Deze had ook nog geen topic.
Vernieuwde BMW 2-serie Gran Coupé: meer dan een facelift
De 1-serie voorbij
BMW heeft de 2-serie Gran Coupé een facelift gegeven. En wat voor een. Hij is op de Duitse snijtafels zo rigoureus aangepakt dat de fabrikant van een heuse generatiewissel spreekt. Daar zijn we het niet snel mee eens, maar we snappen heel goed waarom BMW dat zegt.
Eerder dit jaar vernieuwde BMW de 1-serie. Die was op dat moment zo'n vijf jaar oud en kreeg een nieuwe neus, een grondig herziene achterzijde en een nieuw interieur. BMW sprak destijds van een generatiewissel en dat doet het nu weer bij de vernieuwde 2-serie Gran Coupé. Die is nog grondiger vernieuwd dan de 1-serie eerder en ook nu spreekt BMW van een generatiewissel. Helemaal nieuw is het model niet, maar van slechts een facelift is evenmin sprake.
De BMW 2-serie Gran Coupé deelt zijn platform met de 1-serie en is in principe een voorwielaandrijver. Dat verandert niet en ook de nieuwe 2-serie Gran Coupé heeft wat techniek betreft maar weinig gemeen met de achterwielaangedreven 2-serie Coupé. De BMW 2-serie Gran Coupé krijgt hetzelfde volledig nieuwe front dat BMW eerder al naar de 1-serie bracht. De auto heeft een nieuwe grille en nieuwe plattere koplampen die door hun nieuwe vorm de illusie wekken hoger in het front te zitten. De herziene 2-serie Gran Coupé meet 4,55 meter in de lengte en is - vooral door het nieuwe front - daarmee een paar centimeter langer dan zijn voorganger.

De BMW 2-serie Gran Coupé zoals je die nu kent.
Ook aan de achterzijde is er nieuws. De vorige enigszins L-vormige koplampen die bij het origineel vrij ver om de hoek van de kont doken, zijn vervangen. De nieuwe achterlichten lopen bovendien minder diep de achterklep in en hebben hun L-vorm omgewisseld voor een basisvorm die meer lijkt op die van de achterlichten van de 3- en 5-serie. Net als bij de 1-serie neemt een deel van het koetswerk er een hapje uit. De zwarte strip die de achterlichten voorheen met elkaar verbond, is verdwenen. In plaats daarvan zit er in de klep van de 2-serie Gran Coupé nu een 'luifeltje' tussen de achterlichten, waar de kentekenplaat is gehuisvest. Die kentekenplaat zit ook nog eens hoger in de achterklep dan voorheen. Verder is in de achterklep geïntegreerde achterspoiler verdwenen.
Waarom de facelift die BMW op de 2-serie Gran Coupé dan zo ver gaat? Nou, kijk maar eens naar de zijkant. Daar is behoorlijk aan het plaatwerk gesleuteld en zelfs de raampartij is herzien. Dat is bij een facelift hoogst ongebruikelijk. De vouw die bij de origineel in het voorscherm begon en over de lengte van de auto in het midden van de portieren omhoog liep, is verdwenen. De vouw aan de onderzijde van de portieren blijft bestaan, maar loopt voortaan al eerder omhoog. Nog heftiger is de genoemde raamlijn. Het achterste zijruitje is compleet anders van vorm!
Eerder konden we je de vernieuwde 2-serie Gran Coupé al op patentbeeld laten zien en bovendien doken we al eerder foto's van de definitieve Chinese versie op.

BMW 2-serie Gran Coupé: minder knoppen dan ooit.
Het zal niemand verbazen dat de 2-serie Gran Coupé bij zijn facelift een geheel nieuw interieur kreeg toebedeeld. De 1-serie kreeg dat immers ook. Waar mogelijk heeft BMW de fysieke knoppen uit het dashboard getrokken en het voorheen nog van elkaar gescheiden infotainmentsysteem en instrumentarium zijn samengesmolten tot BMW's 'curved display'. Het instrumentarium is niet meer overdekt en de ronde druk- en draaiknop in de middentunnel waarmee je het infotainmentsysteem kon aansturen, heeft het veld moeten ruimen.
Motoren
De gewijzigde 1-serie was de eerste BMW met nieuwe type-aanduidingen. Zo hebben de benzinemodellen voortaan geen 'i' meer achter hun aanduiding. Datzelfde zien we nu bij de 2-serie Gran Coupé. Op de internationale motorenlijst vinden we de 220 met 170 pk sterke 1.5 driecilinder en de bekende sportieve M235 xDrive met 300 pk en 400 Nm sterke 2.0 viercilinder. Verder vinden we er diesels, die wel hun 'd' behouden, in de vorm van de 218d en 220d.
Bron: Autoweek













