Officieel: BMW 1 REEKS (2024) - hier is de vierde generatie van de BMW 1!
lancering oktober 2024
mildhybride op 48V (120 en 120d)
300 pk voor M135 xDrive
BMW Curved Display
BMW Operation System 9
BMW presenteert de nieuwe 1 Reeks zonder plug-inhybride of elektrische varianten. Je kan de vierde generatie wel bestellen met mildhybride benzine- of dieselmotoren. En ook als M135.
12 foto's
Overzicht
De vierde generatie van de BMW 1 Reeks schippert tussen een flinke facelift en een volledig nieuw model. De technische basis is dezelfde gebleven, maar wordt overgoten met moderne technologie. Denk aan snufjes zoals het Parking Assistant Pack Professional, waarmee je deze BMW kan inparkeren via je smartphone. Interessanter is de jongste versie van het BMW iDrive met QuickSelect, waarmee je de verschillende functies van het BMW Operation System 9 bedient zonder dat je via submenu’s moet passeren.
Het opgewaardeerde infotainment is ontworpen voor zowel touch- als spraakbediening. Uiteraard kijkt de bestuurder op het BMW Curved Display dat schermen van 10,25 en 10,7 inch bundelt. Het OS 9 verwelkomt ook een heleboel bijkomende digitale diensten, met functies die over-the-air geïnstalleerd kunnen worden. Via de ConnectedDrive Upgrades kan je bepaalde functionaliteiten gedurende een maand gratis uittesten vooraleer ze (betalend) te installeren en te gebruiken.
Nieuwe neus
Bekijk het vijfdeurskoetswerk van de nieuwe BMW 1 Reeks in profiel en je ziet het silhouet van zijn voorganger, maar de neuspartij en de achterzijde krijgen wel een heel andere look. Vooral vooraan moet je even met de ogen knipperen, want de spitse koplampen en het hertekende nierenrooster vragen wat gewenning. Achteraan springen vooral de nieuwe lichtblokken in het oog.
De afmetingen van de nieuwe BMW 1 Reeks zijn sterk vergelijkbaar met die van zijn voorganger. Het koetswerk is nu 4,361 meter lang (+42 mm) en 1,459 meter hoog (+25mm), de breedte en de wielbasis bedragen respectievelijk 1,8 en 2,67 meter. Zoals we dat eerder zagen op de nieuwe 5 Reeks, toont de Hofmeister-knik op de c-stijlen het nummer 1. De nieuwe 1 Reeks wordt wel het eerste BMW-model dat je zal kunnen bestellen met een contrasterende dakkleur à la Mini.
Freude am Fahren
De BMW 1 Reeks staat sowieso gekend om zijn dynamische weggedrag, maar dankzij aanpassingen aan de koetswerkstructuur, verbeterde chassistechnologieën en nieuwe schokdempers belooft de vierde generatie nog meer rijplezier. Wie extra scherpte zoekt, opteert best voor de adaptieve, met 8 millimeter verlaagde M-sportophanging met aangepaste stuurinrichting en grotere velgen (18 in de plaats van 17 duim).
Exclusief voor de BMW M135 xDrive is een M Technical Pack verkrijgbaar, met specifieke ophangingscomponente en andere ingrepen die de wagen stijver en lichter maken, een M Compound-remsysteem en 19" gesmede lichtmetalen velgen. Het M Sport Pack Pro en de modelspecifieke BMW M Performance-onderdelen zijn ook voor de andere varianten van de nieuwe BMW 1 Reeks beschikbaar.
Hybride motoren
Bij zijn marktlancering in oktober 2024 zal de nieuwe BMW 1 Reeks beschikbaar zijn met vier motoren: als 120 (170 pk) en M135 xDrive (300 pk) op benzine en als 118d (150 pk) en 120d (163 pk) op diesel. Van plug-inhybride motorisaties is dus geen sprake, van een elektrische 1 Reeks al helemaal niet. En zoek ook niet naar een manuele versnellingsbak, je schakelt sowieso voor een automatische Steptronic-transmissie met 7 verhoudingen.
De 120 en 120d krijgen wel microhybridisatie op 48 volt, wat meteen verklaart waarom hun koffervolume wat kleiner is: tussen de 300 en de 1.135 liter met neergeklapte achterbank, tegenover 380 en 1.200 liter voor de andere motorisaties. In november wordt het gamma van de nieuwe BMW 1 Reeks verder aangevuld met de 116. Voor wie het niet opgemerkt zou hebben: de benzinemotoren gebruiken geen i-achtervoegsel meer.
lancering oktober 2024
mildhybride op 48V (120 en 120d)
300 pk voor M135 xDrive
BMW Curved Display
BMW Operation System 9
BMW presenteert de nieuwe 1 Reeks zonder plug-inhybride of elektrische varianten. Je kan de vierde generatie wel bestellen met mildhybride benzine- of dieselmotoren. En ook als M135.
