Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • In detail: de tweecilinder Fiat 500

    Ook de Fiat 500 krijgt de beschikking over Multiair-techniek. Voor het kleintje is dat verpakt in een tweecilinder turbomotor met een vermogen van 85 pk. Met een CO2-uitstoot van 92 gr/km is hij ook nog eens wegenbelastingvrij te rijden.

    AutoWeek maakt morgen de eerste kilometers in de Fiat 500 TwinAir. Achter die benaming gaat de 875 cc tweecilinder Multiair turbomotor vrij. De 500 en de 500 C zijn de eerste kleine Fiats die ‘m onder de motorkap krijgen. In de toekomst krijgt hij ook een plek in het nieuwe model Panda en Lancia Ypsilon.
    In de ‘Normal’-stand heeft de tweecilinder een vermogen van 85 pk en een maximale trekkracht van 145 Nm. Wanneer de 500 in de Eco-modus wordt geschakeld blijft nog 78 pk over en gaat bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging in de City-stand. Verder zijn er zaken als een start/stop-systeem aan boord en is er een schakelindicator.
    Al die groene techniek leidt tot een verbruik van 4,0 liter op 100 km voor de handgeschakelde versie. De Dualogic heeft 0,1 liter meer nodig op die afstand. De CO2-uitstoot is 92 gr/km en 95 gr/km voor de automaat. Dat betekent een wegenbelastingvrije status en veertien procent bijtelling voor beide varianten. Met de Twinair motor snelt de 500 in 11,0 seconden van 0 naar 100 km/u en het feest houdt op bij 173 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend.





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Een tweecilinder. Even knoddig als de auto zelf.

      Comment


      • 3 cilinders klinken al om te huilen laat staan een 2 cilinder.
        Het klinkt allemaal als opgevoerde koffiemolens.

        Comment


        • Ik vind die driecilinders soms best leuk klinken, zeker voor zo'n klein bakskes. Ben benieuwd hoe deze tweecilinder klinkt. Doet mij heimwee krijgen naar mijn Dafje 33...

          Prestaties en uitstoot lijken in ieder geval al OK...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
            Ik vind die driecilinders soms best leuk klinken, zeker voor zo'n klein bakskes. Ben benieuwd hoe deze tweecilinder klinkt. Doet mij heimwee krijgen naar mijn Dafje 33...

            Prestaties en uitstoot lijken in ieder geval al OK...
            Halverwege deze pagina van Quattroruote staat een video mét geluid:

            Tutte le news dal mondo delle auto. Consulta le guide e il listino, richiedi quotazioni e valutazioni dal mercato.


            dit zijn de prijzen voor de Italiaanse markt:
            500 0.9 85 CV Pop: 13.250
            500 0.9 85 CV Sport: 15.050
            500 0.9 85 CV Lounge: 15.050
            500 0.9 85 CV by Diesel: 16.850
            Last edited by ; 07/07/2010, 20:42.

            Comment


            • Primeur: revolutionaire tweecilinder in Fiat 500


              Fiat had zijn komst al aangekondigd en presenteert nu officieel de TwinAir tweecilindermotor. De compacte, lichte en superzuinige TwinAir-motor debuteert in de Fiat 500 en laat wederom zien waartoe Fiat op motorengebied in staat is.

              We schreven het al bij onze rij-impressie met de Alfa Romeo Mito MultiAir: het Fiat-concern loopt voorop op motorengebied. De introductie van common-rail diesels, de eerste in serie geproduceerde auto met een dubbele nokkenas, Twin Spark-techniek en recent dus ook MultiAir. Bij Fiat Powertrain Technologies is men er al vele malen in geslaagd om ver vooruit te denken. En opnieuw zijn de Italianen daarin geslaagd, namelijk met de introductie van deze TwinAir tweecilinder motor.

