FIAT GRANDE PANDA: DE EERSTE VAN NIEUWE (EN ELEKTRISCHE) PANDA-FAMILIE
GOEDKOPE ELEKTRISCHE FIAT PANDA KLAAR VOOR DEBUUT
Maak kennis met de splinternieuwe Fiat Grande Panda. Inderdaad: Grande Panda en niet simpelweg Panda! De Fiat Grande Panda wordt het Fiat-equivalent van de nieuwe Citroën C3 en is de eerste van een uitgebreide reeks op de Panda-geïnspireerde nieuwe modellen.
Stellantis trapt het gas- en stroompedaal zo mogelijk nog dieper tegen de vloer dan het al deed. Peugeot heeft sinds kort een nieuwe 3008 en 5008, Citroën pakt stevig door met de C3 en C3 Aircross en Opel heeft een nieuwe Frontera en Grandland gelanceerd. Nog een greep uit het recente Stellantis-nieuws: Lancia is buiten thuisland Italië geherintroduceerd en Alfa Romeo heeft er met de Junior een splinternieuwe en ook elektrische compacte cross-over bij gekregen. Ook zijn derde Italiaanse merk vergeet Stellantis niet. We hebben het dan natuurlijk over Fiat. Fiat is groot geworden met relatief betaalbare compacte modellen en dat historische succes hoopt het in de toekomst voort te zetten door de komende jaren een splinternieuwe, uitgebreide compacte modelfamilie uit te rollen. Dit is daarvan de eerste: de Fiat Grande Panda.
Maatje groter
'Wacht even. Grande Panda?' - horen we je denken. 'Wordt de Panda dan opeens zo groot?'. Ja en nee. De derde generatie Fiat Panda zoals je die sinds 2011 kent, is nog altijd te koop. Sinds kort heet die mild-hybride Panda echter 'Pandina'. Pandaatje dus. Die Pandina is een technisch opgefriste versie van het dertien jaar oude origineel en mag dankzij nieuwe veiligheidssystemen langer mee dan aanvankelijk gedacht. Mogelijk zelfs tot 2030. Die nog geen 3,7 meter lange Pandina krijgt een splinternieuw model boven zich. Dat is deze Fiat Grande Panda, maar groot is -ie zeker niet. Voor een Panda echter wel.
De oude Fiat Panda mag als Pandina nog tot 2030 blijven, de Grande Panda komt erboven te staan.
De Fiat Grande Panda is namelijk een technisch zustermodel van de nieuwe Citroën C3 (en dus niet van het nu C3 Origin geheten oude model dat ernaast wordt geleverd). Net als die nieuwe C3 staat de Fiat Grande Panda op het STLA Smart-platform (of Smart Global Platform). Die basis is geschikt voor modellen van allerhande formaten. Kijk maar eens naar de nieuwe en reeds genoemde Opel Frontera en Citroën C3 Aircross. Deze nieuwe Grande Panda is overduidelijk het Fiat-equivalent van de C3. Toch is het niet slechts een C3 waar Fiat een handjevol eigen logo's tegenaan heeft gegooid. Hoewel er visuele overeenkomsten tussen de twee modellen zijn, heeft de Grande Panda veel eigen elementen.
Veel eigen
Zo is de Fiat Grande Panda een stuk hoekiger vormgegeven dan z'n Franse neefje. De Grande Panda heeft andere achterportieren met een veel strakkere raamlijn, heeft volledig andere lijnen en vormen ín de portieren en heeft naast een totaal eigen voor- en achterzijde ook een andere C-stijl. Zelfs de motorkap is niet uitwisselbaar met die van de Citroën. Fiat geeft de Grande Panda opvallende 'pixelachtige' verlichting aan voor- en achterzijde, hoekige exemplaren vast en zeker geïnspireerd zijn op de hoekige lichtunits van de oer-Panda. Andere opvallende designelementen: in de portieren is de modelnaam gestanst - een knipoog naar de Panda 4x4 - terwijl we in de achterklep de merknaam gedrukt zien. Volgens Fiat is de Grande Panda exact 3,99 meter lang. De Citroën C3 is juist iets langer dan 4 meter, al verwachten we dat het lengteverschil vooral door het bumperwerk wordt veroorzaakt.
Fiat Grande Panda: hoekig en met vleugjes oer-Panda.
Ook elektrisch!
Waar we grotere overeenkomsten met de Citroën C3 verwachten, is onderhuids. De Fiat Grande Panda - die plek biedt aan vijf inzittenden - komt er net als de Citroën C3 waarschijnlijk met (mild-hybride) verbrandingsmotorenén met elektrische aandrijflijnen. We mikken er vooralsnog op dat dezelfde aandrijflijnen als die waarmee de C3 leverbaar is, ook een plekje in de Grande Panda krijgen. Reken dus op de komst van een 100 pk sterke benzinemotoren met én zonder mild-hybride ondersteuning. Interessanter wellicht is de volledig elektrische versies die Fiat in het vat heeft zitten. We verwachten een 113 pk sterke variant met 44 kWh accu die zo'n 25 mille moet gaan kosten en die een bereik van 320 kilometer achter zijn naam noteert. Daaronder komt een nog beter betaalbare variant die zo'n 200 kilometer ver moet komen zonder bij te laden. Daarover is echter nog weinig bekend.
Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, foto's van het interieur evenmin. Fiat slingert enkel een handjevol foto's en een video van de auto de wereld in. De Fiat Grande Panda beleeft in juli zijn volledige debuut. Tot en met 2027 breidt Fiat z'n nieuwe modelfamilie - waarvan deze Grande Panda dus de eerste is - jaarlijks uit met één nieuw model. In februari schetste het al een grof beeld van wat je op visueel vlak van die nieuwkomers kunt verwachten.
