DIT IS DE GRONDIG VERNIEUWDE NISSAN QASHQAI
SUCCESVERLENGER
Als er één model is waar Nissan de laatste kleine twintig jaar goed mee scoort, dan is het wel de Qashqai. Niet verrassend dus dat Nissan er veel aan gelegen is zijn succesnummer fris en fruitig te houden. Vandaag maken we dan ook kennis met de behoorlijk vernieuwde Nissan Qashqai.
De Nissan Qashqai is een regelrecht verkoopsucces. De SUV waarmee Nissan het aandurfde om zowel de Almera als Primera te vervangen scoort sinds de komst van de eerste generatie in 2006 al hoog in de jaarlijkse verkoopstatistieken en is er ook nu niet uit weg te slaan. De huidige derde generatie Nissan Qashqai werd in 2021 gepresenteerd en is nu zo'n drie jaar oud. Tijd dus voor een facelift. En die is opvallend ingrijpend, vooral aan de voorzijde.
De laatste jaren is het aantal automodellen met aan de voorzijde over twee lagen uitgesmeerde verlichting aan de voorzijde in bijna onbeschrijfbaar tempo gegroeid. Met de huidige generatie Qashqai die drie jaar geleden werd gepresenteerd, ging Nissan niet volledig met die trend mee. Ja, de verlichting was opgesplitst, maar de twee delen waren nog wél met elkaar verboden. Met de vernieuwde Nissan Qashqai doen de Japanners wél mee met de verlichtingstrend die al jaren gaande is. De koplampen en led-dagrijverlichting zijn nu van elkaar gescheiden door een dunne strook van de in carrosseriekleur uitgevoerde bumper. Opvallend daarbij is dat de twee verlichtingselementen naar buiten toe verder van elkaar af komen staan. Ook dát is iets dat het Grote Handboek Autoverlichting anno 2024 lijkt voor te schrijven. Overigens nemen in de onderste lichtunit ook een reeks dagrij-ledjes waar.
Meer nieuws aan het Qashqai-front? Zeker. Kijk maar eens naar de grille: die is compleet nieuw. Nissan sloopt al jaren geleidelijk de V-Motion-grille die het merk lang kenmerkte uit zijn auto's en ook de Qashqai moet eraan geloven. Hoewel de daadwerkelijke grille nog altijd tussen de koplampen zit en naar beneden toe taps toeloopt, heeft Nissan het rooster optisch enorm verbreed door het middels grille-achtige maar dichte panelen door te trekken tot onder de koplampen. Het patroon van deze nieuwe delen vinden we terug in de led-dagrijverlichtingselementen die in de onderste lichtunits zitten. Leuk weetje: die chroomkleurige komma's zijn volgens Nissan geïnspireerd op Japanse harnassen uit lang vervlogen tijden. Jawel. Uiteraard speelt alles zich af in het grote kunststof geheel van de voorbumper, het is dus niet verrassend dat die ook volledig anders van vorm is, al zijn de optische wijzigingen onderin minder groot dan erboven.
Zo heftig als de voorzijde van de Nissan Qashqai is gewijzigd, zo subtiel is de bilpartij vernieuwd. We nemen hier een nieuwe achterbumper waar, al zit het grootste nieuws hoger. De achterlichten hebben een nieuwe en ook uit kommaatjes opgebouwde lichtsignatuur en kleurloze beglazing gekregen, maar aan de vorm van de units zelf is niet gesleuteld. Nissan brengt verder nieuwe kleuren, nieuwe wielen én een nieuwe uitvoering naar de Qashqai: de N-Design. De N-Design-uitvoering heeft onder meer in carrosseriekleur uitgevoerde wielkastranden en staat op tot 20-inch groot lichtmetaal. 20-inch!
