Wel nog niet helemaal officieel. Komt ook naar Europa ![Icon Razz](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_razz.gif)
SMART 5: STERKSTE ÉN GROOTSTE SMART OOIT
OOK VOOR NEDERLAND
Bij Smart blijven de grenzen opschuiven. Elk model dat het presenteert, is weer een maatje groter. Met die traditie breekt het merk niet. Dit is namelijk de Smart 5, een maar liefst 4,7 meter grote elektrische SUV, die ook nog eens de sterkste Smart ooit lijkt te worden.
De elektrische 1 was het model waarmee het herboren en inmiddels al even half onder de vleugels van het Chinese Geely opererende Smart zichzelf introduceerde. De Smart 1 was met zijn wagenlengte van 4,27 meter met afstand de grootste Smart ooit, maar zou dat niet lang blijven. Later maakten we namelijk kennis met de Smart 3. Ook dat is een SUV, maar wel een die met zijn lengte van 4,44 meter weer een stuk boven de 1 werd gepositioneerd. In de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek de foto's opgedoken van een compleet nieuw model: de 5. Vanaf nu is dat de grootste!
![](https://assets.autoweek.nl/m/o3duww1mkbchm1.jpg)
De Smart Concept 5 waar de 5 sterk op lijkt.
De Smart 5 is volgens de eerste informatie die we van het model te pakken hebben 4,71 meter lang. Daarmee overtreft hij de voorheen grootste Smart – de 3 – met maar liefst 27 centimeter. Ook de wielbasis van de Smart 5 is groter. Tussen de voor- en achteras zit 2,9 meter, 11 centimeter meer dan bij de 3. De Smart 5 is de productieversie van de in april dit jaar getoonde Smart Concept 5. Hij lijkt er dan ook zeer sterk op. De Smart 5 heeft een opvallend recht aflopende bilpartij en oogt ondanks zijn afgeronde vormen ietwat 'bonkiger' dan de 1 en 3. Opvallend is de lichtsignatuur aan de voorzijde. Waar de 1 en 3 een vergelijkbaar front hebben, wijkt deze nieuwkomer met zijn meer verticaal georiënteerde lichtunits aan de voorzijde sterk af van zijn broertjes en zusjes. De achterlichtpartij lijkt wat vorm en indeling betreft sterk op de verlichting aan de voorzijde.
We kunnen al melden dat de Smart 5 in elk geval in China drie motorversies krijgt. Er komt een 340 pk sterke variant met achterwielaandrijving, maar ook twee versies met vierwielaandrijving. Die minst potente belooft al zeer potent te worden. Die heeft namelijk een 363 pk sterke elektromotor achter en een 224 pk krachtig exemplaar op de vooras. Daarboven staat een versie met een maar liefst 421 pk sterk elektrohart achter en een 224 pk sterk exemplaar op de vooras. Een lichtgewicht is de Smart 5 overigens niet: hij legt namelijk 2.250 tot 2.450 kilo in de schaal. De krachtigste variant schopt het tot een topsnelheid van 210 km/h, de twee motorversies eronder houden het bij 200 km/h voor gezien.
Later dit jaar beleeft de Smart 5 zijn officiële debuut. We verwachten het model ook in Nederland op de markt.
Bron: Autoweek
![](https://assets.autoweek.nl/m/7u76m4dy0vgkin_1200.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/h3pb64tti1gchh_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/jzldda2xilw6ct_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/hbdugpa2h22xa7_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/ymq4pidancwzzq_800.jpg)
![Icon Razz](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_razz.gif)
SMART 5: STERKSTE ÉN GROOTSTE SMART OOIT
OOK VOOR NEDERLAND
Bij Smart blijven de grenzen opschuiven. Elk model dat het presenteert, is weer een maatje groter. Met die traditie breekt het merk niet. Dit is namelijk de Smart 5, een maar liefst 4,7 meter grote elektrische SUV, die ook nog eens de sterkste Smart ooit lijkt te worden.
De elektrische 1 was het model waarmee het herboren en inmiddels al even half onder de vleugels van het Chinese Geely opererende Smart zichzelf introduceerde. De Smart 1 was met zijn wagenlengte van 4,27 meter met afstand de grootste Smart ooit, maar zou dat niet lang blijven. Later maakten we namelijk kennis met de Smart 3. Ook dat is een SUV, maar wel een die met zijn lengte van 4,44 meter weer een stuk boven de 1 werd gepositioneerd. In de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek de foto's opgedoken van een compleet nieuw model: de 5. Vanaf nu is dat de grootste!
![](https://assets.autoweek.nl/m/o3duww1mkbchm1.jpg)
De Smart Concept 5 waar de 5 sterk op lijkt.
De Smart 5 is volgens de eerste informatie die we van het model te pakken hebben 4,71 meter lang. Daarmee overtreft hij de voorheen grootste Smart – de 3 – met maar liefst 27 centimeter. Ook de wielbasis van de Smart 5 is groter. Tussen de voor- en achteras zit 2,9 meter, 11 centimeter meer dan bij de 3. De Smart 5 is de productieversie van de in april dit jaar getoonde Smart Concept 5. Hij lijkt er dan ook zeer sterk op. De Smart 5 heeft een opvallend recht aflopende bilpartij en oogt ondanks zijn afgeronde vormen ietwat 'bonkiger' dan de 1 en 3. Opvallend is de lichtsignatuur aan de voorzijde. Waar de 1 en 3 een vergelijkbaar front hebben, wijkt deze nieuwkomer met zijn meer verticaal georiënteerde lichtunits aan de voorzijde sterk af van zijn broertjes en zusjes. De achterlichtpartij lijkt wat vorm en indeling betreft sterk op de verlichting aan de voorzijde.
We kunnen al melden dat de Smart 5 in elk geval in China drie motorversies krijgt. Er komt een 340 pk sterke variant met achterwielaandrijving, maar ook twee versies met vierwielaandrijving. Die minst potente belooft al zeer potent te worden. Die heeft namelijk een 363 pk sterke elektromotor achter en een 224 pk krachtig exemplaar op de vooras. Daarboven staat een versie met een maar liefst 421 pk sterk elektrohart achter en een 224 pk sterk exemplaar op de vooras. Een lichtgewicht is de Smart 5 overigens niet: hij legt namelijk 2.250 tot 2.450 kilo in de schaal. De krachtigste variant schopt het tot een topsnelheid van 210 km/h, de twee motorversies eronder houden het bij 200 km/h voor gezien.
Later dit jaar beleeft de Smart 5 zijn officiële debuut. We verwachten het model ook in Nederland op de markt.
Bron: Autoweek
![](https://assets.autoweek.nl/m/7u76m4dy0vgkin_1200.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/h3pb64tti1gchh_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/jzldda2xilw6ct_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/hbdugpa2h22xa7_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/ymq4pidancwzzq_800.jpg)
![](https://assets.autoweek.nl/m/vnfytob7enrp25_800.jpg)