Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fiat 500
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichtendamn, prachtig
mooie foto's Phil!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenDie zwartmatte is mooi hè, die velgen zou ik nemen denk ik.
Een 500 in camouflagekleuren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichtenheeft zoiets militair die matte kleur
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenDie zwartmatte is mooi hè, die velgen zou ik nemen denk ik.
Die velgen heb ik ook over getwijfeld. Zijn trouwens ook 16"
Comment
-
net nog een test gevonden op autointernationaal.nl
Testrecensie Fiat 500
Renault had het graag anders gezien, maar dit is dé stadsauto waar Europa het meest naar uit kijkt. Een slimme reïncarnatie van de originele 500 met de moderne techniek van de Panda. Om Renault extra de pesten, vindt de Franse introductie plaats op 14 juli, de dag van de revolutie, met als locatie de Place Bastille. De prijzen zullen bij circa 11.500 beginnen, voor welk bedrag u de 69 pk sterke 1.2 krijgt. Andere motorvarianten zijn de 1.4 met 100 pk en de 1.3 Multijet met 75 pk. Wij kunnen de nieuwe 500 in november bij de dealers verwachten.
.
.
Fiat prijst de nieuwe 500 aan als een hebbeding en daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen hebben, zo bleek na een kennismaking in de omgeving van Turijn. Het fotogenieke model is een plezier voor het oog. Hij smoelt nóg beter dan op de foto. Ondanks de hoge knuffelfactor is hij niet eens zó onpraktisch. Okay, hij mist de achterportieren en de hoofdruimte achterin van de Panda, maar de 3,55 meter lange 500 biedt wél meer beenruimte achterin dan de aanzienlijk grotere en duurdere Mini (3,70 meter). Ook de bagageruimte is met 185 liter groter, want de Brit komt niet verder dan 160 liter. Jammer is dat de deelbare achterbankleuning, altijd een handige voorziening, voorbehouden blijft aan de duurste Lounge uitvoering. De eenvoudigere Naked, Pop en Sport moeten het doen met een leuning uit één stuk. Waar de Mini de 500 mee aftroeft, is de hoofdruimte achterin want die is bij de Italiaan voor volwassenen echt ondermaats. Een volwaardige 4-persoons auto kan je de 500 daarom niet noemen, het is qua ruimteaanbod eerder een 2+2 coupé.
.
.
Fiat heeft ook veel aandacht besteed aan de kwaliteitsindruk die de interieurmaterialen (moeten) maken en is in deze missie goed geslaagd. Het geheel oogt niet alleen fraai, de gebruikte materialen doen ook hoogwaardig aan en zorgen voor een duidelijke premiumuitstraling. De sfeer is duidelijk retro, maar gelukkig is Fiat hierin niet te ver doorgeschoten. Bijzonder smaakvol is de 500-badge, rechts op het dashboard. Het stuurwiel (in alle uitvoeringen in hoogte verstelbaar) is lekker dik en voelt stevig aan. De pookknop ligt dankzij de hoge plaatsing goed onder handbereik. Met tal van kleurcombinaties en opties kunt u het geheel aanpassen aan uw eigen smaak.
.
.
De zitpositie is goed, al zitten bestuurder en voorpassagier wel relatief dicht tegen elkaar. Dit zorgt in ieder geval wel voor een knusse sfeer en de zijdelingse steun van de voorstoelen is prima. De gecombineerde snelheidsmeter/toerenteller oogt chique, maar de afleesbaarheid is door de vele informatie die op één scherm wordt gegeven nogal matig. Ook de plaatsing van de bedieningsknoppen voor de zijramen op de middenconsole is niet superhandig. Autointernationaal.nl weet wel dat deze oplossing goedkoper is een regelunit in de portieren, maar het is toch behelpen zo en dat verstoort ietwat de marketingboodschap dat we hier te maken hebben met een premiumproduct. Waar Fiat niet op bezuinigd heeft, is het aantal airbags, want alle uitvoeringen krijgen 7 exemplaren mee. Reden is dat Fiat van EuroNCAP graag 5 sterren toebedeeld wil krijgen.
.
.
Wat minder bijzonder is het prestatieniveau van de 500. Voor het echte vuurwerk zult u moeten wachten totdat de 135 pk sterke Abarth leverbaar wordt. Ondanks dat de 500 in geen van alle huidige motorvarianten een snelheidswonder is, is de 69 pk 1,2 liter basismotor nog de beste keus aangezien deze krachtbron lekker soepel is en graag toeren maakt. Bij de 31 pk sterkere 1.4 is de vermogensafgifte minder lineair. Je hebt niet het idee dat er 100 pk beschikbaar is, waardoor de vinnigheid tegenvalt. Bovendien is deze krachtbron nogal rumoerig, hetgeen nogal vervelend is aangezien de trekkracht onderin tegenvalt. In het normale verkeer, of als je gewoon schakellui in alle rust wil rijden, dan zal de 1.4 dus amper sneller zijn. Weggegooid geld dus, maar eerlijk gezegd niet echt een verrassing want ook in de Panda 100HP weet deze krachtbron maar matig te imponeren. De 1.3 Multijet weet weer wel te plezieren: lekker veel koppel oftewel trekkracht onderin, een mooie loopcultuurstil en zuinig (4,2 liter per 100 km versus 6,4 liter voor de 1.4).
