Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jaguar XF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door XFrank Bekijk Berichten
    Ik heb de mijne besteld tussen Kerst en Nieuwjaar. (je moet toch iets onder de kerstboom leggen) dus levering was voorzien voor half juli. en dit wordt nu misschien eind mei.

    2.7 D Luxury in vapour grey met charcoal interieur en gesatineerd walnoten (zoals in de brochure afgebeeld)
    ik heb momenteel al een 25 tal wagens gezien maar nog geen enkele met mijn interieur keuze.
    ik heb wel deze combinatie al gezien op een XK en het kwam jong en sportief over.
    niet dat ik piepjong ben (wordt 45) maar wel nog jong van geest

    vroeger nooit echt gekeken om een jaguar te kopen. ofwel vondt ik me er te jong voor (S, XJ) ofwel was het niet voor mijn budget (XK) bij de het zien van de XF was ik onmiddellijk verkocht en vlogen de ver gevorderde plannen voor de aanschaf van een A5 aan de kant.
    Bij mij was Jaguar tot nu toe taboe uit praktische overwegingen. Nu zijn de kinderen groot genoeg en heb ik geen grote break meer nodig. Je exemplaar lijkt ook een geslaagde combinatie van interieur en buitenkleur. Veel plezier ermee!

    Comment


    • je begint ze aardig in het straatbeeld te zien ... ik ben er gisteren toch makkelijk een vier à vijf tegengekomen ... vaak in dat lelijke beige.
      de auto begint qua looks toch te wennen, uiteindelijk. zeker in een donkere kleur staat hij er wel ... maar het zal nooit 100% mijn ding worden.
      1963 Land Rover Series IIa
      1994 Mercedes SL320
      2015 Land Rover Discovery SDV6
      2016 Porsche Cayenne GTS

      Comment


      • beste RVDH en XFrank,

        Beide proficiat met jullie aankoop ! Zoals ik al schreef staat de XF op mijn shortlist (aankoop 2010).

        Denken jullie eraan om de motor te laten tunen en zo ja, waar?

        groet

        Comment


        • Gisteren mijn eerste XF in het wild gezien, zwarte lak, xenons, ik was toch onder de indruk. En het front deed me helemaal niet meer koreaans aan...

          De kar staat er wel.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk Berichten
            beste RVDH en XFrank,

            Beide proficiat met jullie aankoop ! Zoals ik al schreef staat de XF op mijn shortlist (aankoop 2010).

            Denken jullie eraan om de motor te laten tunen en zo ja, waar?

            groet
            Thx Xaverius. Tegen dat jij hem bestelt is er wellicht een 3.0 diesel met ca 250 pk.
            Tunen, hmm, een heikel punt. Ik denk dat het verstandig is om te wachten dat chipxtuners ervaring hebben met de XF, aangezien de motor misschien wel identiek is als bijd e S en XJ maar de versnellingsbak totaal anders (XK) en alles moet op elkaar afgestemd worden. 207 pk is op zich al niet slecht en de XF heeft een fenomenaal koppel. Eerst grondig uitproberen en dan zien we wel. Zelf ken ik geen chiptuners maar ik denk dat een zoektocht via internet dat probleem alvast kan oplossen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
              Gisteren mijn eerste XF in het wild gezien, zwarte lak, xenons, ik was toch onder de indruk. En het front deed me helemaal niet meer koreaans aan...

              De kar staat er wel.
              imo verdwijnt de gesculpteerde lijn van de motorkap met zwarte lak. Vind je niet ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                je begint ze aardig in het straatbeeld te zien ... ik ben er gisteren toch makkelijk een vier à vijf tegengekomen ... vaak in dat lelijke beige.
                .
                toch niet steeds dezelfde ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                  imo verdwijnt de gesculpteerde lijn van de motorkap met zwarte lak. Vind je niet ?
                  Zwart vlakt uit...waren elkaar nogal snel voorbij dus heb niet op details kunnen kijken.
                  Last edited by ; 18/03/2008, 16:47.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                    Ik denk dat het verstandig is om te wachten dat chipxtuners ervaring hebben met de XF, aangezien de motor misschien wel identiek is als bijd e S en XJ maar de versnellingsbak totaal anders (XK) en alles moet op elkaar afgestemd worden.
                    Ik ken geen enkele chiptuner die (standaard) ook de sturing van de versnellingsbak aanpast. Niet één. Ik denk zelfs dat de meesten daar simpelweg geen raad mee weten. Je kan uiteraard een automatische versnellingsbak ook "chippen", maar dat wordt zeer weinig gedaan, omdat zo'n versnellingsbak geen "groene zone" heeft zoals een motor, waarbinnen er makkelijk én veilig én bedrijfszeker te chippen valt. Een versnellingsbak is doorgaans perfect afgesteld, een motor wordt altijd ingetoomd (emissie-normen, marktpositionering, bedrijfszekerheid, ...), en als je je versnellingsbak zou laten chippen, zou je waarschijnlijk een nukkiger auto terugkrijgen, of een veel minder homogeen schakelgedrag.

