ELEKTRISCHE CITROËN Ë-C3 AIRCROSS: RUIM, VOORDELIG ÉN ALS ZEVENZITTER
SLIMME ZET
Citroën gaat vol in de EV-aanval. Na de met een gunstige prijsstelling in de markt gezette ë-C3 komt het nu met de fonkelnieuwe ë-C3 Aircross. Die Citroën ë-C3 Aircross vertaalt het concept van zijn kleine broer naar een hoger segment: dat van de elektrische cross-over. De Citroën ë-C3 Aircross is ruim, biedt plaats aan tot zeven inzittenden en belooft net als de ë-C3 een interessante prijsstelling te krijgen.
Highlights Citroën ë-C3 Aircross
Stellantis trapt het EV-pedaal tot op de bodem in. Dat doet het overigens al een poos. De afgelopen jaren bracht het het ene na het andere elektrische model uit. Vaak waren dat compacte hatchbacks of compacte cross-overs op e-CMP-basis. Denk aan de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008, maar ook de rasechte compacte middenklassers werden niet vergeten. Zo kregen de Opel Astra, de Peugeot 308 en DS 4 volledig elektrische versies. Die zogenoemde C-segmenters staan op hun beurt op een gemoderniseerde variant van het EMP2-platform dat al even meedraait. Met de fonkelnieuwe Peugeot 3008 en 5008 brengt Stellantis ook de vooral voor elektrische modellen ontwikkelde - maar voor verbrandingsmotoren geschikte - STLA-platformfamilie naar Europa. Maar er is meer. Veel meer. Ook aan de onderzijde van de al uitgebreide EV-familie heeft Stellantis plek voor uitbreiding gevonden. Zo introduceerde het onder de Citroën ë-C3 het Smart Car Platform. Dat is eenvoudiger van opzet dan de (e-)CMP-hardware en dat betekent dat modellen die op die basis staan prijstechnisch net iets interessanter in de markt kunnen worden gezet. Ook deze splinternieuwe Citroën ë-C3 Aircross maakt van die techniek gebruik, en dat is veelbelovend.
De C3 Aircross zoals die al in onder meer India en Brazilië te koop is.
Europees voortborduren
De Citroën ë-C3 Aircross is voor Europa tot op het kleinste moertje nieuw, maar elders in de wereld is een hevig aan deze auto gelieerde Citroën al even te koop. Zo vuurde Citroën niet alleen de C3 en ë-C3 al op onder meer Brazilië en India af ruim voordat ze in aangepaste vorm naar Europa gehaald werden, ook de Citroën C3 Aircross bestaat daar al even. Sinds medio 2023, om precies te zijn. Nog niet als EV, overigens. De elektrische ë-C3 Aircross die Citroën nu voor de Europese en dus ook Nederlandse markt presenteert, is op zijn beurt een voor onze markt aangepaste versie van die 'exotische' cross-over. Opvallend genoeg kreeg Citroën niet de primeur om de SUV in Europa te lanceren. Onlangs maakten we al kennis met de splinternieuwe Opel Frontera en dat is feitelijk een C3 Aircross met designkenmerken van Opel.
De Citroën ë-C3 Aircross voor Europa.
Ruimtelijk giswerk
Veel technische specificaties deelt Citroën nog niet. Althans: het merk zegt enkel dat de cross-over 4,39 meter lang is. Nog iets langer dus dan de genoemde en al in groeimarkten geleverde C3 Aircross. Opvallend: de Opel Frontera is volgens Opel 'ruim 4,3' meter lang. Dat is toch echt iets anders dan 4,39 meter. Dat lengteverschil is wellicht te verklaren door het afwijkende bumperwerk. Terug naar de Citroën. De nieuwe ë-C3 Aircross is 24 centimeter langer dan de cross-over die je nu nog als C3 Aircross in de Nederlandse showrooms aantreft. De nieuwe Citroën ë-C3 Aircross is daarbij zo'n vier centimeter breder en drie centimeter hoger dan die inmiddels zo'n zeven jaar oude cross-over. Die oude C3 Aircross mag net als de oude C3 met de toevoeging Origin nog even naast zijn opvolger bestaan.
