Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nio EL8 (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nio EL8 (2024)

    NIO EL8: MET RUIM 650 PK ÉN LUXE SCHIETEN OP MERCEDES-BENZ EQS SUV

    ​Nio timmert ook in Europa stevig aan de weg. Het breidt zijn Europese leveringsgamma nu uit met de EL8. De Nio EL8 is met afstand de grootste elektrische SUV van het merk. Hij is beresterk, afgeladen met verwennerij en moet elektrische luxepaarden als de Mercedes-Benz EQS SUV op relatief betaalbare wijze van repliek gaan dienen.


    Highlights Nio EL8
    • Met afstand de grootste SUV van Nio
    • Altijd 653 pk, keuze uit twee batterijpakketten
    • Gericht op luxe
    Nio is nog een piepjong merk, maar het heeft toch al een uitgebreid modellengamma, en heus niet enkel in thuisland China. Het biedt in Nederland al de elektrische sedans ET5 en ET7 aan en heeft naast een ET5 Touring ook nog eens twee SUV's in het aanbod: de EL6 en de hoger gepositioneerde, maar wat formaat betreft niet veel grotere EL7. Daar komt nu een derde SUV bij: deze splinternieuwe Nio EL8.

    Eerst de afmetingen, want die zijn interessant. De 4,85 meter lange EL6 en de EL7, die zich over een afstand van 4,91 meter uitstrekt, zitten wat formaat betreft vrij dicht bij elkaar. Deze Nio EL8 is wél een klap groter dan het een stapje eronder gepositioneerde model. De Nio EL8 is met zijn lengte van 5,1 meter namelijk zo'n 20 centimeter langer dan de EL7. Ook de wielbasis is groter: tussen de voor- en achteras van deze EL8 zit namelijk 3,07 meter, terwijl de EL7 hier 2,97 meter achter zijn naam noteert. Waarom al die extra centimeters? Welnu, de Nio EL8 biedt plaats aan extra inzittenden. In tegenstelling tot elke andere SUV van Nio is de EL8 namelijk geen vijfzitter, maar een zeszitter. Inderdaad: een zeszitter. Geen zevenzitter dus! Volgens Nio heeft het met deze EL8 auto's als de Mercedes-Benz EQS SUV – de meest luxueuze elektrische SUV die Mercedes te bieden heeft – in het vizier.

    Hoe dat komt? De Nio EL8 heeft op de tweede zitrij geen achterbank waar je met z'n drieën kunt plaatsnemen, maar twee losse stoelen. Toch zijn er twee configuraties beschikbaar voor het interieur. Er is een variant met een doorgang tussen de stoelen op de tweede zitrij én een versie die tussen de stoelen een multifunctionele console heeft, compleet met een koelkastje en een uitschuifbaar element met onder meer een inductielader. Helemaal achterin – op de derde zitrij dus – vind je twee losse stoelen. De hoofdruimte is niet enorm, maar de beenruimte lijkt dik in orde. Achter de derde zitrij kun je 265 liter aan bagage kwijt. Gooi je de achterbank met een druk op de knop plat, dan kun je 810 liter aan spul meezeulen. Een bruikbare frunk heeft de EL8 helaas niet.


    Nio EL8

    Helemaal Nio

    Het is voor het eerst dat Nio een EL8 naar Europa brengt, maar we hebben hier te maken met de tweede generatie van het model. De eerste generatie van de SUV kwam niet naar Nederland, maar het was wel de auto waarmee Nio zich enkele jaren geleden in Europa aan de markt voorstelde. Toen heette hij overigens – net als in China – nog ES8. In Europa heten SUV's van Nio nu 'EL', gevolgd door een cijfer dat de positionering aangeeft. Audi was immers niet te spreken over modelnamen als ES7 en ES8, die je namelijk zou kunnen lezen als 'S7' en 'S8'.