Interieur Nissan Qashqai
Ook ín de Qashqai hanteert Nissan het penseel der vernieuwing. Zij het subtiel. Hoger gepositioneerde uitvoeringen hebben voortaan alcantara op het dashboard, op de deurpanelen, op de middenarsteun en zelfs op delen van de middenconsole. Ook introduceert Nissan nieuwe stoelbekleding en stiksels. De Qashqai N-Design heeft met zwart gewatteerd leer beklede stoelen met alcantara inzetstukken. Ook nieuw is de led-sfeerverlichting die vanaf de N-Connecta-smaak standaard is.
Interessanter wellicht: de vernieuwde Nissan Qashqai is de eerste Nissan in Europa met ingebouwde apps van Google. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps. Ook draait de Google Play-store op het infotainmentsysteem én kun je via Google Assistant tegen de Qashqai babbelen.
Nissan zegt onder meer de Around View Monitor grondig te hebben verbeterd. Het bestaat uit vier camera's die de boel rond de auto nauwkeurig in de gaten houden. Het kan nu 'in 3D' een beeld geven van wat zich rond de auto afspeelt én het kan virtueel 'door de motorkap' heen kijken zodat de bestuurder de stand van de wielen kan zien. Handig bij precisieparkeren. Verder kun je parkeerplekken in de software van de Qashqai opslaan. De auto herinnert zich precies te plek én stand van de vorige keren en is in staat zich op exact dezelfde wijze in het opgeslagen vak te parkeren. Nieuw voor het digitale instrumentarium is een modus waarin slechts de hoogstnoodzakelijke informatie wordt weergegeven. Nissan zegt dat het verder het complete pakket passieve en actieve veiligheidssystemen van de Qashqai heeft fijngeslepen.
Aandrijflijnen
Net als voorheen is de Nissan Qashqai er weer met een mild-hybride aandrijfijn én als e-Power. Die laatste is altijd elektrisch aangedreven, maar is géén EV. De Nissan Qashqai e-Power heeft namelijk een driecilinder benzinemotor aan boord die het kleine accupakket waar de opnieuw 190 pk sterke elektromotor zijn levenslust uit put aanvult.
Prijzen van de vernieuwde Nissan Qashqai zijn er nog niet.
Bron: Autoweek









SUCCESVERLENGER
Als er één model is waar Nissan de laatste kleine twintig jaar goed mee scoort, dan is het wel de Qashqai. Niet verrassend dus dat Nissan er veel aan gelegen is zijn succesnummer fris en fruitig te houden. Vandaag maken we dan ook kennis met de behoorlijk vernieuwde Nissan Qashqai.
De Nissan Qashqai is een regelrecht verkoopsucces. De SUV waarmee Nissan het aandurfde om zowel de Almera als Primera te vervangen scoort sinds de komst van de eerste generatie in 2006 al hoog in de jaarlijkse verkoopstatistieken en is er ook nu niet uit weg te slaan. De huidige derde generatie Nissan Qashqai werd in 2021 gepresenteerd en is nu zo'n drie jaar oud. Tijd dus voor een facelift. En die is opvallend ingrijpend, vooral aan de voorzijde.
De laatste jaren is het aantal automodellen met aan de voorzijde over twee lagen uitgesmeerde verlichting aan de voorzijde in bijna onbeschrijfbaar tempo gegroeid. Met de huidige generatie Qashqai die drie jaar geleden werd gepresenteerd, ging Nissan niet volledig met die trend mee. Ja, de verlichting was opgesplitst, maar de twee delen waren nog wél met elkaar verboden. Met de vernieuwde Nissan Qashqai doen de Japanners wél mee met de verlichtingstrend die al jaren gaande is. De koplampen en led-dagrijverlichting zijn nu van elkaar gescheiden door een dunne strook van de in carrosseriekleur uitgevoerde bumper. Opvallend daarbij is dat de twee verlichtingselementen naar buiten toe verder van elkaar af komen staan. Ook dát is iets dat het Grote Handboek Autoverlichting anno 2024 lijkt voor te schrijven. Overigens nemen in de onderste lichtunit ook een reeks dagrij-ledjes waar.