12 foto's
Overzicht
De vierde generatie van de BMW 1 Reeks schippert tussen een flinke facelift en een volledig nieuw model. De technische basis is dezelfde gebleven, maar wordt overgoten met moderne technologie. Denk aan snufjes zoals het Parking Assistant Pack Professional, waarmee je deze BMW kan inparkeren via je smartphone. Interessanter is de jongste versie van het BMW iDrive met QuickSelect, waarmee je de verschillende functies van het BMW Operation System 9 bedient zonder dat je via submenu’s moet passeren.
Het opgewaardeerde infotainment is ontworpen voor zowel touch- als spraakbediening. Uiteraard kijkt de bestuurder op het BMW Curved Display dat schermen van 10,25 en 10,7 inch bundelt. Het OS 9 verwelkomt ook een heleboel bijkomende digitale diensten, met functies die over-the-air geïnstalleerd kunnen worden. Via de ConnectedDrive Upgrades kan je bepaalde functionaliteiten gedurende een maand gratis uittesten vooraleer ze (betalend) te installeren en te gebruiken.
Nieuwe neus
Bekijk het vijfdeurskoetswerk van de nieuwe BMW 1 Reeks in profiel en je ziet het silhouet van zijn voorganger, maar de neuspartij en de achterzijde krijgen wel een heel andere look. Vooral vooraan moet je even met de ogen knipperen, want de spitse koplampen en het hertekende nierenrooster vragen wat gewenning. Achteraan springen vooral de nieuwe lichtblokken in het oog.
De afmetingen van de nieuwe BMW 1 Reeks zijn sterk vergelijkbaar met die van zijn voorganger. Het koetswerk is nu 4,361 meter lang (+42 mm) en 1,459 meter hoog (+25mm), de breedte en de wielbasis bedragen respectievelijk 1,8 en 2,67 meter. Zoals we dat eerder zagen op de nieuwe 5 Reeks, toont de Hofmeister-knik op de c-stijlen het nummer 1. De nieuwe 1 Reeks wordt wel het eerste BMW-model dat je zal kunnen bestellen met een contrasterende dakkleur à la Mini.
Freude am Fahren
De BMW 1 Reeks staat sowieso gekend om zijn dynamische weggedrag, maar dankzij aanpassingen aan de koetswerkstructuur, verbeterde chassistechnologieën en nieuwe schokdempers belooft de vierde generatie nog meer rijplezier. Wie extra scherpte zoekt, opteert best voor de adaptieve, met 8 millimeter verlaagde M-sportophanging met aangepaste stuurinrichting en grotere velgen (18 in de plaats van 17 duim).
Exclusief voor de BMW M135 xDrive is een M Technical Pack verkrijgbaar, met specifieke ophangingscomponente en andere ingrepen die de wagen stijver en lichter maken, een M Compound-remsysteem en 19" gesmede lichtmetalen velgen. Het M Sport Pack Pro en de modelspecifieke BMW M Performance-onderdelen zijn ook voor de andere varianten van de nieuwe BMW 1 Reeks beschikbaar.
Hybride motoren
Bij zijn marktlancering in oktober 2024 zal de nieuwe BMW 1 Reeks beschikbaar zijn met vier motoren: als 120 (170 pk) en M135 xDrive (300 pk) op benzine en als 118d (150 pk) en 120d (163 pk) op diesel. Van plug-inhybride motorisaties is dus geen sprake, van een elektrische 1 Reeks al helemaal niet. En zoek ook niet naar een manuele versnellingsbak, je schakelt sowieso voor een automatische Steptronic-transmissie met 7 verhoudingen.
De 120 en 120d krijgen wel microhybridisatie op 48 volt, wat meteen verklaart waarom hun koffervolume wat kleiner is: tussen de 300 en de 1.135 liter met neergeklapte achterbank, tegenover 380 en 1.200 liter voor de andere motorisaties. In november wordt het gamma van de nieuwe BMW 1 Reeks verder aangevuld met de 116. Voor wie het niet opgemerkt zou hebben: de benzinemotoren gebruiken geen i-achtervoegsel meer.
Comment