    Wat uiterlijk betreft is de Nio EL8 typisch een Nio. De leek moet ongetwijfeld goed kijken om hem van de EL7 en zeker van de EL6 te kunnen onderscheiden. De SUV heeft Nio-kenmerkende opgedeelde verlichting aan de voorzijde, in de portieren verzonken handgrepen en een bilpartij met daarin snaarstrak gelijnde en met elkaar verbonden achterlichten. Optische tierelantijnen zijn de SUV vreemd. Althans, als je de in de voorschermen geplaatste camera's en de lidarmodules op het dak wegdenkt. De Nio EL8 heeft in de portieren verzonken handgrepen en wie met zijn hand over de in het voorscherm geplaatste camerabehuizing veegt, verschaft zich toegang tot de laadpoort. Een visueel geinig tafereeltje. Overigens kon AutoWeek je deze tweede ES8 al in december 2022 voor het eerst laten zien.

    Tot 510 kilometer bereik

    Over laden gesproken: de Nio EL8 is leverbaar met een 75-kWh accu én met een 100 kWh groot exemplaar. Inderdaad: net als de rest van de Nio-modellen in Europa. De variant met 75 kWh kan met maximaal 140 kW snelladen en is goed voor een bereik van maximaal zo'n 390 kilometer. Ga je voor de 100-kWh accu? Dan heb je niet alleen een groter bereik (tot 510 kilometer), maar ook de mogelijkheid om met maximaal 240 kW te snelladen. Er is slechts één motorversie, maar die is wel direct behoorlijk potent. De Nio EL8 heeft namelijk altijd twee 653 pk en 850 Nm sterke elektromotoren. Die zijn krachtig genoeg om de 2,5 ton wegende kolos in 4,1 seconden aan een snelheid van 100 km/h te helpen. Zijn topsnelheid: 200 km/h. Uiteraard kun je ook met de Nio EL8 bij de accuwisselstations van Nio terecht. In China bestaat de EL8 – daar dus als ES8 – ook met een 150-kWh accu. Die krijgen we in Nederland zeer waarschijnlijk niet, maar Nio zegt tegen AutoWeek dat het momenteel uitzoekt of er genoeg vraag is naar het toevoegen van de 150-kWh accu aan zijn Europese wisselstations. Dat zou betekenen dat je tijdelijk een groter accupakket in de EL8 kunt hangen. Handig voor een verre vakantie bijvoorbeeld. Daar is echter nog geen besluit over genomen.


    Nio EL8

    Verwennerij en beschikbaarheid

    De Nio EL8 is vanbinnen tot in de kleinste nisjes afgewerkt met zaken als leer en zowel voorin als op de tweede zitrij heb je niet alleen uitgebreid elektrisch verstelbare, verwarmbare en ventileerbare stoelen, maar biedt hij hier ook hot stone massagepret. Let wel: dat is niet standaard, het maakt deel uit van het Premium Comfort-pakket. Daar zit bijvoorbeeld ook stoelverwarming voor de derde zitrij in. Op de tweede zitrij profiteer je ook nog eens van een elektrisch verstelbaar voetensteuntje. De Executive-versie – de dikste uitvoering, die de multifunctionele console achterin heeft – heeft als extraatjes onder meer een inductielader voor de tweede zitrij,

    Voorin de EL8 is het voor wie bekend is met de EL6 en EL7 vooral een feest van herkenning. Ook hier dus een vrij minimalistisch vormgegeven interieur met een 12,8 inch groot infotainmentscherm. Achter het stuur zit een aanzienlijk kleiner display dat als instrumentarium fungeert. Nomi Mate – de vrolijk verpakte digitale assistent die je centraal op het dashboard ziet – is optioneel, de eenvoudigere Nomi Halo-assistent die je vooral niet ziet, is standaard. De EL8 heeft luchtvering met twee kamers en is afgetopt met passieve- en actieve-veiligheidssystemen.

    Bron: Autoweek










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Nio EL8 - Eerste Kennismaking
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Damm dikke bak. Beetje range looks

      Comment


      • #4
        Jammer dat hij niet beschikt over de batterij en laadmogelijkheden van de XPeng G9, anders was dit volgens mij de beste EV op de markt in zijn klasse.
        Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
        Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
        (SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis

        Comment

        Working...
        X