Oorspronkelijk geplaatst door XFrank
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jaguar XF
Collapse
X
-
je begint ze aardig in het straatbeeld te zien ... ik ben er gisteren toch makkelijk een vier à vijf tegengekomen ... vaak in dat lelijke beige.
de auto begint qua looks toch te wennen, uiteindelijk. zeker in een donkere kleur staat hij er wel ... maar het zal nooit 100% mijn ding worden.1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk Berichtenbeste RVDH en XFrank,
Beide proficiat met jullie aankoop ! Zoals ik al schreef staat de XF op mijn shortlist (aankoop 2010).
Denken jullie eraan om de motor te laten tunen en zo ja, waar?
groet
Tunen, hmm, een heikel punt. Ik denk dat het verstandig is om te wachten dat chipxtuners ervaring hebben met de XF, aangezien de motor misschien wel identiek is als bijd e S en XJ maar de versnellingsbak totaal anders (XK) en alles moet op elkaar afgestemd worden. 207 pk is op zich al niet slecht en de XF heeft een fenomenaal koppel. Eerst grondig uitproberen en dan zien we wel. Zelf ken ik geen chiptuners maar ik denk dat een zoektocht via internet dat probleem alvast kan oplossen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk BerichtenGisteren mijn eerste XF in het wild gezien, zwarte lak, xenons, ik was toch onder de indruk. En het front deed me helemaal niet meer koreaans aan...
De kar staat er wel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichtenje begint ze aardig in het straatbeeld te zien ... ik ben er gisteren toch makkelijk een vier à vijf tegengekomen ... vaak in dat lelijke beige.
.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichtenimo verdwijnt de gesculpteerde lijn van de motorkap met zwarte lak. Vind je niet ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk BerichtenIk denk dat het verstandig is om te wachten dat chipxtuners ervaring hebben met de XF, aangezien de motor misschien wel identiek is als bijd e S en XJ maar de versnellingsbak totaal anders (XK) en alles moet op elkaar afgestemd worden.
Doorgaans gaat men na hoeveel de versnellingsbak aan kan (slipmoment en breekmoment), en blijft men dan een zuchtje van die waarden af als men de motor chipt. Met de interne code van je versnellingsbak kan je zelfs op internet al 'n eind te weten komen...
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichten207 pk is op zich al niet slecht en de XF heeft een fenomenaal koppel.
De XF 2.7D is, net als zijn voorganger, voldoende gemotoriseerd om ten allen tijde mee te kunnen met het verkeer, maar heeft een aandrijfgeheel dat eerder op rust en comfort is afgestemd, veeleer dan het een kat is die haar nagels in de grond zet om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn. Dat is ook de reden waarom ik in m'n testverslag schreef dat de 2.7D versie eigenlijk "iets" mist, je voelt zo hard dat dat chassis veel meer aan kan, en dat de motor "niet mee kan" met dat sublieme chassis (mind you, toen is er wel gereden op een manier die niet veel XF-eigenaars ooit met hun eigen auto zullen doen ). Op zich is de motor met die versnellingsbak schitterend, maar 'ie paste beter in de S-type imo, die in z'n geheel véél meer op gleiten und geniessen afgestemd was, in de XF heb je wel een beetje het gevoel met (hoe moeilijk dat ook kan in zo'n autosegment) "basismodelletje" te rijden, omdat je zeer snel het volledige potentieel van de motor benut, en je voelt dat het chassis zoveel meer in z'n mars heeft.
Los van alles is dit inderdaad een méér dan voldoende krachtige auto, yep, maar gesitueerd binnen de wereld waar 'ie de handschoen moet opnemen, is 'ie eerder één van de zwakker gemotoriseerde contenders. Wél een zeer aangename (om maar met een positieve noot te eindigen ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk ken geen enkele chiptuner die (standaard) ook de sturing van de versnellingsbak aanpast. ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk BerichtenIk was misschien niet voldoende duidelijk. Ik bedoel niet dat een chiptuner zich met de versnellingsbak moet bezig houden, wel dat de parameters van het motormanagement van de 2.7 in de XF wellicht verschillen van de parameters voor dezelfde motor in de S o.a. vanwege de totaal verschillende versnellingsbak. En dus is het wachten dat chiptuners met deze nieuwe parameters om kunnen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenBwoah. 207 pk is inderdaad niet weinig, maar een "fenomenaal koppel" heeft 'ie nou ook niet. 435 Nm voor een 2,7-liter is helemaal zo sterk niet, 't is eerder matig (qua pure cijfers), en als je ermee rijdt dan voelt 'ie ook voldoende krachtig aan, maar daarmee is ook alles gezegd. Dit is geen 3-liter, en dat voel je. Zelfs een A6 3.0 TDI, die nochtans niet de meest overtuigende 3-liter heeft van z'n segment, voelt krachtiger aan, maar een 530d of een E 320 CDI, en al helemaal een 535d ... dát is pas impressionant.