              In cijfers
              De 900 cc metende tweecilinder motor, voorzien van een turbo, is uiteraard tot in het kleinste detail geoptimaliseerd om een zo hoog mogelijk vermogen en zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Het debuut is er voor de 85 pk sterke variant die later zal worden bijgestaan door TwinAir-motoren met 65 - 105 pk. In de Fiat 500 zal deze TwinAir 85 allesbehalve matige prestaties te leveren. Want zeg nu zelf, van 0-100 km/h in 11 seconden en een topsnelheid van 173 km/h is toch subliem voor een tweecilinder?! Het verbruik in stadscyclus - Fiat vermeldt helaas geen gemiddelde - bedraagt 4,1 l/100 km en de CO2-uitstoot is slechts 95 g/km. In combinatie met de gerobotiseerde Dualogic-versnellingsbak wordt zelfs 4,0 l/100 km en 92 g/km genoteerd. Ten opzichte van de 1.2 8v levert de nieuwe TwinAir 85 23% meer vermogen en een 30% betere prestatie-index. Sterker nog, de prestaties van de tweecilinder zijn zelfs gelijk aan de 1.4 16v, terwijl het verbruik ook nog eens 30% lager ligt.

              ECO
              De reden dat Fiat alleen het stadsverbruik opgeeft heeft vermoedelijk te maken met de speciale ECO-functie. Met een druk op de knop valt die in te schakelen en is voornamelijk in de stad veel voordeel te behalen. Wie de ECO-stand inschakelt zal merken dat het koppel wordt geknepen van de standaard 145 naar 100 Nm, de besturing lichter wordt (City-stand wordt automatisch geselecteerd) en ook de versnellingsbak (in het geval van de Dualogic) zo efficiënt mogelijk zijn werkt doet.

              500 Hybride...
              De komst van deze tweecilinder TwinAir-motor is al een unieke happening op zich, maar Fiat laat nu al weten dat er nog meer in het verschiet zit. De motor is 23% korter en 10% lichter dan een gemiddelde viercilinder en daardoor blijft er ruimte over om de motor te combineren met aardgas- dan wel hybrideaandrijving. Die mogelijkheden zullen er dan ook komen. Kijk er dan ook niet vreemd van op als Fiat binnenkort een conceptcar presenteert in de vorm van een Fiat 500 Hybride of Fiat 500 op aardgas.

              bekijk fotogallery »
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk Berichten
                Halverwege deze pagina van Quattroruote staat een video mét geluid:

                Tutte le news dal mondo delle auto. Consulta le guide e il listino, richiedi quotazioni e valutazioni dal mercato.

                Héhé, thanks ! Pure koffiemolen

                Comment


                • Ik heb zaterdag een proefrit met de 1.2 dualogic, ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven
                  (het is voor mijn moeder)
                  De verkoper wist natuurlijk niks af van de twinair, wanneer die zou komen en of die al dan niet met dualogic beschikbaar zou zijn.
                  Op de italiaanse fiat site kan je de twinair al configureren. Met een eco premie van 15% is het wel het overwegen waard, dat karretje gaat toch bijna alleen gebruikt worden om boodschappen te doen

                  Comment


                  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • ik wil dat echt eens proefrijden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk Berichten
                        Halverwege deze pagina van Quattroruote staat een video mét geluid:

                        Tutte le news dal mondo delle auto. Consulta le guide e il listino, richiedi quotazioni e valutazioni dal mercato.


                        dit zijn de prijzen voor de Italiaanse markt:
                        500 0.9 85 CV Pop: 13.250
                        500 0.9 85 CV Sport: 15.050
                        500 0.9 85 CV Lounge: 15.050
                        500 0.9 85 CV by Diesel: 16.850
                        Zijn Italiaanse prijzen , als de Belgische invoerder ze zo duur maakt als de diesel 95 pk , zullen er niet veel verkocht worden.
                        Fiat Bravo 2008 - Lancia Delta 2010 - Fiat 500 2011 - Alfa Guilietta 2012 - VW Golf 2014 - Nissan Qashqai 2015 - Infiniti Q30 Sport 2016 - Nissan Leaf 2018 - Fiat 500e 2021
                        Tweede wagens Renault Twizy 2013 - Mia electric 2012 - Smart Electric drive 2013

                        Comment


                        • Nog een interessante test met de Fiat 500 TwinAir:

