Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model Y - Facelift (2025)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tesla Model Y - Facelift (2025)

    Op de Chinese consumentenwebsite van de Amerikaanse EV-constructeur is de vernieuwde Tesla Model Y voorgesteld. Het gaat om de langverwachte Juniper-update, mét aparte hendel voor de richtingaanwijzers.


    Officieel: vernieuwde Tesla Model Y!

    Het begint in China


    ​Dat Tesla een vernieuwd model zonder officiële vooraankondiging zomaar kan lanceren, blijkt vandaag opnieuw. Dit is de grondig vernieuwde versie van de populairste auto van Nederland: de nieuwe Tesla Model Y!


    We geven toe: het is bepaald niet zo dat we geen idee hadden dat deze auto eraan kwam. Het gonst al maanden rondom een vernieuwde Model Y en ja, daar hebben wij je ook veel over bericht. Vergeef ons: we praten hier over de populairste auto van Nederland, de populairste EV wereldwijd en daarmee over een auto die simpelweg erg belangrijk is. Waar de vernieuwde Model 3 in Europa werd gepresenteerd, verschijnt de vernieuwde Model Y voor het eerst in China. Gewoon in de configurator, zoals we dat van Tesla gewend zijn. De eerste Chinese Model Y-kopers kunnen hun vernieuwde model volgens Tesla zelf al in maart ontvangen, maar in Europa zullen we ongetwijfeld nog wat meer geduld moeten hebben. De ingrijpende 'update' wordt fabriek na fabriek uitgerold en zoals ze in de VS lang geduld moesten hebben voor de nieuwe Model 3, zo staan wij nu wellicht wat langer in de rij voor dit model.

    En wat is dat model precies? Om te beginnen een Model Y met een grondig vernieuwde buitenkant, zoals de beelden van gisteren ook al definitief duidelijk maakten. Interessant is dat Tesla wat meer budget vrij lijkt te maken voor kostbare designgeintjes en het aanbrengen van onderscheid, nadat de Model Y jarenlang verlichtingsunits deelde met de Model 3. Niet meer: ook ten opzichte van de vernieuwde Model 3 is de Y totaal anders. Er is een doorlopende strip voor de dagrijlichten, waaronder de koplampunits zijn geplaatst. De neus oogt daarmee wat strakker en rechtlijniger dan we van dit van oorsprong bolle ontwerp gewend zijn.

    De verlichting aan de achterzijde is ook interessant, hoewel we ook hier een modieuze lichtstrip aantreffen. Die strip zit helemaal op de achterklep en loopt ook echt van links naar rechts zonder onderbreking door. Hij heeft nog een bijzondere eigenschap: een groot deel van het licht komt indirect tot ons, via een reflectie in de achterklep. Die klep is verder helemaal leeg en strak, want de kentekenplaat krijgt een plekje in de bumper. Ook dat is anders dan bij de Model 3, en meer zoals bij de Cybertruck. Er zijn nieuwe wielen en nieuwe lakkleuren, hoewel ook dit per markt kan verschillen. Het lichte 'gletsjerblauw' noemen we graag even apart, want dat staat de Model Y wat ons betreft prima. De kleur vervangt in China het wat donkerder blauw dat Tesla eerder aanbood. Herkennen we de 'oude' Model Y dan helemaal niet meer terug in dit ontwerp? Dat wel: van opzij blijft nagenoeg alles bij het oude, inclusief de achterschermen en de manier waarop de laadpoort in een hoek van het achterlicht is weggewerkt.

    Het interieur wordt weliswaar wel op soortgelijke wijze aangepakt als bij de Model 3, al zien we hier en daar ook verschillen. Zo lijken de deurpanelen van de Model Y met wat meer oog voor detail te zijn ontworpen. Net als bij de lagere auto treffen we een doorlopende strip sfeerverlichting en een nieuw ontwerp voor het nog altijd minimalistische dashboard en de middenconsole aan. En het ongetwijfeld grootste nadeel van deze update: een stuurkolom zonder bedieningshendels voor ruitenwissers, richtingaanwijzers en rijrichting. Dat zit nu allemaal in het scherm óf gaat met knoppen op het stuur, wat op z'n minst erg wennen is. De stoelen zijn ook nieuw en de achterbank klapt nu niet alleen elektrisch neer, maar komt desgewenst ook weer elektrisch omhoog.

