Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
    Sinds de laatste facelift vind ik hem afschuwelijk. Pre-facelift XJR mogen ze altijd voor mijn deur parkeren.
    Je hebt volkomen gelijk. Sinds de laatste facelift hebben ze het verbrod.

    Comment


    • Exclusief: testrecensie Jaguar XF 15-12-2007 11:38

      Hoewel Ford de verkoop van Jaguar (en Land Rover) officieel pas in het 1e kwartaal van 2008 wil afronden, kan elk moment het nieuws naar buiten komen dat de naam van de nieuwe eigenaar bekend is. Dit kan het door voormalig Ford topman Jac Nasser geleidde investeringsfonds One Equity zijn, maar ook Tata. Vlak ook Mahindra niet uit. De laatste berichten zijn dat Ford om een overkoepelende deal met dit bedrijf broedt, in de geest van de samenwerking (inclusief participatie) die Renault vorige week met het Russische Avtovaz sloot. Westers autofabrikanten willen maar wat graag een stevige positie opbouwen in landen als China, India en Rusland want de toekomstige groei van de afzet moet uit deze zogeheten opkomende economieën krijgen. Wij hebben ons welvaartsmaximum min of meer bereikt en zijn aan het vergrijzen. En als je oud wordt, gebeuren er kort gezegd twee dingen: je hoeft niet meer elke dag seks meer te hebben (dan wel een ruk te maken) en je hoeft ook niet meer elke twee jaar een nieuwe auto. Dat laatste vindt de branche niet leuk, maar het is wel de realiteit. Daarom zoeken zij hun heil anders, bijvoorbeeld in India. Ford kan zo twee vliegen in één klap slaan: een goede prijs vangen voor zijn Britse dochter(s) en tegelijkertijd een deal sluiten met een belangrijke Indiase speler. Mahindra bouwt weliswaar in samenwerking met Renault de Logan, maar er zijn mensen die de stelling ‘contracten zijn er om opgezegd te worden’ aanhangen.
      .

      .
      Maar terug naar de Jaguar. Autointernationaal.nl is er lyrisch over. Een mooiere bruidschat kan Ford aan de nieuwe eigenaar van het merk niet meegeven. Het was even wennen toen de eerste foto’s verschenen, want er zit meer dan een vleugje Lexus GS en Volvo S80 in het ontwerp. Maar live is de XF veel mooier dan op papier (of op het scherm). Wat de Maserati Quattroporte in het topsegment doet, dat doet de XF een klasse lager: elke andere sedan er kil, saai en emotieloos uit laten zien. Dat is het eerste punt dat Jaguar ten opzichte van de (Duitse) concurrentie weet te pakken. De XF bezit een tijdloze schoonheid. De ontwerpers hebben voor tal van fraaie details gezorgd, maar toch is het eindresultaat niet druk of onrustig. In vergelijking met de XF ziet de XJ er oud barok uit. De grille van de XF is weliswaar geïnspireerd door de originele XJ uit 1968, maar het is allesbehalve een retro ontwerp geworden.
      .

      .
      De XF is een forse auto. Groter dan de S-type (die hij vervangt), maar ook groter dan de Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse. In vergelijking met de S-type is de XF zes centimeter langer en breder geworden, maar slechts één centimeter hoger. Dit zorgt voor een veel meer gestrekte vorm. Een heuse 4-deurs coupé, want bij de XF staan de voorruit en achterruit net zo schuin als bij de XF. Volgens Jaguar is de carrosserie van de XF minimaal 25 % stijver van die van de concurrentie, maar dankzij intensief gebruik van hoogwaardig staal en aluminium, valt het gewicht mee: de 3.0 V6 uitvoering weegt 1.679 kilo en de 2.7D dieselversie 1.771 kilo.
      .