                          Fiat drijft downsizing tot het uiterste, de Cinquecento is voortaan beschikbaar met TwinAir tweecilinder motor en werd in Turijn aan de pers voorgesteld. Update: Bekijk ook onze rijtest met de Fiat 500 TwinAir by Diesel + Video! Bij de introductie van de Fiat 500 op 4 juli 2007 heeft Fiat beloofd om die datum jaarlijks […]






                          Comment


                          • Fiat 500 op inburgeringscursus in Verenigde Staten

                            De Fiat Groep heeft grote plannen voor de Verenigde Staten. De Fiat 500 speelt een belangrijke rol in die plannen. De schoonvader van AutoWeek-lezer Patrick van Loon trof gecamoufleerde testauto’s aan bij Route 66.

                            De Amerikaanse 500 lijkt als twee druppels water op de Europese, maar onderhuids is er wel degelijk verschil. De 500 die bij de Amerikaanse dealers komt te staan, profiteert namelijk van de bodemplaat van de nieuwe Fiat Panda. Het platform zorgt voor een hogere botsveiligheid, een lager geluidsniveau en meer comfort.
                            De productie van de Amerikaanse Fiat 500 start volgend jaar in Mexico. Opvallend genoeg krijgen wij in Europa niet deze verbeterde 500: De kosten van het plaatsen van nieuwe machines in de fabriek in het Poolse Tychy zijn namelijk hoger dan de extra winst die Fiat op een verbeterde Europese 500 verwacht te kunnen maken. Naast de nieuwe Panda profiteert de nieuwe Lancia Ypsilon wél van de nieuwe techniek.




                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Rij-impressie: Fiat 500 Twinair

                              Het lijkt een begrip uit de automobiele oudheid, maar in deze tijden van CO2-uitstoot en downsizing herintroduceert Fiat de tweecilindermotor. De kleine Fiat 500 mag als eerste, maar binnen een jaar zijn verschillende modellen van Alfa en Fiat leverbaar met slecht twee ­zuigers, twee bougies en in totaal acht kleppen. Een dappere ­poging of een brug te ver?

                              Terwijl veel merken komen met ­allerhande parallel- en serie-­hybrides die je al dan niet moet ­inpluggen op het lichtnet, houdt de Fiat Group volledig vast aan conventionele ­verbrandingsmotoren. De Italianen roepen al jaren dat er op benzinegebied nog erg veel valt te winnen en dat het vooralsnog efficiënter is eerst de otto- en diesel­motoren tot het uiterste te pushen, voordat je er een elektromotor aan hangt. Minder dan een jaar geleden introduceerde het merk Multi-Air, waarbij de gasklep kwam te vervallen. Elektrohydraulisch gestuurde ­inlaatkleppen waren ineens niet meer ­afhankelijk van de nokkenas, zodat betere beademing mogelijk werd. En dat is belangrijk als je een motor zo efficiënt mogelijk, en daarmee schoon en zuinig wilt laten lopen.

                              Nu gaan de Italianen weer een stap verder. Ze introduceren een tweecilinder benzinemotor die stukken zuiniger is dan de 1,2-liter en 1,4-liter viercilindermotoren die hij moet vervangen, terwijl je er vermogenstechnisch niet op achteruitgaat. De motor wordt ­leverbaar met 65 pk en als turbo­versie met 85 of 105 pk. Het blok debuteert in een auto die er op alle vlakken uitermate geschikt voor lijkt: de Fiat 500. Maar daar blijft het niet bij. De Punto Evo is vermoedelijk als tweede aan de beurt en ook de Alfa Mito zal over ongeveer een jaar met twee­cilinder­motor leverbaar worden. 
Maar waarom daar stoppen? Als de turboversie als vervanging dient voor de huidige atmosferische 1.4, dan komen ook ineens auto’s als de Alfa Romeo Giulietta en 
de (volgende ­generatie?) Fiat Bravo in beeld. Want dat klinkt helemaal niet raar, een Alfa Guilietta met 105 pk; een Golf 1.2 TSI heeft niet meer vermogen. Het zal 
voor veel ­mensen natuurlijk wel wennen 
zijn dat je het met slechts twee cilinders moet doen, maar dat zit meer tussen je oren dan dat je het echt merkt.

