Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A4

    La nouvelle Audi A5 se dévoile et c'est plutôt pas mal aussi bien en berline Fastback (avec hayon) qu'en Avant (Break).
    Une version sportive est aussi là et c'est heureux.
    Cette nouvelle A5 remplace globalement l'ancienne A4 disparue de la gamme il y a qq semaines.​

    ​Bron: The Automobilist​
    Bijgevoegde Bestanden
    freude am fahren

  • #4
    Heel erg knap als je het mij vraagt!
    freude am fahren

    Comment


    • #5
      Die bolle achterlichten vind ik echt niet mooi. Beetje BMW stijl van een paar jaar geleden...

      Comment


      • #6
        Dertig jaar na de introductie van de eerste A4 hernoemt Audi deze middenklasser naar A5 en dat is niet zonder reden. Alle modellen met een verbrandingsmotor krijgen een oneven getal, de elektrische een even. De A5 en S5 staan op een nieuw platform: PPC, wat staat voor Premium Platform Combustion. Dit najaar komen de nieuwe A5 en S5 naar Nederland.

        De A5 kennen we tot nu toe als Coupé, Cabriolet en Sportback, die krijgen geen opvolgers meer. Hoewel, die laatste toch nog een beetje, daarover verderop meer. De nieuwe A5 komt als Sedan en Avant, die beide exact even lang zijn. Dan hebben we het over 4.829 mm, dat is 67 mm meer dan de A4. De wielbasis nam toe tot 2.900 mm, opmerkelijk lang voor een auto in dit segment en daarmee is hij in alle opzichten groter dan de tweede generatie A6 en ook dan de huidige Audi A4. Dat formaat, in combinatie met een rijkere standaarduitrusting en de nieuwe typenaam, is voor Audi de reden om de A5 een klasse hoger te positioneren dan de A4. Dat heeft ongetwijfeld effect op de prijs.



        Wanneer we de A5 voor het eerst in het echt zien, valt meteen op dat de achterkant allesbehalve een archetypische sedanvorm heeft. De achtersteven is vrij kort. Het is eerder een liftback. Of, zoals dat bij Audi heet, een Sportback. En inderdaad, de als sedan gepositioneerde A5 blijkt een grote achterklep te hebben. Die geeft je toegang tot een laadruimte van 445 liter, iets minder dan in de A4 sedan en ook minder dan in de huidige A5 Sportback. In de Avant is dat 476 liter, ook dat is minder dan voorheen. Opmerkelijk, aangezien de nieuwe A5 langer is dan de A4. Met de beenruimte voor achterpassagiers zit het wel snor, zo ervaren we. De hoofdruimte is eveneens toereikend, al heb je in de Avant op dat vlak iets meer bewegingsvrijheid.



        Het thema verlichting mogen we niet ongemoeid laten, het speekt een cruciale rol bij Audi, dat als eerste merk led-dagrijverlichting en dynamische richtingaanwijzers had. Met de A5 gaat merk weer een stapje verder. Aan de voorkant is de verlichtingsunit optisch in tweeën gesplitst, met aan de bovenkant (optioneel) configureerbare dagrijlampen. De hoofverlichting is opgenomen in het zwarte deel van de unit. Aan de achterkant natuurlijk ook led, inclusief een doorlopende lichtbalk. Achterlichten met OLED


        Kies je voor het pakket Tech Pro, dan heb je zelfs OLED. Dat is in staat om achteropkomend verkeer te waarschuwen in de vorm van kleine driehoeken of fellere verlichting, mocht iemand de auto te dicht naderen. Dit werkt deels via car-to-x-communicatie. Verder vallen de twee uitlaten op, die ook als zodanig dienstdoen. Bij de TFSI is dat links en rechts een rechthoekige, bij de TDI alleen links en bij de S5 aan weerszijden twee ronde pijpjes, vier in totaal dus.



        Als basismotor dient een 2-liter TFSI met 150 pk, gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Volgende stap is dezelfde viercilinder, maar dan met een vermogen van 204 pk en tevens leverbaar als quattro. Vreemd genoeg zijn beide krachtbronnen niet voorzien van mild-hybrid-technologie, waar dat bij de A4 wel het geval is. Audi zegt dit te doen, om een betaalbaar instapmodel aan te kunnen bieden. Bij de S5 keert de benzine-V6 weer terug, die had sinds 2019 een diesel. Deze 3-litermotor met 367 pk heeft MHEV plus, zoals Audi dat noemt. Naast de starter/generator op de krachtbron zelf, is er een extra elektromotor die de wielen aandrijft. Via het remsysteem is tot 25 kW energie terug te winnen en het is mogelijk om binnen de bebouwde kom, in de file en tijdens parkeren elektrisch te rijden. Op alle modellen is een stuurinrichting mat variabele overbrenging (progressive steering) standaard.