      .
      De uitstekende eerste indruk die de XF maakt, wordt niet teniet gedaan zodra je instapt, integendeel. Het eerste wat opvalt, is de startknop op de middentunnel. De knippert ritmisch rood, alsof de XF er om smeekt om aan de slag te mogen. Puur een gimmick, maar wel verleidelijk en goed voor een glimlach. Zodra je er op drukt, komt de motor (in de testauto ging het om de Supercharged 4.2 V met een goed onderdrukte roffel tot leven. Tegelijkertijd schuift het beschermingskapje voor de luchtroosters weg en komt uit de middenconsole de JaguarDrive Selector omhoog, alsof Jaguar je een hand wil geven. Met deze knop bedient u de 6-traps automaat. Een korte draai en de bak staat in Drive. Simpel en minder ruimtevretend dan het conventionele bedieningsmechanisme van een automatische transmissie. Voor het geval u twijfels heeft over de betrouwbaarheid van het liftmechanisme de JaguarDriveSelector: de ontwerpers zeggen het systeem 68.000 keer getest te hebben. Bij 5 autoritten per dag betekent dit een levensduur van 37 jaar. Hoe verliefd u ook wordt op de XF, zo lang gaat u niet rijden in deze Jaguar, laten we eerlijk zijn. Jaguar heeft de degelijkheid ook getest door de inhoud van een 2 liter grote colafles overheen te gooien. Het systeem gaf geen krimp, maar don’t try this at home.
      .

      .
      Kijk je om je heen, dan is de conclusie dat de ontwerpers van Audi (die momenteel voor de benchmark op interieurbouw bieden) zich zorgen kunnen gaan maken: het dashboard is foutloos afgewerkt, elegant van vorm en aangenaam laag (Jaguar heeft beslist geen ingesloten cockpit gevoel willen creëren omdat dit in de ogen van de Britten op gespannen voet staat met een goed uitzicht; we hebben het immers over een auto die tot 250 km/u snel is). ’s Nachts is de Jaguar helemaal in zijn element, net zoals het gelijknamige roofdier. In het donker in het instrumentarium namelijk prachtig fosforblauw verlicht. Je hebt dan het gevoel middenin een Wodka bar te zitten. Jaguar mag in de XF mag dan meer hout dan ooit toegepast hebben, de hightech uitstraling van de klokken zorgt er voor dat ook jongere, volop met cyberspace bekende, autorijders zich thuis zullen voelen in de XF. Hetgeen precies de bedoeling is, want Jaguar wil ook veel dertigers en veertigers trekken met de nieuweling. Vermakelijk zijn ook de minuscule sensoren in de bedieningsknoppen voor de binnenverlichting en het openen van het dashboardkastje. Aanraken is hierdoor niet nodig, zodra je vinger in de buurt komt vindt activering plaats. Bij de binnenverlichting werkt dat perfect, maar om het dashboardkastje moet je heel gericht je vinger op de juiste plek houden. Dat duurt net een fractie van een tel te lang, waardoor je bij wijze van spreken al lang en breed de klep zelf geopend zou hebben, maar volgens Jaguar was dat nodig om ‘spontaan’ openspringen van het kastje bij passerende handbewegingen te voorkomen.
      .

      .
      Voordat we gaan rijden, kijken we nog even achterom naar de zitruimte achterin. Die valt namelijk nogal tegen. De hoofdruimte is niet zozeer het probleem, maar veel meer de krappe beenruimte. De XF ziet er uit als een 4-deurs coupé en, wees er van bewust, qua ruimteaanbod krijgt u dat ook! Gelukkig heeft de bagageruimte wel een royaal volume: met de achterbankleuning neergeklapt kan er 960 liter aan spullen mee.
      .

      .
      Maar de zouden gaan rijden en dan vergeet je snel dat de XF niet de ruimste in zijn klasse is. Wegligging, veercomfort en besturing zijn namelijk uit te kunst. De XF gedraagt zich lichtvoetig en soepel zoals dat hoort bij een Jaguar. De nadruk ligt op comfort, maar de XF valt zeer goed onder controle te houden. Stevig remmen doet de XF niet duiken en brengt de auto beslist niet uit balans. De communicatieve, directe en mooi lineair werkende besturing werkt vertrouwenwekkend. Het fijn slijpen van het onderstel werd gedaan door Mike Croos, in zijn vrije tijd een fanatiek drifter. Tijdens de eerste wedstrijd waarin hij deelnam, pakte hij direct de 3e plaats. De auto waarmee hij dat voor elkaar kreeg? Een Jaguar XJ…
      .