                    Doorgaans gaat men na hoeveel de versnellingsbak aan kan (slipmoment en breekmoment), en blijft men dan een zuchtje van die waarden af als men de motor chipt. Met de interne code van je versnellingsbak kan je zelfs op internet al 'n eind te weten komen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                    207 pk is op zich al niet slecht en de XF heeft een fenomenaal koppel.
                    Bwoah. 207 pk is inderdaad niet weinig, maar een "fenomenaal koppel" heeft 'ie nou ook niet. 435 Nm voor een 2,7-liter is helemaal zo sterk niet, 't is eerder matig (qua pure cijfers), en als je ermee rijdt dan voelt 'ie ook voldoende krachtig aan, maar daarmee is ook alles gezegd. Dit is geen 3-liter, en dat voel je. Zelfs een A6 3.0 TDI, die nochtans niet de meest overtuigende 3-liter heeft van z'n segment, voelt krachtiger aan, maar een 530d of een E 320 CDI, en al helemaal een 535d ... dát is pas impressionant.
                    De XF 2.7D is, net als zijn voorganger, voldoende gemotoriseerd om ten allen tijde mee te kunnen met het verkeer, maar heeft een aandrijfgeheel dat eerder op rust en comfort is afgestemd, veeleer dan het een kat is die haar nagels in de grond zet om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn. Dat is ook de reden waarom ik in m'n testverslag schreef dat de 2.7D versie eigenlijk "iets" mist, je voelt zo hard dat dat chassis veel meer aan kan, en dat de motor "niet mee kan" met dat sublieme chassis (mind you, toen is er wel gereden op een manier die niet veel XF-eigenaars ooit met hun eigen auto zullen doen ). Op zich is de motor met die versnellingsbak schitterend, maar 'ie paste beter in de S-type imo, die in z'n geheel véél meer op gleiten und geniessen afgestemd was, in de XF heb je wel een beetje het gevoel met (hoe moeilijk dat ook kan in zo'n autosegment) "basismodelletje" te rijden, omdat je zeer snel het volledige potentieel van de motor benut, en je voelt dat het chassis zoveel meer in z'n mars heeft.

                    Los van alles is dit inderdaad een méér dan voldoende krachtige auto, yep, maar gesitueerd binnen de wereld waar 'ie de handschoen moet opnemen, is 'ie eerder één van de zwakker gemotoriseerde contenders. Wél een zeer aangename (om maar met een positieve noot te eindigen ).
                    Last edited by ; 19/03/2008, 11:02.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Ik ken geen enkele chiptuner die (standaard) ook de sturing van de versnellingsbak aanpast. ).
                      Ik was misschien niet voldoende duidelijk. Ik bedoel niet dat een chiptuner zich met de versnellingsbak moet bezig houden, wel dat de parameters van het motormanagement van de 2.7 in de XF wellicht verschillen van de parameters voor dezelfde motor in de S o.a. vanwege de totaal verschillende versnellingsbak. En dus is het wachten dat chiptuners met deze nieuwe parameters om kunnen...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                        Ik was misschien niet voldoende duidelijk. Ik bedoel niet dat een chiptuner zich met de versnellingsbak moet bezig houden, wel dat de parameters van het motormanagement van de 2.7 in de XF wellicht verschillen van de parameters voor dezelfde motor in de S o.a. vanwege de totaal verschillende versnellingsbak. En dus is het wachten dat chiptuners met deze nieuwe parameters om kunnen...
                        Het verschil op dat vlak zal zeer klein zijn. Aan die waarden komt een chiptuner trouwens niet. Ik weet niet of je zo'n "wizard" al 'es bezig gezien hebt? Ze passen voornamelijk de inspuithoeveelheid en inspuitduur aan van de brandstof (méér + vroeger/langer inspuiten), en de turbodruk (lichtjes), en dat voor elke versnelling (weinig in de eerste 2, wat meer in 3, en het volle pond in de hoogste versnellingen). Alle data die daar niks mee te maken hebben, waaronder de sturing van de versnellingsbak, worden niet geraakt.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Bwoah. 207 pk is inderdaad niet weinig, maar een "fenomenaal koppel" heeft 'ie nou ook niet. 435 Nm voor een 2,7-liter is helemaal zo sterk niet, 't is eerder matig (qua pure cijfers), en als je ermee rijdt dan voelt 'ie ook voldoende krachtig aan, maar daarmee is ook alles gezegd. Dit is geen 3-liter, en dat voel je. Zelfs een A6 3.0 TDI, die nochtans niet de meest overtuigende 3-liter heeft van z'n segment, voelt krachtiger aan, maar een 530d of een E 320 CDI, en al helemaal een 535d ... dát is pas impressionant.
                          De XF 2.7D is, net als zijn voorganger, voldoende gemotoriseerd om ten allen tijde mee te kunnen met het verkeer, maar heeft een aandrijfgeheel dat eerder op rust en comfort is afgestemd, veeleer dan het een kat is die haar nagels in de grond zet om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn. Dat is ook de reden waarom ik in m'n testverslag schreef dat de 2.7D versie eigenlijk "iets" mist, je voelt zo hard dat dat chassis veel meer aan kan, en dat de motor "niet mee kan" met dat sublieme chassis (mind you, toen is er wel gereden op een manier die niet veel XF-eigenaars ooit met hun eigen auto zullen doen ). Op zich is de motor met die versnellingsbak schitterend, maar 'ie paste beter in de S-type imo, die in z'n geheel véél meer op gleiten und geniessen afgestemd was, in de XF heb je wel een beetje het gevoel met (hoe moeilijk dat ook kan in zo'n autosegment) "basismodelletje" te rijden, omdat je zeer snel het volledige potentieel van de motor benut, en je voelt dat het chassis zoveel meer in z'n mars heeft.