Die extra centimeters leveren de cross-over ongetwijfeld heel wat interieurruimte op. Hoe groot de laadruimte is? Dat meldt Citroën evenmin. Opel geeft voor de technisch identieke Frontera een bagageruimte van 460 tot - met de achterbanken plat - 1.600 liter op. Een invuloefening dus. Hoewel de Citroën ë-C3 Aircross wat formaat betreft in de buurt komt bij de C4, staat de auto er in de Citroën-hiërarchie een stap onder, hoewel hij ten opzichte van die C4 een enorme troefkaart in handen heeft. In tegenstelling tot de C4 en de oude C3 Aircross biedt de nieuwe Citroën ë-C3 Aircross immers plaats aan drie zitrijen. Inderdaad: het is een zevenzitter!
Citroën ë-C3 Aircross
Meer SUV
Met zijn relatief hoge neus en ver naar achteren doorlopende daklijn ziet de nieuwe ë-C3 Aircross er meer dan zijn oude naamgenoot uit als een SUV. Doordat de ë-C3 Aircross zijn basis gewoon deelt met een 'lage' hatchback en voorwielaandrijving heeft, is het een regelrechte cross-over. Net als de Europese ë-C3/C3 een totaal andere snuit heeft dan het voor groeimarkten bestemde model, heeft de Europese Citroën ë-C3 Aircross een heel ander gezicht dan zijn exotische naamgenoot. Niet geheel verrassend lijkt de ë-C3 Aircross van voren behoorlijk op 'onze' ë-C3/C3. Hij heeft vergelijkbare koplampen en een nagenoeg identiek semi-dicht front.
De vormgeving van de achterzijde is eveneens vergelijkbaar met die van de kleinere ë-C3/C3. Ook hier dus door een geribbelde kunststof strip met elkaar verbonden achterlichten met uit een drie elementen opgebouwde C-vormige lichtsignatuur. De vorm van de achterlichten is bij de nieuwe ë-C3 Aircross echter óók C-vormig, in tegenstelling tot bij de kleinere ë-C3/C3. Onder aan de achterklep is in flinke letters de modelnaam af te lezen. Verder is de Citroën ë-C3 Aircross aan de voor- en achterzijde duidelijk anders dan de verwante Opel Frontera. Beeldmateriaal van het interieur geeft Citroën nog niet vrij. Aandrijflijnen
We hebben het steeds over de Citroën ë-C3 Aircross, maar we zouden hem ook de nieuwe C3 Aircross kunnen noemen. Zonder ë-tje dus. Er verschijnen eveneens conventionele varianten zonder stekker, al missen die de elektrificatieboot niet volledig. Naast motoren zonder elektrificatiehulp komen er ook 48v mild-hybride benzinemotoren. Stellantis heeft in ieder geval zowel 100 pk als 136 pk krachtige mild-hybride 1.2's op de planken liggen. Kijk dus niet gek op als die hun weg naar de C3 Aircross vinden.
We tasten eveneens in het duister over de elektrische versies. Het is niet ondenkbaar dat Citroën de 113-pk elektromotor en de 44-kWh accu van de krachtigste ë-C3 in de meest bescheiden variant van de ë-C3 Aircross hangt. Verder denken we aan de 136-pk of zelfs 156-pk elektromotoren en de 50 kWh-accu's van de Opel Mokka en Peugeot 2008. Feit is dat de relatief goedkope basis van Citroëns nieuwe praktische cross-over doet vermoeden dat hij relatief gunstig in de markt kan worden gezet. Een stap onder de C4 dus.