        Voor onder meer de Duitse markt is er nog een 2.0 TDI met MHEV plus, maar die komt niet naar Nederland. Een versie die we wél kunnen verwelkomen, is de plug in-hybride met de aandrijflijn die we al uit de huidige A6 kennen. Die bestaat uit een 2-liter benzinemotor en een elektromotor, gecombineerd met een oplaadbaar accupakket. Er zijn twee vermogensvarianten: 299 pk en 367 pk. Audi geeft verder nog geen details, maar spreekt wel van een elektrische actieradius van meer dan honderd kilometer. Een versie die voor de Nederlandse markt extra interessant is, vanwege de lage bpm.



        De digitalisering komt niet alleen in de verlichting tot uiting, maar meer nog in het interieur. De bestuurder kijkt uit op een gebogen, panoramisch display dat als het ware om hem of haar heen gebouwd zit. Het bestaat uit een 11,9-inch scherm direct achter het stuur dat visueel een geheel vormt met het 14,5-inch scherm centraal op het dashboard. Aan de passagierszijde zien we nóg een scherm, dat meet 10,9 inch en is tegen meerprijs leverbaar. Tijdens het rijden is dit voor de bestuurder niet afleesbaar. Dan nog even het interieur zelf. Dat is zeer doordacht en stijlvol vormgegeven, bestaat uit prachtige materialen en vormt daarmee een heerlijke werkplek. De Nederlander Mattijs van Tuijl is verantwoordelijk voor dit concept en de uitwerking ervan.



        Bron: www.autoweek.nl
        freude am fahren

        Comment


        • #7
          Dit maakt me wel benieuwd naar de electrische A4....

          Comment


          • #8
            Echt geen fan van de achterlichten...

            Versta niet echt waarom ze de A4 hernoemen...

            Kon toch gewoon allemaal A4 zijn, elektrisch of benzine

            Comment


            • #9
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Dit maakt me wel benieuwd naar de electrische A4....
              Ben ook benieuwd wat ze daarmee gaan uitsteken en of er ook een elektrische break komt.
              2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
              2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
              2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

              Comment


              • #10
                duidelijk geen verbetering.
                BMW 320D - F30 (2013)

                Comment


                • #11
                  Oorspronkelijk geplaatst door dotslasher Bekijk Berichten
                  duidelijk geen verbetering.
                  Tja, noem mij 1 model dat de laatste tijd vernieuwd werd of een facelift kreeg en erop vooruit ging qua design of techniek.

                  Comment


                  • #12
                    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

                    Tja, noem mij 1 model dat de laatste tijd vernieuwd werd of een facelift kreeg en erop vooruit ging qua design of techniek.
                    Idd. Bmw heeft de laatste jaren geen enkel mooi model gemaakt. Mercedes maakt van hun auto's rijdende discotheken en krijgen hun auto's niet meer verkocht.

                    Kia is dan wel weer goed bezig vind ik.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    BMW 320D - F30 (2013)

                    Comment


                    • #13
                      Audi is gekend voor z’n wat braver design, en geen te grote stijlbreuken tov de voorganger. Ik vind deze A5 dus zeer geslaagd, want ze hebben nu net iets meer hun stoute schoenen aangedaan, want het design is wat gedurfder, zeker de achterkant van de berline, maar het blijft perfect herkenbaar Audi. Ik ben alleszin fan.

                      BMW is qua ontwerpen wel serieus gedurfd bezig, waarbij ze ook kijken naar de smaak van andere markten. Als diehard BMW-fan uit het verleden ben ik hier niet altijd fan van, en vind ik sommige modellen gewoon niet knap. De nieuwe 5 en nu de X3 kan ik wel smaken.

                      Mercedes maakt imo de mooiste auto’s vandaag, en dan bedoel ik de traditionele modellen C, E en S. De EQ modellen vind ik gedrochten.
                      OO 00 OO

                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                      Comment


                      • #14
                        Heel mooie wagen,leuk dat er nog iets normaal op de markt komt.
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment

                        Working...
                        X