Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De XF wordt op dit forum nogal afgebroken, vooral op basis van foto's en pre-seriemodellen (al wat voor het autosalon van Brussel op beurzen stond). Niet iedereen houdt van een Jaguar en veel mensen hebben een verkeerd beeld van wat hoe een Jaguar precies moet zijn. Ik heb al met verschillende Jags gereden en de XF is ongetwijfeld de beste wagen die Jaguar ooit gebouwd heeft. Ja hij kon nog beter: alu in plaats van staal, nog krachtiger motoren, nog dit nog dat... Feit is dat dit een knappe wagen is die verbluffend efficiënt is op de weg. Verder: elke auto is een compromis.

    Comment




    • Motor Trend kwam vorig jaar ook met zo'n cover af, in een comparo tussen de G37 Coupe en de 335i.

      Maar als je dan het artikel las, zeiden ze dat de BMW superieur was op elk vlak maar door oliekoeler problemen en een 8000 $ premium tov de Infiniti uiteindelijk toch verloor..

      We'll see. Maar afgaande op de eerste tests van de XF ben ik wel vrij enthousiast over de handling.

      Comment


      • Ik heb ergens gelezen dat de verwachtingen qua inruilwaarde voor de XF zeer hoog liggen. Dat zou niet het geval zijn mocht het om een slechte wagen gaan. De vraag is, en dat blijk zeer duidelijk uit vele reacties op dit forum, op grond van welke criteria je een wagen aanschaft.
        Wat wagens in dit segment onderscheidt zijn niet meer dan nuances, schakeringen. BMW heeft mischien de beste handlingeigenschappen, Audi de beste afwerking, Mercedes het beste comfort. Maar ook Audi en BMW bieden eveneens een hoogwaardig comfort, Mercedes en Audi bieden tevens goede handlingeigenschappen en BMW en Mercedes doen qua afwerking nauwelijks onder voor Audi. Objectief gezien brengen de wagens van deze verschillende merken het er in het dagelijkse verkeer zeer goed vanaf. De uiteindelijke keuze wordt ingegeven door factoren die weinig met deze intrinsieke eigenschappen te maken hebben: design, achtergrond (iedereen in de familie rijdt met BMW enz), wat wil ik met deze auto uitstralen. In dit licht bekeken heeft biedt de Jaguar XF een interessante mix aan comfort, prestaties en design en is hij zeker een alternatief voor de reeds genoemde wagens; Het lijstje is trouwens niet uitputtend: er zijn nog merken die interessante alternatieven bieden: Volvo, Saab, Citroën, Lexus. Behalve misschien in de catalogi van de constructeurs is geen enkele auto perfect en echt slechte auto's bestaan nauwelijks nog.
        Terwijl de BMW-fanaat (niet negatief bedoeld) ongeduldig op de volgende generatie van de 5-reeks wacht, is de Jaguar-liefhebber blij dat de Engelsen weer een leuke, degelijke en interessante wagen uit hun mouw getoverd hebben. Wat leven wij toch in een luxelandje met de keuze die mogelijk is door de markteconomie, het klimaat en wat weet ik nog. Een jaar of wat geleden was ik op zakenreis in Qatar en daar rijdt 95% van de bevolking voor het dagelijkse leven met Toyota Camry en Land Cruiser. Vanwege de betrouwbaarheid in alle klimaatzones. Een op zich interessante discussie over het wel en wee van deze en gene auto is op andere coördinaten van deze planeet onbekend. Ik wil maar zeggen, los van alle kommaneukerij over en afwerkinsgelement hier, een stijlelement en een paardekacht of newtonmeter daar, koop gewoon de auto die je het leukst vindt en kan betalen.