                              Lichter
                              Voordat het zover is, rijden er vermoedelijk al een hele stoot Fiats 500 rond met deze nieuwe motor. Eind deze maand wordt hij ­leverbaar. Wij konden rondom Turijn vast kennismaken met de klein gemotoriseerde Italiaan. De voordelen van de motor zijn al duidelijk nog voor we gaan rijden. Zo is het blok ­natuurlijk veel kleiner en lichter dan de viercilinder-motoren die hij moet vervangen. De rij-­ervaring is vervolgens even wennen. Het begint natuurlijk met het geluid. De motor klinkt stationair niet overdreven hard, maar wel een beetje brommerig.
Bij het wegrijden valt meteen op dat de ­motor goed oppakt, zodat je vlot van je plek komt. Erg belangrijk voor het rijplezier en -gemak. Fiat heeft de overbrengingen van de vijfbak duidelijk kort gehouden; je vliegt omhoog in de toeren. Hieraan moet je je wel even aanpassen, want je hoort het niet. Het blok draait tot zo’n 6.000 tpm, maar dan klinkt de motor als een viercilinder rond de 3.000 tpm. Als je op gehoor gaat rijden en schakelen, doe je dat laatste structureel veel te laat. Want niet alleen is het ­maximumkoppel van 145 Nm al beschikbaar bij 1.900 tpm, 80 procent daarvan is er zelfs al bij 1.500 tpm. Opschakelen kan dus 
lekker vroeg, ­zonder dat de motor doodslaat. De motor klinkt op dat moment alleen als een vier­cilinder die op het punt staat af te slaan. Alsof je bij ’t stoplicht per ­ongeluk in de derde versnelling zit in plaats van in de ­eerste. Je reactie is dan: terugschakelen. Niet doen! Gewoon gas geven. Tot je ­verbazing merk je dan dat de 500 normaal versnelt. Kwestie van de knop omzetten.
                              De gasrepons is trouwens goed; bij de Punto Evo is dat bijvoorbeeld niet ­altijd het ­geval.Eco-knop
De 500 is voorzien van een Eco-knop. Schakel deze in en het vermogen wordt ­beperkt tot 75 pk. Het idee is dat je in de stad of in de file toch niet meer nodig hebt, terwijl het blok wel zuiniger gaat lopen.
Het effect valt ons mee in positieve zin. 
Je merkt bij plankgas geven dat het minder hard gaat, maar bij lagere snelheden ­reageert de auto veel beter dan bijvoorbeeld de hybride Honda CR-Z in een soortgelijke Eco-modus. De tweecilinder heeft
op een of andere andere manier een fel ­karakter. Daaraan dragen de ­korte over­brengingen van de eerste en ­tweede ­versnelling zeker aan bij. Met een uitstoot van 95 gram CO2 per ­kilometer (92 g/km voor de versie met Dualogic-automaat, wij ­raden die af) zit deze 500 dik onder de grens van 110 g/km, dus de auto is bpm- en mrb-vrij, en uiteraard geldt in de lease een 14-procentstarief voor de bijtelling. Dat ­lukte tot nu toe alleen de atmosferische 1.2 met die trage auto­matische handbak, en daarmee wordt 
deze nieuwe 0,9 Twinair duidelijk de 
aantrekkelijkste variant van de 500. Ja, het is even wennen aan het geluid en de manier van ­rijden en schakelen, maar dat is meer ­een psychologische kwestie dan dat je daadwerkelijk ­offers maakt bij het rijden. De 500 voelt ­gewoon vlot aan en dat is bij de huidige ­basisversies wel anders. Fiat doet er goed aan deze motor zo snel mogelijk over meerdere modellen te ­verspreiden. Ze hebben 15 gram over om bijvoorbeeld de (zwaardere) toekomstige Mito met tweecilinder belastingvrij te ­houden. Zo’n gedachte stemt tevreden.