    Technische vernieuwingen

    Dit bericht wordt aangevuld met meer informatie over het technische nieuws. Want ja, dat is er ook!

    Bron: Autoweek





















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Front lijk me een enorme verbetering, maar de achterkant lijkt toch echt niet bij de rest te passen?

    Eens benieuwd hoe de verkoop zal zijn, ondertussen toch al veel andere dingen op de markt...
    Twee jaar geleden zou ik nog voor een Y gegaan zijn, nu toch wel blij met de Enyaq

    Comment


    • #3
      Hopelijk hebben ze vooral wat aan het onderstel gedaan. Voor de rest is de USP van Tesla een pak kleiner geworden imo. Zeker met dat interieur.

      Comment


      • #4
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Spijtig dat hij niet meer op de model 3 trekt, die is toch mooier dan dit.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6





            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Hier is de Europese Tesla Model Y Juniper! + Belgische prijs



                Geschreven door Steven Appelmans op 24-01-2025

                De Chinese versie van de Juniper kregen we eerder te zien, nu toont Tesla ook de Europese configuratie van de nieuwe Model Y.





                Samenvatting 2025 Tesla Model Y (Juniper)
                • Doorgedreven facelift, met codenaam 'Juniper'
                • Focus op comfort: stiller interieur en zachtere ophanging
                • Met hendel voor de richtingaanwijzers
                • Debuteert als Launch Series Long Range AWD
                • Leveringen vanaf maart, vanaf 61.990 euro
                Uiteraard blijft de Tesla Model Y bijzonder herkenbaar. Qua looks en evengoed qua afmetingen. Er kwam 39 millimeter bij in de lengte en 4 millimeter in de breedte. De hoogte bleef dan weer ongewijzigd, ook al nam de bodemvrijheid met 5 millimeter toe. Wat de esthetiek betreft, kijk je – ondanks het andere velgdesign - naar een zo goed als ongewijzigd profiel. Vanaf daar vaart de ‘Juniper’ echter een eigen koers.



                Breedste lichtstrook op de markt

                Vooraan kijkt de Tesla nu door scherper getrokken koplampen die met elkaar worden verbonden door een lichtbalk. Achteraan claimen de Amerikanen zelfs een van de grootste lichtstroken op de markt te hebben (1,6 meter). Het is naar eigen zeggen ook ’s werelds eerste “extern gereflecteerde lichtsysteem”: in plaats van rechtstreeks naar buiten te schijnen, wordt het licht van de blokken gereflecteerd op een strook onder de achterspoiler.


                Tesla zegt ook werk te hebben gemaakt van de aerodynamica. Van de lichtunits vooraan over de spitsere motorkap tot de grotere spoiler en dito diffusor, het doet de wind allemaal vlotter passeren. Ten gunste uiteraard van het verbruik – en het rijbereik.

                Meer aandacht voor het algemene comfort

                Hoe goed de prefacelift-Model Y ook mocht wezen, perfect was hij niet. Zo ­kwamen rolgeluiden en de stugge schokdemping geregeld naar boven als punten van kritiek. Twee dingen die Tesla bij deze Juniper genoemde facelift aanpakte. De geluidsoverlast werd gecounterd met akoestisch gelaagde ramen rondom in combinatie met nieuwe, dempende materialen. Dixit Tesla leidt dat tot een vermindering van het geluidsniveau in de auto van 22 procent.

                Het gelamineerde glas reflecteert de zon ook 26 procent beter, waardoor het interieur in de zomer minder zou opwarmen en de airco efficiënter zijn ding kan doen. Wat de ophanging betreft, zullen we de Amerikanen voorlopig op hun woord moeten geloven, maar het feit dat de Model Y de schokdempers overneemt van de vernieuwde Model 3 – waar ze het comfort effectief vooruithielpen – doet alvast het beste vermoeden.

                De veerpoten ­worden in hun taak bijgestaan door een stijvere structuur die rolneigingen nog verder terugdringt. De Tesla Model Y werd wel iets zwaarder, al zal die 18 kilo extra nu ook niet het verschil maken voor een auto die leeg voortaan 1.997 kilogram weegt.