      .
      Plezierig is ook de van ZF afkomstige 6-traps automaat. Met name in de sportstand wordt er vlot en gevoelsmatig precies op het goede moment teruggeschakeld. Aan het stuur zitten ook flippers, maar die heb je eigenlijk zelden nodig. Wilt u de automaat toch handmatig aansturen, dan is het nooit verkeerd om te weten dat de schakeltijden in vergelijking met de XK met 10 % verkort zijn. Voor de rest is de bediening kinderleek eenvoudig. Geluid, klimaat en het navigatiesysteem laten zich via toetsen op het beeldscherm bedienen en dat is veel makkelijker dat een menuknop. Ergonomisch klopt de XF als een bus en de goed steunende fauteuils werken zeer relaxend, waardoor je na een 500 kilometer lange rit nog steeds fit bent. Windgeruis is dankzij dubbele isolering van de kooi vrijwel afwezig en rolgeluiden worden uitstekend onderdrukt. Toch is, Autointernationaal.nl herhaalt het nog eens, de XF geen boulevardcruiser die u enkel van A naar B brengt. Zelfs in vergelijking met de XK (waarmee de XF de wielophanging deelt) voelt de nieuwe Jaguar dynamisch en communicatief aan. Van het motorgeluid gaat je hart net zo tekeer als de eerder genoemde, flikkerende startknop.
      .

      .
      Het comfortniveau, het werd zijdelings al genoemd, is van indrukwekkend hoog niveau. In vergelijking met de XF doen andere sportsedans ongeraffineerd, hard en eendimensionaal aan. Jaguar laat zien dat het anders kan. De Britten zitten qua tariefstelling weliswaar hoog in de boom, maar Autointernationaal.nl is niet van mening dat Jaguar zich met een startprijs van 67.990 euro uit de marktprijs. Een vergelijkbaar gemotoriseerde A6, 5-serie of E-klasse is goedkoper, maar de standaarduitrusting van de XF is zeer royaal. Bovendien biedt de Jaguar stijl en wat de Britten zo prachtig ‘a sense of occasion’ noemen. Kom daar in een A6, S80 of een GS maar eens om. We hebben het immers over Jaguar, een merk dat een blijvende plaats in de eregalerij van de autogeschiedenis heeft verworven. De mythisch magie die daarbij hoort, is onbetaalbaar.
      .

      .
      Voor Jaguar mag de XF niet mislukken. Welnu, deze auto kan niet mislukken. De XF is ontworpen om je te doen glimlachen. Ten opzichte van de Duitse concurrentie, die ineens saai en ongeïnspireerd over komt, is de XF aangenaam anders. Hij doet denken aan de Nissan Qashqai, of liever aan diens verkoopsucces. Dat kan namelijk verklaard worden door het feit dat die cross-over een welkome variatie is op het bestaande repertoire. De XF is dat op zijn manier ook en dat zal met name relatief jonge carrièremakers aanspreken, die een expressieve auto zoeken. Alleen de oude, conservatieve garde zal de overstap niet durven te maken. De zakenman die zich er van bewust is dat hij maar één keer leeft en daarom nú vol moet genieten, die zou wel gek zijn als hij de XF laat staan. En daarom gaat het storm lopen, let maar op. De nieuwe eigenaar van Jaguar heeft goud in handen.

      bron: autointernationaal.nl


      nou halloooo.... dit is wel een heel positieve rescentie wel!!!

      zelf vind ik het interieur ook nog vet, met al die snufjes...

      Comment


      • I Like it alot..

        Gimme

        Comment


        • Jann, als er Jaguar op staat begin jij al te gillen.

          Comment


          • Ik vind het maar een lelijke wagen. Dit is geen Jaguar, dit is een auto vol met de meest nutteloze gimmicks die maar 1 soort mensen ooit kunnen leuk vinden: Americans.

            Overduidelijk is hij voor die markt bedoeld (zoals Jaguar USA duidelijk heeft gezegd).

            Maar het ergste aan deze wagens is toch wel dat hij elke vorm van klasse gewoon mist. Zet hem naast een XJR en je zal weten wat ik bedoel.

            Echt nieuw is hij ook al niet. Chassis, motor, versnellingsbak,.. allemaal carryovers.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
              Ik vind het maar een lelijke wagen. Dit is geen Jaguar, dit is een auto vol met de meest nutteloze gimmicks die maar 1 soort mensen ooit kunnen leuk vinden: Americans.