                          Los van alles is dit inderdaad een méér dan voldoende krachtige auto, yep, maar gesitueerd binnen de wereld waar 'ie de handschoen moet opnemen, is 'ie eerder één van de zwakker gemotoriseerde contenders. Wél een zeer aangename (om maar met een positieve noot te eindigen ).
                          gTa, aan jou moet ik niet uitleggen dat "Hubraum, Hubraum und Hubraum" niet te kloppen is als koppelvermenigvuldiger. Een 535 is natuurlijk iets anders dan een 2.7 ook al heeft ie twee turbo's. Dat de XF meer aankan dan 207 pk is logisch: het hele onderstel is berekend op de 4.2 met compressor (waarvan het koppel als ik me niet vergis in de buurt van dat van de 2.7 ligt). We kunnen over cijfers blijven praten maar om een Jaguar koop je niet om de cijfers maar met het hart (of toch zo ongeveer, allez, geef toe dat het mooi gezegd is). Op cijfervlak heeft het merk met de leaper altijd concurrentie zat gehad. Vergelijk het (oneerbiedig ?) met een merk als Aston Martin. Natuurlijk zijn er veel efficiëntere wagens, met modernere, krachtigere, zuinigere, lichtere en als je wil betere motoren. Maar een Aston heeft net als een Jag in een ander segment, zoveel meer te bieden (jaja ik weet dat je hiervan niet overtuigd bent in het geval van de XF maar ik gooi het toch maar in de discussie).

                          Met een jaarproductie van max. 45.000 exemplaren is de XF sowieso geen echte contender voor de A6, 5 reeks en E-klasse, al was het maar omdat daarvan een veelvoud van de XF-jaarproductie gebouwd en gesleten worden. Eerder een alternatief voor individualisten die van een mooie auto houden en lak hebben aan cijfers als ie maar comfortabel, luxueus en snel genoeg is, zoals hier eerder al opgemerkt werd.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Het verschil op dat vlak zal zeer klein zijn. Aan die waarden komt een chiptuner trouwens niet. Ik weet niet of je zo'n "wizard" al 'es bezig gezien hebt? Ze passen voornamelijk de inspuithoeveelheid en inspuitduur aan van de brandstof (méér + vroeger/langer inspuiten), en de turbodruk (lichtjes), en dat voor elke versnelling (weinig in de eerste 2, wat meer in 3, en het volle pond in de hoogste versnellingen). Alle data die daar niks mee te maken hebben, waaronder de sturing van de versnellingsbak, worden niet geraakt.
                            aha, dan zullen de koppel- en vermogenswaarden van de XF mèt chiptuning ook wel weinig verschillen van die van de S.