                Sneller streamen

                Nog iets wat we zo hadden kunnen raden: het interieur van de Model Y ‘Juniper’ verschilt amper van dat van de Model 3 ‘Highland”. Wat dus betekent dat je ook in deze cross-over alles dient te bedienen via het 15,4 duim grote aanraakscherm op de middenconsole. De passagiers op de tweede rij kunnen zich dan weer onledig houden met het entertainment dat schuilgaat ­achter het 8 duim grote display tussen de voorstoelen.

                Wie op de achter­bank zijn elektronica wil opladen, zal blij zijn te horen dat de USB-poorten daar nu 65 watt leveren – genoeg om twee laptops simultaan aan de stroom te hangen. Ook de connectiviteits­hardware kreeg een upgrade: streamen kan nu dubbel zo snel, het wifibereik werd met 30 procent vergroot en downloads gaan tot 300 procent sneller. De Ultra-Wideband, nog zo’n toevoeging, moet er dan weer voor zorgen dat de Model Y je telefoon (die nog altijd kan dienstdoen als sleutel) vlugger herkent.

                Mét fysieke hendel voor de richtingaanwijzers!

                Al die elektronica werd verwerkt in een elegantere cockpit waar degelijkere materialen en een betere assemblage in het oog zouden moeten springen. Zie je daarentegen niet meer: de speakers van het audiosysteem. Die zitten voortaan verstopt achter textiel. We vermelden nog snel de elektrisch neer te klappen (en weer rechtop te zetten) rugleuning van de achterbank, een manoeuvre dat je nog altijd een vlakke laadvloer oplevert, zij het wel met 20 liter minder koffervolume (nu 2.138 liter). Van een zevenzitsconfiguratie wordt voorlopig niet gesproken.

                Waarna we eindelijk over kunnen naar de verandering waarover we het meest lyrisch zijn: de fysieke richtingaanwijzer! Weg zijn de knoppen op het stuur, je mag daarvoor opnieuw in de weer met een klassieke hendel. De functie van sommige van de overgebleven stuurknoppen kun je verder zelf een invulling geven.

                Long Range AWD als Launch Series

                In een eerste fase biedt Tesla zijn nieuwe Model Y enkel aan als Launch Series, wat in essentie een Long Range AWD is. Traditiegetrouw zijn de Amerikanen opnieuw karig met info over motoren en batterijen, al gaan de prestaties er wel op vooruit. In combinatie met de nu standaard aangeboden Acceleration Boost zou je in 4,3 seconden aan 100 km/u moeten staan, wat 7 tienden sneller is dan voorheen. De topsnelheid werd wel teruggebracht: voortaan stopt de teller bij 201 km/u in plaats van 217.

                Allemaal bijzaak natuurlijk, waar het hem in dezen écht om draait, is het verbruik. De efficiëntere stroomlijn – samen met allicht een verbeterd motor- en batterijmanagement – doet het normgemiddelde zakken tot 15,3 kWh/100 km (voorheen 16,9 kWh/100 km). Daardoor stijgt het officiële WLTP-rijbereik naar 568 kilometer, of 33 kilometer meer dan wat de ‘oude’ Long Range AWD op een volle batterij wist af te leggen. Aan de laadcapaciteiten veranderde dan weer niets. Op wisselstroom slikt de interne omvormer tot 11 kW (driefasig), aan de Supercharger is dat nog altijd 250 kW.

                Wordt snel geleverd, maar wel fors duurder

                Tesla vraagt 61.990 euro voor zijn nieuwe Model Y, wat 9.000 euro meer is dan wat de Long Range AWD vandaag kost. Bovendien geniet je tot eind maart nog eens 5.000 euro extra korting op het ‘oude’ model, wat het verschil wel héél groot maakt. Is geld geen issue, weet dan dat de Gigafactory in Berlijn vorige maand al is overgeschakeld op de productie van de ‘Juniper’, waardoor begin maart de eerste exemplaren kunnen worden uitgeleverd.

                Comment


                • #9
                  Nieuwe achterkant pas echt niet op dit model... Lijkt me nu toch ook wel duur in vergelijking met bv Enyaq, waar je nog veel korting op hebt

                  Comment


                  • #10
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Last edited by Jocar; 5 Dagen Geleden.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Hopelijk, krijgt hij net als de 3 ook een fel verbeterde ophanging.

                          Comment

                          Working...
                          X