                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • 2011 Fiat 500 Sport: First Look

                                The Fiat 500 is just over two months from retail sale here in the U.S., and now Chrysler has revealed the first image of the new car in Sport trim. We've already known the 500 would get an upgraded platform for the U.S., and that up to four different models would be sold, but this is our first glimpse of the actual U.S.-spec car.

                                The photos come from @FiatUSA on Twitter, and unsurprisingly it looks like a Fiat 500. No real differences are immediately apparent, though Fiat says the car has an upgraded exterior, including 16-inch alloy wheels which give the little car a tougher stance to match the larger grilles, slightly flared fenders and unique front and rear fascia. Performance red brake calipers, chromed exhaust tips, and gloss-black shadow-line window trim, plus a redesigned lower side sill and available SkyDome power sunroof complete the aesthetic treatment.

                                Power specs for the new 500 Sport haven't been released, though Fiat says it's powered by a 1.4-liter Multiair turbocharged four-cylinder. A "sport tuned" suspension should give the 500 Sport a bit more bite than the standard car, and the whole package may add up to one of the most fun small hatches available. The Ford Fiesta and Mazda2 will certainly have some competition, at the least.

                                The Sport will be followed by three other models, the 500 Pop, 500 Lounge, and 500C cabrio. The Cabrio will come in early 2011, while the other three models will arrive by the end of the year.

                                Orders for the 500 will start sometime in December.





                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment








                                • Bron: [www.thecarconnection.com]
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Uitgebouwde Fiat 500 op Sema

                                    De Sema show is de Amerikaanse versie van de Essen Motorshow. Onderdelenleveranciers en tuners leven zich er helemaal uit. Dit jaar valt ook de Fiat 500 er te bewonderen. Mopar, huistuner van de Chrysler Group, zet er een uitgebouwd exemplaar neer.

                                    De Sema show in Las Vegas vindt volgende week plaats en het is er altijd een groot pk- en spoilerfeest. Amerikaanse maar ook Europese merken zetten er vaak iets heftigs neer. De woeste Volvo XC90 van 6 jaar geleden is bijvoorbeeld zo'n bolide die je nooit meer vergeet!
                                    Omdat de Fiat 500 volgende maand zijn officiële Amerikaanse debuut maakt op de LA Motorshow, vond Chrysler Group-tuner Mopar het wel leuk om een opgedirkte 500 neer te zetten in Las Vegas. Het behoort nu tenslotte ook tot de familie. Aan de motoren hebben ze zich nog niet gewaagd, wel staat er een behoorlijk uitgebouwde 500. Uitgeklopte wielkasten doen denken aan de race-500’s van vroeger tijden, ze hebben bij Mopar duidelijk hun huiswerk gedaan.

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Fiat terug in Amerika

                                      Fiat viert op de Autoshow in Los Angeles de terugkeer naar Amerika. Daar is het afwezig geweest sinds 1984. Met de 500 willen de Italianen zich weer op de kaart zetten.
                                      Fiat start met de verkoop van de 500 in de VS. Na de samenwerking van Chrysler stond de komst van Fiats kleinste naar de VS vanaf het begin hoog op het verlanglijstje. Inmiddels zijn in dat land ongeveer 130 bedrijven aangewezen als Fiat-dealer. De 500 voor de Amerikaanse markt wordt gebouwd in Toluca, in de buurt van Mexico Stad. De motor van de Amerikaanse 500 wordt in Michigan geconstrueerd.
                                      De Amerikaanse 500 is voorzien van een 1,4-liter Mulitair-krachtbron, die een vermogen heeft van 101 pk. De prijslijst begint bij 15.500 dollar. De voornaamste concurrent van de 500 is natuurlijk de Mini van BMW. Daarvan begint de prijslijst in de VS bij 20.100 euro dollar. Fiat heeft hoge verwachtingen van de 500 aan de andere kant van de Grote Plas: “Het segment van de compacte personenauto’s met vier zitplaatsen is het snelst groeiende segment op de Amerikaanse markt.”





                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Live @ Los Angeles International Auto Show:





                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment








                                        • Bron: [www.motortrend.com]
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X