Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 2-serie GC - Facelift (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 2-serie GC - Facelift (2024)

    Deze had ook nog geen topic.

    Vernieuwde BMW 2-serie Gran Coupé: meer dan een facelift

    De 1-serie voorbij


    BMW heeft de 2-serie Gran Coupé een facelift gegeven. En wat voor een. Hij is op de Duitse snijtafels zo rigoureus aangepakt dat de fabrikant van een heuse generatiewissel spreekt. Daar zijn we het niet snel mee eens, maar we snappen heel goed waarom BMW dat zegt.


    Eerder dit jaar vernieuwde BMW de 1-serie. Die was op dat moment zo'n vijf jaar oud en kreeg een nieuwe neus, een grondig herziene achterzijde en een nieuw interieur. BMW sprak destijds van een generatiewissel en dat doet het nu weer bij de vernieuwde 2-serie Gran Coupé. Die is nog grondiger vernieuwd dan de 1-serie eerder en ook nu spreekt BMW van een generatiewissel. Helemaal nieuw is het model niet, maar van slechts een facelift is evenmin sprake.

    De BMW 2-serie Gran Coupé deelt zijn platform met de 1-serie en is in principe een voorwielaandrijver. Dat verandert niet en ook de nieuwe 2-serie Gran Coupé heeft wat techniek betreft maar weinig gemeen met de achterwielaangedreven 2-serie Coupé. De BMW 2-serie Gran Coupé krijgt hetzelfde volledig nieuwe front dat BMW eerder al naar de 1-serie bracht. De auto heeft een nieuwe grille en nieuwe plattere koplampen die door hun nieuwe vorm de illusie wekken hoger in het front te zitten. De herziene 2-serie Gran Coupé meet 4,55 meter in de lengte en is - vooral door het nieuwe front - daarmee een paar centimeter langer dan zijn voorganger.


    De BMW 2-serie Gran Coupé zoals je die nu kent.

    Ook aan de achterzijde is er nieuws. De vorige enigszins L-vormige koplampen die bij het origineel vrij ver om de hoek van de kont doken, zijn vervangen. De nieuwe achterlichten lopen bovendien minder diep de achterklep in en hebben hun L-vorm omgewisseld voor een basisvorm die meer lijkt op die van de achterlichten van de 3- en 5-serie. Net als bij de 1-serie neemt een deel van het koetswerk er een hapje uit. De zwarte strip die de achterlichten voorheen met elkaar verbond, is verdwenen. In plaats daarvan zit er in de klep van de 2-serie Gran Coupé nu een 'luifeltje' tussen de achterlichten, waar de kentekenplaat is gehuisvest. Die kentekenplaat zit ook nog eens hoger in de achterklep dan voorheen. Verder is in de achterklep geïntegreerde achterspoiler verdwenen.

    Waarom de facelift die BMW op de 2-serie Gran Coupé dan zo ver gaat? Nou, kijk maar eens naar de zijkant. Daar is behoorlijk aan het plaatwerk gesleuteld en zelfs de raampartij is herzien. Dat is bij een facelift hoogst ongebruikelijk. De vouw die bij de origineel in het voorscherm begon en over de lengte van de auto in het midden van de portieren omhoog liep, is verdwenen. De vouw aan de onderzijde van de portieren blijft bestaan, maar loopt voortaan al eerder omhoog. Nog heftiger is de genoemde raamlijn. Het achterste zijruitje is compleet anders van vorm!

    Eerder konden we je de vernieuwde 2-serie Gran Coupé al op patentbeeld laten zien en bovendien doken we al eerder foto's van de definitieve Chinese versie op.


    BMW 2-serie Gran Coupé: minder knoppen dan ooit.

    Het zal niemand verbazen dat de 2-serie Gran Coupé bij zijn facelift een geheel nieuw interieur kreeg toebedeeld. De 1-serie kreeg dat immers ook. Waar mogelijk heeft BMW de fysieke knoppen uit het dashboard getrokken en het voorheen nog van elkaar gescheiden infotainmentsysteem en instrumentarium zijn samengesmolten tot BMW's 'curved display'. Het instrumentarium is niet meer overdekt en de ronde druk- en draaiknop in de middentunnel waarmee je het infotainmentsysteem kon aansturen, heeft het veld moeten ruimen.

    Motoren

    De gewijzigde 1-serie was de eerste BMW met nieuwe type-aanduidingen. Zo hebben de benzinemodellen voortaan geen 'i' meer achter hun aanduiding. Datzelfde zien we nu bij de 2-serie Gran Coupé. Op de internationale motorenlijst vinden we de 220 met 170 pk sterke 1.5 driecilinder en de bekende sportieve M235 xDrive met 300 pk en 400 Nm sterke 2.0 viercilinder. Verder vinden we er diesels, die wel hun 'd' behouden, in de vorm van de 218d en 220d.

    Bron: Autoweek


























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Why do people take a BMW 2 Series Gran Coupé over a 3 Series? New M235 driving REVIEW!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      BMW 2 Series Gran Coupé: beter gelukt!
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        En wat eigen foto's van bij de dealer:



        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Eigenlijk een 1 Serie Sedan, zoals bij de A-Klasse.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
















              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Test: BMW 2-serie Gran Coupe - Op zoek naar de grens

                ​Het gaat de fans niet snel te ver als BMW weer een beetje comfort opoffert, zodat je nog sneller de bocht door kunt. Maar bij de vernieuwde 2-serie Gran Coupé nadert het merk de grenzen van het aangename.

                Wat voor auto is de BMW 2-Serie Gran Coupe?

