Officieel: vernieuwde Tesla Model Y!
Het begint in China
Dat Tesla een vernieuwd model zonder officiële vooraankondiging zomaar kan lanceren, blijkt vandaag opnieuw. Dit is de grondig vernieuwde versie van de populairste auto van Nederland: de nieuwe Tesla Model Y!
We geven toe: het is bepaald niet zo dat we geen idee hadden dat deze auto eraan kwam. Het gonst al maanden rondom een vernieuwde Model Y en ja, daar hebben wij je ook veel over bericht. Vergeef ons: we praten hier over de populairste auto van Nederland, de populairste EV wereldwijd en daarmee over een auto die simpelweg erg belangrijk is. Waar de vernieuwde Model 3 in Europa werd gepresenteerd, verschijnt de vernieuwde Model Y voor het eerst in China. Gewoon in de configurator, zoals we dat van Tesla gewend zijn. De eerste Chinese Model Y-kopers kunnen hun vernieuwde model volgens Tesla zelf al in maart ontvangen, maar in Europa zullen we ongetwijfeld nog wat meer geduld moeten hebben. De ingrijpende 'update' wordt fabriek na fabriek uitgerold en zoals ze in de VS lang geduld moesten hebben voor de nieuwe Model 3, zo staan wij nu wellicht wat langer in de rij voor dit model.
En wat is dat model precies? Om te beginnen een Model Y met een grondig vernieuwde buitenkant, zoals de beelden van gisteren ook al definitief duidelijk maakten. Interessant is dat Tesla wat meer budget vrij lijkt te maken voor kostbare designgeintjes en het aanbrengen van onderscheid, nadat de Model Y jarenlang verlichtingsunits deelde met de Model 3. Niet meer: ook ten opzichte van de vernieuwde Model 3 is de Y totaal anders. Er is een doorlopende strip voor de dagrijlichten, waaronder de koplampunits zijn geplaatst. De neus oogt daarmee wat strakker en rechtlijniger dan we van dit van oorsprong bolle ontwerp gewend zijn.
De verlichting aan de achterzijde is ook interessant, hoewel we ook hier een modieuze lichtstrip aantreffen. Die strip zit helemaal op de achterklep en loopt ook echt van links naar rechts zonder onderbreking door. Hij heeft nog een bijzondere eigenschap: een groot deel van het licht komt indirect tot ons, via een reflectie in de achterklep. Die klep is verder helemaal leeg en strak, want de kentekenplaat krijgt een plekje in de bumper. Ook dat is anders dan bij de Model 3, en meer zoals bij de Cybertruck. Er zijn nieuwe wielen en nieuwe lakkleuren, hoewel ook dit per markt kan verschillen. Het lichte 'gletsjerblauw' noemen we graag even apart, want dat staat de Model Y wat ons betreft prima. De kleur vervangt in China het wat donkerder blauw dat Tesla eerder aanbood. Herkennen we de 'oude' Model Y dan helemaal niet meer terug in dit ontwerp? Dat wel: van opzij blijft nagenoeg alles bij het oude, inclusief de achterschermen en de manier waarop de laadpoort in een hoek van het achterlicht is weggewerkt.
Het interieur wordt weliswaar wel op soortgelijke wijze aangepakt als bij de Model 3, al zien we hier en daar ook verschillen. Zo lijken de deurpanelen van de Model Y met wat meer oog voor detail te zijn ontworpen. Net als bij de lagere auto treffen we een doorlopende strip sfeerverlichting en een nieuw ontwerp voor het nog altijd minimalistische dashboard en de middenconsole aan. En het ongetwijfeld grootste nadeel van deze update: een stuurkolom zonder bedieningshendels voor ruitenwissers, richtingaanwijzers en rijrichting. Dat zit nu allemaal in het scherm óf gaat met knoppen op het stuur, wat op z'n minst erg wennen is. De stoelen zijn ook nieuw en de achterbank klapt nu niet alleen elektrisch neer, maar komt desgewenst ook weer elektrisch omhoog.
Technische vernieuwingen
Dit bericht wordt aangevuld met meer informatie over het technische nieuws. Want ja, dat is er ook!
Bron: Autoweek
Comment