In de zomer vult Citroën alle open plekken in. Dan beleeft de nieuwe ë-C3 Aircross zijn publieksdebuut. 0 seconds of 30 secondsVolume 90%
Bron: Autoweek
SLIMME ZET
Citroën gaat vol in de EV-aanval. Na de met een gunstige prijsstelling in de markt gezette ë-C3 komt het nu met de fonkelnieuwe ë-C3 Aircross. Die Citroën ë-C3 Aircross vertaalt het concept van zijn kleine broer naar een hoger segment: dat van de elektrische cross-over. De Citroën ë-C3 Aircross is ruim, biedt plaats aan tot zeven inzittenden en belooft net als de ë-C3 een interessante prijsstelling te krijgen.
Highlights Citroën ë-C3 Aircross
- Komt als elektrische ë-C3 Aircross ...
- ... Maar ook als C3 Aircross met (mild-hybride) benzinemotoren
- Groot én als zevenzitter
- Gunstige prijsstelling
Stellantis trapt het EV-pedaal tot op de bodem in. Dat doet het overigens al een poos. De afgelopen jaren bracht het het ene na het andere elektrische model uit. Vaak waren dat compacte hatchbacks of compacte cross-overs op e-CMP-basis. Denk aan de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008, maar ook de rasechte compacte middenklassers werden niet vergeten. Zo kregen de Opel Astra, de Peugeot 308 en DS 4 volledig elektrische versies. Die zogenoemde C-segmenters staan op hun beurt op een gemoderniseerde variant van het EMP2-platform dat al even meedraait. Met de fonkelnieuwe Peugeot 3008 en 5008 brengt Stellantis ook de vooral voor elektrische modellen ontwikkelde - maar voor verbrandingsmotoren geschikte - STLA-platformfamilie naar Europa. Maar er is meer. Veel meer. Ook aan de onderzijde van de al uitgebreide EV-familie heeft Stellantis plek voor uitbreiding gevonden. Zo introduceerde het onder de Citroën ë-C3 het Smart Car Platform. Dat is eenvoudiger van opzet dan de (e-)CMP-hardware en dat betekent dat modellen die op die basis staan prijstechnisch net iets interessanter in de markt kunnen worden gezet. Ook deze splinternieuwe Citroën ë-C3 Aircross maakt van die techniek gebruik, en dat is veelbelovend.
De C3 Aircross zoals die al in onder meer India en Brazilië te koop is.
Europees voortborduren
De Citroën ë-C3 Aircross is voor Europa tot op het kleinste moertje nieuw, maar elders in de wereld is een hevig aan deze auto gelieerde Citroën al even te koop. Zo vuurde Citroën niet alleen de C3 en ë-C3 al op onder meer Brazilië en India af ruim voordat ze in aangepaste vorm naar Europa gehaald werden, ook de Citroën C3 Aircross bestaat daar al even. Sinds medio 2023, om precies te zijn. Nog niet als EV, overigens. De elektrische ë-C3 Aircross die Citroën nu voor de Europese en dus ook Nederlandse markt presenteert, is op zijn beurt een voor onze markt aangepaste versie van die 'exotische' cross-over. Opvallend genoeg kreeg Citroën niet de primeur om de SUV in Europa te lanceren. Onlangs maakten we al kennis met de splinternieuwe Opel Frontera en dat is feitelijk een C3 Aircross met designkenmerken van Opel.
De Citroën ë-C3 Aircross voor Europa.
Ruimtelijk giswerk
Veel technische specificaties deelt Citroën nog niet. Althans: het merk zegt enkel dat de cross-over 4,39 meter lang is. Nog iets langer dus dan de genoemde en al in groeimarkten geleverde C3 Aircross. Opvallend: de Opel Frontera is volgens Opel 'ruim 4,3' meter lang. Dat is toch echt iets anders dan 4,39 meter. Dat lengteverschil is wellicht te verklaren door het afwijkende bumperwerk. Terug naar de Citroën. De nieuwe ë-C3 Aircross is 24 centimeter langer dan de cross-over die je nu nog als C3 Aircross in de Nederlandse showrooms aantreft. De nieuwe Citroën ë-C3 Aircross is daarbij zo'n vier centimeter breder en drie centimeter hoger dan die inmiddels zo'n zeven jaar oude cross-over. Die oude C3 Aircross mag net als de oude C3 met de toevoeging Origin nog even naast zijn opvolger bestaan.
