Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Audi S8 Bekijk Berichten
    Looking forward to it

Als ie geleverd wordt maak gerust een topic in 'mijn auto', ik ben benieuwd!

2.7 rijdt idd soepel en is een aangename krachtbron.
    leuk, zo'n fotoset als handtekening. Het zou wel iets logischer zijn mocht de foto van de zijkant van je slee in het midden staan. Nu staat ie een vakje teveel naar rechts... imo.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
      Maar ja, als je een onvoorwaardelijke Audi-fan bent (ik heb voor Audi gewerkt in een min of meer ver verleden en ben toch een aantal keer van merk veranderd, nu naar Jaguar) dan is het moeilijk om te relativeren. Geldt trouwens voor elk merk, en dat houdt een merk soms in leven (Jaguar, Alfa in de voorbije jaren).
      wat een rotopmerking

fyi, ik ben geenszins een "onvoorwaardelijke Audi-fan die het moeilijk heeft om te relativeren"
      1963 Land Rover Series IIa
      1994 Mercedes SL320
      2015 Land Rover Discovery SDV6
      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Ben het hier niet mee eens. De XF is uitstekend afgewerkt en staat zeker op hetzelfde niveau als de A6. De bovenkant van het dashboard is over de hele breedt in leer afgewerkt, de voorkant van het dashboard in echt aluminium (geen kunststof in alu-look) en is het leder (in premium luxury uitvoering althans) duidelijk van zeer hoge kwaliteit. De ergonomie - op een overladen kinpperlicht hendel na - is ook uitstekend. Het is maar hoe je het bekijkt en waar je voorkeur naar uitgaat. Objectief gezien is het verschil in afwerking zeker niet zichtbaar.
        materiaalkeuze =/= afwerkingsniveau
        1994 Mercedes SL320
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk Berichten
          Ik ga aanstaande zondag waarschijnlijk een proefrit maken met de XF 2.7 D. Zoals de zaken nu staan zal het voor mij over twee jaren kiezen worden tussen de XF en de op stapel staande Saab 9-5 model 2009/2010...

Ben echt benieuwd wat de proeferit gaat 'geven'. Mocht RVDH dat willen en praktisch kunnen, mag ie zijn nieuwe slee eens komen showen ...
          De Saab maakt geen kans

De XF rijdt echt zeer, zéér goed. Het zou mij enórm verbazen als Saab met iets naar voor zou komen stappen dat de XF kan evenaren.
          1994 Mercedes SL320
          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
            wat een rotopmerking

fyi, ik ben geenszins een "onvoorwaardelijke Audi-fan die het moeilijk heeft om te relativeren"
            is niet kwaad bedoeld, het is gewoon zo dat objectiviteit in autoland zeldzaam is. Dat is zo in de marketingcampagnes van constructeurs en dat is niet anders bij het uitwisselen van gedachten en meningen zoals op dit forum.

Comment

De Saab maakt geen kans

De XF rijdt echt zeer, zéér goed. Het zou mij enórm verbazen als Saab met iets naar voor zou komen stappen dat de XF kan evenaren.
              Tis wel een heel ander type auto, Saab vs Jaguar.

Comment

materiaalkeuze =/= afwerkingsniveau
                ik maak ook het onderscheid tussen beide. Afwerkingsniveau is de resultante van materiaalkeuze en assemblagekwaliteit imo, en voor zover ik daarover kan oordelen na met verschillende Audi's en recent met de Jaguar gereden te hebben, bevinden ze zich op een zelfde niveau. Anderen hier vinden van niet, soit, ieder zijn mening...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TheStraffe Bekijk Berichten
                  Tis wel een heel ander type auto, Saab vs Jaguar.
                  toch is er een lijn in je voorkeur: Saab en Jaguar zijn beide merken voor individualisten (alleszins in maketingspeak), net zoals Lexus, individualisten die toch buiten de begane paden van Audi, BMW en MB treden, wat uiteraard geen afbreuk doet aan de kwaliteiten van deze merken.

Comment

• (ex-)Britse constructeurs willen het aandeel zichtbare kunststof in een auto zoveel mogelijk beperken. Dat heeft alles te maken met een traditie die ze ondanks de uitverkoop van de merken in het verleden blijkbaar toch hoog willen houden, het maakt het interieur van een Britse wagen toch net iets anders. Hoe goed ze daarin slagen is natuiurlijk een ander verhaal en moet ieder voor zich beoordelen. Persoonlijk vind ik de XJ op dat vlak geslaagd, de S-Typ en de X-typ veel minder.

De XF is op dat vlak niet anders: aluminium, hout en leder vervangen voor een groot deel de zichtbare kunststof boven kniehoogte in het interieur. Dat geldt voor dashboard, bedienelementen en stoelen. Duitse constructeurs hebben een totaal andere visie daarop. Kunststof mag zichtbaar zijn (Audi biedt houtfineer enkel als optie aan) en moet goed ogen (hoewel ik de middenconsole van de nieuwe C-klasse, op dat vlak teleurstellend vind).

Dat resulteert in een heel ander gevoel als je in de wagen zit, ermee rijdt en de bedienelementen actief gebruikt.

Is het ene daarom beter dan het andere ?

Dan blijft de assemblagekwaliteit nog als discussiepunt. Op dat vlak lijkt het met de XF dik in orde. Zolang er geen rammel is en de voegen tussen de verschillende koetswerkpanelen smal genoeg zijn, is het voor mij ok.

Comment

• RVDH heeft gelijk. Ik wil een Saab of Jaguar omdat ik graag 'iets anders' wens en dat zonder afbreuk te doen aan de 'geijkte' merken zoals o.a. de Duitsers.