.
.
Het onderdeel waar de 500 de Mini niet weet te evenaren zijn de rijeigenschappen. Qua grip is er weliswaar niks aan de hand en het weggedrag is zondermeer veilig en betrouwbaar met niet te nadrukkelijk aanwezig onderstuur, maar de besturing doet vanwege de elektrische bekrachtiging onnatuurlijk aan. Bovendien helt de 500 wat te veel over voor het leuke, waardoor het Fiatje beslist geen kart is om mee te rijden. Maar goed, we mogen aannemen dat de eerder genoemde Abarth uitvoering een strakker afgesteld onderstel zal krijgen. Je profiteert nu wel van een comfortabele vering. Overigens kent de Sport uitvoering een apart 'sportknop', waarmee de besturing wat directer wordt en de motor wat alerter reageert op gaspedaalbewegingen. Deze voorziening mag wat Autointernationaal.nl betreft op élke 500 standaard worden gemonteerd. Nog een klacht: de draaicirkel is bij de 1.4 benzine-uitvoering onhandig groot (10,6 meter) en de brede C-stijl neemt veel uitzicht naar achteren weg. Wie mooi wil zijn, moet dus een beetje pijn lijden.
.
.
Eerder werd al gemeld dat Fiat de 500 standaard een in hoogte verstelbaar stuurwiel meegeeft plus 7 airbags. Voor de rest kunt u rekenen op ABS met EBD en een radio/CD/MP3-speler. De Naked en Pop moeten het zonder airconditioning doen, maar vanaf de Sport behoort deze comfortvoorziening wel tot de uitrusting. ESP zit standaard op de 1.4 en kiest u voor de Sport of Lounge, dan kunt u rekenen op het samen met Microsoft ontwikkelde Blue&Me systeem van Fiat, dat een combinatie is van MP3, Bluetooth, spraakherkenning, een USB-ingang en een SMS-ontvanger. Veel andere zaken, zoals extra opbergvakjes (bijvoorbeeld onder de passagiersstoel) zijn voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen, hetgeen de prijs kan opdrijven, zeker als u de carrosserie qua kleur en aankleding ook op uw persoonlijke smaak wil afstemmen. Eén van de opties is een nieuw, draagbaar navigatiesysteem, dat in samenwerking met Magneti Marelli werd ontwikkeld. Het klikt rechtstreeks vast op het dashboard en is vanaf dan verbonden met andere systemen in de auto. En dan zijn er nog gadgets als een parfumverstuiver of een verwisselbare cover voor de autosleutels. Fiat biedt wat dit betreft heel veel keuze. Men heeft goed naar Mini gekeken, of eigenlijk naar het jaarverslag van de BMW Groep, want daarin staat dat met dit soort opties de meeste winst wordt behaald.
.
.
De totaalindruk die de 500 maakt, laat zich samenvatten als: fraai, maar niet revolutionair. De kleine Fiat is in het echt nóg fraaier dan op de foto's, maar wat al door Autointernationaal.nl werd gevreesd is uitgekomen: achterin is er onvoldoende ruimte voor volwassenen. Waardoor alleen 1 of 2-persoons huishoudens de 500 zullen zien als een volwaardige auto; voor gezinnen met kinderen moet je er eigenlijk een ander vervoermiddel naast hebben. Evenmin verrassend, want bekend van de Panda 100HP, is de tegenvallende 1,4 liter benzinemotor. Ook qua rijeigenschappen zet de 500 geen nieuwe maatstaven. Fiat heeft dus geen wonder verricht, maar kan het leven voor veel stadsbewoners nu wel een stuk mooier en vrolijker maken. Dat is ook wat waard.
Comment
-
Heb jij automatische airco, dédé?1991 Mazda MX-5 NA
Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
www.dennisnoten.com - Flickr
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Denniske Bekijk BerichtenHeb jij automatische airco, dédé?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit Bekijk BerichtenMan ik ben er net eentje tegengekomen in Frankrijk.
Ik zou hem misschien ook wel zo bestellen: vetjes voor zo een klein bakje
Dit is er een van Gent Motors als ik me niet vergis. Ze hebben er 1 in Frankrijk gekocht om toch een in hun showroom te hebben...
Comment
-
ik denk dat veel mensen verliefd zijn op dit wagentje :-)
in frankrijk moet je maar 200 euro bijbetalen voor de 16inch ipv de 15, dus zou toch ook de 16 nemen
ik zou ook dolgraag dit wagentje hebben, maar fiat heeft niet zo een goede reputatie op vlak van kwaliteit, beetje schrik van toch
Comment
Comment