              Overduidelijk is hij voor die markt bedoeld (zoals Jaguar USA duidelijk heeft gezegd).

              Maar het ergste aan deze wagens is toch wel dat hij elke vorm van klasse gewoon mist. Zet hem naast een XJR en je zal weten wat ik bedoel.

              Echt nieuw is hij ook al niet. Chassis, motor, versnellingsbak,.. allemaal carryovers.
              Ik ga wachten tot ik em in real life gezien heb maar ik vrees er een beetje voor.

              Comment


              • Ik heb hem gezien in real life én hij sprak mij heus wel aan hoor, én ik ben absoluut dé jaguarlover bij uitstek ! Mijn vorige wagen was trouwens een X-type 3.0 ..

                Qua interieur/afwerkingskwaliteit zal hij op het salon waar gTa & co. in hebben gezeten zal het nog niet op punt gestaan hebben, dit komt heus wel goed !



                Hij is trouwens ook goedkoper als zijn concurrenten, prijs laten maken voor een 2.7d .. Minder als 55000 EUR met toch wel alle mogelijke opties en 19" !

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door SpeedExceed Bekijk Berichten
                  Ik heb hem gezien in real life én hij sprak mij heus wel aan hoor, én ik ben absoluut dé jaguarlover bij uitstek ! Mijn vorige wagen was trouwens een X-type 3.0 ..

                  Qua interieur/afwerkingskwaliteit zal hij op het salon waar gTa & co. in hebben gezeten zal het nog niet op punt gestaan hebben, dit komt heus wel goed !



                  Hij is trouwens ook goedkoper als zijn concurrenten, prijs laten maken voor een 2.7d .. Minder als 55000 EUR met toch wel alle mogelijke opties en 19" !
                  Prijs zit duidelijk oke maar hij mist de Jaguar-flair.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                    Jann, als er Jaguar op staat begin jij al te gillen.
                    dat is waar...hoewel ik in het interieur ook een jagflair zie... als ik dit vergelijk met mijn ouwe XJ... qua dash sfeer en kleurgebruik...

                    Comment


                    • Ik zal kort zijn: die wagen is geen Jaguar.
                      Het interieur vind ik wel te pruimen (niettegenstaande het on-jaguar is), maar dat uiterlijk. Achterkant is een mondeo, voorkant een Korean.

                      Jammer jammer. De oude jaguars (er is er eentje gepost aantal pagina's terug) blijven toch de schoonste hoor.


                      Hawt!!!

                      Comment


                      • Ze konden niet blijven stilstaan of het werd helemaal hun ondergang.
                        Zo'n ouderwetse modellen willen niet veel mensen meer.

                        Ik heb het hier al eens gezet, nu ze met iets modern komen is het niet goud want het moet klassiek zijn.
                        Als het klassiek is dan vinden jullie het oudbollig.

                        Dit model spreekt me toch meer aan dan een saaie A6 of E-klasse...

                        Comment


                        • 'n Familielid heeft er ene gekocht. Zonder 'm live gezien te hebben, zonder 'm gereden te hebben.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            'n Familielid heeft er ene gekocht. Zonder 'm live gezien te hebben, zonder 'm gereden te hebben.
                            mooi!!! laat ons weten hoe het ding rijdt!

                            Comment


                            • Het is echt wel een prachtige wagen.

                              Toen ik hem voor het eerst zag vond ik de snuit niet zo geslaagd, maar nu ik hem wat meer heb gezien vind ik hem echt zalig mooi!

                              In Porcelain met de 20" velgen onder

                              Hier heeft m'n vader ook intresse voor voor de opvolger van zijn 525d. Dat zal nog een moeilijke beslissing gaan worden tussen de A5, A6 avant, 3 coupé en de XF. Ik ben eens benieuwd...
                              Senna, Driven To Perfection

                              Comment


                              • Heb daarstraks op de autostrade richting Nederland 3 vrachtwagens achter elkaar gezien vol met nieuwe Jaguars XF !!!
                                Vond ze niet wauw hoor !

                                Comment




                                • Comment




                                  • Comment




                                    • Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten

                                        Als ik dit zie denk ik Lexus met oversized GTI-velgen

                                        Comment


                                        • ik vind em mooi!!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X