Of de XF beter zal zijn dan de toekomstige 9-5, dat valt nog af te wachten natuurlijk.

Comment

RVDH heeft gelijk. Ik wil een Saab of Jaguar omdat ik graag 'iets anders' wens en dat zonder afbreuk te doen aan de 'geijkte' merken zoals o.a. de Duitsers.

Of de XF beter zal zijn dan de toekomstige 9-5, dat valt nog af te wachten natuurlijk.
                        mijn vader is ook, na z'n 9000, overgestapt naar Jaguar grappig eigenlijk
                        1994 Mercedes SL320
                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

RVDH heeft gelijk. Ik wil een Saab of Jaguar omdat ik graag 'iets anders' wens en dat zonder afbreuk te doen aan de 'geijkte' merken zoals o.a. de Duitsers.

qua stijl zal het wel ok zijn met de nieuwe 9-5, dat verwachten we tenminste ook al is Saab qua design veel conformistischer dan vroeger, toen kon je ze van ver herkennen met de rechtopstaande en rondgetrokken voorruit... Of die achterkant die zo schuin afliep zodat een Saab van alle kanten meteen te herkennen was.

Ik weet niet of GM momenteel over een vergelijkbare zescilinder diesel beschikt of er een ontwikkelt... GM kan er natuurlijk ook een goede motor op de markt zoeken, die lichtjs aanpassen en er een goede bak aankoppelen.

Comment

mijn vader is ook, na z'n 9000, overgestapt naar Jaguar grappig eigenlijk
                            een 9000, is dat niet jaren '80 ?

Comment

• Volgens de Saab dealers zou er in de nieuwe 9-5 ondermeer een 2.9 (of 2.7) zescilinder diesel komen met 250 pk. Tja, die zou wel eens vonken kunnen geven natuurlijk (maar ook qua belastingen...).

Is die 205 PK van de XF diesel niet een beetje 'slappekes'?

Comment

Volgens de Saab dealers zou er in de nieuwe 9-5 ondermeer een 2.9 (of 2.7) zescilinder diesel komen met 250 pk. Tja, die zou wel eens vonken kunnen geven natuurlijk (maar ook qua belastingen...).

tja, louter rekenkundig is 205 natuurlijk minder dan 250. Ik vind ook dat ze bij de XF de keuze hadden kunnen bieden tussen de fiscaal gusntigere 207 pk (niet 205) en een geherprogrammeerde versie met zeg maar 240 pk.

Het koppel met ca 435 Nm is wel zeer behoorlijk en 8,2 sec tot 100 km/h en meer dan 225 km/h top zijn zeer behoorlijk.

Dan is er nog het gevoel, de XF trekt zeer lineair op en herneemt op indrukkwekkende manier. Dan speelt het koppel een belangrijkere rol.

Er is nog altijd chiptuning, ik denk dat je met de 2.7 dan op 238pk komt en de versnellingsbak kan het probleemloos aan (is bak van XK).

Comment

een 9000, is dat niet jaren '80 ?
                                  ook, ja. die van hem was een '94 CSE 2.3T met 200pk ... opgevolgd door een '02 S-type 4.2, waarmee hij nu nog altijd rijdt

Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk Berichten
                                  allerminst !
                                  1994 Mercedes SL320
                                  2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

ook, ja. die van hem was een '94 CSE 2.3T met 200pk ... opgevolgd door een '02 S-type 4.2, waarmee hij nu nog altijd rijdt

allerminst !
                                    het enige punt waarin Jaguar met de XF een beetje teleurstelt is dat ze na de alu XJ nu een splinterniew model presenteren dat (grotendeels) terug uit staal is. Met alu-bouwwijze hadden ze gemakkelijk 100-150 kg kunnen uitsparen. Dan zouden de 207 cavalli van de XF nog beter tot hun recht komen. Maar ergens moest wel uit blijken dat de financiële reserves van Jaguar het actieterrein van de ontwerpers inperkten. Niet dat ik zo zwaar til aan dit punt, ik heb tot nu toe altijd met stalen wagens gereden en kan nog wel een generatie aan. Toch had het merk hiermee zijn know-how mee kunnen etaleren en tegelijkertijd het sportieve karakter van zijn wagens verder onderstrepen.

Comment

• Ach, we zullen wel zien. Ik ben nu zeer tevreden van mijn Saab 9-5 en hoop er nog twee jaren probleemloos mee te kunnen rondrijden.

De mogelijkheid van chiptuning van de XF vind ik al een goede zaak, zolang dit maar kan gebeuren door Jaguar zelf (heb mijn9-5 ook laten tunen door Hirsch, de Saab 'huis-tuner').

Comment

Ach, we zullen wel zien. Ik ben nu zeer tevreden van mijn Saab 9-5 en hoop er nog twee jaren probleemloos mee te kunnen rondrijden.

De mogelijkheid van chiptuning van de XF vind ik al een goede zaak, zolang dit maar kan gebeuren door Jaguar zelf (heb mijn9-5 ook laten tunen door Hirsch, de Saab 'huis-tuner').

ik weet niet of Jaguar dit zelf doet... zal eens navragen.

Comment

is niet kwaad bedoeld, het is gewoon zo dat objectiviteit in autoland zeldzaam is. Dat is zo in de marketingcampagnes van constructeurs en dat is niet anders bij het uitwisselen van gedachten en meningen zoals op dit forum.
                                          Precies! Jij zit minstens even subjectief deze XF te benaderen als ik doe, maar de glazen van jouw bril zijn knalroze.

En wat dat chiptunen betreft: Jaguar heeft geen huis-tuner. Helaas. Maar er zijn voldoende chiptuners die op relatief veilige manier met de 2.7D om kunnen gaan.

Comment

Working...
                                          X