Meer nieuws aan het Qashqai-front? Zeker. Kijk maar eens naar de grille: die is compleet nieuw. Nissan sloopt al jaren geleidelijk de V-Motion-grille die het merk lang kenmerkte uit zijn auto's en ook de Qashqai moet eraan geloven. Hoewel de daadwerkelijke grille nog altijd tussen de koplampen zit en naar beneden toe taps toeloopt, heeft Nissan het rooster optisch enorm verbreed door het middels grille-achtige maar dichte panelen door te trekken tot onder de koplampen. Het patroon van deze nieuwe delen vinden we terug in de led-dagrijverlichtingselementen die in de onderste lichtunits zitten. Leuk weetje: die chroomkleurige komma's zijn volgens Nissan geïnspireerd op Japanse harnassen uit lang vervlogen tijden. Jawel. Uiteraard speelt alles zich af in het grote kunststof geheel van de voorbumper, het is dus niet verrassend dat die ook volledig anders van vorm is, al zijn de optische wijzigingen onderin minder groot dan erboven.
Zo heftig als de voorzijde van de Nissan Qashqai is gewijzigd, zo subtiel is de bilpartij vernieuwd. We nemen hier een nieuwe achterbumper waar, al zit het grootste nieuws hoger. De achterlichten hebben een nieuwe en ook uit kommaatjes opgebouwde lichtsignatuur en kleurloze beglazing gekregen, maar aan de vorm van de units zelf is niet gesleuteld. Nissan brengt verder nieuwe kleuren, nieuwe wielen én een nieuwe uitvoering naar de Qashqai: de N-Design. De N-Design-uitvoering heeft onder meer in carrosseriekleur uitgevoerde wielkastranden en staat op tot 20-inch groot lichtmetaal. 20-inch!
Interieur Nissan Qashqai
Ook ín de Qashqai hanteert Nissan het penseel der vernieuwing. Zij het subtiel. Hoger gepositioneerde uitvoeringen hebben voortaan alcantara op het dashboard, op de deurpanelen, op de middenarsteun en zelfs op delen van de middenconsole. Ook introduceert Nissan nieuwe stoelbekleding en stiksels. De Qashqai N-Design heeft met zwart gewatteerd leer beklede stoelen met alcantara inzetstukken. Ook nieuw is de led-sfeerverlichting die vanaf de N-Connecta-smaak standaard is.
Interessanter wellicht: de vernieuwde Nissan Qashqai is de eerste Nissan in Europa met ingebouwde apps van Google. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps. Ook draait de Google Play-store op het infotainmentsysteem én kun je via Google Assistant tegen de Qashqai babbelen.
Nissan zegt onder meer de Around View Monitor grondig te hebben verbeterd. Het bestaat uit vier camera's die de boel rond de auto nauwkeurig in de gaten houden. Het kan nu 'in 3D' een beeld geven van wat zich rond de auto afspeelt én het kan virtueel 'door de motorkap' heen kijken zodat de bestuurder de stand van de wielen kan zien. Handig bij precisieparkeren. Verder kun je parkeerplekken in de software van de Qashqai opslaan. De auto herinnert zich precies te plek én stand van de vorige keren en is in staat zich op exact dezelfde wijze in het opgeslagen vak te parkeren. Nieuw voor het digitale instrumentarium is een modus waarin slechts de hoogstnoodzakelijke informatie wordt weergegeven. Nissan zegt dat het verder het complete pakket passieve en actieve veiligheidssystemen van de Qashqai heeft fijngeslepen.
Aandrijflijnen
Net als voorheen is de Nissan Qashqai er weer met een mild-hybride aandrijfijn én als e-Power. Die laatste is altijd elektrisch aangedreven, maar is géén EV. De Nissan Qashqai e-Power heeft namelijk een driecilinder benzinemotor aan boord die het kleine accupakket waar de opnieuw 190 pk sterke elektromotor zijn levenslust uit put aanvult.
Prijzen van de vernieuwde Nissan Qashqai zijn er nog niet.
Bron: Autoweek









Comment