        Comment


        • Volgens de invoerder is dit jaar een invoer quota van 300 XF exemplaren voorbehouden voor de Belgische markt. Eind december waren er al ca 250 van verkocht. Wie nu bestelt zit, zal tot einde september of zelfs oktober moeten wachten op de levering van zijn automobiele lustobject.
          In de UK zouden er (volgens Topgear als ik me goed herinner) ca 3000 exemplaren van de XF verkocht zijn, op plan zoals dat heet.
          Dit ligt natuurlijk ver onder de verwachtingen van volumemerken maar voor Jaguar is dit een goed voorteken. Na de XK die het in zijn klasse heel goed doet, heeft Jaguar blijkbaar terug juiste keuzes gemaakt. met de lancering van de XF.
          De toekomstplannen van Jaguar liggen al op tafel, overname of niet (de aangekondigde overname door Tata is nog steeds niet rond): de X-type zit na zijn laatste, net uitgevoerde face-lift op het einde van zijn commerciële levenscyclus en zal niet vervangen worden. Jaguar wil zich terug toespitsen op het topsegment en daarin past geen baby-Jag, een avontuur waaraan het merk sowieso een kater overhield (mooie koets maar vrij onpraktische wagen et teveel Ford Mondeo elementen en voor dit merk weinig flatterende krachtbronnen (op de 2.5 en 3.0l na). De volgende stap is wellicht een nieuwe XJ (2010, 2011, 2012?), de introductie van een grotere diesel (de V8 van Land Rover ?), op zijn minst in de nieuwe XJ. Ook hybride aandrijvingen zijn mogelijk ook al is Jaguar daar geen voorloper, al was het maar uit financiële overwegingen. Maar aangezien de merken Land Rover en Jaguar naar verwachting samen over de toonbank gaan, is het niet onwaarschijnlijk dat er naar hybride gelonkt zal worden. De Land Rover en Range Rover kunnen niet achterblijven als de concurrentie hybride gaat en hopelijk kan Jaguar daarvan profiteren.

          Jaguar stapt dus af van de knotsgekke idee dat je met meer wagens te produceren automatisch meer geld verdient (Porsche slaagt daar wel in, maar is als constructeur en bedrijf met geen enkele andere te vergelijken). Nog betere kwaliteit in auto's die het merk eindelijk de 21ste eeuw binnenloodsen: het is rijkelijk laat, maar als de revolutie goed gestuurd wordt en de bedrijfsleiding de voeten op de grond houdt, dan kan dit traditierijke merk nog een mooie toekomst hebben.

          Comment


          • Het ziet er hoe langer hoe beter uit! Die XF rijdt waarschijnlijk zeer leuk, en er is toch een grote interesse, blijkbaar. Nice! Ik zie niks liever dan dat Jaguar met dit model terug rendabel wordt.

            Comment


            • Comment


              • Mooie foto. De testwagen waar ik voorbije woensdag over de Waalsbrabantse wegen reed, had dezelfde kleur. Niet mijn favoriet qua kleur. Ik heb'm in lunar grey besteld, met een ivory interieur. De velgen in de premium luxury uitvoering zijn 18" en dat volstaat ruimschoots, hoewel Topgear het comfort met 20" ook nog de hemel in prijst. Als extra uitrusting heb ik er dit bijgenomen: schuifdak, elektrische zonnescherm achteraan, bixenon koplampen met afslag- en bochtverlichting, anticarjacksysteem met satelliettracking. Hiermee viel de lease prijs nogal mee (wel na effe hard onderhandelen), is iets gunstiger dan Audi A6 avant 3.0 tdi quatro (211pk) met een karrevracht opties.

                Comment


                • Mooie foto maar geen mooie kleur voor de XF. Het ziet er naar uit dat de XF meer en meer positieve reacties te weeg brengt!

                  Comment


                  • Iemand interieurpics van de wagen op het salon?