                De achterpassagiers hebben het per definitie zwaar hebben in de BMW 2-serie Gran Coupé, want het is een 4-deurs cabrio. Want door de geringe hoofd- en beenruimte is achterin uitsluitend plaats voor kinderen en kleine volwassenen. Tel daarbij op de forse klappen die de onderruggen op deze zitplek te verwerken krijgen en je weet waarom er soms vanaf de achterbank jaloers wordt gekeken naar zijdezacht geveerde Citroëns of Amerikaanse limousines.

                Bernd Ofner, projectleider van de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé verdedigt zich door te zeggen dat de door ons gereden variant met sportonderstel bijna uitsluitend wordt gekozen door liefhebbers van sportief rijden en daar heeft hij uiteraard een punt. Want bij de eerste de beste bocht weten liefhebbers van sportief rijden precies waarom ze voor dit sportieve merk hebben gekozen.

                BMW heeft het uiterlijk in navolging van de 1-serie eveneens flink aangepast. Zozeer zelfs dat de fabrikant spreekt over een compleet nieuwe auto en geen facelift. Toch bleef veel bij het oude. Aan de buitenkant valt de ingrijpend gewijzigde kont direct in het oog. BMW kreeg bij het vorige model veel commentaar op de achterzijde. Die zou te hoog zijn en te weinig coupé-achtig. Met een paar foefjes is deze omissie deels hersteld. Zo is het kenteken voortaan hoger geplaatst en is de achterzijde gevoelsmatig verdeeld in vier horizontale vlakken, waardoor het geheel minder pompeus oogt. Of het genoeg is voor de coupé-fans is de vraag, want nog altijd lijkt de achterkant onnatuurlijk hoog.


                Op de achterbank van de BMW 2-serie Gran Coupe is het nog altijd geen feest.

                Rijdt de BMW 2-serie Gran Coupe in deze test sportief?

                In de bochten gedraagt de 2-serie zich meer dan voorbeeldig. Hardcore puristen zullen je nog altijd aanspreken op de in hun ogen onvergeeflijke fout om in de 2-serie Gran Cabrio af te stappen van de achterwielaandrijving, maar 99 procent van de berijders merkt in 99 procent van de gevallen niet eens welke wielen worden aangedreven. Bovendien is voor de kniesoren vierwielaandrijving ook nog een optie.

                De 2-serie is bijna niet van de wijs te brengen, hoe hard je hem ook aanpakt. Het polsdikke stuur ligt lekker in de hand en de besturing is scherp en precies. De auto roteert voorbeeldig, maar rechtdoor op de snelweg rijden is eveneens een genot. Het stugge onderstel voelt hier juist weer niet bonkig aan, want de vering strijkt lange oneffenheden in het wegdek moeiteloos glad. Als bonus is de wielophanging erg stil en ook uit de wielkasten stijgt nauwelijks geluid op. Een verdienste die bijna geheel is toe te schrijven aan de complete revisie van het bandenaanbod.

                BMW heeft de bandenfabrikanten het vuur na aan de schenen gelegd door te eisen dat het rubber van de nieuwe generatie veel grip moest hebben, maar ook zuinig én stil moest zijn. Dat maakt de 2-serie anno 2025 tot een heerlijke kilometervreter, waarmee je eigenlijk alleen weg moet blijven uit oude binnensteden met kinderkopjes, verkeersdrempels en kuilen in de weg.


                De BMW 2-serie Gran Coupe is nu mooi. Vindt BMW.

                Hoe is de aandrijflijn van de BMW 2-serie Gran Coupe?

                Het enige echte nadeel van de 2-serie Gran Coupé is zijn trage start. Telkens als je wilt wegrijden lijk je de aandrijflijn uit een soort winterslaap te moeten halen. Dat verbetert uiteraard in de sportstand, maar het is ronduit vervelend als je even vlot een rotonde wilt oprijden. Ofner verdedigt zich met de opmerking dat we met bijna lege accu’s op pad zijn gestuurd. De 20 pk sterke elektromotor had de eerste meters voor zijn rekening moeten nemen, zodat de auto toch snel uit de startblokken zou komen. Dat gebeurde nu niet.

                Hetzelfde euvel ervaren we op de snelweg, wanneer we achter een vrachtwagen vandaan de linkerbaan op willen schieten. De ietwat trage reactie van de automatische versnellingsbak wanneer je het gaspedaal flink intrapt, is volgens Ofner te wijten aan de DSG-bak, die weliswaar supersnel één versnelling terugschakelt, maar die bij een extra harde stamp op het gaspedaal twee trappen terug moet. In dat geval staat de versnelling niet direct klaar - met een lichte vertraging als gevolg. Het is volgens hem een euvel waarvan alle DSG-bakken van alle automerken last hebben.


                Het vernieuwde interieur van de BMW 2-serie Gran Coupe

                Hoe is het interieur van de BMW 2-serie Gran Coupe?

                Het interieur van de 2-serie is eveneens vernieuwd. De stoelen zitten heerlijk. Ze zijn relatief zacht en je kunt het er uren op volhouden. In de bochten bieden ze veel zijdelingse steun. Bijna alle bedieningsknoppen zijn van het dashboard verdwenen en de fysieke knoppen die er nog wel zijn, huizen nu op de middenconsole tussen de stoelen. De rest is vrij eenvoudig te vinden via het infotainmentsysteem. Dat systeem werkt misschien niet heel erg intuïtief als je de inmiddels ouderwetse i-Drive knop gewend bent, maar iedere eigenaar van een 2-serie heeft de bediening binnen een paar dagen onder de knie. Het neemt echter niet weg dat je je af en toe flink kunt ergeren aan het ‘mis-swipen’ op het scherm.

                Bron: Autoweek


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment

                Working...
                X