Vernieuwde BMW 2-serie Gran Coupé: meer dan een facelift
De 1-serie voorbij
BMW heeft de 2-serie Gran Coupé een facelift gegeven. En wat voor een. Hij is op de Duitse snijtafels zo rigoureus aangepakt dat de fabrikant van een heuse generatiewissel spreekt. Daar zijn we het niet snel mee eens, maar we snappen heel goed waarom BMW dat zegt.
Eerder dit jaar vernieuwde BMW de 1-serie. Die was op dat moment zo'n vijf jaar oud en kreeg een nieuwe neus, een grondig herziene achterzijde en een nieuw interieur. BMW sprak destijds van een generatiewissel en dat doet het nu weer bij de vernieuwde 2-serie Gran Coupé. Die is nog grondiger vernieuwd dan de 1-serie eerder en ook nu spreekt BMW van een generatiewissel. Helemaal nieuw is het model niet, maar van slechts een facelift is evenmin sprake.
De BMW 2-serie Gran Coupé deelt zijn platform met de 1-serie en is in principe een voorwielaandrijver. Dat verandert niet en ook de nieuwe 2-serie Gran Coupé heeft wat techniek betreft maar weinig gemeen met de achterwielaangedreven 2-serie Coupé. De BMW 2-serie Gran Coupé krijgt hetzelfde volledig nieuwe front dat BMW eerder al naar de 1-serie bracht. De auto heeft een nieuwe grille en nieuwe plattere koplampen die door hun nieuwe vorm de illusie wekken hoger in het front te zitten. De herziene 2-serie Gran Coupé meet 4,55 meter in de lengte en is - vooral door het nieuwe front - daarmee een paar centimeter langer dan zijn voorganger.

De BMW 2-serie Gran Coupé zoals je die nu kent.
Ook aan de achterzijde is er nieuws. De vorige enigszins L-vormige koplampen die bij het origineel vrij ver om de hoek van de kont doken, zijn vervangen. De nieuwe achterlichten lopen bovendien minder diep de achterklep in en hebben hun L-vorm omgewisseld voor een basisvorm die meer lijkt op die van de achterlichten van de 3- en 5-serie. Net als bij de 1-serie neemt een deel van het koetswerk er een hapje uit. De zwarte strip die de achterlichten voorheen met elkaar verbond, is verdwenen. In plaats daarvan zit er in de klep van de 2-serie Gran Coupé nu een 'luifeltje' tussen de achterlichten, waar de kentekenplaat is gehuisvest. Die kentekenplaat zit ook nog eens hoger in de achterklep dan voorheen. Verder is in de achterklep geïntegreerde achterspoiler verdwenen.
Waarom de facelift die BMW op de 2-serie Gran Coupé dan zo ver gaat? Nou, kijk maar eens naar de zijkant. Daar is behoorlijk aan het plaatwerk gesleuteld en zelfs de raampartij is herzien. Dat is bij een facelift hoogst ongebruikelijk. De vouw die bij de origineel in het voorscherm begon en over de lengte van de auto in het midden van de portieren omhoog liep, is verdwenen. De vouw aan de onderzijde van de portieren blijft bestaan, maar loopt voortaan al eerder omhoog. Nog heftiger is de genoemde raamlijn. Het achterste zijruitje is compleet anders van vorm!
Eerder konden we je de vernieuwde 2-serie Gran Coupé al op patentbeeld laten zien en bovendien doken we al eerder foto's van de definitieve Chinese versie op.

BMW 2-serie Gran Coupé: minder knoppen dan ooit.
Het zal niemand verbazen dat de 2-serie Gran Coupé bij zijn facelift een geheel nieuw interieur kreeg toebedeeld. De 1-serie kreeg dat immers ook. Waar mogelijk heeft BMW de fysieke knoppen uit het dashboard getrokken en het voorheen nog van elkaar gescheiden infotainmentsysteem en instrumentarium zijn samengesmolten tot BMW's 'curved display'. Het instrumentarium is niet meer overdekt en de ronde druk- en draaiknop in de middentunnel waarmee je het infotainmentsysteem kon aansturen, heeft het veld moeten ruimen.
Motoren
De gewijzigde 1-serie was de eerste BMW met nieuwe type-aanduidingen. Zo hebben de benzinemodellen voortaan geen 'i' meer achter hun aanduiding. Datzelfde zien we nu bij de 2-serie Gran Coupé. Op de internationale motorenlijst vinden we de 220 met 170 pk sterke 1.5 driecilinder en de bekende sportieve M235 xDrive met 300 pk en 400 Nm sterke 2.0 viercilinder. Verder vinden we er diesels, die wel hun 'd' behouden, in de vorm van de 218d en 220d.
Bron: Autoweek













Comment