                            Comment


                            • Ik volg je hoor, maar ik vind het gewoon belangrijk dat jouw zéér zeer liefdevolle verheerlijkingen van die auto gewoon een beetje dichter bij de werkelijkheid worden gebracht. "De XF heeft een fantastisch koppel", zeg je, nou, ik vind dat niet compleet correct. Dan mag ik dat zeggen, vind ik, omdat het naar nietsvermoedende lezers toe uiteindelijk correcter overkomt. That's all.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                aha, dan zullen de koppel- en vermogenswaarden van de XF mèt chiptuning ook wel weinig verschillen van die van de S.
                                De kans is groot dat die quasi identiek zullen zijn, ja. Waarschijnlijk zullen de chiptuners zelfs de wijzigingen die ze op de S-type en op de XJ 2.7D doorvoerden, gewoon copy-pasten (bij wijze van spreken) naar de motorsturing van de XF. Er zullen uiteraard wel verschillen zijn, maar die zullen minimaal zijn. Het grootste verschil zal de software-versie zijn, vermoed ik, de XF zal ondertussen ook wel al een nieuwere versie hebben (met ingewikkelder versleuteling), dus dat zal het enige zijn waarmee ze nog werk zullen hebben.

                                (al is dat een gok, nog niks gelezen daarover)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Ik volg je hoor, maar ik vind het gewoon belangrijk dat jouw zéér zeer liefdevolle verheerlijkingen van die auto gewoon een beetje dichter bij de werkelijkheid worden gebracht. "De XF heeft een fantastisch koppel", zeg je, nou, ik vind dat niet compleet correct. Dan mag ik dat zeggen, vind ik, omdat het naar nietsvermoedende lezers toe uiteindelijk correcter overkomt. That's all.
                                  Cijfermatig heb je gelijk gTa, maar als je hem zelf getest hebt dan weet je ok dat de hernemingen van de XF het het gebruik van de uitdrukking fantastisch koppel rechtvaardigen. Ook al zijn er andere nog fantastischer.

                                  Comment


                                  • Uiteraard is de 2.7 ook niet meer de allerjongste en is het uitkijken naar de volgende generatie (3 liter wordt er wel eens gezegd) voor wie meer koppel en vermogen wil.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                      Cijfermatig heb je gelijk gTa, maar als je hem zelf getest hebt dan weet je ok dat de hernemingen van de XF het het gebruik van de uitdrukking fantastisch koppel rechtvaardigen.
                                      Neen.

                                      "Fantastisch" staat voor mij voor iets wat top notch is, de lat hoger legt, de benchmark is, verbluffend is, enz. No offence, maar een XF 2.7D is dat inzake power zéér zeker niet. De XF 2.7D is vlot, maar dat is het ook. Bij 't doortrekken mist 'ie punch in de laatste 1.000 tpm, en bij 't hernemen voel je zeer duidelijk z'n kleine(re) longinhoud en 't feit dat 'ie het met zo'n 15% minder koppel moet stellen dan sommige van z'n concurrenten.

                                      Oké, ik geef toe: als die auto je eerste non-4-cilinder is, b.v. en tot op heden heb je altijd max. 136 diesel-pk en ca. 300 Nm gereden, dan is dit een step up en ga je je ogen opentrekken. Maar "fantastisch"? Neen, dat is duidelijk overdreven (maar van jou komende niet verwonderlijk, gezien je grenzeloze adoratie voor die auto), als je ervaring hebt met z'n concurrenten.
                                      Last edited by ; 19/03/2008, 11:58.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten
                                        Uiteraard is de 2.7 ook niet meer de allerjongste en is het uitkijken naar de volgende generatie (3 liter wordt er wel eens gezegd) voor wie meer koppel en vermogen wil.
                                        Ik zou zo nog durven gokken dat ze de 3,6-liter V8 diesel in zullen brengen. Die motor ligt daar op 't schap! Waarom niet? En de beide motoren zijn een toonbeeld inzake rust en comfort, dat past goed bij Jaguar.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

                                          grenzeloze adoratie
                                          niets adoratie of hagiografie en zeker niet grenzeloos, ik vind het gewoon een prachtige wagen die me perfect ligt. Na vergelijking met A6 & Cie. Iets minder power? Moet ik daar nu echt van wakker liggen. De XF 2.7 is misschien geen bolide maar is een uitstekend compromis voor wie het lust. Dat ik soms lyrische bewoordingen gebruik heeft meer te maken met het feit dat het al een tijd geleden is dat een constructeur imo en dergelijk goed ogende en imo homogene auto neergezet heeft. Aan mij niet gelaten dat ie technisch niet echt baanbrekend is (ook wat automaat betreft, ik denk dat de Lexus IS-F nog sneller schakelt, misschien vergis ik me...). Wie koopt een auto louter om de cijfers? Als een model de juiste biochemische processen bij de koper in gang weet te zetten is het niet ver meer tot een ondertekende bestelbon...

                                          Hetzelfde geldt trouwens voor de 3.0 l en de 4.2 liter motoren van Jaguar. Ja ze zijn hopeloos gedateerd (zelfs met updates en upgrades). Maar, in het geval van de 4.2 toch, wat een rijplezier.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X