 1.705 kg iets lichter, maar is evengoed veel zwaarder dan zijn slechts 1.400 kg wegende voorganger. Snelladen gaat in alle elektrische gevallen met maximaal 160 kW, wat volgens Peugeot betekent dat ‘van 20 naar 80 procent’ ongeveer 30 minuten in beslag neemt. Een warmtepomp is optioneel, vehicle-to-load-functionaliteit is ook beschikbaar.
Uiteraard kennen we ook het interieur van de nieuwe 3008, maar dat is alleen maar goed nieuws voor de nieuwkomer. De nieuwste versie van Peugeots i-cockpit-leefomgeving ziet er gelikt uit, op de foto’s én in het echt. De ietwat gebogen schermcombinatie oogt modern en biedt onderdak aan een informatiescherm en een touchscreen, terwijl lager op het dashboard nog configureerbare snelkoppelingen te vinden zijn. Het kleine stuurwiel is altijd verwarmbaar in de 5008. Wie het zelf ter hand wil nemen, moet nog even geduld hebben: de nieuwe Peugeot 5008 komt in de herfst op de markt.
Bron: Autoweek











Comment