Die extra centimeters leveren de cross-over ongetwijfeld heel wat interieurruimte op. Hoe groot de laadruimte is? Dat meldt Citroën evenmin. Opel geeft voor de technisch identieke Frontera een bagageruimte van 460 tot - met de achterbanken plat - 1.600 liter op. Een invuloefening dus. Hoewel de Citroën ë-C3 Aircross wat formaat betreft in de buurt komt bij de C4, staat de auto er in de Citroën-hiërarchie een stap onder, hoewel hij ten opzichte van die C4 een enorme troefkaart in handen heeft. In tegenstelling tot de C4 en de oude C3 Aircross biedt de nieuwe Citroën ë-C3 Aircross immers plaats aan drie zitrijen. Inderdaad: het is een zevenzitter!
Citroën ë-C3 Aircross
Meer SUV
Met zijn relatief hoge neus en ver naar achteren doorlopende daklijn ziet de nieuwe ë-C3 Aircross er meer dan zijn oude naamgenoot uit als een SUV. Doordat de ë-C3 Aircross zijn basis gewoon deelt met een 'lage' hatchback en voorwielaandrijving heeft, is het een regelrechte cross-over. Net als de Europese ë-C3/C3 een totaal andere snuit heeft dan het voor groeimarkten bestemde model, heeft de Europese Citroën ë-C3 Aircross een heel ander gezicht dan zijn exotische naamgenoot. Niet geheel verrassend lijkt de ë-C3 Aircross van voren behoorlijk op 'onze' ë-C3/C3. Hij heeft vergelijkbare koplampen en een nagenoeg identiek semi-dicht front.
De vormgeving van de achterzijde is eveneens vergelijkbaar met die van de kleinere ë-C3/C3. Ook hier dus door een geribbelde kunststof strip met elkaar verbonden achterlichten met uit een drie elementen opgebouwde C-vormige lichtsignatuur. De vorm van de achterlichten is bij de nieuwe ë-C3 Aircross echter óók C-vormig, in tegenstelling tot bij de kleinere ë-C3/C3. Onder aan de achterklep is in flinke letters de modelnaam af te lezen. Verder is de Citroën ë-C3 Aircross aan de voor- en achterzijde duidelijk anders dan de verwante Opel Frontera. Beeldmateriaal van het interieur geeft Citroën nog niet vrij. Aandrijflijnen
We hebben het steeds over de Citroën ë-C3 Aircross, maar we zouden hem ook de nieuwe C3 Aircross kunnen noemen. Zonder ë-tje dus. Er verschijnen eveneens conventionele varianten zonder stekker, al missen die de elektrificatieboot niet volledig. Naast motoren zonder elektrificatiehulp komen er ook 48v mild-hybride benzinemotoren. Stellantis heeft in ieder geval zowel 100 pk als 136 pk krachtige mild-hybride 1.2's op de planken liggen. Kijk dus niet gek op als die hun weg naar de C3 Aircross vinden.
We tasten eveneens in het duister over de elektrische versies. Het is niet ondenkbaar dat Citroën de 113-pk elektromotor en de 44-kWh accu van de krachtigste ë-C3 in de meest bescheiden variant van de ë-C3 Aircross hangt. Verder denken we aan de 136-pk of zelfs 156-pk elektromotoren en de 50 kWh-accu's van de Opel Mokka en Peugeot 2008. Feit is dat de relatief goedkope basis van Citroëns nieuwe praktische cross-over doet vermoeden dat hij relatief gunstig in de markt kan worden gezet. Een stap onder de C4 dus.
In de zomer vult Citroën alle open plekken in. Dan beleeft de nieuwe ë-C3 Aircross zijn publieksdebuut. 0 seconds of 30 secondsVolume 90%
Bron: Autoweek
Comment