Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5 (2025)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi Q5 (2025)

    Ingolstadt presenteert de nieuwe, alweer derde generatie van de Audi Q5. Net zoals de nieuwe A5 bouwt die op het gloednieuwe PPC-platform voor wagens met verbrandingsmotor, waarbij je de keuze houdt tussen benzine en diesel.


    19 foto's


    De derde generatie van de Audi Q5 loopt in het spoor van de nieuwe A4, euh... A5. De SUV staat immers op dezelfde PPC-architectuur dat de Duitse constructeur ontwikkelde voor wagens met verbrandingsmotorene en combineert dezelfde interieuropbouw met dezelfde multimediatechnologie. Ook het koetswerkontwerp oogt erg herkenbaar, zoals je dat van Audi verwacht. En jawel, ook de nieuwe Q5 komt later ook als sportiever gelijnde Sportback met sneller duikende daklijn.



    De designers van de Audi Q5 hebben erg veel tijd, moeite en creativiteit in het vormgeving van de lichtblokken gestoken. Dat resulteert in verschillende lichtsignaturen, zowel voor- als achteraan. Al werd er ook aan de veiligheid gedacht: een ledstrip over zowat de hele breedte van de achterklep fungeert als derde remlicht en bij potentieel onheil tonen de achterlichten een gevarendriehoek.


    Panoramic display

    Het dashboard van de Audi Q5 gelijkt sterk op dat van de A5. Het zogenoemde Audi MMI panoramic display combineert een tellerpartij van 11,9 inch met een central infotainmentscherm van 14,5 inch. Bovendien kan je opleggen voor een extra display van 10,9 inch voor de passagier, zodat die onderweg de tijd kan doden door filmpjes te kijken of te gamen. De optionele head-updisplay kan je bedienen en configueren via knoppen op het stuur.




    De achterbank van de Audi Q5 is verschuifbaar en komt met een verstelbare rugleuning. Met neergeklapte achterbank heb je een maximaal laadvolume van 1.473 liter tot je beschikking. De hoedenplank kan je kwijt in een speciale opbergruimte onder de vlakke laadvloer. Audi meldt ook de aanwezigheid van usb-c-aansluitingen die krachtig genoeg zijn om naast smartphones en tablets ook laptops bij te laden.

    Benzine of diesel, altijd hybride

    De PPC-basis waarop de nieuwe Audi Q5 bouwt, wordt gecombineerd met een ophanging die een bredere spreidstand tussen sport en comfort belooft. De stalen standaardset-up gebruikt frequentieselectieve dempers, maar optioneel kan je de SUV ook uitrusten met adaptieve demping en luchtvering. De SQ5 wordt standaard geleverd met een sportonderstel dat optioneel blijft voor de minder krachtige varianten. De progressieve stuurinrichting is sowieso standaard.





    De Audi Q5 wordt gelanceerd met drie motoren, waarbij je de keuze houdt tussen benzine en diesel, en tussen voor- en vierwielaandrijving. Alle motorisaties komen met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en met mildhybride ondersteuning op 48 volt, het gamma wordt later aangevuld met een plug-inhybride TFSI e-varianten die een rijbereik van minstens 80 kilometer beloven. Bij zijn debuut begin 2025 zal de in het Mexicaanse San José Chiapa gebouwde Q5 aangeboden worden als:
    • Audi Q5 2.0 TFSI: 204 pk en 340 Nm, FWD of Quattro, richtprijs van 54.600 euro (Duitsland)
    • Audi Q5 2.0 TDI: 204 pk en 400 Nm, enkel Quattro, richtprijs van 57.100 euro (Duitsland)
    • Audi SQ5 3.0 TFSI: 367 pk en 550 Nm, enkel Quattro, richtprijs van 82.900 euro (Duitsland)
Working...
X