                    Comment


                    • Jaguar zit in een, tenminste op sommige vlakken, vergelijkbare situatie als andere beroemde merken in het verleden. Wie weet nu nog uit welke put Audi ooit geklommen is, nota bene dank zij de overname door VW. Mercedes had ooit het failliete Audi gekocht en wist eigenlijk niet goed wat ermee aanvangen. Het mer was op sterven na dood tot VW het nieuw leven inblies. Nu een prestigemerk, maar in de jaren '80 droeg het in Duitsland nog stigma mee van "Oberlehrer-Mercedes", vrij vertaald: ik wil wel maar ik kan niet.
                      Maserati was door een catastrofaal kwaliteitsbeleid - of beter gezegd, de briljante afwezigheid van een kwaliteitsbeleid - midden jaren '90 ook bijna in de genadeloze vergeetputten van de autogeschiedenis gesukkeld. Ferrari heeft ergens tussen 1999 en 2001 gewoon de productie stopgezet en via een rampenplan eerst enkele honderden "pijnpunten" opgelost vooraleer de productie terug opgestart werd. Nu is Maserati erug een begerenswaardig merk, maar in de jaren '80 en '90 circuleerden er wel echt wlde cowboy-verhalen over de gebrekkige kwaliteit van zowel auto als naverkoop.
                      Een gelijkaardig scenario geldt voor Alfa Romeo, niet toevallig ook een Italiaans merk. Verkeerde beslissing op verkeerde beslissing en een totaal misprijzen oor zowel huiseigen traditie als voor de markteisen maaken dat dit merk er ei zo na ook aan moest geloven. Met een redelijke betrouwbaarheid en mooie modellen (de gustibus...) is het merk sinds enkele jaren aan een opmerkelijke come-back bezig.
                      Lancia, weer een Italiaans merk dat ook tot de Fiat-groep behoort, is een actueel voorbeeld van een merk dat overduidelijk op de schopstoel zit. Wie naar de Fiat Groep kijkt, ziet meteen dat er geen toekomst voor Lancia met zijn huidige modelmix. Voor elk model dat Lancia naar voor kan schuiven, is er wel een alternatief/concurrent bij Fiat, Alfa Romeo, Maserati of Ferrari. Het probleem met zoveel merken onder een dak (zie ook VW) is dat er onvermijdelijk een interne concurrentie is. Eigenlijk kunnen ze de merknaam beter meteen verkopen aan een Chinese autobouwer die bereid is veel geld op tafel te leggen voor een (ooit) prestigieuze naam en zich verder toeleggen op Ferrari, Maserati, Alfa Romeo en Fiat.
                      Jaguar komt ook uit een diep dal: in de jaren '70 en '80 werd het eens zo roemrijke merk dermate geplaagd door allerlei kwaliteitsproblemen (koop er meteen twee zodat je steeds één hebt die kan rijden - dit werd trouwens ok voor Ferrari gezegd) dat enkel nog die-hard fans ervoor durfden kiezen. En nu staat Jaguar al enkele jaren in de J.D. Power lijst als meest betrouwbare Europese merk, na enkele Japanners. Als Jaguar nu consequent op de ingeslagen weg verder gaat, een zekere exclusiviteit bewaart en een evenuele overnemer geen gekke dingen doet, is het merk binnen één tot drie jaar weer even begerenswaardig als het ooit was.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                        (koop er meteen twee zodat je steeds één hebt die kan rijden - dit werd trouwens ok voor Ferrari gezegd)
                        was dat niet de lijfspreuk van de ds ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          was dat niet de lijfspreuk van de ds ?
                          Mijn pa gebruikte die tijdens mijn kinderjaren voor BMW.(Hij is een fervent Benz bestuurder)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                            Jaguar zit in een, tenminste op sommige vlakken, vergelijkbare situatie als andere beroemde merken in het verleden. Wie weet nu nog uit welke put Audi ooit geklommen is, nota bene dank zij de overname door VW. Mercedes had ooit het failliete Audi gekocht en wist eigenlijk niet goed wat ermee aanvangen. Het mer was op sterven na dood tot VW het nieuw leven inblies. Nu een prestigemerk, maar in de jaren '80 droeg het in Duitsland nog stigma mee van "Oberlehrer-Mercedes", vrij vertaald: ik wil wel maar ik kan niet.
                            Maserati was door een catastrofaal kwaliteitsbeleid - of beter gezegd, de briljante afwezigheid van een kwaliteitsbeleid - midden jaren '90 ook bijna in de genadeloze vergeetputten van de autogeschiedenis gesukkeld. Ferrari heeft ergens tussen 1999 en 2001 gewoon de productie stopgezet en via een rampenplan eerst enkele honderden "pijnpunten" opgelost vooraleer de productie terug opgestart werd. Nu is Maserati erug een begerenswaardig merk, maar in de jaren '80 en '90 circuleerden er wel echt wlde cowboy-verhalen over de gebrekkige kwaliteit van zowel auto als naverkoop.
                            Een gelijkaardig scenario geldt voor Alfa Romeo, niet toevallig ook een Italiaans merk. Verkeerde beslissing op verkeerde beslissing en een totaal misprijzen oor zowel huiseigen traditie als voor de markteisen maaken dat dit merk er ei zo na ook aan moest geloven. Met een redelijke betrouwbaarheid en mooie modellen (de gustibus...) is het merk sinds enkele jaren aan een opmerkelijke come-back bezig.
                            Lancia, weer een Italiaans merk dat ook tot de Fiat-groep behoort, is een actueel voorbeeld van een merk dat overduidelijk op de schopstoel zit. Wie naar de Fiat Groep kijkt, ziet meteen dat er geen toekomst voor Lancia met zijn huidige modelmix. Voor elk model dat Lancia naar voor kan schuiven, is er wel een alternatief/concurrent bij Fiat, Alfa Romeo, Maserati of Ferrari. Het probleem met zoveel merken onder een dak (zie ook VW) is dat er onvermijdelijk een interne concurrentie is. Eigenlijk kunnen ze de merknaam beter meteen verkopen aan een Chinese autobouwer die bereid is veel geld op tafel te leggen voor een (ooit) prestigieuze naam en zich verder toeleggen op Ferrari, Maserati, Alfa Romeo en Fiat.
                            Jaguar komt ook uit een diep dal: in de jaren '70 en '80 werd het eens zo roemrijke merk dermate geplaagd door allerlei kwaliteitsproblemen (koop er meteen twee zodat je steeds één hebt die kan rijden - dit werd trouwens ok voor Ferrari gezegd) dat enkel nog die-hard fans ervoor durfden kiezen. En nu staat Jaguar al enkele jaren in de J.D. Power lijst als meest betrouwbare Europese merk, na enkele Japanners. Als Jaguar nu consequent op de ingeslagen weg verder gaat, een zekere exclusiviteit bewaart en een evenuele overnemer geen gekke dingen doet, is het merk binnen één tot drie jaar weer even begerenswaardig als het ooit was.