De XF 2.7D is, net als zijn voorganger, voldoende gemotoriseerd om ten allen tijde mee te kunnen met het verkeer, maar heeft een aandrijfgeheel dat eerder op rust en comfort is afgestemd, veeleer dan het een kat is die haar nagels in de grond zet om zo snel en efficiënt mogelijk te zijn. Dat is ook de reden waarom ik in m'n testverslag schreef dat de 2.7D versie eigenlijk "iets" mist, je voelt zo hard dat dat chassis veel meer aan kan, en dat de motor "niet mee kan" met dat sublieme chassis (mind you, toen is er wel gereden op een manier die niet veel XF-eigenaars ooit met hun eigen auto zullen doen ). Op zich is de motor met die versnellingsbak schitterend, maar 'ie paste beter in de S-type imo, die in z'n geheel véél meer op gleiten und geniessen afgestemd was, in de XF heb je wel een beetje het gevoel met (hoe moeilijk dat ook kan in zo'n autosegment) "basismodelletje" te rijden, omdat je zeer snel het volledige potentieel van de motor benut, en je voelt dat het chassis zoveel meer in z'n mars heeft.
Los van alles is dit inderdaad een méér dan voldoende krachtige auto, yep, maar gesitueerd binnen de wereld waar 'ie de handschoen moet opnemen, is 'ie eerder één van de zwakker gemotoriseerde contenders. Wél een zeer aangename (om maar met een positieve noot te eindigen ).
Met een jaarproductie van max. 45.000 exemplaren is de XF sowieso geen echte contender voor de A6, 5 reeks en E-klasse, al was het maar omdat daarvan een veelvoud van de XF-jaarproductie gebouwd en gesleten worden. Eerder een alternatief voor individualisten die van een mooie auto houden en lak hebben aan cijfers als ie maar comfortabel, luxueus en snel genoeg is, zoals hier eerder al opgemerkt werd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHet verschil op dat vlak zal zeer klein zijn. Aan die waarden komt een chiptuner trouwens niet. Ik weet niet of je zo'n "wizard" al 'es bezig gezien hebt? Ze passen voornamelijk de inspuithoeveelheid en inspuitduur aan van de brandstof (méér + vroeger/langer inspuiten), en de turbodruk (lichtjes), en dat voor elke versnelling (weinig in de eerste 2, wat meer in 3, en het volle pond in de hoogste versnellingen). Alle data die daar niks mee te maken hebben, waaronder de sturing van de versnellingsbak, worden niet geraakt.
Comment
-
Ik volg je hoor, maar ik vind het gewoon belangrijk dat jouw zéér zeer liefdevolle verheerlijkingen van die auto gewoon een beetje dichter bij de werkelijkheid worden gebracht. "De XF heeft een fantastisch koppel", zeg je, nou, ik vind dat niet compleet correct. Dan mag ik dat zeggen, vind ik, omdat het naar nietsvermoedende lezers toe uiteindelijk correcter overkomt. That's all.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk Berichtenaha, dan zullen de koppel- en vermogenswaarden van de XF mèt chiptuning ook wel weinig verschillen van die van de S.
(al is dat een gok, nog niks gelezen daarover)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk volg je hoor, maar ik vind het gewoon belangrijk dat jouw zéér zeer liefdevolle verheerlijkingen van die auto gewoon een beetje dichter bij de werkelijkheid worden gebracht. "De XF heeft een fantastisch koppel", zeg je, nou, ik vind dat niet compleet correct. Dan mag ik dat zeggen, vind ik, omdat het naar nietsvermoedende lezers toe uiteindelijk correcter overkomt. That's all.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk BerichtenCijfermatig heb je gelijk gTa, maar als je hem zelf getest hebt dan weet je ok dat de hernemingen van de XF het het gebruik van de uitdrukking fantastisch koppel rechtvaardigen.
"Fantastisch" staat voor mij voor iets wat top notch is, de lat hoger legt, de benchmark is, verbluffend is, enz. No offence, maar een XF 2.7D is dat inzake power zéér zeker niet. De XF 2.7D is vlot, maar dat is het ook. Bij 't doortrekken mist 'ie punch in de laatste 1.000 tpm, en bij 't hernemen voel je zeer duidelijk z'n kleine(re) longinhoud en 't feit dat 'ie het met zo'n 15% minder koppel moet stellen dan sommige van z'n concurrenten.
Oké, ik geef toe: als die auto je eerste non-4-cilinder is, b.v. en tot op heden heb je altijd max. 136 diesel-pk en ca. 300 Nm gereden, dan is dit een step up en ga je je ogen opentrekken. Maar "fantastisch"? Neen, dat is duidelijk overdreven (maar van jou komende niet verwonderlijk, gezien je grenzeloze adoratie voor die auto), als je ervaring hebt met z'n concurrenten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rvdh Bekijk BerichtenUiteraard is de 2.7 ook niet meer de allerjongste en is het uitkijken naar de volgende generatie (3 liter wordt er wel eens gezegd) voor wie meer koppel en vermogen wil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
grenzeloze adoratie
Hetzelfde geldt trouwens voor de 3.0 l en de 4.2 liter motoren van Jaguar. Ja ze zijn hopeloos gedateerd (zelfs met updates en upgrades). Maar, in het geval van de 4.2 toch, wat een rijplezier.
Comment
Comment