Bron: Autoweek
GOEDKOPE ELEKTRISCHE FIAT PANDA KLAAR VOOR DEBUUT
Maak kennis met de splinternieuwe Fiat Grande Panda. Inderdaad: Grande Panda en niet simpelweg Panda! De Fiat Grande Panda wordt het Fiat-equivalent van de nieuwe Citroën C3 en is de eerste van een uitgebreide reeks op de Panda-geïnspireerde nieuwe modellen.
Stellantis trapt het gas- en stroompedaal zo mogelijk nog dieper tegen de vloer dan het al deed. Peugeot heeft sinds kort een nieuwe 3008 en 5008, Citroën pakt stevig door met de C3 en C3 Aircross en Opel heeft een nieuwe Frontera en Grandland gelanceerd. Nog een greep uit het recente Stellantis-nieuws: Lancia is buiten thuisland Italië geherintroduceerd en Alfa Romeo heeft er met de Junior een splinternieuwe en ook elektrische compacte cross-over bij gekregen. Ook zijn derde Italiaanse merk vergeet Stellantis niet. We hebben het dan natuurlijk over Fiat. Fiat is groot geworden met relatief betaalbare compacte modellen en dat historische succes hoopt het in de toekomst voort te zetten door de komende jaren een splinternieuwe, uitgebreide compacte modelfamilie uit te rollen. Dit is daarvan de eerste: de Fiat Grande Panda.
Maatje groter
'Wacht even. Grande Panda?' - horen we je denken. 'Wordt de Panda dan opeens zo groot?'. Ja en nee. De derde generatie Fiat Panda zoals je die sinds 2011 kent, is nog altijd te koop. Sinds kort heet die mild-hybride Panda echter 'Pandina'. Pandaatje dus. Die Pandina is een technisch opgefriste versie van het dertien jaar oude origineel en mag dankzij nieuwe veiligheidssystemen langer mee dan aanvankelijk gedacht. Mogelijk zelfs tot 2030. Die nog geen 3,7 meter lange Pandina krijgt een splinternieuw model boven zich. Dat is deze Fiat Grande Panda, maar groot is -ie zeker niet. Voor een Panda echter wel.
De oude Fiat Panda mag als Pandina nog tot 2030 blijven, de Grande Panda komt erboven te staan.
De Fiat Grande Panda is namelijk een technisch zustermodel van de nieuwe Citroën C3 (en dus niet van het nu C3 Origin geheten oude model dat ernaast wordt geleverd). Net als die nieuwe C3 staat de Fiat Grande Panda op het STLA Smart-platform (of Smart Global Platform). Die basis is geschikt voor modellen van allerhande formaten. Kijk maar eens naar de nieuwe en reeds genoemde Opel Frontera en Citroën C3 Aircross. Deze nieuwe Grande Panda is overduidelijk het Fiat-equivalent van de C3. Toch is het niet slechts een C3 waar Fiat een handjevol eigen logo's tegenaan heeft gegooid. Hoewel er visuele overeenkomsten tussen de twee modellen zijn, heeft de Grande Panda veel eigen elementen.
Veel eigen
Zo is de Fiat Grande Panda een stuk hoekiger vormgegeven dan z'n Franse neefje. De Grande Panda heeft andere achterportieren met een veel strakkere raamlijn, heeft volledig andere lijnen en vormen ín de portieren en heeft naast een totaal eigen voor- en achterzijde ook een andere C-stijl. Zelfs de motorkap is niet uitwisselbaar met die van de Citroën. Fiat geeft de Grande Panda opvallende 'pixelachtige' verlichting aan voor- en achterzijde, hoekige exemplaren vast en zeker geïnspireerd zijn op de hoekige lichtunits van de oer-Panda. Andere opvallende designelementen: in de portieren is de modelnaam gestanst - een knipoog naar de Panda 4x4 - terwijl we in de achterklep de merknaam gedrukt zien. Volgens Fiat is de Grande Panda exact 3,99 meter lang. De Citroën C3 is juist iets langer dan 4 meter, al verwachten we dat het lengteverschil vooral door het bumperwerk wordt veroorzaakt.
Fiat Grande Panda: hoekig en met vleugjes oer-Panda.
Ook elektrisch!
Waar we grotere overeenkomsten met de Citroën C3 verwachten, is onderhuids. De Fiat Grande Panda - die plek biedt aan vijf inzittenden - komt er net als de Citroën C3 waarschijnlijk met (mild-hybride) verbrandingsmotorenén met elektrische aandrijflijnen. We mikken er vooralsnog op dat dezelfde aandrijflijnen als die waarmee de C3 leverbaar is, ook een plekje in de Grande Panda krijgen. Reken dus op de komst van een 100 pk sterke benzinemotoren met én zonder mild-hybride ondersteuning. Interessanter wellicht is de volledig elektrische versies die Fiat in het vat heeft zitten. We verwachten een 113 pk sterke variant met 44 kWh accu die zo'n 25 mille moet gaan kosten en die een bereik van 320 kilometer achter zijn naam noteert. Daaronder komt een nog beter betaalbare variant die zo'n 200 kilometer ver moet komen zonder bij te laden. Daarover is echter nog weinig bekend.
Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, foto's van het interieur evenmin. Fiat slingert enkel een handjevol foto's en een video van de auto de wereld in. De Fiat Grande Panda beleeft in juli zijn volledige debuut. Tot en met 2027 breidt Fiat z'n nieuwe modelfamilie - waarvan deze Grande Panda dus de eerste is - jaarlijks uit met één nieuw model. In februari schetste het al een grof beeld van wat je op visueel vlak van die nieuwkomers kunt verwachten.
Bron: Autoweek
Comment