                            Lancia verkoopt ongeveer evenveel als alfa romeo...en dat met een inconsistent gamma en enkel wast europa als verkoopsterrein (scandinavie en UK zelfs niet)

                            met andere woorden, het merk is sterk, en dat gaat FIAT in de komende toekomst ook verzilveren door nieuwe modellen

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                              Lancia verkoopt ongeveer evenveel als alfa romeo...en dat met een inconsistent gamma en enkel wast europa als verkoopsterrein (scandinavie en UK zelfs niet)

                              met andere woorden, het merk is sterk, en dat gaat FIAT in de komende toekomst ook verzilveren door nieuwe modellen
                              Raar, ik zie nochtans bitter weinig Lancia.
                              Spijtig want ik zie ze zo graag.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                                Raar, ik zie nochtans bitter weinig Lancia.
                                Spijtig want ik zie ze zo graag.
                                80 percent word in italie zelf verkocht!

                                italie rijd dan ook VOL met lancia

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                                  80 percent word in italie zelf verkocht!

                                  italie rijd dan ook VOL met lancia
                                  Daar heb ik mijn eerste Thesis gezien.
                                  Jaren terug in een klein straatje in Assisi.
                                  Bordeaux met beige interieur.
                                  Oja het gaat hier over Jaguar

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                                    Daar heb ik mijn eerste Thesis gezien.
                                    Jaren terug in een klein straatje in Assisi.
                                    Bordeaux met beige interieur.
                                    Oja het gaat hier over Jaguar
                                    het zijn beiden ambassadeurs van landen met een glorijk verleden!

                                    dus toch on topic!!!

                                    Comment


                                    • Het is echt wel een LOVE - IT or HATE-IT wagen aan het worden.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door mattboy20 Bekijk Berichten
                                        Het is echt wel een LOVE - IT or HATE-IT wagen aan het worden.
                                        dat waren alle groten der automobielen

                                        Comment


                                        • Ik heb zo de indruk als ik in m'n omgeving kijk en ook op het salon zelf dat vooral mensen tussen 40 en 60 jaar deze auto geweldig vinden, en dat bij jongere mensen de meningen wat meer verdeeld zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X